Het is nu ma apr 23, 2018 5:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: wo feb 28, 2018 11:26 am 
lid

Omdat de Europese quotering van de suikerbietenteelt vorig jaar is opgeheven is er ruim 20% meer suikerbietenteelt geweest. Dat kwam ook al omdat de suikerbieten tijdens de quotering nogal hoge prijzen opleverde. Dan ga ja als boer meteen maar meer telen, want een betere opbrengst. Dat schijnt in de hele EU het geval geweest te zijn. Nu zullen de prijzen met de hoge productie ook wel wat tegenvallen.
De vraag is nu wat er gedaan zal worden met de enorme suikeropbrengst. Waar moet die naartoe? Naar de ontwikkelingslanden om daar de markt te bederven? Je moet er eenvoudig maar niet aan denken. Arme boeren in de ontwikkelingslanden.
Maar gelukkig is er een goed alternatief. De boeren hebben het nog nauwelijks in de gaten. Maar er schijnt een alternatief te bestaan voor de graanteelt en met name de tarweteelt. Het product heet 'Quinoa'. Deze plant komt uit Zuid Amerika en is daar al 6000 jaar een belangrijke voedselbron, met name voor de Inca's. Met wat aanpassingen kan die ook in ons land geteeld worden. De zaden kunnen als vervanging van tarwe en andere granen toegepast worden. Dit is extra van belang voor diegenen die een gluten-allergie hebben, want daar bezitten de zaden niets van. Een leuke bron van inkomsten.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: wo feb 28, 2018 11:39 am 
lid

Bedorven is de markt nu al; gezakt tot het lage peil van 2009. Vergisten tot alcohol lijkt mij het beste. Proost! Op de teelt van beter renderende gewassen!

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: wo feb 28, 2018 11:46 am 
lid

Rightnow schreef:
Bedorven is de markt nu al; gezakt tot het lage peil van 2009. Vergisten tot alcohol lijkt mij het beste. Proost! Op de teelt van beter renderende gewassen!
En dat alcohol vermengen we dan met benzine want dat is weer goed voor de auto-industrie.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: wo feb 28, 2018 5:26 pm 
lid

Biertje schreef:
Rightnow schreef:
En dat alcohol vermengen we dan met benzine want dat is weer goed voor de auto-industrie.

Ik zou nog wel eens zorgvuldig willen hebben uitgezocht of suikerbieten voor alcohol niet zinvol zijn... geen gewas dat zo veel zonlicht omzet in energie! De restproducten zijn koeienvoer of geschikt om de bodem te verrijken met organische stof.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: wo feb 28, 2018 6:19 pm 
lid

Hoe ver zijn ze met deze auto?

Auto van vlas en suikerbieten

https://www.bc1.nl/studenten-bouwen-aut ... kerbieten/

Studenten van de technische universiteit in Eindhoven hebben de allereerste echt duurzame auto in de wereld ontwikkeld. Ze hebben geen staal gebruikt voor de carrosserie maar vlas en suikerbieten.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: wo feb 28, 2018 8:33 pm 
lid

Een auto in elkaar knutselen is één. Hem laten rijden is een andere zaak.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: wo maart 28, 2018 8:25 pm 
lid

Rightnow schreef:
Biertje schreef:
Rightnow schreef:

Ik zou nog wel eens zorgvuldig willen hebben uitgezocht of suikerbieten voor alcohol niet zinvol zijn... geen gewas dat zo veel zonlicht omzet in energie! De restproducten zijn koeienvoer of geschikt om de bodem te verrijken met organische stof.

De suikerbiet: de meest innovatieve groente van Nederland?
https://www.bnr.nl/nieuws/innovatie/103 ... -nederland

n Nederland wordt per jaar zo’n acht miljoen ton aan suikerbieten geproduceerd en daar wordt volgens Markusse niets van weggegooid: ‘De suiker haal je er natuurlijk uit. Dan blijft er een stroop over: een heel kostbaar product dat gebruikt wordt om penicilline te maken.

Penicilline en suikerbieten, ik wist dat niet.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]