Het is nu zo okt 21, 2018 7:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: vr jan 12, 2018 9:19 pm 
lid

De gemiddelde zeespiegelstand langs de Nederlandse kust was vorig jaar hoger dan ooit gemeten. Gemiddeld lag de zeespiegel vorig jaar elf centimeter boven NAP. Dit is twee centimeter meer dan in het vorige recordjaar 2007.
Een woordvoerder van Deltares heeft dit bericht bevestigd.
Dhr Baart. zeespiegelexpert, geeft aan niet geschrokken te zijn van de cijfers. ''De zeespiegel stijgt al ongeveer een eeuw langs de Nederlandse kust, sinds we het goed meten. Dat komt door smeltend ijs en opwarming van de oceaan’’, zegt hij.
Langjarig getij, wat te maken heeft met de stand van de maan ten opzichte van de aarde en de zon, zorgde volgens Baart voor een iets lagere zeespiegel de afgelopen jaren. Dat getij kent een periode van acht jaar, aldus de expert. Inmiddels is weer sprake van een opgaande lijn, die begin 2023 zal pieken.
Dat ziet er niet zo leuk uit voor de klimaatsceptici. Hoe gaan ze dit nu weer ontkennen.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: za jan 13, 2018 12:32 am 
lid

Zoals altijd. Gewoon wat schreeuwen in de ruimte zonder enige onderbouwing en proberen de feiten belachelijk te maken.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: za jan 13, 2018 1:23 am 
lid

Lijkt me allemaal dus niks met klimaat te maken hebben.
11 centimeter stelt echt niks voor.
De verwachte zeespiegel stijging als de gemiddelde temperatuur op aarde nog een paar graden stijgt
gaat over meters
misschien wel heel veel meters

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: za jan 13, 2018 8:59 am 
lid

Wisp schreef:
De verwachte zeespiegel stijging als de gemiddelde temperatuur op aarde nog een paar graden stijgt
gaat over meters

Die per centimeter komen.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: za jan 13, 2018 10:39 am 
lid

Zo begrijp je natuurlijk beter waarom er meer bomen en windmolens in Nederland moeten worden geplaatst, berooid kunnen we er nog altijd in klimmen.

Je zou willen dat de discussie over het klimaat anders zou verlopen, nu gaat het op dezelfde manier als tussen geloven. Men weet het niet, ook de klimaatveranderings-dominee Gerrit Hiemstra heeft er geen verstand van. Wat moet je nu als leek met zo'n opmerking: U denkt toch niet dat het klimaat zich iets aantrekt van wat wij met z'n allen *vinden* van de klimaatverandering?

De meeste berichten over klimaatverandering hebben in mijn ogen te hoge gehaltes aan angst, en omdat de economie moet draaien hebben we te maken met te veel verkopers en te weinig wetenschappers.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: za jan 13, 2018 11:14 am 
lid

De hoge kosten schrikken veel mensen af.
Vooral omdat de kosten oneerlijk verdeeld worden. Bedrijven betalen nauwelijks mee aan energiebelasting etc, terwijl zij bij contract ook veel gunstiger kilowattuur en kubieke meter gasprijzen krijgen. Dat leidt tot veel verzet onder de burgers. Deels leidt dit tot ontkenningen van de problemen, in een poging onder de rekening die hen wordt toegeschoven, uit te komen.

Het is wetenschappelijk voldoende bewezen dat de aarde opwarmt. Het is m.i. wetenschappelijk ook voldoende bewezen, dat onze uitstoot van schadelijke stoffen en gassen daar een rol in spelen. Het is niet meer dan logisch om e.e.a. aan te pakken. Dat dat geld kost is evident. We zullen de kosten echter wel eerlijk moeten gaan verdelen. Maar dan moeten we beginnen de grote bedrijven als multinationals, niet langer als heiligen te behandelen.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: za jan 13, 2018 11:15 am 
lid

kwaaisteniet schreef:
Dhr Baart. zeespiegelexpert, geeft aan niet geschrokken te zijn van de cijfers. ''De zeespiegel stijgt al ongeveer een eeuw langs de Nederlandse kust, sinds we het goed meten’’, zegt hij.

Interessante bewering van dhr Baart: misschien heeft het lang geduurd voordat we exact de meetmethode hadden die vandaag geldt, althans waar men van uit gaat. Nog interessanter: men zal moeten proberen appels en peren, zijnde hoogtecijfers die door verschillende meetmethoden tot stand zijn gekomen, op EEN lijn te krijgen.

Hier is het waar menig "wetenschappelijk verschil van inzicht" nog al eens tot stand komt... beter ware het, zich af te vragen waar de meest recente stijging van 2 centimers vandaan komt: hopelijk is dit getal afkomstig van metingen volgens een eenduidige meetmethode. Hopelijk is de meet-onnauwkeurigheid van die methode heel klein ten opzichte van het resultaat van 2 centimers.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: za jan 13, 2018 11:19 am 
lid

Rightnow schreef:
kwaaisteniet schreef:
Dhr Baart. zeespiegelexpert, geeft aan niet geschrokken te zijn van de cijfers. ''De zeespiegel stijgt al ongeveer een eeuw langs de Nederlandse kust, sinds we het goed meten’’, zegt hij.

Interessante bewering van dhr Baart: misschien heeft het lang geduurd voordat we exact de meetmethode hadden die vandaag geldt, althans waar men van uit gaat. Nog interessanter: men zal moeten proberen appels en peren, zijnde hoogtecijfers die door verschillende meetmethoden tot stand zijn gekomen, op EEN lijn te krijgen.

Hier is het waar menig "wetenschappelijk verschil van inzicht" nog al eens tot stand komt... beter ware het, zich af te vragen waar de meest recente stijging van 2 centimers vandaan komt: hopelijk is dit getal afkomstig van metingen volgens een eenduidige meetmethode. Hopelijk is de meet-onnauwkeurigheid van die methode heel klein ten opzichte van het resultaat van 2 centimers.

De zeespiegel stijgt al sinds ca. een eeuw... zo ongeveer nadat de industriële revolutie door meer verbranding voor schadelijke stoffen in de atmosfeer ging zorgen?

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: za jan 13, 2018 11:19 am 
lid

portman schreef:
Zoals altijd. Gewoon wat schreeuwen in de ruimte zonder enige onderbouwing en proberen de feiten belachelijk te maken.

Tijd om een beetje af te koelen, Portman. Te veel CNN gekeken? http://www.denisdutton.com/newsweek_coolingworld.pdf

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: za jan 13, 2018 11:25 am 
lid

Raya schreef:
De zeespiegel stijgt al sinds ca. een eeuw... zo ongeveer nadat de industriële revolutie door meer verbranding voor schadelijke stoffen in de atmosfeer ging zorgen?

Vragen genoeg en ik kan ze niet beantwoorden: klimaat is geen eenvoudige kwestie. En hoe verklaren we dat er ook plaatsen op aarde zijn waar de zeespiegel juist DAALT? https://realclimatescience.com/2018/01/ ... nhattan-2/

Betekent dit dat de hoogte van het zeewater overal op aarde anders kan uitvallen of kan de zeespiegel ook over de hele planeet ook dalen? Ooit kon men lopen van Hoek van Holland tot aan Harwich, al bestonden die plaatsen natuurlijk nog niet. Maar hoe is dit te verklaren?

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: za jan 13, 2018 11:28 am 
lid

Wisp schreef:
gaat over meters

Om hoeveel meters gaat het dan?

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: za jan 13, 2018 1:16 pm 
lid

Rightnow schreef:
Raya schreef:

Vragen genoeg en ik kan ze niet beantwoorden: klimaat is geen eenvoudige kwestie. En hoe verklaren we dat er ook plaatsen op aarde zijn waar de zeespiegel juist DAALT? https://realclimatescience.com/2018/01/ ... nhattan-2/

Betekent dit dat de hoogte van het zeewater overal op aarde anders kan uitvallen of kan de zeespiegel ook over de hele planeet ook dalen? Ooit kon men lopen van Hoek van Holland tot aan Harwich, al bestonden die plaatsen natuurlijk nog niet. Maar hoe is dit te verklaren?

Land dat daalt, land dat stijgt. IJsplateaus waarin water opgeslagen ligt en de zeespiegel doet dalen, om deze bij smelten weer te doen stijgen als het naar de zee stroomt. De aarde is voortdurend in beweging, kent ijstijden en tropische tijden (het is hier ooit tropisch geweest).

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: za jan 13, 2018 5:58 pm 
lid

Rightnow schreef:
portman schreef:

Tijd om een beetje af te koelen, Portman. Te veel CNN gekeken? http://www.denisdutton.com/newsweek_coolingworld.pdf

Nee. En bovendien heb ik geen koorts op dit moment en had dat ook niet toen ik mijn reactie plaatste.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: za jan 13, 2018 7:02 pm 
lid

Ik keek vanmorgen wel CNN. Indruk is dat er steeds meer een klimaat komt waarin burgers (journalisten) bepaalde mensen verheerlijken of totaal verketteren. Sommige vormen van schreeuwen lijken niet meer bedoeld om een ander nieuwsgierig te maken om zelf op onderzoek uit te gaan.

Het verzamelen van feiten over klimaat is een lastig werk. We hopen dat algemeen gebruikte informatie zoals over de uitgebreidheid van zee-ijs http://nsidc.org/arcticseaicenews/ goed beschrijft wat er gebeurt. Behalve een noordpool hebben we een zuidpool en de zeespiegel bij de Noordzee gedraagt zich niet hetzelfde als de zeespiegel bij Manhatten. Waarom dit zo is, snap ik niet. Wel snap ik dat het klimaat tussen burgers verslechtert. Presidenten worden maar stom gevonden, en voordat je het weet vliegen groepen activisten elkaar in de haren.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: za jan 13, 2018 7:19 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Wisp schreef:
gaat over meters

Om hoeveel meters gaat het dan?

Als je de meer precieze (geschatte) getallen wil weten, dan kan ik dat natuurlijk wel voor je opzoeken.
Maar misschien kan je dat zelf doen? Mij gaat het namelijk niet om de details. Vooral gezien ik vermoed dat er verschillende berekeningen in de omloop zijn met verschillende veronderstelde hoeveelheden af te smelten,
verschillende temperatuurintervallen (in Celsius en Fahrenheit)
en verschillende tijdsperioden

En ik heb geen enkele zin in een discussie over getalletjes

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: za jan 13, 2018 7:23 pm 
lid

Dubbel

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: za jan 13, 2018 7:30 pm 
lid

Rightnow schreef:
Ik keek vanmorgen wel CNN. Indruk is dat er steeds meer een klimaat komt waarin burgers (journalisten) bepaalde mensen verheerlijken of totaal verketteren. Sommige vormen van schreeuwen lijken niet meer bedoeld om een ander nieuwsgierig te maken om zelf op onderzoek uit te gaan.

Het verzamelen van feiten over klimaat is een lastig werk. We hopen dat algemeen gebruikte informatie zoals over de uitgebreidheid van zee-ijs http://nsidc.org/arcticseaicenews/ goed beschrijft wat er gebeurt. Behalve een noordpool hebben we een zuidpool en de zeespiegel bij de Noordzee gedraagt zich niet hetzelfde als de zeespiegel bij Manhatten. Waarom dit zo is, snap ik niet. Wel snap ik dat het klimaat tussen burgers verslechtert. Presidenten worden maar stom gevonden, en voordat je het weet vliegen groepen activisten elkaar in de haren.

Vind je het gek met zo'n idioot in het Witte Huis... Dat zeg ik niet omdat ik naar CNN zou kijken maar omdat er bijna geen media meer bestaan die het voor De Donald opnemen.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: za jan 13, 2018 9:22 pm 
lid

Denk niet dat er nog veel mensen zullen zijn die de opwarming ontkennen.
De enige serieuze klimaatvragen die na al dat gehakketak overblijven zijn: hoe erg is die opwarming en wat mag het kosten om het tegen te gaan? Als dat al lukt?

Ik hoorde gisteren een genuanceerde, rustige, ingelezen persoon op Radio 1 die die discussie graag zou willen voeren. Helaas trof ie een hysterisch klimaatjuffertje dat zonder enige vorm van onderbouwing gewoon haar riedeltje "we gaan naar de kloten met z'n allen en meer, meer, meer windmolens is het antwoord" bleef herhalen. Ontzettend irritant.

Dylan Thomas.
Laat zien
Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.

Though wise men at their end know dark is right,
Because their words had forked no lightning they
Do not go gentle into that good night.

Good men, the last wave by, crying how bright
Their frail deeds might have danced in a green bay,

Wild men who caught and sang the sun in flight,
And learn, too late, they grieved it on its way,

Grave men, near death, who see with blinding sight
Blind eyes could blaze like meteors and be gay,

And you, my father, there on the sad height,
Curse, bless, me now with your fierce tears, I pray.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: za jan 13, 2018 10:06 pm 
lid

Agamemnon schreef:
De enige serieuze klimaatvragen die na al dat gehakketak overblijven zijn: hoe erg is die opwarming en wat mag het kosten om het tegen te gaan? Als dat al lukt?

Ik hoorde gisteren een genuanceerde, rustige, ingelezen persoon op Radio 1 die die discussie graag zou willen voeren. Helaas trof ie een hysterisch klimaatjuffertje dat zonder enige vorm van onderbouwing gewoon haar riedeltje "we gaan naar de kloten met z'n allen en meer, meer, meer windmolens is het antwoord" bleef herhalen. Ontzettend irritant.

"we gaan naar de kloten met z'n allen en meer, meer, meer windmolens is het antwoord"
Wie was dat en wie was die "genuanceerde, rustige, ingelezen persoon"?

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: zo jan 14, 2018 12:05 pm 
lid

portman schreef:
Agamemnon schreef:

"we gaan naar de kloten met z'n allen en meer, meer, meer windmolens is het antwoord"
Wie was dat en wie was die "genuanceerde, rustige, ingelezen persoon"?
Marcel Crok bleef rustig en Faiza Ouhlasen van Greenpeace werd drukker en drukker. Ik haakte al af toen ze de discussie begon met: 'Marcel Crok heeft zijn feiten niet op een rij'. Zo warmt de aarde niet alleen op, maar de temperatuur van de luisteraar ook.

https://www.nporadio1.nl/dit-is-de-dag/ ... n-de-aarde

Dit artikel in Trouw: De schaduwkant van de democratie
https://www.topics.nl/joshua-mitchell-w ... democratie

"In toenemende mate wijzen we de autoriteit van anderen af en worden wijzelf het middelpunt van alles. We kijken niet langer naar de mensen vlak boven of onder ons, zoals in het Aristocratische Tijdperk met zijn uitgebreide hiërarchie, maar we zien om ons heen slechts de uitgestrekte massa van mensen die allemaal met zichzelf bezig zijn en die we de publieke opinie noemen. Op die manier worden we, zoals Tocqueville het omschreef, groter dan de koning en nietiger dan de mens. We voelen onszelf zo ongelooflijk belangrijk en gewichtig, dat we de hele tijd foto's van onszelf maken.

"Maar intussen voelen we onszelf ongeschikt om alledaagse keuzes in ons leven te maken, dus die besteden we steeds meer uit aan een elite van technocratische managers. We geloven niet langer dat we met onze buren en naasten kunnen samenwerken om problemen op te lossen. Daarom geven we de macht al bij voorbaat over aan instituten als het parlement, de Europese Unie of de Verenigde Naties, waar ze naar onze mening het beste weten wat goed is voor ons."

Maar sommige problemen in onze moderne, complexe wereld zijn toch ook te groot om met onze buren aan te pakken? Neem klimaatverandering.

"Je kunt de strijd winnen, maar de oorlog verliezen. Met een hele waslijst aan afspraken tussen regeringsleiders en supranationale instituten heb je uiteindelijk misschien wel een stabiel klimaat en een schoon milieu, maar door al die extra lagen van mondiale managers wordt ons opnieuw een mogelijkheid ontnomen om een relevante band met de natuur te onderhouden. Dát is mijn zorg. We zijn er nu getuige van hoe een ongrijpbare, internationale elite voor ons heeft bepaald dat we klimaatverandering moeten oplossen met zonnepanelen en windmolens, en dat we daar gigantische geldbedragen tegenaan moeten gooien. Dat is een ongezonde aanpak."

Ontkent u niet het klimaatprobleem als u twijfelt aan het nut van zulke drastische maatregelen?

"Luister, ik wil helemaal geen twijfel zaaien over de klimaatverandering, maar heb kritiek op onze omgang daarmee - ik zeg u dat we daarmee de oorlog niet gaan winnen. U mag weten dat ik in mijn buurt een bos aan het herstellen ben, dat ik zoveel recycle dat ik maar één vuilniszak in een halfjaar produceer en dat al mijn spullen in twee koffers passen. Op het eerste gezicht maakt mij dat een milieuactivist, maar zo zie ik mezelf niet. Ik zie mijzelf als een rentmeester van de aarde, die zijn verantwoordelijkheid neemt en zorgt voor de natuur. Een milieuactivist besteedt die verantwoordelijkheid uit en doneert geld aan Greenpeace. Welnu, ik betoog dat we meer rentmeesters nodig hebben."

En nu hoop ik dat in deze discussie Joshua Mitchell niet ook wordt neergezet als een ontkenner, want rentmeesters hebben we nodig. Ik ga al de mist in met die ene vuilniszak en mijn spullen passen ook niet in twee koffers.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]