Het is nu za jul 21, 2018 5:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

De zomertijd dient afgeschaft te worden
Ja 52%  52%  [ 14 ]
Nee 48%  48%  [ 13 ]
Totaal aantal stemmen : 27
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zomertijd afschaffen
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: zo okt 28, 2012 2:58 pm 
lid

De energiebesparing die altijd als voordeel van de zomertijd wordt gegeven is nauwelijks aan te tonen en weegt niet op tegen de nadelen zoals het verstoorde bioritme bij een hoop mensen.

Stop dus met deze nutteloze symboliek.

Profiel  

Berichttitel: Re: Zomertijd afschaffen
Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: zo okt 28, 2012 3:01 pm 
lid

Helemaal mee eens. Naast bioritme's die overstuur raken is het ook nog eens gevaarlijk. Op de maandag van de wintertijdinvoer rijden weggebruikers ineens in een donkere avondspits; traditioneel gebeuren er dan meer ongelukken.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: zo okt 28, 2012 3:01 pm 
lid

En dat vraag je me op de dag van het jaar dat ik gratis een uur extra mag uitslapen?!? :duh:

Slechte timing, hoor!!!

:fluiten:

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: zo okt 28, 2012 3:05 pm 
lid

Yutte Brøtbørda schreef:
En dat vraag je me op de dag van het jaar dat ik gratis een uur extra mag uitslapen?!? :duh:

Slechte timing, hoor!!!

Klopt. Het is veel populistischer om deze stelling in het voorjaar te doen.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: zo okt 28, 2012 3:09 pm 
Vroemm schreef:
De energiebesparing die altijd als voordeel van de zomertijd wordt gegeven is nauwelijks aan te tonen en weegt niet op tegen de nadelen zoals het verstoorde bioritme bij een hoop mensen.

Verstoord bioritme door een uurtje langer slapen?

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: zo okt 28, 2012 3:10 pm 
lid

Vroemm schreef:
Yutte Brøtbørda schreef:

Slechte timing, hoor!!!

Dan heb ik me waarschijnlijk verslapen, en heb ik daardoor geen tijd om te antwoorden.....

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: zo okt 28, 2012 3:14 pm 
lid

311258 schreef:
Vroemm schreef:

Verstoord bioritme door een uurtje langer slapen?

:yes:

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: zo okt 28, 2012 3:14 pm 
lid

Ik heb "ja" gestemd, maar vraag me soms af of het niet praktischer zou zijn om de wintertijd af te schaffen.
In de winter wordt het dan weliswaar (nog) later licht, maar natuurlijk ook later donker.
Het is maar net wat wat als het meest prettig of onprettig wordt ervaren.
Voor mij is dat de wintertijd afschaffen.
In iedergeval een van de twee afschaffen lijkt me een prima idee om de door Vroemm genoemde reden.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: zo okt 28, 2012 3:15 pm 
lid

Yutte Brøtbørda schreef:
Vroemm schreef:
Yutte Brøtbørda schreef:

Slechte timing, hoor!!!

Dan heb ik me waarschijnlijk verslapen, en heb ik daardoor geen tijd om te antwoorden.....

Dus is de timing van dit draadje juist erg goed in jouw geval

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: zo okt 28, 2012 3:30 pm 
lid

Afschaffen, mijn bioritme is nu al in de war!

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: zo okt 28, 2012 3:40 pm 
Ineke schreef:
Ik heb "ja" gestemd, maar vraag me soms af of het niet praktischer zou zijn om de wintertijd af te schaffen.
In de winter wordt het dan weliswaar (nog) later licht, maar natuurlijk ook later donker.
Het is maar net wat wat als het meest prettig of onprettig wordt ervaren.
Voor mij is dat de wintertijd afschaffen.
In iedergeval een van de twee afschaffen lijkt me een prima idee om de door Vroemm genoemde reden.

'Wintertijd bestaat niet'.
Door de aanstormende 24-uurs economie is de betekenis van zomaartijd verloren geraakt.
Ik ben het met de stelling eens.
Mathilde raakt helemaal in de war en loopt een uur langer te zeuren om eten.
Dan is er nog een effect.
Het effect dat ze het in De Bilt ook in de gaten hebben gekregen.
Het water voor de beestjes was vanochtend bevroren.

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: zo okt 28, 2012 3:44 pm 
lid

Vroemm schreef:
Yutte Brøtbørda schreef:
Vroemm schreef:

Nou ik ben wél in een goed humeur, dus wat grappen en grollen vind ik nu best wel goede timing, ja....

Maar, als je ondersteuning zoekt voor je pleidooi zul je die bij mij waarschijnlijk niet vinden.

Maargoed, ik heb ook jaren in de Horeca gezeten, en de Horeca verdient goed geld aan de aanpassing twee keer per jaar. :yes:
Dus ik zie ook de (economische) voordelen er wel van in.

Wat betreft dat bioritme is wat je zegt natuurlijk helemaal waar. Maar eerlijk gezegd zie ik dat als onderdeel (zo je wilt: een detail) van een veelomvattender probleem van onze moderne maatschappij, zijnde de verhouding tussen individu en institutie (en de wijze waarop die verhouding zich ontwikkeld).

Zeer graag zie ik de menselijke samenleving op een harmonieuzere wijze deel uitmaken van het ecosysteem, waarbij wij mensen ook begrijpen dat wij ook alleen maar dieren zijn (en dus niet "boven" de andere dieren staan, o.i.d.) en altijd afhankelijk zullen zijn van de gezondheid van onze omgeving.

In een dergelijke samenleving zou zoiets als zomertijd een volkomen onnodig, en zelfs absurd gegeven zijn, en er dus ook gewoon niet zijn.

Maar onze evolutie heeft ons nu eenmaal hier gebracht, met onze economy-of-scale en onze moderne urbane hiërarchische samenleving.
En met alle misstanden die deze wereld rijk is, en het economische voordeel dat we er gezamenlijk aan hebben, vind ik de zomertijd nou ook niet echt een beginsel om je erg druk over te maken!
Dat komt vanzelf wel als we inderdaad weer naar een harmonieuzere positie in het ecosysteem toe gaan evolueren.

Wat ik trouwens wél een leuke vraag vind m.b.t. deze overgang, is wat alle eenden en ganzen, kautjes, kraaien, duiven, eksters et cetera er nou van denken dat al die rare mensen plotseling allemaal een uur later actief worden.....?!?

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: zo okt 28, 2012 3:56 pm 
Yutte Brøtbørda schreef:
Vroemm schreef:
Yutte Brøtbørda schreef:

Nou ik ben wél in een goed humeur, dus wat grappen en grollen vind ik nu best wel goede timing, ja....

Maar, als je ondersteuning zoekt voor je pleidooi zul je die bij mij waarschijnlijk niet vinden.

Maargoed, ik heb ook jaren in de Horeca gezeten, en de Horeca verdient goed geld aan de aanpassing twee keer per jaar. :yes:
Dus ik zie ook de (economische) voordelen er wel van in.

Wat betreft dat bioritme is wat je zegt natuurlijk helemaal waar. Maar eerlijk gezegd zie ik dat als onderdeel (zo je wilt: een detail) van een veelomvattender probleem van onze moderne maatschappij, zijnde de verhouding tussen individu en institutie (en de wijze waarop die verhouding zich ontwikkeld).

Zeer graag zie ik de menselijke samenleving op een harmonieuzere wijze deel uitmaken van het ecosysteem, waarbij wij mensen ook begrijpen dat wij ook alleen maar dieren zijn (en dus niet "boven" de andere dieren staan, o.i.d.) en altijd afhankelijk zullen zijn van de gezondheid van onze omgeving.

In een dergelijke samenleving zou zoiets als zomertijd een volkomen onnodig, en zelfs absurd gegeven zijn, en er dus ook gewoon niet zijn.

Maar onze evolutie heeft ons nu eenmaal hier gebracht, met onze economy-of-scale en onze moderne urbane hiërarchische samenleving.
En met alle misstanden die deze wereld rijk is, en het economische voordeel dat we er gezamenlijk aan hebben, vind ik de zomertijd nou ook niet echt een beginsel om je erg druk over te maken!
Dat komt vanzelf wel als we inderdaad weer naar een harmonieuzere positie in het ecosysteem toe gaan evolueren.

Wat ik trouwens wél een leuke vraag vind m.b.t. deze overgang, is wat alle eenden en ganzen, kautjes, kraaien, duiven, eksters et cetera er nou van denken dat al die rare mensen plotseling allemaal een uur later actief worden.....?!?

Als je boeren daartoe ook wil rekenen dan heb ik nog wel een anekdote, gewoon via Nederland 1 uitgezonden.
Een Groningse boer werd in het najaar na de invoering gevraagd naar zijn ervaringen.
Hij was boos, heel boos.
Hij had het helemaal gehad met Van Agt en met dat hele CDA er bij.
"Vorig jaar haalde ik nog 2 keer gras van mijn land af. Dit jaar maar 1 keer."

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: zo okt 28, 2012 4:02 pm 
lid

Altijd hetzelfde liedje eind oktober en eind maart. Na een dag zeuren hoor je er niemand meer over. Het mag van mij blijven zoals het is en desnoods mag het voor mij altijd zomertijd blijven zoals in Rusland al een paar jaar het geval is.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: zo okt 28, 2012 4:37 pm 
portman schreef:
Altijd hetzelfde liedje eind oktober en eind maart. Na een dag zeuren hoor je er niemand meer over. Het mag van mij blijven zoals het is en desnoods mag het voor mij altijd zomertijd blijven zoals in Rusland al een paar jaar het geval is.

Pas dan de werktijden aan.
Het is 12:00 uur als de zon op haar hoogste punt staat, dus als de schaduw het kortst is.
Ik zie niet in dat de natuur zich moet aanpassen aan vreemde menselijke gewoontes.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Noen_%28dagdeel%29

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: zo okt 28, 2012 4:43 pm 
lid

oombas schreef:
portman schreef:

Het is 12:00 uur als de zon op haar hoogste punt staat, dus als de schaduw het kortst is.
Ik zie niet in dat de natuur zich moet aanpassen aan vreemde menselijke gewoontes.

Waarom schaffen we dan de tijd niet helemaal af? Gaan we gewoon met de kippen op stok en als de haan kraait staan we weer op. We eten en drinken wat en gaan dan naar het werk, al je dat hebt. We gaan weer naar huis als we moe zijn. Maar ja, dan zullen we 's zomers wel een hoop slaap tekort komen met die korte nachtjes...

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: zo okt 28, 2012 5:00 pm 
portman schreef:
oombas schreef:
portman schreef:

Waarom schaffen we dan de tijd niet helemaal af? Gaan we gewoon met de kippen op stok en als de haan kraait staan we weer op. We eten en drinken wat en gaan dan naar het werk, al je dat hebt. We gaan weer naar huis als we moe zijn. Maar ja, dan zullen we 's zomers wel een hoop slaap tekort komen met die korte nachtjes...

Middag is mid-dag, of het nou zomer of winter is.
Ik zie niet in waarom we dat zouden afschaffen.

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: ma okt 29, 2012 12:24 am 
lid

Het rare is dat door de ligging van Nederland, zo rond de 5 graden Oosterlengte, onze echte tijd twintig minuten voor loopt op Greenwich Mean Time en dus veertig minuten achter op Central European Time met als gevolg dat we in de winter 40 minuten zomertijd hebben en in de zomer honderd.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: ma okt 29, 2012 12:39 am 
vuggie schreef:
Het rare is dat door de ligging van Nederland, zo rond de 5 graden Oosterlengte, onze echte tijd twintig minuten voor loopt op Greenwich Mean Time en dus veertig minuten achter op Central European Time met als gevolg dat we in de winter 40 minuten zomertijd hebben en in de zomer honderd.

Klopt. Hebben we aan de Duitsers te danken/wijten.
Kort na de capitulatie in mei 1940 werd de Amsterdamse tijd afgeschaft, de Duitse tijd ingevoerd en gelijk de zomaartijd ingevoerd.
Na de oorlog heeft men die Duitse tijd gehandhaafd.
Een tante van mij had het tot ver in de jaren '60 over de Amsterdamse tijd en Vaz Dias, als ze de Radio Nieuwsdienst bedoelde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdamse_tijd
Vaz Dias: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mozes_Salomon_Vaz_Dias

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: ma okt 29, 2012 12:48 am 
lid

oombas schreef:
vuggie schreef:

Klopt. Hebben we aan de Duitsers te danken/wijten.
Kort na de capitulatie in mei 1940 werd de Amsterdamse tijd afgeschaft, de Duitse tijd ingevoerd en gelijk de zomaartijd ingevoerd.
Na de oorlog heeft men die Duitse tijd gehandhaafd.
Een tante van mij had het tot ver in de jaren '60 over de Amsterdamse tijd en Vaz Dias, als ze de Radio Nieuwsdienst bedoelde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdamse_tijd
Vaz Dias: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mozes_Salomon_Vaz_Dias

Dus wanneer tijd geld is, loopt de tijd, Central European Time vijftig jaar voor op het geld, de euro.

Beiden door de Duitsers door onze strot gedrukt, alhoewel vele Nederlanders Duitser dan Duits zijn. :evendenken:

PS: Bedankt voor die Vaz Diaz anekdote, oombas. Dat is nieuw voor mij

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]