Biertje schreef:
Raya schreef:
Ben je er geweest Biertje?
Ik wel. Zo verschrikkelijk groot is het niet en luxe evenmin. Het is een fraai ontwerp, maar mag dat niet?
Overigens is het niet het enige pand van de SP. Ook in de regio's in diverse steden zijn er afdelingspanden van de SP waar leden bijeenkomen. Net zoals bij de PvdA overigens, dat bij mij om de hoek heeft gezeten, een oud buurthuis.
Daarbij is 22 miljoen echt niet veel meer, heden ten dage. Je vergeet ook te melden dat de SP een heel actieve partij is, zowel landelijk als plaatselijk, en dat dat allemaal geld kost. Daarbij kent de SP veel minima onder de leden, die nauwelijks financieel iets kunnen bijdragen aan de kosten van de partij, en dat dan ook niet hoeven. Reserves zijn dan uiteraard welkom.
Dat drempels voor anonieme giften worden verlaagd vind ik een zeer goede zaak. Thierry Baudet wil de grens juist hoger maken, giften tot 500.000 euro moet anoniem blijven, volgens hem, want voor 4500 euro kun je amper uit eten, heeft hij letterlijk gezegd.
Er is een goede reden voor de openheid van geldstromen.
Ik ben er niet geweest en ik hoef er ook niet te komen. Maar wel komisch dat je een pand van een bank koopt en uitstraling belangrijk is.
En nee, ik vind het niet zo slim om de drempel zonde een goede reden te verlagen - denk eens aan administratiekosten ! - en vooral: wat is het doel van die verlaging? Waarom en wat wil men ermee beogen? Want invloed in een partij kan ook zonder geld (denk eens aan de Senaat). Ze deze lijst, 125 pagina's lang, onleesbaar (presentatie in Excel lijkt mij stuk slimmer vanwege omdat je automatisch subtotalen kunt laten trekken en details in- en uit kunt kunt klappen). Is het de bedoeling dat we daar werkloze ambtenaren mee aan het werk houden?
En Baudet overdrijft door te stellen dat hij aan elke campagnevergadering per campagneleider € 225 uitgeeft.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ingen-2016Het pand is uitermate goed bereikbaar. Het is lopend zeer goed te doen vanaf het station in Amersfoort. Luxe is het niet maar wel opvallend. En daar is toch niets mis mee? Hadden ze dan in een krot moeten zitten? Nee toch? En de hele SP zit er, niet alleen het bestuur. Daarbij is het gebouw geschikt voor activiteiten, welke dan ook met grote regelmaat worden georganiseerd, en hoeft er geen geld te worden uitgegeven voor vergaderruimte, omdat het pand dat zelf heeft. Ik begrijp die kritiek niet zo. Onroerend goed is nu eenmaal fors duurder dan 20 jaar geleden.
Transparantie is juist wat de SP wil uitstralen, en dat hoort ook bij politieke partijen. Daarom ook transparantie in giften. Dat partijen zich onder druk laten zetten of vriendjespolitiek bedrijven zonder dat er sprake is van geldstromen, doet daar niets aan af. Het geeft in ieder geval voor een groot deel inzicht en die informatie dient uiteraard ook transparant te worden gepresenteerd. Vriendjespolitiek dient uiteraard te worden aangepakt. Kamerleden zitten nu eenmaal zonder last en als die er wel is, is dat in mijn ogen een politieke doodzonde die zwaar bestraft dient te worden.
Tuurlijk overdrijft Thierry, maar hij maakt het dan gelukkig weer niet zo bont als de VVD, waar leden voor meer dan € 900 per persoon een avondje gingen eten, op kosten van de belastingbetalers.
Dat laatste klinkt mij nogal ongeloofwaardig in de oren. Ten eerste het hoge bedrag en ten tweede dat de belastingbetaler dat heeft betaald. Ik mag toch aannemen dat het uit het budget van de VVD komt en dat is niet zo heel erg verwonderlijk voor een partij waarvan een deel van de leden uit patsers bestaat. Elke partij heeft een budget en mag dat geld blijkbaar ook uitgeven aan dergelijke patserige onzin. Ik zou ook wel eens willen weten waar je dit bericht vandaan hebt.