Rightnow schreef:
Misschien heb je het alleen op de lagere school gehad, en heb je zoals 99 procent van ons, alleen in een soort roman-vorm, en via films en televisieseries, nog van de geschiedenis vernomen?
In de wereld van de 17e eeuw waren bloederige oorlogen, bemanningen die je verloor door scheurbuik, en hardvochtige ordehandhaving (doodvonnissen om helemaal niets) overal in de wereld DE NORM. Normaal dus, in de ogen van de tijdgenoten. Tot voor kort wisten we dat en waren we er trots op dat we stappen vooruit hadden gezet; nu is men het vergeten en moet alles worden vernietigd wat aan die tijd herinnert. MIJ herinnert dit alles dan aan bloederige revoluties en dictaturen van ISIS en Stalin.
Overigens wat je roven noemt, is in werkelijkheid een vorm van monopolisme geweest, waardoor natuurlijk geen evenwicht tussen geven en nemen ontstaat. In SP-stijl binnen de sfeer van de 20e eeuw, noem je het dan roven. Wees dan consequent en noem ook het gedrag van de groten der aarde van de 21e eeuw hetzelfde: maar misschien wordt je dan opgepakt?
Toch zijn sommige posities van mega-bedrijven te sterk en die van anderen die de zaak in evenwicht hadden kunnen houden, of die van de grote monopolies last hebben, veel te zwak.
De VOC's van de 21e eeuw worden aanbeden, er wordt aan geofferd en ze worden ontzien. Daartegen durft geen politicus, geen journalist zich te verzetten...
Ik denk dat het laatste niet klopt: de VOC wordt niet aanbeden en het is geen kwestie van durven....
Het is simpelweg zo dat je de geschiedenis niet kunt veranderen.
En daarom is het zinloos / onzin om het handelen van onze voorouders langs de lat van 2018 te leggen - dat past niet. Nooit. Nergens.
Wat je wel kan doen, is lessen leren en de welvaart die het ons heeft opgebracht ten goede aanwenden.
Me dunkt dat we dit al tientallen jaren ruimschoots proberen en overal leed compenseren.
(Voor zover dat nog terecht is uberhaupt want de nazaten van de slachtoffers van weleer zijn inmiddels ook een paar honderd jaar verder....)
Het is precies hier waar men met allerlei claims de redelijkheid voorbij gaat en de irritatiegrens bereikt.
Of het nu de Zwarte-Pietendiscussie betreft of de vraag of we
De Ruyter,
Hein en
Coen ineens in de ban moeten doen
en onze eigen geschiedenis moeten gaan ontkennen....