Het is nu di nov 13, 2018 10:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: ma jan 15, 2018 3:52 pm 
lid

De Nam is de schadeplichtige partij en moet de opgelopen schade betalen. Dat wil niet zeggen dat een andere partij de opgelopen schade zou kunnen voorschieten.

Profiel  

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: ma jan 15, 2018 5:57 pm 
lid

Lies schreef:
kwaaisteniet schreef:
Lies, ik kan onmogelijk begrijpen wat je bedoelt, zeker met je laatste zin en de link die je meegeeft.
Het gaat mij om iedere keer weer een nieuw protocol. Ik blijf gelukkig zelf verschoond van bevingen, maar leef mee met de mensen die het overkomt, want hier word je toch moedeloos van. Bevingen zijn er al langer dan een formatie, een nieuw protocol ook.

Gasberaad: Niet wij, maar Economische Zaken zegde afspraken keer op keer af
http://www.dvhn.nl/groningen/Gasberaad- ... 18131.html

Premier Rutte (VVD) vroeg afgelopen vrijdag de medewerking van plaatselijke bestuurders en de provincie bij het opstellen van een nieuw protocol voor aardbevingsschade. Dat schoot meerdere Groningers in het verkeerde keelgat. Het protocol ligt er namelijk al.

Het vorige schadeprotocol, opgesteld door de NAM, hield vorig jaar maart op te bestaan. De NAM trok zich terug na kritiek dat zij als verantwoordelijke voor de bevingen en de schades ook zelf bepaalde wanneer er schade werd uitgekeerd. Gevolg is dat sinds maart geen schades meer worden afgehandeld. ,,Alleen al tussen april en augustus vorig jaar zijn er tweeduizend schademeldingen binnen gekomen’’, zegt Wigboldus. ,,En er liggen nog duizenden meldingen. De stapel wordt hoger en hoger.’’

Ik hoorde vorige week een woordvoerder van de NAM zeggen, als er geen vooruitgang wordt geboekt, nemen we de zaak weer over. Iets dergelijks zouden de bestuurders van de Provincie voor hun inwoners met schade ook kunnen doen, de schade herstellen en de stapels rekeningen neerleggen bij Economische Zaken.

Er ligt al maanden een nieuw protocol klaar. Maar de minister liet het afweten en Rutte met aftikken.

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: di jan 16, 2018 2:27 pm 
lid

Raya schreef:
Lies schreef:
kwaaisteniet schreef:
Lies, ik kan onmogelijk begrijpen wat je bedoelt, zeker met je laatste zin en de link die je meegeeft.
Het gaat mij om iedere keer weer een nieuw protocol. Ik blijf gelukkig zelf verschoond van bevingen, maar leef mee met de mensen die het overkomt, want hier word je toch moedeloos van. Bevingen zijn er al langer dan een formatie, een nieuw protocol ook.

Gasberaad: Niet wij, maar Economische Zaken zegde afspraken keer op keer af
http://www.dvhn.nl/groningen/Gasberaad- ... 18131.html

Premier Rutte (VVD) vroeg afgelopen vrijdag de medewerking van plaatselijke bestuurders en de provincie bij het opstellen van een nieuw protocol voor aardbevingsschade. Dat schoot meerdere Groningers in het verkeerde keelgat. Het protocol ligt er namelijk al.

Het vorige schadeprotocol, opgesteld door de NAM, hield vorig jaar maart op te bestaan. De NAM trok zich terug na kritiek dat zij als verantwoordelijke voor de bevingen en de schades ook zelf bepaalde wanneer er schade werd uitgekeerd. Gevolg is dat sinds maart geen schades meer worden afgehandeld. ,,Alleen al tussen april en augustus vorig jaar zijn er tweeduizend schademeldingen binnen gekomen’’, zegt Wigboldus. ,,En er liggen nog duizenden meldingen. De stapel wordt hoger en hoger.’’

Ik hoorde vorige week een woordvoerder van de NAM zeggen, als er geen vooruitgang wordt geboekt, nemen we de zaak weer over. Iets dergelijks zouden de bestuurders van de Provincie voor hun inwoners met schade ook kunnen doen, de schade herstellen en de stapels rekeningen neerleggen bij Economische Zaken.

Er ligt al maanden een nieuw protocol klaar. Maar de minister liet het afweten en Rutte met aftikken.

Zoals met alles in Nederland, er is veel te veel bureaucratie en overtollig bestuur.
Daarom duurt alles veel te lang ,niet alleen in Groningen.

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: di jan 16, 2018 5:30 pm 
lid

In dit geval is het uitsluitend het rijk dat de vertraging heeft veroorzaakt. Niets overtollig bestuur etc.

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: ma jan 22, 2018 2:53 pm 
lid

Onderstaand artikel is een must read.

Citaat:
Een generatie van graaiers. En nu is het gas op.

Lange tijd leek niemand zich werkelijk te bekommeren om de Groningers en hun veiligheid. Maar het tij is gekeerd: ineens heeft iedereen spijt. De afgelopen jaren kregen de Groningers dus veel excuses. Excuses van minister Kamp, excuses van de NAM, excuses van Shell en ExxonMobil, excuses van premier Rutte. Zelfs rapper Boef begon zijn optreden in Groningen dit weekend met excuses – al was dat om een andere reden.

De excuses aan de Groningers zijn terecht: nergens wordt het leed als gevolg van de gaswinning zo hard gevoeld als in de noordelijke provincie. Dat de overheid decennialang enkel geïnteresseerd was in maximale gaswinning, is onverteerbaar. Dat inwoners van de zwaarst getroffen gebieden zich onveilig moeten voelen in hun eigen huis en tot op de dag van vandaag aan het lijntje worden gehouden bij schade, maakt het alleen maar erger.

Maar niet alleen de Groningers verdienen excuses.

De manier waarop onze aardgasvoorraad er in amper veertig jaar vrijwel volledig doorheen is gejaagd, grenst aan het criminele. Nederland had een uniek bezit: onder dit kleine kikkerlandje lag één van de tien grootste gasvelden ter wereld. Maar sinds de jaren zeventig is zo'n 290 miljard euro verbrast, verspild en verjubeld.

Er hadden zo veel mooie dingen gedaan kunnen worden met deze gasvoorraad. In 2014 berekende de Nationale Rekenkamer wat er was gebeurd als Nederland haar aardgasbaten in een staatsvermogensfonds had ondergebracht, zoals Noorwegen met haar olie. De waarde van dat fonds zou dan inmiddels 350 miljard bedragen en elk jaar had Nederland moeiteloos 13 miljard euro uit het fonds kunnen onttrekken, waarschijnlijk tot in de oneindigheid, als een cadeau aan alle toekomstige generaties.

Dat zou ook verreweg de eerlijkste manier zijn om onze gasbaten te besteden: gas dat er 300 miljoen jaar over heeft gedaan om zich te ontwikkelen, kan per definitie niet het volledig eigendom zijn van één of twee generaties.

Maar nee, vonden de kiezers en hun politieke leiders: dat geld is voor ons. Hier met de poen, fuck alle toekomstige generaties, na ons de zondvloed!

En zo geschiedde. Veertig jaar lang leefde Nederland ver boven z'n stand. Alles was ineens mogelijk: eeuwig studeren, een riante studiebeurs (als gift!), hoge uitkeringen voor jan en alleman of doodleuk op je 55e lekker met vervroegd pensioen. Vanaf 1975 schoten de collectieve uitgaven in enkele jaren omhoog van 45 tot meer dan 60 procent van het bbp. De gasopbrengsten vormden al snel tien procent (!) van de rijksuitgaven. Als gevolg van het beleid werd onze internationale concurrentiepositie de vernieling in geholpen, later ook wel bekend als de Dutch Disease. Geen probleem: er was toch geld zat.

Als je babyboomers met deze feiten confronteert, protesteren ze heftig: een groot deel van het geld ging toch juist naar investeringen voor toekomstige generaties? Factcheck: nee. Zo'n 85 procent van de aardgasbaten is gebruikt voor sociale uitkeringen, rente op staatsschuld en uitgaven voor zorg, onderwijs en bestuur. "Dat geld ging in rook op", aldus emeritus hoogleraar openbare financiën Flip de Kam in een onthutsende reconstructie in NRC Handelsblad.

Zelfs de fooi die naar infrastructuur ging, werd slecht – Betuwelijn! – besteed. Sinds 1995 is er wel een Fonds Economische Structuurversterking (FES). Maar ook dat is 'een lachertje' aldus topeconoom Sweder van Wijnbergen in NRC, omdat het helemaal niet wordt gebruikt voor haar oorspronkelijke doel. In 2006 toetste het Centraal Planbureau 49 FES-projecten op hun bijdrage aan de maatschappelijke welvaart: een meerderheid (35) droeg daar niet aan bij.

Het maakt de situatie in Noordoost-Groningen zo mogelijk nóg pijnlijker. Al dat leed – voor niets.

Inmiddels is het vooral de jongere generatie die nu en straks opdraait voor de schade van de aardgaswinning. Allemaal mensen die dus wel de lasten dragen, maar nooit zullen profiteren van alles wat hun ouders en grootouders zich hebben toegeëigend. Het is een grote schande hoe één generatie de verzorgingsstaat heeft kaalgevreten ten koste van alle volgende generaties.

En het houdt niet op. Nadat ze tientallen jaren veel te weinig pensioenpremie betaalden en er dus gekort moet worden, schuiven veel boze gepensioneerden de rekening liever door naar volgende generaties. "Blijf van m’n poen af!" zingt Ben Cramer op 50PLUS-bijeenkomsten, zonder daar schijnbaar de ironie van in te zien. Dus nadat opa eerst de spaarrekening van z'n kleinkinderen plunderde, eist hij nu ook een nieuwe scootmobiel – hoe moet hij anders van al die rijkdom genieten?

De volgende keer dat er ook maar iemand klaagt dat 'de generatie die ons land heeft opgebouwd' het zo ongelofelijk zwaar heeft en meer geld moet krijgen, is het antwoord wat mij betreft duidelijk:

Prima. Maar eerst graag ons gas terug!

https://www.rtlz.nl/opinie/column/lars- ... het-gas-op

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: ma jan 22, 2018 3:09 pm 
lid

Met de strekking daarvan ben ik het wel eens, P-G. Behalve de laatste zin want op (ongetwijfeld pas laat georganiseerde en betaalde) herstelwerkzaamheden aan Gronings vastgoed na, zal Groningen nooit delen in de winsten, behalve dan dat ook Groningers uitkeringen hebben getrokken en andere geneugten hebben gehad die overal in ons land bestonden. Ook daarom was het in het verleden hier wat gemoedelijker maar nu is het geld op.

Hopelijk zijn we daarom beheerst met grote overheidsuitgaven want ook de huidige hoge bedrijfswinsten zijn maar tijdelijk. Wel moet er ge-investeerd worden en ik stel voor dat dit is in

(A) infrastructuur en woningbouw voor alle categorieen en plaatsen waar woningnood is, met opoffering van landbouwgrond en natuurwaarden - hoe heilig ook!
(B) postacademische opleiding (bijscholing; gericht op de vaste baan die al juridisch is verzekerd zodat economische output ook is verzekerd, daar waar de tekorten zijn)
(C) het IN DE TOEKOMST NOG KUNNEN handhaven van ons huidige meer minimalistische sociale stelsel (dat zal bij huidig VVD-CDA beleid grote problemen geven in de toekomst als bij de volgende crisis de belastinggelden opdrogen)

Profiel  

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: ma jan 22, 2018 7:23 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
In dit geval is het uitsluitend het rijk dat de vertraging heeft veroorzaakt. Niets overtollig bestuur etc.
Lees dit artikel van Agmar van Rijn maar op je gemak door, dan weet je wat voor een worsteling het is, hoe je vastloopt in onmacht en morele verbazing...........ook al wil ze niet zeuren.

Leven in het Groningse aardbevingsgebied. 'Woon je er nog?' vragen mensen me
https://www.vn.nl/leven-in-het-gronings ... mensen-me/

Profiel  

Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: ma jan 22, 2018 8:45 pm 
lid

Lies schreef:
kwaaisteniet schreef:
Lees dit artikel van Agmar van Rijn maar op je gemak door, dan weet je wat voor een worsteling het is, hoe je vastloopt in onmacht en morele verbazing...........ook al wil ze niet zeuren.

Schitterend. Of je De Speld zit te lezen. Wat een melodrama.

Profiel  

Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: ma jan 22, 2018 10:07 pm 
lid

Lies schreef:
kwaaisteniet schreef:

Ik hoef me niet speciaal in te leven, ik voel het helemaal mee, ook al heb ik niet dezelfde ervaring(en).

Profiel  

Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: wo jan 24, 2018 3:14 pm 
lid

Wantrouw iedereen die de zaak complexer of onrealistischer maakt, denk ik vaak.

Neem de brief van Wiebes: bedrijven moeten versneld stoppen met Groningengas
https://nos.nl/artikel/2213299-wiebes-i ... engas.html

'Industrie van het Groningse gas af? Makkelijker gezegd dan gedaan'
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/221344 ... edaan.html

Twee artikelen van gisteren, en hieronder een bijdrage op NPO radio1: Grote bedrijven zien brief Wiebes als schijnoplossing: ‘Hij is in paniek’

https://www.nporadio1.nl/1-op-1/onderwe ... -in-paniek

In de discussie hoor je Jan Rotmans zeggen, 'het kan ook niet, maar het moet'. En dan denk ik aan politici, die ineens zogenaamd voor je opkomen, maar veel betalen van gasbaten. En aan de banen van veel mensen die ze de nek omdraaien.

Plat gezegd is het opjutten.

Profiel  

Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: wo jan 24, 2018 3:28 pm 
lid

Magnitude 2 and smaller earthquakes occur several hundred times a day world wide

Het type bevingen zoals in Groningen komt ca. 100.000 tot 1.000.000 keer per jaar voor ergens op de wereld
Het is mogelijk om aardbevingbestendig te (ver)bouwen dus gewoon lekker gas blijven pompen en zorgen dat de gebouwen tegen bevingen kunnen

De EU moet geen associatieverdrag sluiten met een land dat passagiersvliegtuigen uit de lucht schiet

Profiel  

Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: wo jan 24, 2018 4:04 pm 
lid

Lies schreef:
Wantrouw iedereen die de zaak complexer of onrealistischer maakt, denk ik vaak.

Neem de brief van Wiebes: bedrijven moeten versneld stoppen met Groningengas
https://nos.nl/artikel/2213299-wiebes-i ... engas.html

'Industrie van het Groningse gas af? Makkelijker gezegd dan gedaan'
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/221344 ... edaan.html

Twee artikelen van gisteren, en hieronder een bijdrage op NPO radio1: Grote bedrijven zien brief Wiebes als schijnoplossing: ‘Hij is in paniek’

https://www.nporadio1.nl/1-op-1/onderwe ... -in-paniek

In de discussie hoor je Jan Rotmans zeggen, 'het kan ook niet, maar het moet'. En dan denk ik aan politici, die ineens zogenaamd voor je opkomen, maar veel betalen van gasbaten. En aan de banen van veel mensen die ze de nek omdraaien.

Plat gezegd is het opjutten.
Ik lees niets over de moderne STEG-eenheden. Als die van het gas af moeten waar moeten ze dan op draaien? Stookolie?

Profiel  

Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: za jan 27, 2018 7:25 am 
lid

Op 'koninklijke' wijze, probeert de 'koninklijke' Shell zich onder de aansprakelijkheid van de aardbevingskosten uit te draaien.

En dat met een winst van 15 miljard!

https://www.nu.nl/algemeen/5106083/shel ... g-nam.html

Profiel  

Bericht nummer:#34  BerichtGeplaatst: za jan 27, 2018 12:58 pm 
lid

Raya schreef:
Op 'koninklijke' wijze, probeert de 'koninklijke' Shell zich onder de aansprakelijkheid van de aardbevingskosten uit te draaien.

Dat is het risico van een PPI-constructie.

Profiel  

Bericht nummer:#35  BerichtGeplaatst: za jan 27, 2018 3:48 pm 
lid

Raya schreef:

Shell is natuurlijk ook niet aansprakelijk voor de aardbevingsschade, dat is de NAM.

Neoliberalisme nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#36  BerichtGeplaatst: za jan 27, 2018 4:08 pm 
lid

Lancelot schreef:
Raya schreef:

Shell is natuurlijk ook niet aansprakelijk voor de aardbevingsschade, dat is de NAM.

Nou, dan hoeft Shell z'n handen toch niet van de NAM af te trekken... Dus ik heb het idee dat Shell wel degelijk nattigheid voelt.

Profiel  

Bericht nummer:#37  BerichtGeplaatst: za jan 27, 2018 4:25 pm 
lid

Las net onderstaand bericht. Dat is toch andere koek...
https://nos.nl/artikel/2213999-aansprak ... tegen.html

Profiel  

Bericht nummer:#38  BerichtGeplaatst: za jan 27, 2018 10:21 pm 
lid

Injectie van stikstof in gasveld kan aantal aardbevingen snel verminderen:
https://fd.nl/ondernemen/1236190/start- ... in-gasveld

Het kan blijkbaar wel, maar de techniek is ook nogal duur.

Profiel  

Bericht nummer:#39  BerichtGeplaatst: za jan 27, 2018 10:56 pm 
lid

portman schreef:
Lancelot schreef:
Raya schreef:

Nou, dan hoeft Shell z'n handen toch niet van de NAM af te trekken... Dus ik heb het idee dat Shell wel degelijk nattigheid voelt.

De Nam is 50% Shell. Hoe kom je erbij dat Shell de handen aftrekt van de Nam?

Neoliberalisme nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#40  BerichtGeplaatst: za jan 27, 2018 11:29 pm 
lid

Lancelot schreef:
portman schreef:
Lancelot schreef:

De Nam is 50% Shell. Hoe kom je erbij dat Shell de handen aftrekt van de Nam?

Door de (nogal verwarrende) berichtgeving hier en de links daarbij. Verder nog iets?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]