Rightnow schreef:
Dries van Agt, zo herinner ik mij uit de discussies met mijn zeer linkse docenten uit die tijd, kreeg vooral steun uit de linkerhoek. Ook van mij maar ja, ik was toen echt wel een kind van mijn (linkse) tijd. Eigenlijk heb ik mijn visie op het nut van straffen nooit meer bijgesteld.
Loop ik nu uit de pas?
Niet van Links maar juist van Rechts ,dat zien we ook tijdens de oorlog.
Historicus Katja Happe analyseert in Veel Valse Hoop waarom zo veel Joden uit Nederland werden gedeporteerd en vermoord. Het is de eerste grote monografie over dit onderwerp geschreven door een Duitser.
Historici Jacques Presser en Loe de Jong schreven er eerder boekwerken over. Maar eigenlijk, zegt Happe (47), kun je pas vijftig jaar na een oorlog goed terugblikken op de gebeurtenissen. Haar boek Veel Valse Hoop is gelardeerd met dagboekfragmenten, getuigenissen en cijfers.
Er waren in Nederland 140.552 Joden, 14.549 half-Joden en 5179 kwart-Joden. Van de 107.000 gedeporteerde Joden overleefden er 5000 de kampen. Meer dan 25.000 Joden doken onder en meer dan 6000 Joodse kinderen werden ondergebracht bij niet-Joodse gezinnen. Meer dan 12.000 Joden werden op hun schuiladres opgepakt.
Nergens in Noord- en West-Europa zijn in de oorlog zo veel Joden vermoord als in Nederland: 75 procent van alle Joden.
De Jodenvervolging in Nederland was volgens de auteur zo efficiënt door een combinatie van factoren: de lakse houding van de Nederlandse bevolking, de afwachtende houding van de regering in ballingschap, de medewerking van de Joodsche Raad, waardoor allerlei voor Joden beperkende maatregelen versneld en efficiënt konden worden doorgevoerd.
Bovendien was er de ruimhartige medewerking van de politie bij het ophalen van de Joden.
https://www.topics.nl/-de-jodenvervolgi ... 6bdeb52683