Het is nu di feb 20, 2018 1:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Opslag van het kernafval
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: ma jan 29, 2018 10:21 pm 
lid

Er wordt momenteel gezocht naar een 'definitieve' opslag voor ons kernafval. Men denkt daarbij aan de Boomse kleilaag of in lagen steenzout. De opslag zou zo'n 2 miljard euro gaan kosten en 1,4 kilometer in het vierkant gaan bemeten.
In de praktijk zal het kostenplaatje wellicht nog hoger uitvallen.
Wat ik me zat af te vragen of het niet mogelijk zou zijn om ons kernafval ergens anders op te bergen dan in ons kleine en dichtbevolkte landje?
Is het niet nuttig om het bijvoorbeeld aan de Finnen te vragen? Die hebben voor zover ik weet al een zeer ruime opslagruimte voor dit doel in de bodemaangelegd, of zijn die aan het aanleggen. Tenslotte hebben ze van ons een groot aantal leopardtanks voor een koopje gekregen en ik acht het niet ondenkbaar dat ze als tegenprestatie best bereid zijn om ons op deze wijze te helpen. Dat kan voor zowel de Finse regering als voor de Nederlandse regering een financieel gunstige uitkomst hebben.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: ma jan 29, 2018 11:20 pm 
lid

De subsidie op windenergie is duurder en de vervuiling door productie en ontmanteling wordt vergeten.

Liever een nieuwe moderne kerncentrale voor de komende vijftig jaar - waar ook isotopen geproduceerd worden - dan drie vieze kolencentrales.

Daarmee kunnen we de periode naar een echte omslag duurzaam overbruggen.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: di jan 30, 2018 5:54 am 
lid

HvR schreef:
De subsidie op windenergie is duurder en de vervuiling door productie en ontmanteling wordt vergeten.

Liever een nieuwe moderne kerncentrale voor de komende vijftig jaar - waar ook isotopen geproduceerd worden - dan drie vieze kolencentrales.

Daarmee kunnen we de periode naar een echte omslag duurzaam overbruggen.
Als de vervuiler maar de kosten van het opruimen van de rotzooi- en dat gaat alleen maar stijgen ! - verwerkt in de kosten van zijn product. Vroeg of laat zul je zien dat kernenergie onbetaalbaar wordt, zelfs voor de overheid. We kunnen niet de ontelbare generaties die na ons komen opzadelen met de rotzooi en de lasten.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: di jan 30, 2018 5:55 am 
lid

kwaaisteniet schreef:
Er wordt momenteel gezocht naar een 'definitieve' opslag voor ons kernafval. Men denkt daarbij aan de Boomse kleilaag of in lagen steenzout. De opslag zou zo'n 2 miljard euro gaan kosten en 1,4 kilometer in het vierkant gaan bemeten.
In de praktijk zal het kostenplaatje wellicht nog hoger uitvallen.
Wat ik me zat af te vragen of het niet mogelijk zou zijn om ons kernafval ergens anders op te bergen dan in ons kleine en dichtbevolkte landje?
Is het niet nuttig om het bijvoorbeeld aan de Finnen te vragen? Die hebben voor zover ik weet al een zeer ruime opslagruimte voor dit doel in de bodemaangelegd, of zijn die aan het aanleggen. Tenslotte hebben ze van ons een groot aantal leopardtanks voor een koopje gekregen en ik acht het niet ondenkbaar dat ze als tegenprestatie best bereid zijn om ons op deze wijze te helpen. Dat kan voor zowel de Finse regering als voor de Nederlandse regering een financieel gunstige uitkomst hebben.
Hier ben ik helemaal fors op tegen, elk land moet zijn eigen rotzooi opruimen, Nederland exporteert al jaren veel te goedkoop haar eigen rotzooi.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]