Het is nu vr nov 24, 2017 12:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Islam is religie.
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: do sep 21, 2017 6:20 pm 
lid

Fortuyn gebruikte het woord fundamentalisme. Siebelt werkte het verder uit en wijdde uit over varianten van Islam en de ontwikkeling van de politieke Islam.

Fortuyn als uitgangspunt nemend, zegt in "Tegen de islamisering van onze cultuur" op pagina 32:
Citaat:
Fundamentalisme is een politieke houding op basis van een maatschappijbeschouwing of een religieuze opvatting, waarbij de religieuze opvatting of maatschappijbeschouwing absoluut genomen wordt en als bepalend functioneert voor de politieke houding".

Hij legt vervolgens uit dat dit dan betekent dat ook niet-gelovigen of andersgelovigen, dus de ander, er zich aan zou moeten houden. Hij gaat hier verder op in, heel relevant voor dit onderwerp. Wilders daarentegen roept een enkele zin waarbij hij alles door elkaar haalt.

Profiel  

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: za sep 23, 2017 3:09 pm 
lid

Rightnow schreef:
Wilders heeft weer een nieuwe stelling geponeerd: de Islam zou geen religie zijn maar een ideologie. Het is in mijn ogen een variant op een bekend liedje waarin Wilders zoals altijd spreekt over "de Islam" terwijl hij niet uitlegt wat volgens hem daaronder valt. De stelling is bijna waar voor de wijze waarop veel islamieten in de wereld staan en toch noem ik de stelling onwaar.

De grote stromingen van de Islam hebben hun problemen en een conflict is onvermijdelijk tussen belangrijke representanten van deze stromingen en de westerse moderniteit. Maar het veralgemeniserend alles over een kam scherende gepraat van Wilders daar heb ik het toch wel moeilijk mee: http://www.elsevierweekblad.nl/nederlan ... et-541594/
Zeggen dat de islam hetzelfde is als bijvoorbeeld het christendom is volslagen onzin. De wereld voedt een bevolking van 7,5 miljard mensen dankzij de vrijheid, vooruitgang en economische dynamiek die het christendom gebracht heeft, en waar we (ja ook de ondankbaren onder de seculieren) nog steeds op teren. De islam daarentegen blijft, geheel volgens de regels van de allerlaatste openbaring door de onfeilbare profeet Mohammed, steken in de waarden van een 7e eeuwse woestijnsamenleving. En zaait hoofdzakelijk dood, armoede en onderdrukking. Hoezeer er ook uitzonderingen zijn over en weer, is dit gewoon het algemene beeld.

De bewering dat godsdiensten ideologieën zijn ga ik best in mee, maar zegt niks tenzij je een spade dieper gaat: Welke waarden draagt die godsdienst uit? Accepteert deze de democratische rechtsstaat? Hoe is de leer en de praktijk tegenover andersdenkenden binnen en buiten de eigen gemeenschap? Als je de kromme vergelijkingen even links laat liggen, worden er zo duidelijke verschillen tussen ideologieën zichtbaar. En dan nog, een ideologie: Who cares? Het maoïsme (40 miljoen doden) is ook een ideologie. Als de maoïsten zich verenigen en hun doel om de democratische rechtsstaat omver te werpen gaan uitvoeren, dan reken je daar mee af. Probleem opgelost.

Het echte probleem ontstaat andersom, als de maoïsten beweren een goddienst te zijn. Want dan betaalt de staat de scholen waarmee ze de jeugd plooien naar hun verderfelijke ideeën, de omroepen om hun propaganda uit te dragen, en de verenigingen waar onder het mom van cultuur gelovigen en strijders geronseld worden. Die faciliteiten zijn ooit opgericht voor godsdiensten die een weldadige bijdrage leveren aan onze maatschappij (zie eerste alinea), met voorop gesteld een onomwonden acceptatie van de democratische rechtsstaat. Welnu het maoïsme is niet een godsdienst in die zin, en de islam is dat evenmin. Ik geef Wilders volkomen gelijk dat hij ter overweging meegeeft dat je ideeën niet kunt verbieden, maar over het terugdringen van uitingen eens moet gaan nadenken.

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: za sep 23, 2017 4:18 pm 
lid

Het zijn mensen die een ideologie willen zien of maken vanuit een (meestal georganiseerde) godsdienst. En die menselijke actie is een besluit, een daad, die niet noodzakelijkerwijs strookt met de essentie van godsdienst als persoonlijke levenskeuze. Met name als de ideologie fundamentalistisch wordt: men meent het dan anderen op te moeten leggen.

Dat er in het verleden mensen hebben bestaan die dit hebben gedaan, zegt weinig over de vraag of het nu zinvol is, en het is bovendien een politieke, een maatschappelijke, een sociale keuze. Gautama of Mohammed zijn niet per definitie vereerd door de fundamentalistische interpretaties en het onwellevend gedrag jegens anderen, anno 2017, van vermeende volgelingen van deze grote grondleggers.

Maar ik ga ook niet uit van de gedachte dat alle godsdiensten hetzelfde zijn. Waarom zou een godsdienst niet een bepaalde tendens in zich kunnen herbergen (waar volgelingen al dan niet in mee kunnen gaan). Het lijkt mij logisch dat het Christendom uitmondde in de Verlichting terwijl de Islam het moeilijk heeft om zo'n stadium te bereiken, vanuit wat ik begrijp van deze godsdiensten. Ik ben overigens geen islamoloog maar ik meen dat de profeet Mohammed op een dag zijn vredelievende activiteiten gedag zei en besloot zijn publiek wat steviger aan te pakken; in die tijd en op die plaats kreeg hij toen veel volgelingen. Dat was toen hij zich naar Medina had begeven, zo meen ik mij te herinneren.

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: za sep 23, 2017 10:00 pm 
lid

Ideologie gaat over de waarden en de ordening van het hier en nu. Een godsdienst richt zich primair op vragen over zingeving, hiernamaals en andere zaken die niet not het materiële behoren. Maar zoals ik het begrijp is godsdienst ook "dienen", en dan komen toch weer die waarden en ordening op tafel. Dus toch weer voor veel mensen: ideologie. Nu kan iemand voor zichzelf bepalen dat hij of zij wel de zingeving heeft, maar niet of anders wil "dienen". Maar dat is als leidraad niet zo bruikbaar om te verklaren hoe veel grote godsdiensten in het echt functioneren. Laat staan hoe het er in grote delen van een micro-managende, in steen geklonken, onopzegbare, zich boven de regels van mensen achtende godsdienst als de islam (betekenis "onderwerping") aan toe gaat.

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: zo sep 24, 2017 2:20 am 
lid

Raya schreef:
HvR schreef:
Einstein schreef:

zoals elke religie ideologisch is, HvR.. ze claimen allemaal exclusiviteit van hun waarheden en ook vertellen ze allemaal, dat ze streven naar een betere en - voor ons seculieren - een engere wereld. Van religies is sowieso alleen een kras in de plaat te verwachten. Het enige wat mensen helpt om zich (politiek) breder te orienteren is onderwijs, scholing.

En ik zou het ook hier willen omkeren ! er bestaan politieke ideologieen, die alle kenmerken hebben van een religie. Ratio is niet nodig, alleen het geloof in de leider, of in het leidende principe. Voor het westen zijn deze ideologieen m.i. veel gevaarlijker dan de islam, omdat een religie (per definitie) geen dwingende invloed kan uitoefenen op een westerse staat. Gekozen politici met een onfrisse ( of enge) ideologie kunnen wel een dwingende invloed uitoefenen op de westerse staat.

Eens Einstein.

Over het algemeen genomen zijn de verschillen tussen religie en ideologie marginaal....

Een religie behoort een persoonlijke belevenis te zijn, welke je als gelijkgestemden gezamenlijk kunt vieren of belijden.
Een ideologie gaat over staatsinrichting. Een religieuze ideologie is niets anders dan een staatsinrichting nastreven.

Je zet teveel een westerse, of beter: een Cartesiaanse bril op. Je wilt begrippen scheiden, die je niet kunt scheiden. Er is overlap. Ideologie en religie zijn alleen gescheiden bij wet en binnen een cultuur.. en dat is een dun schilletje.

Religie is ideologie en ideologie kan een religieuze behoefte dekken. Religie kan een ideologie dienen en andersom. Religie en ideologie hebben dezelfde roots: het vinden van een betere, of ideale wereld. Zie Ernst Bloch. Een filosoof, die beweerde dat religie en ideologie een doel gemeenschappelijk hebben voor de mens: de verbetering van de eigen situatie. Een hoop daarop, een vergezicht. Zowel ideologie als religie moeten dat bieden, anders loopt de moderne aanhanger weg. Ideologie en religie hebben volgens Bloch te maken met verlangen.

'Het is hier dat we bedenken dat zelfs wanneer de haat het felste brandt en de strijd van het tribalisme een hoogtepunt heeft bereikt, we de drang moeten weerstaan om naar binnen toe te keren. We moeten weerstand bieden aan de drang om diegenen die anders zijn te demoniseren.' Obama, Pearl Harbor dec'2016)

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: zo sep 24, 2017 6:30 am 
lid

Einstein schreef:
Raya schreef:
HvR schreef:

Eens Einstein.

Over het algemeen genomen zijn de verschillen tussen religie en ideologie marginaal....

Een religie behoort een persoonlijke belevenis te zijn, welke je als gelijkgestemden gezamenlijk kunt vieren of belijden.
Een ideologie gaat over staatsinrichting. Een religieuze ideologie is niets anders dan een staatsinrichting nastreven.

Je zet teveel een westerse, of beter: een Cartesiaanse bril op. Je wilt begrippen scheiden, die je niet kunt scheiden. Er is overlap. Ideologie en religie zijn alleen gescheiden bij wet en binnen een cultuur.. en dat is een dun schilletje.

Religie is ideologie en ideologie kan een religieuze behoefte dekken. Religie kan een ideologie dienen en andersom. Religie en ideologie hebben dezelfde roots: het vinden van een betere, of ideale wereld. Zie Ernst Bloch. Een filosoof, die beweerde dat religie en ideologie een doel gemeenschappelijk hebben voor de mens: de verbetering van de eigen situatie. Een hoop daarop, een vergezicht. Zowel ideologie als religie moeten dat bieden, anders loopt de moderne aanhanger weg. Ideologie en religie hebben volgens Bloch te maken met verlangen.

Foute ideologieën moet je m.i. bestrijden. We moeten ons verzetten tegen iedere vorm van dictatuur, of deze nu uit een religie of een ideologie voortkomt. Uitspraken van de Paus mogen geen doorwerking hebben in onze wetgeving, en neoliberale wetgeving waarin mensen verplicht worden onder het minimumloon te werken, hoort ook niet te bestaan.
Toch gun ik ieder zijn eigen geloof of ongeloof. Daarvoor is het wel nodig om het stuk religie en het stuk ideologie uit elkaar te trekken. En dat is best te doen. In Nederland doen al veel mensen dat. Velen zijn op hun manier gelovig, maar streven er niet naar om religieuze waarden en normen van persoonlijk om te zetten naar een wettelijke verplichting voor iedereen, zoals CDA, CU en SGP wel nastreven. Het is een kwestie van mentaliteit.

Profiel  

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: zo sep 24, 2017 7:27 pm 
lid

Raya schreef:
Uitspraken van de Paus mogen geen doorwerking hebben in onze wetgeving

Misschien moeten dan maar helemaal niet meer naar hem luisteren want het gevaar van luisteren is ook dat men er iets van opsteekt en dan is natuurlijk het hek van de dam: dan zouden burgers, gemeenschappen en zelfs een land onder invloed komen te staan van iemand die een bepaalde visie heeft en dat duidelijk naar voren brengt.

Er moeten maatregelen tegen komen, ik stel voor dat de heren Marijnissen, Meijer en Roemer in conclaaf gaan en met een actieprogramma komen.

Profiel  

Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: ma sep 25, 2017 9:50 am 
lid

Wat maakt het nou uit of het een religie of ideologie is?
Het hoort hier gewoon niet thuis

De EU moet geen associatieverdrag sluiten met een land dat passagiersvliegtuigen uit de lucht schiet

Profiel  

Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: ma sep 25, 2017 10:57 am 
lid

Ja het maakt uit, omdat we nog in een rechtsstaat leven met een grondwet, met scheiding van kerk en staat bijvoorbeeld. Religie plaats ik onder de levensovertuigingen. Een levensovertuiging en een ideologie, dat zijn toch 2 heel verschillende zaken:

Een ideologie kan zich, en zal zich ook meestal, richten op de inrichting van de maatschappij, en op de wetten van een land.

Een levensovertuiging kan zich, en zal zich ook vaak, daar verre van houden, maar heeft te maken met persoonlijke keuze van zingeving.

Profiel  

Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: ma sep 25, 2017 11:00 am 
lid

Gestopt schreef:

Je hebt het anders wel binnengelaten dus nu zul je er je houding tegenover moeten bepalen.

Profiel  

Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: ma sep 25, 2017 11:06 am 
lid

Rightnow schreef:
Gestopt schreef:

Je hebt het anders wel binnengelaten dus nu zul je er je houding tegenover moeten bepalen.

Dat doet Gestopt toch ook? :)

Profiel  

Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: ma sep 25, 2017 11:56 am 
lid

Sorry dat ik er geen houding in zag maar ik zal wel bedoeld hebben, vanuit gemeenschappelijk gedeelde waarden en normen.

Eerst telt, dat een godsdienst op zich geen ideologie is. Een godsdienst hoeft niet fundamentalistisch te worden opgevat, het is aan de belijder van een godsdienst die dat (individueel of collectief, passief of actief) invult.

Ten tweede, een ideologie hoeft niet fundadmentalistisch te worden opgevat. Het is aan de aanhanger(s)!

Natuurlijk kan een godsdienst als je hem op een bepaalde tijd of plaats, vanuit een grondlegger of aanhanger gezien, beschouwt, in een bepaald geval ideologische trekjes hebben.

Profiel  

Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: ma sep 25, 2017 4:11 pm 
lid

Rightnow schreef:
Een ideologie kan zich, en zal zich ook meestal, richten op de inrichting van de maatschappij, en op de wetten van een land.

= sharia = islam

De EU moet geen associatieverdrag sluiten met een land dat passagiersvliegtuigen uit de lucht schiet

Profiel  

Bericht nummer:#34  BerichtGeplaatst: ma sep 25, 2017 5:21 pm 
lid

Rightnow schreef:
Sorry dat ik er geen houding in zag maar ik zal wel bedoeld hebben, vanuit gemeenschappelijk gedeelde waarden en normen.

Eerst telt, dat een godsdienst op zich geen ideologie is. Een godsdienst hoeft niet fundamentalistisch te worden opgevat, het is aan de belijder van een godsdienst die dat (individueel of collectief, passief of actief) invult.

Ten tweede, een ideologie hoeft niet fundadmentalistisch te worden opgevat. Het is aan de aanhanger(s)!

Natuurlijk kan een godsdienst als je hem op een bepaalde tijd of plaats, vanuit een grondlegger of aanhanger gezien, beschouwt, in een bepaald geval ideologische trekjes hebben.

Er zou natuurlijk helemaal geen probleem zijn als godsdiensten alleen maar zingevingen waren, en ideologieën alleen wereldbeelden. Helaas zijn normen en waarden in de echte wereld een essentieel onderdeel van de stelsels in kwestie, en verbinden die dekselse aanhangers daar consequenties aan. Overigens zijn die consequenties niet altijd kwalijk. Zelfs fundamentalisme pakt niet altijd ongunstig uit. Maar helaas leiden deze normen en waarden soms wel tot afwijzing, uitsluiting, enz, een beetje zoals jij over Gestopt heen leest omdat je zijn normen en waarden niet zou delen. Met een nieuwe definitie van het woord godsdienst om weg te kijken van wezenlijke verschillen lossen we denk ik weinig op.

Profiel  

Bericht nummer:#35  BerichtGeplaatst: ma sep 25, 2017 6:58 pm 
lid

Als je er over kunt spreken wanneer een ideologie of een godsdienst fundamentalistisch wordt en wanneer je vindt dat het strijdig wordt met fundamentele zaken die we met zijn (bijna) allen delen, dan kun je ruimte laten voor de religie en voor de ideologie die andersdenkenden in hun waarde laat.

Terwijl je er ruimte voor laat kun je het met veel best oneens zijn en het (verbaal) bestrijden; dat is niet hetzelfde als dat je het onbarmhartig neersabelt of mensen het leven zuur gaat maken, omdat ze niet leven zoals jij vindt dat ze hadden moeten leven. En het fundamentalisme wat vooral maar niet alleen in de Islam huist, daar kun je dan tegen optreden omdat je niet accepteert dat die over een paar generaties hier de dienst gaan uitmaken nadat ze op onbehoorlijke wijze de macht aan zich hebben getrokken.

Er zijn er die menen dat Pechtold radicaal is, en Buma fundamentalistisch, en het is veel belangrijker om goed te begrijpen wat men verstaat onder allerlei termen, dan om iets te gaan roepen over "de" moslims.

Profiel  

Bericht nummer:#36  BerichtGeplaatst: di sep 26, 2017 10:05 pm 
lid

Rightnow schreef:
Als je er over kunt spreken wanneer een ideologie of een godsdienst fundamentalistisch wordt en wanneer je vindt dat het strijdig wordt met fundamentele zaken die we met zijn (bijna) allen delen, dan kun je ruimte laten voor de religie en voor de ideologie die andersdenkenden in hun waarde laat.

Terwijl je er ruimte voor laat kun je het met veel best oneens zijn en het (verbaal) bestrijden; dat is niet hetzelfde als dat je het onbarmhartig neersabelt of mensen het leven zuur gaat maken, omdat ze niet leven zoals jij vindt dat ze hadden moeten leven. En het fundamentalisme wat vooral maar niet alleen in de Islam huist, daar kun je dan tegen optreden omdat je niet accepteert dat die over een paar generaties hier de dienst gaan uitmaken nadat ze op onbehoorlijke wijze de macht aan zich hebben getrokken.

Er zijn er die menen dat Pechtold radicaal is, en Buma fundamentalistisch, en het is veel belangrijker om goed te begrijpen wat men verstaat onder allerlei termen, dan om iets te gaan roepen over "de" moslims.

Ja, heel belangrijk ... Heel belangrijk om goed te begrijpen waarom mensen Pechtold radicaal noemen, of Buma fundamentalistisch. De problemen met de islam vallen daar tenslotte bij in het niet. Ook heel belangrijk om andersdenkenden in hun waarde te laten door hun standpunt te reduceren tot "iets roepen over". Daar krijg je vast mooie inhoudelijke discussies mee. Dat moet lukken. En laten we vooral alleen maar discussiëren over fundamentalisme, en ook alleen binnen de kaders van de grondwet zoals die er nu ligt, want dat werkt nu ook zo lekker barmhartig.
:noo:

Sorry hoor, maar indachtig het principe van een forum voor politiek debat beloof ik je dat ik gehakt zal maken van-, danwel in de bres zal springen voor iedere religie of ideologie of fundamentele zaak die we wel/niet delen, een en ander voor zover dat in mijn ogen nodig is. Had je anders verwacht?

Profiel  

Bericht nummer:#37  BerichtGeplaatst: zo okt 22, 2017 9:43 pm 
lid

Rightnow schreef:

Een godsdienst is gebaseerd op een openbaring van een godheid in een heilig boek ,zoals de Bijbel ,Koran enz
Deze openbaringen kennen verschillende interpretaties van gelovigen ,die deze godsdienst aan hangen.
Sommige interpretaties zijn in strijd met onze rechtstaat in het Westen en dat is beslist niet alleen een privilege van de islam.

Profiel  

Bericht nummer:#38  BerichtGeplaatst: ma okt 23, 2017 8:43 pm 
lid

Gestopt schreef:

Inderdaad ,het probleem is niet de religie .
Het grote probleem is, dat mensen uit de meest orthodoxe plattelandsgebieden met een middeleeuwse cultuur,
verhuizen of vluchten naar de meest vrije landen van de wereld ,
met een cultuur die lijnrecht tegenover de cultuur staat waar ze vandaan komen..
Dit bepaalt het grote conflict waar we nu mee te maken hebben.
Vluchtelingen en migranten ,behoren betere te weten en kunnen beter naar landen gaan ,
die het beste passen bij hun eigen cultuur.
Het zijn de nieuwkomers die beter moeten weten en die het niet kunnen maken om de landen van aankomst
te beschuldigen van discriminatie of onderdrukking.

Profiel  

Bericht nummer:#39  BerichtGeplaatst: ma okt 23, 2017 10:22 pm 
lid

Hume schreef:
Gestopt schreef:
Het grote probleem is, dat mensen uit de meest orthodoxe plattelandsgebieden met een middeleeuwse cultuur,
met een cultuur die lijnrecht tegenover de cultuur staat waar ze vandaan komen..
Vluchtelingen en migranten ,behoren betere te weten en kunnen beter naar landen gaan ,
Het zijn de nieuwkomers die beter moeten weten en die het niet kunnen maken om de landen van aankomst

Ga ik grotendeels in mee.
Maar ik mis de hoofdschuldigen: onze eigen politici die deze migratie, ondanks herhaalde alarmsignalen, al decennia faciliteren.

Profiel  

Bericht nummer:#40  BerichtGeplaatst: ma okt 23, 2017 10:55 pm 
lid

Hume schreef:
Gestopt schreef:

Jaja... Ze zijn natuurlijk niet gek want door die cultuur en de ellende die daar uit voortkomt zijn ze nu juist hun land ontvlucht.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]