Het is nu za apr 21, 2018 9:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Trauma-verwerking
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: di dec 26, 2017 9:53 pm 
lid

Veel mensen lijden aan een trauma door zeer ingrijpende ervaringen. Als het om chronische trauma's gaat leidt het soms zelfs tot een Post Traumatisch Stress Stoornis (PTSS) Dat kan ernstige gevolgen hebben voor het functioneren van deze mensen.
Het gaat vaak om oorlogservaringen of vergelijkbare gebeurtenissen in het leven die nauwelijks te verwerken zijn.
Nu zijn daarvoor allerlei technieken ontwikkeld om deze mensen over hun traumatische ervaringen heen te helpen. Vaak gebeurt dat met behulp van psychologen of psychiaters. Eén van de methoden is het snel heen en weer bewegen van de ogen.
Wat ik echter zag lijkt daar wel een beetje op. Het waren vluchtelingen kinderen uit Syrië die in Athene een folkloristische dans uitvoerden. Ze hadden daarbij dezelfde danskleding aan en ze dansten een hen bekende Syrische kinderdans op Syrische muziek.
Er kwamen geen psychologen en psychiaters aan te pas. Maar dit is in mijn idee een heel goede methode om trauma's te verwerken en er vanaf te komen.
Het lijkt me een goed idee om deze methode nader te bestuderen en uit te werken. Dat kan heel wat zorgen schelen.
Als het een goede methode voorkinderen is kan die mogelijk ook voor volwassenen een toepassing vinden. We zijn jammer genoeg het gezamenlijk dansen uit het oog verloren en hoe dat heel nuttig kan zijn voor het gezond leven.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]