Het is nu zo aug 19, 2018 11:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: ma jan 29, 2018 10:52 am 
lid

Wat een flauwekul, typisch voor de huidige jaren van hoogconjunctuur: https://nos.nl/artikel/2214308-lesgeven ... -klas.html

Werkelijkheid is dat je vele jaren onderweg bent voordat je "binnen" bent bij een school: wie vrienden en familie in het onderwijs heeft, weet hoeveel afvallers er zijn. Denk eens terug aan toen je zelf nog scholier was, welke docenten beginnelingen waren....

Natuurlijk is lesgeven en omgaan met jongeren mooi, maar het onderwijs is een keiharde wereld. Technici die niet de duurste baantjes in het grootbedrijf krijgen, of die het spel om de macht https://gossekorte.blogspot.nl/2011/09/ ... -joep.html niet zo goed of snel kunnen of willen spelen - welkom in het MKB waar we met vallen en opstaan er tenminste nog vaak in slagen om samen iets van de grond te krijgen!

Ga nooit richting onderwijs als je niet onder de 30 bent met de goede vooropleiding. De scholen, de leraren en hun directies zijn nog erger dan het grootbedrijf en de grote instellingen. Hoe veel mensen moeten nog slachtoffer worden van halfslachtige campagnes en bedrieglijke promoties?

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: ma jan 29, 2018 12:11 pm 
lid

Als je naar de televisieserie De Luizenmoeder kijkt zie je de basisschool-realiteit. Dat verklaart veel, ook het tekort aan leraren.

Kijk De Luizenmoeder op NPO Start
https://www.youtube.com/watch?v=IC-obWM9kFI

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: ma jan 29, 2018 12:22 pm 
lid

Vroeger kon je als onderwijzer/leraar nog idealen hebben en in de praktijk brengen. Je kon les geven op een manier die aansloot bij de leerlingen.
Tegenwoordig zit je vast in een lessysteem en aangekochte, gelicenseerde lesmethoden, met het verbod om van die lesmethode af te wijken, ook al lukt het je met de eenmaal aangekochte methode niet, om alle kinderen de lesstof bij te brengen.
Zet dat naast de grote klassen met veel kinderen die extra aandacht nodig hebben vanwege hun rugzakje, en vaak ook leerlingen met achterstand en slechte motivatie, niet zelden uit allochtone gezinnen, en de jaren 0-lijn waar leraren op hebben gezeten, en je kunt op je vingers natellen, dat het beroep niet meer zo interessant is voor velen.

Op het nieuws kun je vandaag horen dat veel mensen die niet in het onderwijs zitten, op zich wel belangstelling zouden hebben om les te geven, maar het beslist niet meer fulltime willen doen.

Er moet weer veel veranderen in het onderwijs, om het aantrekkelijk te maken. O.a. de commercie moet eruit. Maar ook moet er gekeken worden naar de kinderen met de rugzakjes.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: za feb 03, 2018 10:08 pm 
lid

m

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: za feb 03, 2018 10:12 pm 
lid

wortel schreef:
m

Ik heb het gedaan en het heeft mijn leven verrijkt. Commercie, qua methode, ja er zijn bedrijven die zich zeker kunnen stellen van inkomsten. Een methode legt mij niets op. Als docent ben ik autonoom en de methode kan ik loslaten wanneer ik wil. En dus denk dat ik het beter kan dan het boekje. Dus extra werk, ik heb het ervoor over. Je vraag spreekt mij aan wanneer ik kijk naar de hoeveelheid geld die hiermee gemoeid gaat en wat de opbrengst is.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: zo feb 04, 2018 8:35 am 
lid

wortel schreef:
wortel schreef:
m

Ik heb het gedaan en het heeft mijn leven verrijkt. Commercie, qua methode, ja er zijn bedrijven die zich zeker kunnen stellen van inkomsten. Een methode legt mij niets op. Als docent ben ik autonoom en de methode kan ik loslaten wanneer ik wil. En dus denk dat ik het beter kan dan het boekje. Dus extra werk, ik heb het ervoor over. Je vraag spreekt mij aan wanneer ik kijk naar de hoeveelheid geld die hiermee gemoeid gaat en wat de opbrengst is.

Dat is niet meer waar. Methoden zitten vast aan computerprogramma's met oefenstof op de computer te doen door de leerlingen.
De methode ligt vast.
Kun je daar als leerling niet in mee gaan, dan val je buiten de boot.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: ma feb 05, 2018 3:27 pm 
lid

Dat zou ik wel eens willen weten, of onderwijsmethoden zo vaak gelicenseerd zijn. Wel heb ik gehoord dat een leraar het niet moet wagen de lesmethode die hij voorheen met succes elders toepaste, op een nieuwe school zo maar te gebruiken; in tegendeel, een docent moet zorgvuldig controleren wat docenten en leerlingen gewend zijn.

Daar zouden licentie-afspraken aan ten grondslag kunnen liggen, in theorie, maar dan zouden docenten toch beter op de hoogte moeten zijn. Ik adviseer in ieder geval elke schoolleiding om al bij de aanstelling juridisch grondig te werk te gaan en (tegen de gebruiken in!) de schriftelijke afspraken van het aanstellingscontract zo snel mogelijk de nieuw aangestelde docent ter hand te stellen.

Het bespaart zoveel kosten en imagoverlies, en voorkomt zo veel stress voor een schoolleiding... Aspirant leraren, leest u even mee? Zorgt u voor vakbondslidmaatschap en vergeet die lullige rechtsbijstandsverzekeringen! Mocht het ooit fout gaan dan zullen DIE jou niet naar het meest deskundige advocatenkantoor leiden maar ze kosten wel veel geld.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: ma feb 05, 2018 4:00 pm 
lid

Rightnow schreef:
Dat zou ik wel eens willen weten, of onderwijsmethoden zo vaak gelicenseerd zijn. Wel heb ik gehoord dat een leraar het niet moet wagen de lesmethode die hij voorheen met succes elders toepaste, op een nieuwe school zo maar te gebruiken; in tegendeel, een docent moet zorgvuldig controleren wat docenten en leerlingen gewend zijn.

Daar zouden licentie-afspraken aan ten grondslag kunnen liggen, in theorie, maar dan zouden docenten toch beter op de hoogte moeten zijn. Ik adviseer in ieder geval elke schoolleiding om al bij de aanstelling juridisch grondig te werk te gaan en (tegen de gebruiken in!) de schriftelijke afspraken van het aanstellingscontract zo snel mogelijk de nieuw aangestelde docent ter hand te stellen.

Het bespaart zoveel kosten en imagoverlies, en voorkomt zo veel stress voor een schoolleiding... Aspirant leraren, leest u even mee? Zorgt u voor vakbondslidmaatschap en vergeet die lullige rechtsbijstandsverzekeringen! Mocht het ooit fout gaan dan zullen DIE jou niet naar het meest deskundige advocatenkantoor leiden maar ze kosten wel veel geld.

En daar gaat het dus al fout:

Wel heb ik gehoord dat een leraar het niet moet wagen de lesmethode die hij voorheen met succes elders toepaste, op een nieuwe school zo maar te gebruiken; in tegendeel, een docent moet zorgvuldig controleren wat docenten en leerlingen gewend zijn.

Het moet niet gaan om wat kinderen gewend zijn, het moet gaan om wat aansluit bij de kinderen, of een methode aanslaat, en dat kan per kind verschillen. Een school mag daarom nooit zeggen dat hulp bij leren aan kind niet mag, omdat het niet aansluit bij de methode van de school, wat wel gebeurt.

Je betaald licenties per deelnemende leerling. Het gaat niet meer om (alleen) schoolboeken, maar een hele digitale omgeving, inclusief proefwerkjes, oefenprogramma's, score-registratie, etc.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]