Het is nu do okt 19, 2017 5:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
Bericht nummer:#81  BerichtGeplaatst: vr sep 29, 2017 8:39 pm 
lid

Einstein, alles wat je noemt hoort voor mij bij de Verlichting die dus een doorgaande beweging is die niet ineens in 2017 stopt. Maar ik zie hoofdstromingen van de Islam er voorlopig echt niet bij aanhaken.

Nu kun je wel ergens iets gelezen hebben over Duitse boeren die niet zo verlicht waren, of althans tolerant tegenover homo's, maar ik kan het nergens lezen dus vind je het erg dat ik hier in Nederland geen zorgen over boeren heb, en dat ik invul dat Duitse boeren niet zo veel anders zijn? Anders zou ik namelijk nationalistisch kunnen lijken dus zie ik liever dat je met een link naar een artikel komt over de door jou veronderstelde achterlijkheid van Duitse boeren.

Profiel  

Bericht nummer:#82  BerichtGeplaatst: vr sep 29, 2017 11:46 pm 
lid

Rightnow schreef:
de Verlichting die dus een doorgaande beweging is

We hanteren misschien elk een andere definitie van het begrip "Verlichting" met hoofdletter ? Ik zie "de Verlichting" als een periode in de geschiedenis, na de noordelijke Renaissance 17e-18e eeuw, de opkomst van de wetenschappelijke methode, etc. Als jij vindt, dat de geschiedenis erna vlekkeloos en perfect is verlopen, mag je dat best waarderen, maar de term "Verlichting" is toch echt gereserveerd voor een periode, die ongeveer 200 jaar geleden eindigde. Een periode, waarin de West-Europese mens een breder perspectief heeft verkregen op tijd en ruimte en de eigen omgeving, normen, waarden en politieke besluitvorming...

Overigens nog een opmerking, over een ander woord,

Rightnow schreef:
(..) tegelijkertijd zegt dit veel over de evolutie die de Verlichting met zich mee bracht, nog tot diep in de 20e eeuw. Daarna zal de evolutie niet stilstaan en iedere dag leren we nieuwe dingen.

Kortom "evolutie" en "verlichting" is dus een soort maatschappijbeeld wat jij hebt, ons groeimodel. Het is superieur, want het is geëvolueerd en dat andere model niet, zeg je. Maar.. evolutie is een biologisch begrip, voor iets wat heel langzaam verloopt. Evolutie is niet iets wat zich ineens voltrekt nadat de Verlichting is ingetreden.. evolutie gaat daar (ver) aan vooraf en elk mens wat nu op de wereld rondloopt Sapiens Sapiens is momenteel even ver geëvolueerd, onafhankelijk van cultuur of geloof. Een beter woord is "vooruitgang".

Jij gelooft dat ons culturele systeem altijd blijft doorgaan en dat iedereen daarmee gelukkig is.. en blijft.. ik denk dat het een dynamisch systeem is en veelvormig en veranderlijk en dat we dat misschien niet met "beleid" in de hand hebben. Je kunt mensen niet op dat niveau kneden, de "Nederlandse identiteit" moet inslijten, bevestigd worden door middel van sociale interactie.. Een gevoel van verwantschap ontstaat niet omdat wij een cursus geven die dat aanbeveelt of zo.

'Het is hier dat we bedenken dat zelfs wanneer de haat het felste brandt en de strijd van het tribalisme een hoogtepunt heeft bereikt, we de drang moeten weerstaan om naar binnen toe te keren. We moeten weerstand bieden aan de drang om diegenen die anders zijn te demoniseren.' Obama, Pearl Harbor dec'2016)

Profiel  

Bericht nummer:#83  BerichtGeplaatst: di okt 03, 2017 1:32 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Dit soort toespraken klinken toch altijd beter in het Duits.

Deutschland muss „Rechts“ wieder lernen
http://www.achgut.com/artikel/alles_was_rechts_ist

Rechts ist nicht automatisch Nazi

Kurz gesagt: Deutschland muss „Rechts“ wieder lernen. Wer AfDisten wieder zurückgewinnen will, muss unterscheiden, wo rechts rechtens ist und wo nicht.

Profiel  

Bericht nummer:#84  BerichtGeplaatst: di okt 03, 2017 1:34 pm 
lid

Lies schreef:
Enzo501 schreef:
Dit soort toespraken klinken toch altijd beter in het Duits.

Deutschland muss „Rechts“ wieder lernen
http://www.achgut.com/artikel/alles_was_rechts_ist

Rechts ist nicht automatisch Nazi

Kurz gesagt: Deutschland muss „Rechts“ wieder lernen. Wer AfDisten wieder zurückgewinnen will, muss unterscheiden, wo rechts rechtens ist und wo nicht.

Misschien moet 'rechts' dan eens stoppen met de referenties naar 'die periode'. Rechts in Duitsland (CDU, vooral ook CSU) is rechts genoeg.

Profiel  

Bericht nummer:#85  BerichtGeplaatst: di okt 03, 2017 3:42 pm 
lid

Enzo501 schreef:
... Rechts in Duitsland (CDU, vooral ook CSU) is rechts genoeg.

Waar haal je deze shit toch vandaan? :drunk:
CSU en vooral ook CDU hebben de grenzen opengezet, de rechtsorde te grabbel gegooid, een peperdure energiewende ingezet, en flirten met een transferunie. Ze hebben gegokt dat door blabla over populisme niemand het ontstane gat op rechts zou opeisen, en hebben zich vergist.
Zoals Charles de Gaulle ooit zei: Qui joue et perd doit payer.

Profiel  

Bericht nummer:#86  BerichtGeplaatst: di okt 03, 2017 5:36 pm 
lid

baedeker schreef:
Enzo501 schreef:
... Rechts in Duitsland (CDU, vooral ook CSU) is rechts genoeg.

Waar haal je deze shit toch vandaan? :drunk:
CSU en vooral ook CDU hebben de grenzen opengezet, de rechtsorde te grabbel gegooid, een peperdure energiewende ingezet, en flirten met een transferunie. Ze hebben gegokt dat door blabla over populisme niemand het ontstane gat op rechts zou opeisen, en hebben zich vergist.
Zoals Charles de Gaulle ooit zei: Qui joue et perd doit payer.

Het ligt er maar aan hoe rechts je bent. Als je maar rechts genoeg bent is alles links.
Economisch gezien wordt Duitsland 'rechts' bestuurd. Het verschil met 'vroeger' is dat mensen die buiten de boot vallen vroeger naar linkse partijen uitweken en nu naar rechts, want immers alles is de schuld van de elite en de auslander.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]