Het is nu vr dec 15, 2017 9:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: wo okt 04, 2017 7:06 pm 
lid

Wat een malle rapportage zojuist op Een Vandaag. Het gaat hier niet om het eten van vlees want de consumptie daarvan neemt om terechte redenen van gezondheid en smaak momenteel af. Dat men dan niet onnodig dieren wil gebruiken om te eten, is een heel begrijpelijke visie maar dat maakt u nog geen overtuigd veganist - dat is een denkwereld op zich!

Op dierendag bekommer ik mij niet om de 800.000 vegetariers of de 70.000 veganisten. Leder en petfood komen van minder kostbare delen van geslachte dieren; als vleeseter ben ik dus sowieso bepalend voor het houden van dieren, waar veganisten bezwaar tegen maken. Zogenaamd omdat ze zo geschrokken zijn van het afbranden van stallen.

Zelfs hun honden en hun kippen krijgen veganistisch voer. Letten de eigenaren wel op dat deze slechte beesten niet stiekem een wormpje naar binnen werken? Dat hun hond niet stiekem een konijn vangt, of een mol? Om het afbranden van de dorpen van de Rohingyas of van een Londens flatgebouw liggen deze lieden niet wakker maar dus wel van het branden van stallen waar dieren een snelle dood vinden door verstikking. Dat de laatste twee voorbeelden allebei komen door onachtzaamheid bij het aanleggen en controleren van gebouwen en wat daar in zit, doet even niet ter zake.

Op dierendag bekommer ik mij om de 16 miljoen vleeseters. Die worden door een kleine maar zeer ideologisch gedreven minderheid in de foute hoek gedreven terwijl vlees eten lekker en gezond is.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: do okt 05, 2017 1:36 am 
lid

Vlees is lekker en gezond.
Laat je niet gek maken door veganistische zweefkezen.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: do okt 05, 2017 5:13 am 
lid

osker schreef:
En vooral niet door mensen die beweren dat het slikken van multivitaminepillen gezond en nodig is.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: do okt 05, 2017 10:50 am 
lid

Denk ook niet dat de binnen zittende mens die superschoon voedsel nuttigt, nog alles krijgt, inclusief regelmatig zonlicht op de blote huid... en dan ook nog alle vlees laten staan... wat doorgeslagen ideologie met je kan doen dat kon je zien gisteravond bij Een Vandaag.

De vega-fundamentalisten bereikten hun moment van "bekering" toen er weer eens een stalbrand was. Wanneer komen ze terug in de menselijke wereld? Laat de menselijke drama's nu eens een uitgangspunt worden om te gaan werken aan een wereldwijde menswaardige samenleving. Dan komen de dieren ook aan bod, om de woorden van Ghandi in een andere volgorde op te zeggen.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: do okt 05, 2017 11:03 am 
lid

Biertje schreef:
osker schreef:
En vooral niet door mensen die beweren dat het slikken van multivitaminepillen gezond en nodig is.
Voor sommige groepen wel. In deze haastige wereld is het soms schrikken van een gebrek aan vitamines.

Voedingsexpert Christophe Matthys zegt: "Zomaar vlees vervangen door een veggieburger is geen goed idee"

Is vlees eten ongezond? Een makkelijke vraag, waar geen makkelijk antwoord op is, meent voedingsdeskundige Christophe Matthys. Het voedseldebat wordt nu vooral verkeerd gevoerd, vindt hij. “We moeten af van het simplistisch idee dat je een voedingsmiddel kunt vervangen door een ander.”

We kunnen ook gewoon geen vlees meer eten, om zeker te zijn. En allemaal vegetariër worden. Of zijn we dan ook niet gezond bezig?

“Daar bestaat nog veel onduidelijkheid over. Vegetarisme is wel meer dan geen vlees eten. Het is een levenswijze. Het gratuit vervangen van vlees door een veggieburger is geen goed idee. En je hebt ook luie vegetariërs. Een pizza margherita of kaaskroketten met frieten is ook vegetarisch.

"We moeten dringend af van het simplistisch idee dat je een voedingsmiddel kunt vervangen door een ander. Het is een argument dat de voedingsindustrie al jaren gebruikt om aan te tonen dat vegetarisme ongezond is: de eiwitten in vlees zijn niet te vervangen. Dat klopt, je hebt zo goed als geen enkele andere eiwitbron die kwalitatief gelijkaardig is, behalve misschien soja. Je moet als vegetariër dus heel goed gaan nadenken over hoe je je voedingspatroon uitbalanceert zodat je voldoende voedingsstoffen binnen hebt. Het is niet één op één.”

https://www.topics.nl/-zomaar-vlees-ver ... ent=topics

https://www.demorgen.be/binnenland/-zom ... -bc767e67/

EenVandaag, Tros Radar, de Vegetarische Slager zijn bezig met een verdienmodel (telersprijs Nederlandse soja ligt rond de 500 euro per ton. Na wat geritsel van de vegaslager ligt het in de winkel voor 26.000 euro per ton) waarvoor reclame gemaakt moet worden.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: do okt 05, 2017 8:51 pm 
lid

IK roep maar vast dat de sojaburger niet gezonder is dan de hamburger. Liever verdiep ik me in normaal eten en al naar gelang de partner met wie je leeft en de voorkeuren van je kinderen zul je daar vaker of minder vaak vlees bij eten.

Wat er allemaal in sojaburger te vinden is wat wel wat minder zou kunnen, dat is zo van alles zoals vreemde soja-hormonen en zware metalen waar de sojaplant niet vies van is. Eet het niet als burger maar als ouderwets product uit Japan en China, als miso, natto, tempeh of taufoe. Dat stoelt op bewezen tradities.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: zo okt 08, 2017 3:07 pm 
lid

Omdat ik de Nederlandse tv vaak links laat liggen, mis je dus ook Paul de Leeuw. Maar met deze column kan ik het eens zijn, beetje vlees, van hoge kwalitieit.

Zoeken naar een stukje vlees
https://www.ad.nl/binnenland/zoeken-naa ... ~a68fa9ad/

Als vleesliefhebber begin ik me een minderheid te voelen. Gisteren tweette @chalba68: ‘Ik hoorde dat Paul de Leeuw ook graag een stukje gemarteld en vermoord vlees lust, ik heb het altijd al een walgelijk kerel gevonden’.

Het aantal vervelende vegetariërs neemt schrikbarend toe. Ze zijn de muggen van de consumptiemaatschappij geworden. Ze zijn niet alleen vegetariër, maar ook ovo-vegetariër, flextariër, pescotariër en pollotariër. En hoed je voor humorloze veganisten! Toen een dierbare vriend mij toevertrouwde handtariër te zijn – het enige vlees dat bij hem in z’n mond gaat, zijn de vingers die hij aflikt na de zoveelste tofu­verrassing – was bij mij de maat vol: ,,Maar ik hou van vlees!’’

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: zo okt 08, 2017 3:20 pm 
lid

Ik ben gek op vlees en ik eet het ook regelmatig maar dan wel biologisch vlees van een dier dat (hopelijk!) een goed leven heeft gehad en ook op een humane manier is geslacht. Maar ik kots van de manier waarop dieren behandeld worden als ze naar de grote slachthuizen moeten. Dan is ritueel slachten soms het toppunt van humaniteit, hoewel ik ook dan moet wegkijken als ik daar per ongeluk beelden van zie. Ik heb een paar jaar geleden beelden gezien van hoe koeien en varkens worden behandeld in zo'n slachtfabriek. Daar krijg je nachtmerries van...

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: zo okt 08, 2017 4:18 pm 
lid

Overigens krijg ik het ook als ik beelden zie van hoe mensen elkaar behandelen. In beide gevallen zijn het gelukkig beelden die niet over de alledaagse praktijk bij iedereen gaan, maar over daar waar het niet goed in elkaar zit. Goede slachterijen zijn verdwenen, heb ik gehoord, omdat ze met mensen ook normaal omgingen, bijvoorbeeld omdat ze zich aan CAO's hielden. Met al mijn economisch inzicht snap ik dat een "geconsolideerde" sector aan prijsdruk blootstaat en bij die smalle marges wordt de druk op mens en dier opgevoerd.... wie zijn werknemers niet netjes betaalt, wie de kantjes er steeds afloopt is net weer iets goedkoper. Hoop dat de biologische slagers een betere vuist kunnen maken tegen de supermarkten maar vanuit de wetmatigheid van de economie geloof ik daar niet zo in. Laat ze altijd blijven vernieuwen en blijven knokken anders loopt het snel verkeerd af.

Tussen al die voortstrompelende organisaties ontstaan rotte appels. Ga er heen undercover als jongste bediende, en wacht tot de drama's zich aan je oog ontvouwen. Elke telefoon heeft een camera tegenwoordig. Jammer dat dit moeilijker gaat in directiekamers van "nette" organisaties waar mensen ook als beesten worden afgevoerd, ethnisch-sociaal weggezuiverd vanwege onzakelijke onderbuikredenen van de heersende kaste in dit land.

Nu zat ik onlangs te denken, Portman, je bent waarschijnlijk heel dikwijls betrokken bij dieren als ik jouw pseudoniem als uitgangspunt neem... Snap je wat ik bedoel? https://de.wikipedia.org/wiki/Adolf_Portmann deze professor was gebiologeerd door de verschijningsvorm van dieren maar ook door het dier als sociaal wezen. Hij had geen moeite om ook hardop na te denken over het menselijke leven, zo lees ik...

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: zo okt 08, 2017 4:43 pm 
lid

Rightnow schreef:
Overigens krijg ik het ook als ik beelden zie van hoe mensen elkaar behandelen. In beide gevallen zijn het gelukkig beelden die niet over de alledaagse praktijk bij iedereen gaan, maar over daar waar het niet goed in elkaar zit. Goede slachterijen zijn verdwenen, heb ik gehoord, omdat ze met mensen ook normaal omgingen, bijvoorbeeld omdat ze zich aan CAO's hielden. Met al mijn economisch inzicht snap ik dat een "geconsolideerde" sector aan prijsdruk blootstaat en bij die smalle marges wordt de druk op mens en dier opgevoerd.... wie zijn werknemers niet netjes betaalt, wie de kantjes er steeds afloopt is net weer iets goedkoper. Hoop dat de biologische slagers een betere vuist kunnen maken tegen de supermarkten maar vanuit de wetmatigheid van de economie geloof ik daar niet zo in. Laat ze altijd blijven vernieuwen en blijven knokken anders loopt het snel verkeerd af.

Nu zat ik onlangs te denken, Portman, je bent waarschijnlijk heel dikwijls betrokken bij dieren als ik jouw pseudoniem als uitgangspunt neem... Snap je wat ik bedoel? https://de.wikipedia.org/wiki/Adolf_Portmann deze professor was gebiologeerd door de verschijningsvorm van dieren maar ook door het dier als sociaal wezen. Hij had geen moeite om ook hardop na te denken over het menselijke leven, zo lees ik...

Mijn pseudoniem heeft niets met Adolf Portmann te maken. Ik had eerlijk gezegd nog nooit van 'm gehoord.
Mijn nick "portman" staat gewoon voor het drankje, wat ook op de avatar te zien is, al drink ik het al een paar jaar niet meer. Drink nu zo nu en dan een glas gewone rode wijn. Dieren hebben wel m'n belangstelling. Ben er mee opgegroeid. Heb zelf nu twee katten maar ben ook dol op honden, koeien en varkens. Katten vind ik intrigerend. Ze gaan rustig hun eigen gang maar zijn ook erg aanhankelijk. Honden vind ik gewoon leuk en grappig. Koeien en varkens ken ik van de boerderijen van het platteland waar ik ben opgegroeid. Achter het ouderlijk huis werden de koeien 's zomers gemolken en ik kende ze allemaal bij naam. Soms mocht ik een koe melken van de boer. Koeien zijn nieuwsgierig en lief en ik kon nog amper lopen toen ik een koe aaide die haar kop naar mij uitstak. Daar is een foto van. Diezelfde boer had ook varkens op een ander landje en daar heb ik ze leren kennen als vrolijk, grappig, nerveus maar ook slim. Het was mooi als er biggetjes in de stal waren. In het stro en niet op die enge kale vloeren van nu waar de zeug nauwelijks haar kont kan keren en soms de biggetjes dooddrukt. Ik vind het verschrikkelijk als deze dieren in de slachthuizen zwaar worden mishandeld door ze als dingen te zien en niet als warmbloedige wezens met gevoel en (doods)angsten.

Jij haalde nu het behandelen van mensen erbij. Dat is natuurlijk off topic. Maar er is uiteraard veel mis met hoe mensen elkaar behandelen en vervolgen. Nota bene wezens die kunnen denken en nadenken maar tot grote gruwelen in staat zijn...

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: zo okt 08, 2017 5:02 pm 
lid

Je hebt het dus allemaal van heel dichtbij meegemaakt. Ik ook en met mijn economische bril bekijk ik het zo: die toegankelijkheid en kleine schaal van vroeger levert voor de supermarktconsument echt flink wat extra kosten op. Misschien moet iemand een merk starten waarbij de schaal en de toegankelijkheid weer nummer 1 wordt. Zo'n varkensboer uit Brabant (gisteravond in Nieuwsuur) die door D66 en SP kapot wordt gemaakt, zou op een kleinere schaal graag zijn bedrijf voortzetten en dan kom ik graag bij hem kijken. Een megastal heb ik wel eens gezien, zelfs met de koeien er in, maar dat is anders dan wanneer je direct door de boer wordt meegenomen in een wat kleiner onderkomen voor varkens want dat herinner ik mij ook nog van heel lang geleden toen we met de klantenkring van de biowinkel op stap waren naar ergens in het land...

Adolf Portmann heb ik overigens ooit een mooi boek van gelezen: de taal der dieren of zo iets. Een bioloog, zelf heb ik ook nog eens met de gedachte gespeeld om biologie te gaan studeren maar ik schrok terug van de geitenwollen sokken die leken voorbestemd voor armoede... niemand die toen vermoedde dat veel biologen uitstekend terecht zouden gaan komen in de IT sector nadat ze als student computermodellen waren gaan maken. Als bioloog begonnen zou ik dus nu wellicht een rijke IT'er zijn geweest - zo zie je maar dat je het allemaal niet met zekerheid kunt sturen in het leven.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: zo okt 08, 2017 5:15 pm 
lid

Rightnow schreef:
Je hebt het dus allemaal van heel dichtbij meegemaakt. Ik ook en met mijn economische bril bekijk ik het zo: die toegankelijkheid en kleine schaal van vroeger levert voor de supermarktconsument echt flink wat extra kosten op. Misschien moet iemand een merk starten waarbij de schaal en de toegankelijkheid weer nummer 1 wordt. Zo'n varkensboer uit Brabant (gisteravond in Nieuwsuur) die door D66 en SP kapot wordt gemaakt, zou op een kleinere schaal graag zijn bedrijf voortzetten en dan kom ik graag bij hem kijken. Een megastal heb ik wel eens gezien, zelfs met de koeien er in, maar dat is anders dan wanneer je direct door de boer wordt meegenomen in een wat kleiner onderkomen voor varkens want dat herinner ik mij ook nog van heel lang geleden toen we met de klantenkring van de biowinkel op stap waren naar "de provincie".

Adolf Portmann heb ik overigens ooit een mooi boek van gelezen: de taal der dieren of zo iets. Een bioloog, zelf heb ik ook nog eens met de gedachte gespeeld om biologie te gaan studeren maar ik schrok terug van de geitenwollen sokken die leken voorbestemd voor armoede... niemand die toen vermoedde dat veel biologen uitstekend terecht zouden gaan komen in de IT sector nadat ze als student computermodellen waren gaan maken. Als bioloog begonnen zou ik dus nu wellicht een rijke IT'er zijn geweest - zo zie je maar dat je het allemaal niet met zekerheid kunt sturen in het leven.

Beetje kortzichtig natuurlijk om mensen die voor dieren opkomen allemaal als "geitenwollensokken" te zien.
Overigens heb ik die reportage gisteren ook gezien en ik ben het van harte eens met de Brabantse Provinciale Staten in dezen. Die grote bedrijven moeten ook wat mij betreft helemaal op de schop want ze maken de mensen en de dieren ziek. Het gaat om geld verdienen en aan het leed en de milieuellende die door die veel te grootschalige veeteelt wordt veroorzaakt wordt geen aandacht besteed. Ik heb overigens geen boer gezien die op kleinere schaal wilde overgaan. Wel een boer die zich gedupeerd voelde door de maatregelen die getroffen gaan worden door de provincie Brabant.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: zo okt 08, 2017 5:27 pm 
lid

portman schreef:
Beetje kortzichtig natuurlijk om mensen die voor dieren opkomen allemaal als "geitenwollensokken" te zien.

Als het woord toen al bestond, zou ik het ook niet hebben gebruikt, in de jaren zeventig! Ze hadden mijn sympathie en hier ging het over mensen die gelijkgestemden waren. Vroeger vond ik trouwens het milieu heel belangrijk en des te meer omdat de vervuiling en het bederf ervan toen nog tamelijk ongecontroleerd op grote schaal plaatsvond. Ja, zeiden politici tegen mij, in principe heb je natuurlijk gelijk maar de geesten zijn er nog niet rijp voor.

Wat ik wel vreesde, dat herinner ik mij, en nog des te meer omdat de geesten niet overal rijp leken voor verandering, is dat de biologiestudie zo superpopulair was dat ik misschien niet zo heel veel extra zou kunnen bijdragen... in de jaren zeventig bestonden er (althans bij mij en om mij heen) geen zorgen over inkomenszekerheid!

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: zo okt 08, 2017 5:31 pm 
lid

Rightnow schreef:
portman schreef:

Als het woord toen al bestond, zou ik het ook niet hebben gebruikt, in de jaren zeventig! Ze hadden mijn sympathie en hier ging het over mensen die gelijkgestemden waren. Vroeger vond ik trouwens het milieu heel belangrijk en des te meer omdat de vervuiling en het bederf ervan toen nog tamelijk ongecontroleerd op grote schaal plaatsvond. Ja, zeiden politici tegen mij, in principe heb je natuurlijk gelijk maar de geesten zijn er nog niet rijp voor.

Wat ik wel vreesde, dat herinner ik mij, en nog des te meer omdat de geesten niet overal rijp leken voor verandering, is dat de biologiestudie zo superpopulair was dat ik misschien niet zo heel veel extra zou kunnen bijdragen... in de jaren zeventig bestonden er (althans bij mij en om mij heen) geen zorgen over inkomenszekerheid!

Dat laatste was me al duidelijk. Je had nu 'rijk' kunnen zijn als je die studie die die "geitenwollensokken" gingen doen ook had gedaan...

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: zo okt 08, 2017 5:48 pm 
lid

Ik heb een tijdje terug een discussie gevolgd tussen bezitters van een moderne varkensstal, met speeltjes en veel groen. Als laatste kwamen altijd de verdiensten voorbij, onder de streep bleef er niet veel over. Ik heb nog gezocht om deze discussie op het net terug te vinden, maar dat is niet gelukt.

Wel deze: Varkenshoff
https://www.doorgaan.nl/nl/project/2218091/varkenshoff

Waarom zijn we uw hulp nodig?
We zijn al heel ver gekomen en de eerste bewoners scharrelen inmiddels rond in het Varkenshoff. Maar met de stal alleen zijn er we nog niet. We willen namelijk nog zoveel meer doen voor onze varkens! We willen borstels aanschaffen waarmee ze hun huid kunnen verzorgen. Ook willen we douches maken zodat ze zich kunnen wassen en verkoelen. En naast de takken en struiken willen we graag extra speelmaterialen aanschaffen voor de biggetjes. Vanaf de bezoekersruimte en een wandelbrug zijn de varkens in Varkenshoff te bezichtigen. We willen deze bezoekersruimte en wandelbrug graag voor iedereen toegankelijk maken met behulp van een rolstoelift.

Investeringsoverzicht
Borstel voor de varkens
€ 5.000
Douches voor de varkens     
€ 5.000
Speelmateriaal voor de varkens            
€ 3.500
Rolstoellift 
€ 9.000
Totaal
€ 22.500

Help Varkenshoff 
Kies een bedrag dat bij u past en u ontvangt een leuke tegenprestatie. Alle steun om onze dieren een goed leven te bieden wordt enorm gewaardeerd! In ieder geval bedankt namens de bewoners van Varkenshoff en de familie Noordman.

Misschien iets voor de Brabantse varkensboeren, waarom zijn we uw hulp nodig?

Wat moet je als boer tegenwoordig nog uitvreten om het hoofd boven water te houden? Grondgebonden melkveehouderij in het regeerakkoord en dan lees je dit:

Koeien op het water: drijvende boerderij komt er nu echt aan
https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/k ... u-echt-aan

Het klonk heel lang als toekomstmuziek: een stal met veertig koeien, die drijft in de haven van Rotterdam. Maar het plan wordt concreet: waarschijnlijk staan de koeien nog dit jaar te grazen in de schaduw van de Euromast. Het weidegras is zelfs al ingezaaid. Als alles meezit, blijft het zelfs niet bij die ene 'floating farm'.

Onderzoek naar zeeziekte bij koeien in drijvende stal
https://www.ad.nl/rotterdam/onderzoek-n ... ~a29d4ae3/

De plannen voor een drijvende koeienstal in Rotterdam zijn opgeschort, totdat onafhankelijke deskundigen hebben uitgezocht of de dieren last hebben van de deining. De Rotterdamse gemeenteraad heeft om dit extra onderzoek gevraagd.

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: zo okt 08, 2017 5:59 pm 
lid

portman schreef:
Ik ben gek op vlees en ik eet het ook regelmatig maar dan wel biologisch vlees van een dier dat (hopelijk!) een goed leven heeft gehad en ook op een humane manier is geslacht. Maar ik kots van de manier waarop dieren behandeld worden als ze naar de grote slachthuizen moeten. Dan is ritueel slachten soms het toppunt van humaniteit, hoewel ik ook dan moet wegkijken als ik daar per ongeluk beelden van zie. Ik heb een paar jaar geleden beelden gezien van hoe koeien en varkens worden behandeld in zo'n slachtfabriek. Daar krijg je nachtmerries van...

Ik vergat nog even de honderdduizenden, of meer, dieren die alleen al dit jaar door verkeerde zuinigheid en/of nalatigheid levend zijn verbrand in die verschrikkelijke megastallen...

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: zo okt 08, 2017 6:26 pm 
lid

portman schreef:
portman schreef:

Ik vergat nog even de honderdduizenden, of meer, dieren die alleen al dit jaar door verkeerde zuinigheid en/of nalatigheid levend zijn verbrand in die verschrikkelijke megastallen...
Megastallen, of kleine stallen, dit doet altijd pijn. Hoe meer electra aangestuurde apparaten in een woning, boerderij of bedrijf, hoe meer er kan gebeuren. Een dier verlaat zijn hok niet gemakkelijk, ook al zet je de deur ver open. En hoe zit het met de aanwezige bluswater in die gebieden. Dit jaar ging hier in de provincie een mooie boerderij in vlammen op. Niemand was thuis, behalve één goudvis: Brand in boerderij Nieuw Scheemda nog niet gedoofd
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/183284/Br ... et-gedoofd

Er is groot watertransport ingezet, omdat de brandweer slecht bij bluswater kan.

Een onderzoek werd ook niet ingesteld naar de oorzaak, vonden we vreemd. Maar niet vreemd als dit zich in de buurt afspeelt met een harde wind:

Dagen lang rookoverlast door strobrand Scheemderzwaag
http://www.dvhn.nl/groningen/Dagen-lang ... 90995.html

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: ma okt 09, 2017 11:33 am 
lid

Banken en verzekeraars, die zal ik maar eens de schuld gaan geven.

Oorzaken van stalbranden laten zich raden: condensvocht en stof. Waar dat onvermijdelijk is zul je een heel ander soort electra moeten aanleggen dan in een burgerwoning. Wat betalen die boeren eigenlijk aan brandverzekering of dekken die de schade niet meer als zo'n stal in de fik vliegt? Geen enkele verzekering dekt ook de inkomensderving in de herbouwfase van een pand dat afgebrand is, lijkt mij. Waarom handelt men tegen het eigen belang in, ten koste van de eigen oudedagsvoorziening in, en tegen de winstgevendheid van de eigen verzekeringsfirma in?

Waar zijn die verzekeraars mee bezig? Stalbranden, hoe sporadisch ook, kosten vermogens die verzekeraars toch moeten ophoesten!

En boeren zijn net burgers: gemakkelijk afgeleid door kortetermijn problemen vergeten ze dat regelmatige controle en upgrading van installaties broodnodige investeringen zijn en bedoeld als de zekerste sociale voorziening voor de oude dag.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: ma okt 09, 2017 11:44 am 
lid

Rightnow schreef:
Banken en verzekeraars, die zal ik maar eens de schuld gaan geven.

Oorzaken van stalbranden laten zich raden: condensvocht en stof. Waar dat onvermijdelijk is zul je een heel ander soort electra moeten aanleggen dan in een burgerwoning. Wat betalen die boeren eigenlijk aan brandverzekering of dekken die de schade niet meer als zo'n stal in de fik vliegt? Geen enkele verzekering dekt ook de inkomensderving in de herbouwfase van een pand dat afgebrand is, lijkt mij. Waarom handelt men tegen het eigen belang in, ten koste van de eigen oudedagsvoorziening in, en tegen de winstgevendheid van de eigen verzekeringsfirma in?

Waar zijn die verzekeraars mee bezig? Stalbranden, hoe sporadisch ook, kosten vermogens die verzekeraars toch moeten ophoesten!

En boeren zijn net burgers: gemakkelijk afgeleid door kortetermijn problemen vergeten ze dat regelmatige controle en upgrading van installaties broodnodige investeringen zijn. Brood-nodig want om den brode.

Precies. En de dieren kunnen letterlijk verbranden. En het afgelopen jaar waren de branden absoluut niet sporadisch maar zo ongeveer aan de lopende band. De boer blijft hoe dan ook verantwoordelijk dus niet afschuiven op banken en verzekeringen svp! Laat die boeren dus weer kleinschalig en gezond hun geld verdienen...

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: ma okt 09, 2017 12:15 pm 
lid

De 'megasering' van de veeteelt wordt vooral ingegeven door de supermarktketens, die boeren uitknijpen, waardoor de veehouders kosten over meer dieren moeten omslaan om zelf nog een droge boterham te verdienen.

In de link een voorbeeld van melkveehouderij.

https://www.onetime.nl/geld/hoeveel-ver ... -nederland

Terug naar echte boeren is een ideaal dat ik graag steun. Of het echt mogelijk is, is de vraag. In ieder geval niet in de huidige constellatie. Er zal dan echt iets moeten veranderen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]