kwaaisteniet schreef:
Biertje schreef:
kwaaisteniet schreef:
Natuurlijk is het een beetje passen en meten, maar dat is het gevolg van de keuze die gemaakt is voor Lelystad. De vliegtuigen van en naar Lelystad vliegen laag, veel lager dan het vliegverkeer van Schiphol. Daar zit ook nogal wat ruimte. En vergeet niet dat als een vliegtuig uit de lucht valt boven land er veel schade en mogelijk veel doden en gewonden zullen kunnen vallen. Dat is allemaal te voorkomen door de aan- en afvliegroute boven het IJsselmeer te laten geschieden. Ik pleit voor het IJsselmeer.
Een vliegtuig valt zomaar uit de lucht. Waar is dat gebeurd, behoudens dan de Bijlmerramp?
We hebben onlangs ook nog een Turks vliegtuig gehad dat de landingsbaan niet haalde, In New York was een vliegtuig door vogels in de motor in de Hudsonrivier geland, dan hebben we nog tal van andere vliegtuig ongelukken waarvan ik niet weet waarom die uit de lucht vielen, zoals de Herculesramp op vliegveld Eindhoven etc.
Allerlei vogelsoorten vliegen, net als vliegtuigen, op allerlei hoogten, vooral als ze landen of opstijgen. In het IJsselmeergebied vliegen heel wat grote soorten vogels, zoals grote en kleine zwanen, diverse reigersoorten, diverse soorten ganzen, zwermen aalscholvers, en ga zo maar door
Ho ho ho, Turkisch Air is niet uit de lucht gevallen maar door fouten van de piloten die wel zagen dat de hoogtemeter metingen aangaf die niet klopten, maar daar niet op reageerden en ook niet het vliegtuig met de hand bestuurden; hadden ze dat wel gedaan dan was er niets gebeurd en bovendien worden piloten daarop getraind. Bovendien was het niet duidelijk wie er vloog en wie controleerde. Dus dat het toestel zomaar uit de lucht viel is geheel onjuist.
Fligt CACTUS 1549 is een geheel ander verhaal - en verfilmd met Tom Hanks in de hoofdrol als captain Sullenberger - en laat zien dat beide motoren uitvielen doordat er één of meerdere ganzen erin gevlogen zijn. Sullenberger moest wel in de Hudson landen omdat er geen andere mogelijkheid was. Het is de taak van Air Traffic control en overheid dat de veiligheid voor vliegtuigen 100% is. Ook worden de routes in kaart gebracht die trekvogels gebruiken.
De Hercules ramp is veroorzaakt door fouten in logistiek, piloot en vliegveld.
https://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderz ... eede-kamer Natuurlijk zijn er wel rampen gebeurd waarbij vliegtuigen wel uit de lucht zijn gevallen maar dat zijn er heel weinig. Een bekende is Turkish airlines flight 981 vlakbij Parijs. Dit is gebeurd door een rampzalige constructiefout met de DC-10 waarbij de vrachtdeur niet goed vergrendeld kon worden en mensen het niet van buitenaf dat konden zien. Het vliegtuig werd onbestuurbaar.
Een ander bekend voorbeeld is dat van van flight JAL 123 waarbij door fouten in de reparatie het achterste drukschot de staart met de roer van het vliegtuig werd afgerukt. Ook dit toestel werd uiteindelijk onbestuurbaar, hoewel het wel 30 minuten zonder staartroer had gevlogen en vloog tegen een berg.
Bij deze een link naar de hoogvliegers. Ik weet niet of het compleet is want ik mis bijvoorbeeld de condor die in de Andes verblijft.
http://www.dierenfun.com/5-vogels-die-h ... e-vliegen/ De vogelbescherming heeft ook een aardige site waar de vlieghoogte is te vinden van de meeste vogels
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek- ... s#vraag328 Site over vliegtechnieken van vogels.
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 06303.html