Het is nu ma apr 23, 2018 3:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 6:30 pm 
lid

Het is in Scheveningen, ik meen aan de boulevard, in een tamelijk nieuw gebouw. € 135000,- voor waarschijnlijk een 1-kamerappartement vind ik vrij normaal.

Profiel  

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 6:31 pm 
lid

Raya schreef:
portman schreef:
Ik vind het muggenzifterij. Een cadeau is een cadeau, hoe duur het ook is. De partij, in dit geval D66, wordt niet bevoordeeld hierdoor.

Het gaat er vaak niet om of de partij wordt bevoordeeld door een gift, maar de gever of de persoon/instelling/land namens wie de gever iets cadeau doet.

Is het een vorm van omkoping, of mogelijk met het oog op omkoping, of is daarvan geen sprake?
Volgens mij is er nog weinig bekend.

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 6:40 pm 
lid

Daar zou ik inderdaad maar niet op rekenen. Toch geeft een dergelijk presentje wel een zeker gevoel van loyaliteit als het door een goede vriend wordt gegeven. Het onderscheid tussen een cadeautje voor "mij als politicus" en "mij als prive-persoon" dat ken ik niet... misschien kan iemand dat eens uitleggen, iemand die graag Alexander Pechtold te hulp wil schieten wellicht.

Misschien begrijpen we de bedoeling van het geschenken-register niet helemaal goed?

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 7:43 pm 
lid

Gestopt schreef:
Enzo501 schreef:
Raya schreef:
Het hoeft natuurlijk niet aan een partij te zijn gedaan. Als ik vroeger een ambtenaar voor kerst een flesje wijn gaf voor de fijne samenwerking, zelfs van een paar gulden, dan moest hij dat verantwoorden, en kon mij van hogerhand gevraagd worden waarom ik die fles wijn had gegeven.

Pechtold is wel degelijk een lid van zijn partij en één van de 150 stemmen in parlement, een stem die de doorslag kan geven. Dat maakt de democratie kwetsbaar. Pechtold had deze gift zonder meer moeten aangeven, waarna onderzocht had kunnen worden waarom deze gift was gedaan.
Vergeet niet, dat CETA speelde en oud-politici, ook in Canada, vaak toetreden tot het gilde der lobbyisten. Zo onverdacht is de gift van het huis dus niet. Zelfs als er niets achter steekt, heeft Pechtold er veel te licht over gedacht, en politici die zo licht denken over giften, hetzij aan de partij hetzij in persoon, deugen m.i. niet.

Dit klopt helemaal. Je hoeft er niet eens allerlei complotten of ideeen achter te zoeken, er is een schijn van belangenverstrengeling en er is niet voor niets een proces om dit soort giften op te geven. Veel bedrijven hebben zo'n code ook. Uiteraard zou dit in een register met flessen wijn en wel heel erg uit de toon vallen en daarom is er een soort van verhaal bij verzonnen ('erfenis') dat helaas aan alle kanten rammelt.

Als het een cadeau was had hij het gewoon op moeten geven. Dat hij dat niet deed is verdacht. Hij wist zelf wel dat het niet klopte en dus verzweeg hij het.
Ten tijde speelde het CETA verdrag en dankzij D66 werd dat verdrag niet referendabel verklaard.
Op dat moment kreeg Pechthold zijn cadeau

Maar je kunt er natuurlijk wel allerlei complotten en ideeen achter zoeken als dat je dag goed maakt. (Ja natuurlijk, een jarenlang onderhandeld handelsverdrag tussen de EU en Canada is over de streep getrokken door een schenking van een appartementje aan een D66-er in Scheveningen)

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 8:11 pm 
lid

portman schreef:
Dat kan. Maar is dat gebeurd? Ik las overigens op pagina 11 van de Volkskrant van vandaag: "Ook andere Kamerleden vermelden privégiften, verjaardagscadeaus van familieleden of erfenissen doorgaans niet in het geschenkenregister als die hun functioneren als politicus niet raken."

Een stropdas van je vrouw krijgen of je zus, is iets anders dan een appartement van iemand waar totaal geen familierelatie mee bestaat.

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 8:13 pm 
lid

petertje schreef:
Raya schreef:
portman schreef:
Ik vind het muggenzifterij. Een cadeau is een cadeau, hoe duur het ook is. De partij, in dit geval D66, wordt niet bevoordeeld hierdoor.

Het gaat er vaak niet om of de partij wordt bevoordeeld door een gift, maar de gever of de persoon/instelling/land namens wie de gever iets cadeau doet.

Is het een vorm van omkoping, of mogelijk met het oog op omkoping, of is daarvan geen sprake?
Volgens mij is er nog weinig bekend.

Het is ook niet bekend. Maar hij heeft in ieder geval de schijn op zich geladen. Als hij het gewoon had gemeld, had bij enige vragen, gewoon een onderzoekje kunnen worden gedaan. En als er niets aan de hand was had dat erbij aangetekend kunnen worden. Dan was er nu geen ophef geweest. Nu is het de vraag waarom zo'n gigantisch cadeau niet gemeld werd, terwijl hij wel eerder een CD van 20 euro in het register inschreef. Hij kende dus het bestaan er van.

Profiel  

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 8:43 pm 
lid

Bij sommigen heeft hij de schijn op zich geladen. En volgens mij totaal onnodig. Dit soort cadeaus, eigenlijk een erfenis, hoeven niet gemeld te worden (Pechtold krijgt het appartement tot de dood van zijn vriend tot zijn beschikking omdat deze is teruggekeerd naar Canada en daarna is het zijn eigendom).

Profiel  

Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 8:45 pm 
lid

portman schreef:
Bij sommigen heeft hij de schijn op zich geladen. En volgens mij totaal onnodig. Dit soort cadeaus, eigenlijk een erfenis, hoeven niet gemeld te worden (Pechtold krijgt het appartement tot de dood van zijn vriend tot zijn beschikking omdat deze is teruggekeerd naar Canada en daarna is het zijn eigendom).

Media en populisten leven van kommer en kwel.
Laat ze lekker in hun sop gaar koken.

Profiel  

Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 8:45 pm 
lid

Raya schreef:
portman schreef:
Dat kan. Maar is dat gebeurd? Ik las overigens op pagina 11 van de Volkskrant van vandaag: "Ook andere Kamerleden vermelden privégiften, verjaardagscadeaus van familieleden of erfenissen doorgaans niet in het geschenkenregister als die hun functioneren als politicus niet raken."

Een stropdas van je vrouw krijgen of je zus, is iets anders dan een appartement van iemand waar totaal geen familierelatie mee bestaat.

Vrienden zijn soms belangrijker voor een persoon dan familieleden. Voor mij geldt dat in ieder geval wel.

Profiel  

Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 8:46 pm 
lid

portman schreef:
Raya schreef:
portman schreef:

Vrienden zijn soms belangrijker voor een persoon dan familieleden. Voor mij geldt dat in ieder geval wel.

De uitdrukking "van je familie moet je het niet hebben" zal voor veel mensen gelden.

Profiel  

Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 8:50 pm 
lid

portman schreef:
Raya schreef:
portman schreef:

Yep! Vandaar ook de term 'vriendjespolitiek'.

Profiel  

Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 8:59 pm 
lid

:lol:

Profiel  

Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 9:54 pm 
lid

Als er sprake zou zijn van belangenverstrengeling is er iets aan de hand. Maar ik heb daar niets over vernomen.
Wel hoorde ik dat Pechtold vroeger voor deze diplomaat allerlei huiselijke klusjes in het betreffende appartementje opknapte. Daarom is hij bevriend geraakt met deze vroegere diplomaat. De schenking is aan Pechtold privé gedaan en heeft niets uitstaande met zijn politieke leven. Ik kan geen meldingsplicht van tweede Kamerleden over privé schenkingen vinden.
Vooralsnog lijkt het een storm in een glas water.
Wellicht had hij er beter aan gedaan om het wel te melden, dan kon er ook geen ophef over ontstaan.

Profiel  

Bericht nummer:#34  BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 10:08 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Als er sprake zou zijn van belangenverstrengeling is er iets aan de hand. Maar ik heb daar niets over vernomen.
Wel hoorde ik dat Pechtold vroeger voor deze diplomaat allerlei huiselijke klusjes in het betreffende appartementje opknapte. Daarom is hij bevriend geraakt met deze vroegere diplomaat. De schenking is aan Pechtold privé gedaan en heeft niets uitstaande met zijn politieke leven. Ik kan geen meldingsplicht van tweede Kamerleden over privé schenkingen vinden.
Vooralsnog lijkt het een storm in een glas water.
Wellicht had hij er beter aan gedaan om het wel te melden, dan kon er ook geen ophef over ontstaan.

Hij is politicus. Hij heeft zich al onbetrouwbaar betoond. Tenslotte wil hij een kroonjuweel afschaffen, zonder deze te vervangen door een gelijkwaardig of beter alternatief. Alleen maar omdat een uitslag hem niet beviel. En hij nam al eerder een cadeautje aan, in een privévliegtuig naar Oekraine om daar als Nederlands politicus de mensen een hart onder de riem te steken. Ook niet opgegeven.

Dat het privé is, doet er totaal niet toe. Politici moeten ook hun privébijbaantjes opgeven. En ook dat is niet voor niets. Als er niets mis is, had hij gewoon open kaart kunnen spelen. Of hij moet wel zo verschrikkelijk arrogant zijn, dat hij per definitie ongeschikt is als volksvertegenwoordiger.

Profiel  

Bericht nummer:#35  BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 10:13 pm 
lid

Soms hebben zelfs politici wel eens niet in de gaten dat ze een 'schenking' krijgen. Zoals met dat vliegtuig waarmee hij naar Oekraïne vloog. Ik kan me zomaar voorstellen dat je vanwege je gepassioneerde betrokkenheid er niet bij stilstaat.

Het is natuurlijk wel een schande dat hij een 'kroonjuweel' heeft opgegeven. Dat is absoluut onvergefelijk. Welk 'kroonjuweel' is dat?

Profiel  

Bericht nummer:#36  BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 10:21 pm 
lid

portman schreef:

Dat is m.i. niet de belangrijkste vraag.

Dat is: wat heeft Pechtold gedaan om dit cadeau te verdienen ?

Hoewel een 'appartement' van euri 135k niet de hoofdprijs is, dient hij hier gewoon verantwoording over af te leggen.

Net als iedere Nederlander die zo'n cadeautje krijgt....

Profiel  

Bericht nummer:#37  BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 10:24 pm 
lid

Volgens berichten heeft hij het netjes aan de belastingdienst gemeld, zoals het iedere burger betaamt.

Profiel  

Bericht nummer:#38  BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 10:28 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Soms hebben zelfs politici wel eens niet in de gaten dat ze een 'schenking' krijgen. Zoals met dat vliegtuig waarmee hij naar Oekraïne vloog. Ik kan me zomaar voorstellen dat je vanwege je gepassioneerde betrokkenheid er niet bij stilstaat.

Het is natuurlijk wel een schande dat hij een 'kroonjuweel' heeft opgegeven. Dat is absoluut onvergefelijk. Welk 'kroonjuweel' is dat?

DIT, ben ik heel erg met je eens:

De club valt zo door de mand....

Profiel  

Bericht nummer:#39  BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 10:29 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Volgens berichten heeft hij het netjes aan de belastingdienst gemeld, zoals het iedere burger betaamt.

Maar niet in het geschenkenregister van de Tweede Kamer.

Waarom niet ?

Nogal een dingetje....

Profiel  

Bericht nummer:#40  BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 10:32 pm 
lid

HvR schreef:
kwaaisteniet schreef:

Maar niet in het geschenkenregister van de Tweede Kamer.

Waarom niet ?

Nogal een dingetje....

Omdat hij het volgens eigen zeggen niet in zijn functie van politicus heeft verkregen, maar in de privé-sfeer.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]