Het is nu wo feb 21, 2018 8:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
Bericht nummer:#41  BerichtGeplaatst: do jan 18, 2018 1:30 pm 
lid

Lumiere schreef:
Lies schreef:
Ach guttegut, je voelde je toch niet aangesproken? Kroonenberg laat in de klimaatdiscussie het licht ergens anders op vallen, dat mag niet begrijp ik, dat zijn domme opmerkingen. Men durft tegenwoordig, ik vind het onbeschoft.

Uiteraard vindt je dat onbeschoft, je hebt geen inhoudelijk verweer dus zeur je over de toon en ga je overdramatische onzin dingen roepen als 'dat dingen niet gezegd mogen worden' oid... dan heb je vrijheid van meningsuiting niet goed begrepen, Kroonenberg heeft alle recht om domme dingen te roepen, echter de rest van de wereld mag dat vervolgens benoemen als dom.

Ik heb prima uitgelegd waarom zijn statements nergens op slaan, jouw probleem is niet dat ik dat benoem, jouw probleem is dat je er geen antwoord op hebt en je ervoor kiest om verongelijkt in je cognitieve dissonantie blijft steken.

Lies schreef:
Is ‘valse balans’ niet gewoon een trucje om kritiek te smoren?
https://keulemans.wordpress.com/2018/01 ... zelf-vals/

Jammer alleen dat ‘valse balans’ soms ook wordt gebruikt als trucje om tegenstanders het zwijgen op te leggen. Vooral klimaatactivisten hebben hiervan een handje. Toen ik onlangs in een uitgebreid stand-van-zakenartikel over het klimaat ook de kritische klimaatpublicist Marcel Crok kort aan het woord liet, joelden vanaf de publieke tribune prompt de blauwe twittervogeltjes: false balance, weg ermee!

Dat is natuurlijk inflatie van de valse balans. In een radioreportage op NPO1 over Monsanto’s landbouwgif ‘Roundup’ verzuimde men te vermelden dat er net een grote, onafhankelijke studie is verschenen die aantoont dat het gehate gif bij de mens géén verhoogd kankerrisico geeft. Het zou maar een ‘valse balans’ geven om zo’n ontlastend onderzoek te noemen, was het onthutsende antwoord toen ik een van de journalisten ermee confronteerde.

Zo ontstaat een ideologische dictatuur, een meningenkalifaat waarin alleen de heersende partijlijn mag worden uitgedragen. Het debat over het klimaat wordt verpest, niet alleen door roeptoeters als Thierry Baudet, maar net zo goed door betweters aan het andere uiterste die bij iedere tegenspraak ‘klimaatscepticus!’ beginnen te roepen en daarbij inhoudelijk redelijk goed geïnformeerde critici als Rozendaal, Crok of de Delftse hoogleraar geologie Salomon Kroonenberg het spreekrecht willen benemen. Dat werkt averechts en kan de scepsis juist voeden: welke sinistere klimaatlobby is hier eigenlijk aan het werk?

Is dit niet eerder een poging om terechte kritiek op domdenkende wetenschapsontkenners te smoren? Maareh het is heel simpel hoor, leg maar eens uit waarom Kroonenberg zijn opmerkingen niet dom zijn.
Omdat niemand kan weten welke kant het op gaat met het klimaat kan je opmerkingen die niet in je straatje passen afdoen als dom. Geen enkele wetenschapper, die jij dan voor het gemak dom noemt, ontkent de veranderingen in het klimaat. Ze zijn ook niet tegen veranderingen, maar maken andere keuzes om het voor alle burgers gemoedelijk en betaalbaar te houden. Er is toch niets op tegen om je af te vragen welke klimaatlobby aan het werk is, wie er beter van wordt.

Vanuit het zuiden lopen ze nu de deur plat bij Groningse boeren met eigen landbouwgrond. Voor het plaatsen van zonneparken, want daar is nu nog geld voor zeggen deze vertegenwoordigers.

Nu nog........en dat brengt mij bij dit artikel in Elsevier van Frits Bolkestein over de kosten:

Frits Bolkestein over intellectuelen als klimaatalarmisten, waarom intellectuelen zo graag wereldrampen voorspellen
https://www.elsevierweekblad.nl/kennis/ ... en-436737/

Ik ben niet tegen omschakelingen, maar het moet betaalbaar blijven voor samenlevingen. Investeringen moeten resultaat opleveren, en niet zo als de Nederlandse vissers deze week hebben ervaren. Investeringen voor het milieu en dan vliegt het geld de deur uit, moet je je beroep door deze schade misschien opgeven, en dat alles door een 'goeie' valse Franse lobby.

Profiel  

Bericht nummer:#42  BerichtGeplaatst: do jan 18, 2018 5:41 pm 
lid

Lies schreef:
Omdat niemand kan weten welke kant het op gaat met het klimaat kan je opmerkingen die niet in je straatje passen afdoen als dom. Geen enkele wetenschapper, die jij dan voor het gemak dom noemt, ontkent de veranderingen in het klimaat.

Ik zie nogal eens dat verschil in opvattingen wordt afgedaan met: de ander is dom. Ik zie het op TV, door grote boegbeelden, maar ik zie het ook in de kroeg. Alles wat er nodig is, is een zeker overwicht van een bepaalde mening - tegenover personen met een radicaal andere opvatting.

Eigenlijk is ons forum nog een goede plaats want we zijn hier wel gewend geraakt aan een sterk gepolariseerd denken. De vraag blijft waar het goed voor is om de (nogal subjectieve en althans niet door iedereen bevestigde) waarheid steeds maar luid van de daken te roepen.

Profiel  

Bericht nummer:#43  BerichtGeplaatst: do jan 18, 2018 6:02 pm 
lid

Dat iets subjectief is en niet door iedereen bevestigd
dat kan je eigenlijk voor de meeste dingen zeggen
en zeker voor de meeste wetenschappelijke kennis.

En wie overtuigd is van eigen gelijk zal extra vaak "van de daken roepen" als de andere kant dit ook doet ( en vice versa )

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]