Raya schreef:
Biertje schreef:
Een verkeersweg mag je vergelijken met een slagader. Wat we in Nederland doen is dat we ergens de snelweg een stukje zesbaans maken en daarna weer vierbaans. Gevolg: file wordt opgeschoven maar niet opgelost.
Inderdaad. Het is heel dom om vernauwingen te laten bestaan.
Echter, het is inmiddels duidelijk dat meer asfalt ook meer verkeer genereert. We zullen (tenminste ook) moeten zoeken naar manieren om het verkeer te beperken. Bijvoorbeeld meer bedrijvigheid bij en in de wijken en dorpen zelf voor de mensen in de buurt, zodat niet iedereen ver hoeft te reizen en op de fiets kan. Dat kun je met belastingmaatregelen -premies en heffingen- sturen. Zowel voor bedrijven om zich daar te vestigen, als werknemers om juist daar te gaan werken.
We moeten ons ook afvragen of wij voor de hele wereld moeten produceren. Het vergt niet alleen arbeiders die we klaarblijkelijk niet hebben en moeten importeren, het zorgt ook voor veel meer verkeer over de toch al volle wegen.
Heel Nederland asfalteren is geen optie.
Alle bedrijvigheid en het feit dat Nederland een exporteur van betekenis wil zijn geeft drukte in het verkeer waar Nederland eigenlijk helemaal niet op berekend is, mede doordat ze onvoldoende ruimte uittrekt voor expansie van infrastructuur. Wat sowieso wel een mooi beeld geeft van de mislukking van de EU is de Betuwelijn die niet doorgetrokken is naar Duitsland omdat daar nooit met de Duitsers overleg over is geweest, laat staan samenwerking. Gevolg: een peperdure spoorlijn waarvan de capaciteit slechts sporadisch benut wordt en zichzelf nooit kan terugverdienen. De HSL idem waar ook geen 300 km per uur op kan worden gereden maar wat wel de bedoeling was.
Nederland moet niet een 'dorp' worden als Los Angeles, met weinig hoogbouw (voor de rijken en business) en ontiegelijk veel laagbouw waar amper ruimte is toebedeeld voor alles wat op rails rijdt. Nee, dan New York ( 's nachts 4 miljoen mensen, overdag een dikke 8 miljoen) Het uitmuntende OV met metro en bussen, grotendeels betaald door ondernemers is de slagader voor NY, zonder dat gaat het dood.
Het is wel vreemd te noemen dat Nederland wel veel technisch hoog geschoolde mensen heeft maar daarop bezuinigd in het onderwijs. Dat geldt ook voor medische specialisten
Dat laatste is de kortzichtigheid van de graaiers.
Bezuinigen op onderwijs geeft ruimte om de belasting voor de hoogste inkomens en grote bedrijven te verlagen.