Het is nu ma jul 16, 2018 4:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Rohani heeft gelijk
Bericht nummer:#41  BerichtGeplaatst: ma aug 07, 2017 10:03 pm 
lid

baedeker schreef:
Biertje schreef:
baedeker schreef:
Is helemaal geen vergelijking met Saddam Hussein. Biertje moet leren lezen.

Maar nu je er zelf over begint herken ik in deze draad al wel wat "typische linkse" valkuilen:
- Nog steeds niet begrepen dat Khomeini, Khamenei, e.d. het Westen haten om wat we zijn, en niet om wat we doen.
- Altijd bereid om vanuit een misplaatst schuldgevoel concessies te doen aan boeven.
- De hoop dat Europa gespaard blijft of economisch voordeel kan halen als het de VS in de steek laat.

De Sjah was een hervormer die geprobeerd heeft om Iran de moderne tijd in te loodsen. Iran was in de jaren 70 goed op weg. Maar het ging te snel voor een deel van de bevolking. Dat hij afgezet is komt uiteindelijk doordat hij niet de buitensporige terreur wenste uit te oefenen waar na hem de ayatollah's of hun bondgenoot Assad geen enkel probleem mee hadden en hebben.
Ik vraag mij af wanneer dat haten is begonnen. Want daar loop je om heen.Dat hij moest vluchten kwam vanwege de terreur van de Savak. En toen steeds meer mensen de Sjah ging haten begrpen de VS dat het moeilijk zoiu worden om de Sjah nog te steunen.

Welke haat bedoel je?
De haat tegen de VS en het VK. Je gaat toch niet in een land investeren dat jou haat? Maar dat heeft de VS en het VK wel gedaan. En toen Mossadeq dreigde om de oliesector te nationaliseren- Mossadeq was democratisch gekozen! - kwam de VS en het VK met corruptie zichzelf verrijkende sjah op de proppen met zijn gehate Savak. De rest weet je.

Profiel  

Bericht nummer:#42  BerichtGeplaatst: di aug 08, 2017 8:26 pm 
lid

Biertje schreef:
baedeker schreef:
Biertje schreef:
Ik vraag mij af wanneer dat haten is begonnen. Want daar loop je om heen.Dat hij moest vluchten kwam vanwege de terreur van de Savak. En toen steeds meer mensen de Sjah ging haten begrpen de VS dat het moeilijk zoiu worden om de Sjah nog te steunen.
Welke haat bedoel je?
De haat tegen de VS en het VK. Je gaat toch niet in een land investeren dat jou haat? Maar dat heeft de VS en het VK wel gedaan. En toen Mossadeq dreigde om de oliesector te nationaliseren- Mossadeq was democratisch gekozen! - kwam de VS en het VK met corruptie zichzelf verrijkende sjah op de proppen met zijn gehate Savak. De rest weet je.

Hahaha, die Mossadeq die er eeuwig bijgesleept wordt. De man was bij vlagen zonder meer populair, maar is nooit democratisch gekozen door de bevolking, behalve dan als een van de vertegenwoordigers voor de hoofstad Teheran. Hij werd als premier door de Majlis (het parlement) gekozen en daarop benoemd door de Sjah. Toen Mossadeq vervolgens in 1952 zelf parlementaire verkiezingen moest organiseren en deze voor hem ongunstig verliepen liet hij deze stopzetten. Toen de Sjah zijn constitutioneel recht uitoefende om premier Mossadeq te ontslaan weigerde deze op te stappen en was dus vanaf dat moment illegitiem. Mossadeq was zeker niet smetteloos. Hij nationaliseerde de Britse oliebelangen, maar door de economische schade hiervan was veel van zijn populariteit in 1953 verdwenen.

Het verraad van de Amerikanen aan Iran kwam niet in 1953 maar in 1979. De afzetting van Mossadeq had in 1953 de steun van allerlei partijen in Iran. Na de coup vloeiden de olie inkomsten rijkelijk. De VS hielpen het land zich economisch te ontwikkelen. Tegen de jaren zeventig was Iran welvarender dan alle buurlanden om zich heen. Economen voorspelden toen regelmatig dat het land een economische wereldmacht zou worden. De Sjah was zeker een autocraat, maar veel milder dan de Islamitische Republiek die hem op zou volgen. De SAVAK kon hard optreden maar dat stelde weinig voor in vergelijking met de veel grotere VAJA / VEVAK / MOIS / SAVAMA van de ayatollahs na 1979. De haat die je noemt is handige propaganda van de theocratische machthebbers, en past mooi in het straatje van weg-met-ons Westerlingen, maar stelt verder weinig voor. Of wil je beweren dat de Iraanse wél de sancties opgeheven wil zien, maar vervolgens geen handel wil drijven met VS of VK?

Profiel  

Bericht nummer:#43  BerichtGeplaatst: do jan 04, 2018 5:22 pm 
lid

Opstand Iran: Amerika spreekt, Europa zwijgt

Het is macaber. Links Europa steunt het moorddadigste regime in het Midden-Oosten om er de enige democratie te liquideren.

Profiel  

Bericht nummer:#44  BerichtGeplaatst: do jan 04, 2018 5:52 pm 
lid

baedeker schreef:

Het is macaber. Links Europa steunt het moorddadigste regime in het Midden-Oosten om er de enige democratie te liquideren.

Betaalmuur, dus kan ik niet op het artikel zelf ingaan.

Dat de EU zwijgt, heeft niks met links of rechts te maken, maar met de graaimentaliteit van de Europese bestuurders. Die willen graag zaken doen met Iran, en dat gaat makkelijker met een dictatuur dan met een democratie.

Profiel  

Bericht nummer:#45  BerichtGeplaatst: vr jan 05, 2018 1:32 am 
lid

baedeker schreef:

Europa steunt niks. Het is dom wat Trump roept. Het buitenland moet nu gewoon even zijn bek houden :) de Iraniers zijn aan zet. Wees solidair dat allereerst, keur het politie-optreden af, publiceer de foto's.. roep de ambassadeur op het matje voor die tientallen doden of stuur hem weg.. whatever maar niet hardop gaan dreigen, dat werkt bij Iran averechts.

CNN schreef:
The difficult issue that American presidents have had to confront is how to support anti-government protests in Iran without dooming those same demonstrations by allowing Tehran to paint them as closely aligned with the United States, an allegation seen in Iran as a slight

Hoe harder de VS roept, dreigt en met het vingertje wijst in deze situatie, hoe gemakkelijker Khamenei op het buitenland kan wijzen. Het is ook precies het verschil tussen 2009 en nu.. Obama was toen zeer behoedzaam, om niet beschuldigd te worden van inmenging. Hij sprak zich geleidelijk harder uit. Nu schiet Trump direkt uit de heup, op Twitter, met dreigende taal "America is watching you". Dat kan in Iran dan weer worden uitgespeeld als manipulatie vanuit het buitenland. Ik zou zeggen, laat Iran nu maar even in zijn (of beter: haar) eigen sop gaar koken. Hopelijk laat Trump het bij deze wisecrack. Sowieso verbaast het me, dat de islam-critici om het hardst om ingrijpen roepen. Trekken die onderdrukte moslims een keer hun bek open tegen dictatuur en theocratie, schreeuwen we gelijk om het hardst dat er moet worden ingegrepen !? hoezo ? een echte verandering komt toch beter altijd van binnenuit ? En zulke meningen uit de alt-right hoek worden door de Iraanse regering momenteel dankbaar ontvangen, om de vinger te kunnen wijzen naar het islam-vijandige buitenland.

En nee, dit is géén Helsinki-verhaal, maar praktische buitenlandse politiek. Even geduld voor het beste resultaat.

'Het is hier dat we bedenken dat zelfs wanneer de haat het felste brandt en de strijd van het tribalisme een hoogtepunt heeft bereikt, we de drang moeten weerstaan om naar binnen toe te keren. We moeten weerstand bieden aan de drang om diegenen die anders zijn te demoniseren.' Obama, Pearl Harbor dec'2016)

Profiel  

Bericht nummer:#46  BerichtGeplaatst: vr jan 05, 2018 8:57 am 
lid

de Iraanse opstand bloed ondertussen dood. Wel blijft de ontevredenheid bestaan.

Profiel  

Bericht nummer:#47  BerichtGeplaatst: vr jan 05, 2018 10:35 am 
lid

We stand with the proud people of Iran because it is right.

Vice President Mike Pence

Waar blijven Mogherini, Zijlstra, en hoe heet die leugenaar ook alweer die premier is van dit land?

Profiel  

Bericht nummer:#48  BerichtGeplaatst: vr jan 05, 2018 11:09 am 
lid

Een 'nieuwe Arabische lente' waar we weer achteraan moeten gaan hollen?

Profiel  

Bericht nummer:#49  BerichtGeplaatst: vr jan 05, 2018 12:12 pm 
lid

Enzo501 schreef:

Achter je eigen normen en waarden staan (vrijheid en democratie, bijvoorbeeld) is niet achter een 'nieuwe Arabische lente' aanhollen, maar trouw zijn aan je beginselen en je Kiezers die daarvoor op je partij hebben gestemd.

Profiel  

Bericht nummer:#50  BerichtGeplaatst: vr jan 05, 2018 12:31 pm 
lid

Raya schreef:
Enzo501 schreef:

Achter je eigen normen en waarden staan (vrijheid en democratie, bijvoorbeeld) is niet achter een 'nieuwe Arabische lente' aanhollen, maar trouw zijn aan je beginselen en je Kiezers die daarvoor op je partij hebben gestemd.

Exact wat we in de eerste periode van de Arabische Lente ook dachten. Het tragische is dat het partij kiezen in conflicten in de islamitische wereld volgens mij nog nooit iets positiefs heeft opgeleverd. Het zou geweldig zijn als het deze keer wel een swing richting democratie en vrijheid oplevert, maar ik geloof dat in deze discussie vooral gaat over 'trouw zijn aan je beginselen en je kiezers'. Even voor de buhne dus en vooral uit eigenbelang. Maar het staat uiteraard elke ezel vrij zich voor de zoveelste keer aan diezelfde steen te stoten, in mijn optiek is enige scepsis wel op zijn plaats.

Profiel  

Bericht nummer:#51  BerichtGeplaatst: vr jan 05, 2018 1:23 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Raya schreef:
Enzo501 schreef:

Exact wat we in de eerste periode van de Arabische Lente ook dachten. Het tragische is dat het partij kiezen in conflicten in de islamitische wereld volgens mij nog nooit iets positiefs heeft opgeleverd. Het zou geweldig zijn als het deze keer wel een swing richting democratie en vrijheid oplevert, maar ik geloof dat in deze discussie vooral gaat over 'trouw zijn aan je beginselen en je kiezers'. Even voor de buhne dus en vooral uit eigenbelang. Maar het staat uiteraard elke ezel vrij zich voor de zoveelste keer aan diezelfde steen te stoten, in mijn optiek is enige scepsis wel op zijn plaats.

Het grote probleem zijn de Januskoppen bij veel regerende politici. Soms, met de mond steun aan mensen belijden die opkomen voor hun rechten en vrijheid, en ondertussen stevig zaken blijven doen met de dictaturen.

Profiel  

Bericht nummer:#52  BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2018 11:19 am 
lid

Vergeet Roehani. Zet mijn kaarten maar op MBS:
Het wonder heeft een naam: Mohammed bin Salman

Profiel  

Bericht nummer:#53  BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2018 10:01 pm 
lid

osker schreef:
en dus moeten we Iran, de grootste vijand van bondgenoot Israel, een atoomwapen laten bouwen?

JA, dat zou ik als Iraniër doen. Velen hebben dat al voor ons gedaan, dus waarom zouden wij het niet mogen? Jullie hebben zelf de technologie ontwikkelt en verspreidt, dus wat neem je ons nu kwalijk?
In het belang van ONZE veiligheid. Niet de veiligheid die jullie voor ons bedoelen. :eek:

Profiel  

Bericht nummer:#54  BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2018 10:35 pm 
lid

baedeker schreef:
Vergeet Roehani. Zet mijn kaarten maar op MBS:
Het wonder heeft een naam: Mohammed bin Salman

Eens Baedeker, erg verheugend bericht. Nu maar hopen dat hij de machthebber wordt.

Profiel  

Bericht nummer:#55  BerichtGeplaatst: za apr 07, 2018 12:08 pm 
lid

wortel schreef:
osker schreef:
en dus moeten we Iran, de grootste vijand van bondgenoot Israel, een atoomwapen laten bouwen?
JA, dat zou ik als Iraniër doen. Velen hebben dat al voor ons gedaan, dus waarom zouden wij het niet mogen? Jullie hebben zelf de technologie ontwikkelt en verspreidt, dus wat neem je ons nu kwalijk? In het belang van ONZE veiligheid. Niet de veiligheid die jullie voor ons bedoelen. :eek:

Ik snap het ook niet Wortel. Jullie gooien vrouwen de gevangenis in voor het weigeren van de hoofddoek, en hangen homo's aan lantaarnpalen. Jullie steunen door heel het Midden Oosten uiterst bloedige terroristen. Jullie geloven in de komst van de Mahdi, die alle ongelovigen zal doden en het einde der dagen zal inluiden. Wat zou er in hemelsnaam mis kunnen gaan door jullie atoomwapens te geven?
:drunk:

Profiel  

Bericht nummer:#56  BerichtGeplaatst: za apr 07, 2018 8:35 pm 
lid

baedeker schreef:
wortel schreef:
osker schreef:
JA, dat zou ik als Iraniër doen. Velen hebben dat al voor ons gedaan, dus waarom zouden wij het niet mogen? Jullie hebben zelf de technologie ontwikkelt en verspreidt, dus wat neem je ons nu kwalijk? In het belang van ONZE veiligheid. Niet de veiligheid die jullie voor ons bedoelen. :eek:

Ik snap het ook niet Wortel. Jullie gooien vrouwen de gevangenis in voor het weigeren van de hoofddoek, en hangen homo's aan lantaarnpalen. Jullie steunen door heel het Midden Oosten uiterst bloedige terroristen. Jullie geloven in de komst van de Mahdi, die alle ongelovigen zal doden en het einde der dagen zal inluiden. Wat zou er in hemelsnaam mis kunnen gaan door jullie atoomwapens te geven?

Dus als ik beloof, geen vrouwen in gevangenis te gooien omdat ze geen hoofddoek dragen, geen homo's meer aan lantarenpalen hang, geen terrorisme (welk?) meer steun, niet meer geloof in Mahdi, mogen we dan atoomwapens hebben?

Profiel  

Bericht nummer:#57  BerichtGeplaatst: za apr 07, 2018 10:04 pm 
lid

wortel schreef:
baedeker schreef:
wortel schreef:

Dus als ik beloof, geen vrouwen in gevangenis te gooien omdat ze geen hoofddoek dragen, geen homo's meer aan lantarenpalen hang, geen terrorisme (welk?) meer steun, niet meer geloof in Mahdi, mogen we dan atoomwapens hebben?

Nee. Ik hield het luchtig. De lijst is veel langer.
Over het terrorisme kun je je in deze draad inlezen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]