Het is nu wo feb 21, 2018 5:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 97 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: vr jan 12, 2018 7:57 pm 
lid

Zoals bekend zijn er al jaren grotere en kleinere aardbevingen in de provincie Groningen vanwege de aardgaswinning in dat gebied.
Sommige bevingen zijn vrij fors en er is veel schade aan woningen en gebouwen.
Het vervelende van deze aardbevingen is dat ze alsmaar doorgaan. Er komt geen eind aan en niemand weet wat er allemaal nog komen gaat. Dat is fundamenteel anders dan de aardbevingen in andere delen van de wereld. Daar gaat het meestal om één of een paar grote klappen vlak achter elkaar en nog een hoeveelheid kleinere na-bevingen, maar daarna wordt het dan meestal weer rustig.
Zo niet in Groningen. Dat gaat maar door en dat gaat maar door.
Ik kan me voorstellen dat dit heel diep ingrijpt op het leven van de mensen aldaar.
Er is weinig uitzicht dat het in de nabije toekomst anders wordt. Dat beangstigt natuurlijk nog meer.
Bovendien kunnen de mensen niet gemakkelijk weg. Hun huizen zijn vrijwel onverkoopbaar en als je er werkt of een baan hebt geef je dat ook niet zomaar prijs.

Wat ik mij afvroeg is waarom die lege gasvelden niet gevuld worden met het één of ander waardoor er mogelijk minder bevingen komen. In de Noordzee overweegt men de lege gasvelden te vullen met CO2.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: vr jan 12, 2018 8:32 pm 
lid

Ik weet niet of dat zomaar kan.
Begreep dat het hier om poriën gaat in gesteente waar het gas uitgehaald wordt. Weet niet of je er dan zomaar CO2 terug in kunt pompen, in die poriën.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: vr jan 12, 2018 9:11 pm 
lid

Andere lege gasvelden worden gebruikt om weer tijdelijk aardgas in op te slaan en weer andere,in Twente, gebruikt men om afvalwater uit aardoliewinning in op te slaan. kennelijk is er wel wat mogelijk op dit gebied.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: vr jan 12, 2018 9:28 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Zoals bekend zijn er al jaren grotere en kleinere aardbevingen in de provincie Groningen vanwege de aardgaswinning in dat gebied.
Sommige bevingen zijn vrij fors en er is veel schade aan woningen en gebouwen.
Het vervelende van deze aardbevingen is dat ze alsmaar doorgaan. Er komt geen eind aan en niemand weet wat er allemaal nog komen gaat. Dat is fundamenteel anders dan de aardbevingen in andere delen van de wereld. Daar gaat het meestal om één of een paar grote klappen vlak achter elkaar en nog een hoeveelheid kleinere na-bevingen, maar daarna wordt het dan meestal weer rustig.
Zo niet in Groningen. Dat gaat maar door en dat gaat maar door.
Ik kan me voorstellen dat dit heel diep ingrijpt op het leven van de mensen aldaar.
Er is weinig uitzicht dat het in de nabije toekomst anders wordt. Dat beangstigt natuurlijk nog meer.
Bovendien kunnen de mensen niet gemakkelijk weg. Hun huizen zijn vrijwel onverkoopbaar en als je er werkt of een baan hebt geef je dat ook niet zomaar prijs.

Wat ik mij afvroeg is waarom die lege gasvelden niet gevuld worden met het één of ander waardoor er mogelijk minder bevingen komen. In de Noordzee overweegt men de lege gasvelden te vullen met CO2.
Zo'n project wilde men al doen in Barendrecht en de lokale bevolking was tegen.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: za jan 13, 2018 7:05 pm 
lid

Groningen is een mooie provincie maar het is van wingewest nu een gewest geworden waar nu veel gerepareerd moet worden op kosten van Den Haag (ons allemaal dus). Omdat schokken nog eeuwen lang kunnen optreden (zou ik vermoeden) zullen huizen aangepast moeten worden en het zal wel heel lastig wezen om vast te stellen waar dit zinvol kan gebeuren. Met elke aardschok zal de druk op ons land worden opgevoerd om tot besluiten te komen.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: za jan 13, 2018 7:34 pm 
lid

De kosten zouden wat mij betreft betaald moeten worden door de stinkend rijke NAM.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: za jan 13, 2018 8:43 pm 
lid

portman schreef:
De kosten zouden wat mij betreft betaald moeten worden door de stinkend rijke NAM.

Mmm, de NAM/Shell hebben idd schepen vol met geld binnengeloodst. Maar ook onze overheid, wij (?), hebben hiervan geprofiteerd. En dan zijn er nog meer partijen in de zware industrie, lees bedrijven die veel energie gebruiken. Deze hebben contracten met voorheen de overheid en later de energiemaatschappijen. Deze zullen niet blij zijn met het afbreken van de gaswinst. Hier gaat het gesteggel om. Zoals ik ernaar kijk wil de regering eerst zekerheden hebben over het economische gevolg voordat zij tot actie overgaan richting de Groningers. Niet alleen zij, ook in Friesland, Drenthe, Overijssel, Noord- en Zuid-Holland wordt gewonnen. Niemand weet wat daar nog gaat gebeuren. Mijn indruk is dat Friesland en Drenthe de eersten zijn die met meer aardbevingen te maken krijgen. Zelf woonachtig in N-H heb ik ook lichte aardbevingen meegemaakt, niets in vergelijking met Groningen.

Omdat de gevolgen onbekend zijn, wil onze regering, "die goed op ons past", eerst risico's bepalen en spreiden. Dat is de reden dat het hele proces zo traag als dikke stront loopt. Niemand neemt verantwoordelijkheid en de overheid is hier het eerst aangewezen orgaan. Jammer want onze liberale regeringen van de afgelopen jaren wilde nu juist minder overheidsbemoeienis, minder verantwoordelijkheid. Nu worden zij door het verleden ingehaald en zit men in de situatie van het afschuiven van verantwoordelijkheden.

De schade van de inwoners vergoeden, ik hoorde Rutte het zeggen, daar is geld voor. Maar dit is een druppeltje wanneer de claims van bedrijven komen terwijl de overheid totaal geen alternatief heeft om aan de vraag aan energie te voldoen. Gas importeren, nieuwe fabrieken nodig die het geïmporteerde gas geschikt maken voor particulier als ook voor bedrijfsinstallaties. Een goede reden om nu geen bergen meer op te werpen voor duurzame energie. Tja, lastig boekhouden met zoveel onzekerheden. Maar dit mag geen reden zijn om je aan je verantwoordelijkheid te onttrekken. Begin met het zo snel mogelijk elimineren van gas-afhankelijkheid!

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: zo jan 14, 2018 3:53 pm 
lid

En liegebeest Rutte beweert dat de trage afhandeling komt door de .............................lange formatie.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/poli ... e-formatie

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: zo jan 14, 2018 6:52 pm 
lid

Dat heeft hij niet gelogen.
Een eerdere uitspraak hierover was het niet 100% koosjer

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: zo jan 14, 2018 7:48 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
In Rutte twee werd er al getreuzeld.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: zo jan 14, 2018 8:35 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:

Het opstellen van het protocol was niet controversieel verklaard bij mijn weten. Dan is het een kwestie van behoorlijk bestuur om dat opstellen voortvarend aan te pakken.
En dan nog. Als het protocol er nu met een paar weken kan zijn, had het er ook met een paar weken kunnen zijn nadat dit kabinet actief werd en het opstellen negen maanden had stil gelegen.
Daarbij heb ik ook nog eens begrepen dat het protocol er lag en alleen nog moet worden uitgevoerd.

Het is gewoon luiheid en traineren geweest van de VVD.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: zo jan 14, 2018 10:09 pm 
lid

Alhoewel ik de complete lijst met controversiële onderwerpen niet ken is het wel voorstelbaar dat men er niet verder aan gewerkt heeft. In de nieuwe coalitie moesten afspraken gemaakt worden over hoe de afhandeling van de schades verder geregeld zou worden.
Die schadeafhandeling komt er wel. Daar is geen twijfel over nodig. Bovendien wordt die onafhankelijk van de Nam. Dat is een hele verbetering. Nog even wat geduld en dan gaat de zaak rollen.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: zo jan 14, 2018 10:24 pm 
lid

Een andere zaak is dat er altijd weinig geld naar de provincie is gegaan van de opbrengst die het rijk toucheerde. Eerst was dat 1% nu meen ik dat dat op 2,5% is gesteld.
In het algemeen zou ik in dit soort situaties liever een percentage van tussen de 10 en 20% zien dat naar de regio gaat waar zulke ingrijpende ingrepen worden verricht. Dat kan gaan om mijnbouw, al dan niet ondergronds, zeer grote hydro-elektrische werken, grootschalige afgravingen, e.d.
Verder moet er mijns inziens bij dit soort projecten vanaf het begin af aan een schadefonds ingesteld worden dat geleidelijk aan gedurende de uitvoering goed gevuld wordt door de maatschappij, of organisatie die het project ter hand neemt. Zo'n fonds moet gebruikt worden om alle landschappelijke schade e.d. te herstellen, inclusief de verborgen gebreken die veel later aan het licht kunnen komen. Het fonds moet daarom 50 jaar blijven bestaan nadat de werkzaamheden zijn beëindigd. Als alles uiteindelijk goed geregeld is en er nog geld overblijft komt dat natuurlijk weer toe aan de maatschappij die het fonds vulde.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: zo jan 14, 2018 11:59 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Alhoewel ik de complete lijst met controversiële onderwerpen niet ken is het wel voorstelbaar dat men er niet verder aan gewerkt heeft. In de nieuwe coalitie moesten afspraken gemaakt worden over hoe de afhandeling van de schades verder geregeld zou worden.
Die schadeafhandeling komt er wel. Daar is geen twijfel over nodig. Bovendien wordt die onafhankelijk van de Nam. Dat is een hele verbetering. Nog even wat geduld en dan gaat de zaak rollen.

Het erge is, dat dat protocol in wezen zelfs overbodig is, omdat de wijze van afhandeling al in een wet beschreven is. Het protocol is nodig, omdat de overheid zelf zich niet aan de wet wilde houden.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: ma jan 15, 2018 5:50 am 
lid

kwaaisteniet schreef:
Tot nu toe is de schadeafhandeling zeer stroperig gegaan en heeft de NAM zelfs heel veel schades gewoon betwist. Waarom zou dat nu veranderen, omdat de NAM er niet meer tussen zit? Zo ja, dat is dan een aanname.

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: ma jan 15, 2018 12:09 pm 
lid

Biertje schreef:
En liegebeest Rutte beweert dat de trage afhandeling komt door de .............................lange formatie.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/poli ... e-formatie
Wat doe je als politicus als het op betalen aankomt? Dan speel je bureaucratische en politieke spelletjes, en verwacht je meer van de Provincie, herstel en stuur de rekening door. Begrijpelijk en gezond dat men de NAM als betrokkene op een zijspoor wilde zetten, maar dit hield wel in dat zich er te veel mensen mee gingen bemoeien. Het was een lange formatie, maar bij zo'n uitspraak trek je je wenkbrauwen op:

Aardbeving Huizinge 2012
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardbeving_Huizinge_2012

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: ma jan 15, 2018 12:39 pm 
lid

Lies, ik kan onmogelijk begrijpen wat je bedoelt, zeker met je laatste zin en de link die je meegeeft.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: ma jan 15, 2018 12:43 pm 
lid

De benoeming van Alders als coordinator heeft enkel tot doel gehad de Groningers te misleiden en de NAM een rol te laten houden in de schade afwikkeling. De Nam nam de schade op, taxeerde en bepaalde of het wel of niet door de aardbeving was ontstaan en moest ook voor de betaling zorgen. Dat is van meet af aan een foute rol geweest, om de Nam te beschermen, door haar alle mogelijke invloed te geven. De Nam zou er tussenuit gehaald worden, maar bleek telkens via sluipwegen toch weer invloed te hebben, waarbij Alders een kwalijke rol speelt.

Door het frustreren zijn veel slachtoffers afgehaakt. Zij kunnen niet tegen de smerige spelletjes en bureaucratie op. Wellicht dat de vertraging in het behandelen van het schadeprotocol de mensen verder heeft moeten frustreren in de hoop op meer afhakers. Het is gewoon een groot vies spel.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: ma jan 15, 2018 1:14 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Lies, ik kan onmogelijk begrijpen wat je bedoelt, zeker met je laatste zin en de link die je meegeeft.
Het gaat mij om iedere keer weer een nieuw protocol. Ik blijf gelukkig zelf verschoond van bevingen, maar leef mee met de mensen die het overkomt, want hier word je toch moedeloos van. Bevingen zijn er al langer dan een formatie, een nieuw protocol ook.

Gasberaad: Niet wij, maar Economische Zaken zegde afspraken keer op keer af
http://www.dvhn.nl/groningen/Gasberaad- ... 18131.html

Premier Rutte (VVD) vroeg afgelopen vrijdag de medewerking van plaatselijke bestuurders en de provincie bij het opstellen van een nieuw protocol voor aardbevingsschade. Dat schoot meerdere Groningers in het verkeerde keelgat. Het protocol ligt er namelijk al.

Het vorige schadeprotocol, opgesteld door de NAM, hield vorig jaar maart op te bestaan. De NAM trok zich terug na kritiek dat zij als verantwoordelijke voor de bevingen en de schades ook zelf bepaalde wanneer er schade werd uitgekeerd. Gevolg is dat sinds maart geen schades meer worden afgehandeld. ,,Alleen al tussen april en augustus vorig jaar zijn er tweeduizend schademeldingen binnen gekomen’’, zegt Wigboldus. ,,En er liggen nog duizenden meldingen. De stapel wordt hoger en hoger.’’

Ik hoorde vorige week een woordvoerder van de NAM zeggen, als er geen vooruitgang wordt geboekt, nemen we de zaak weer over. Iets dergelijks zouden de bestuurders van de Provincie voor hun inwoners met schade ook kunnen doen, de schade herstellen en de stapels rekeningen neerleggen bij Economische Zaken.

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: ma jan 15, 2018 1:21 pm 
lid

Er zitten meer scheuren tussen de verschillende overheden en organisaties, dan in de muren van sommige Groningers.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 97 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]