P-G schreef:
Raya schreef:
Er bestaan VOLGENS JOU terechte bezwaren tegen het referendum, en al zou dat zo zijn, dan is aanpassing een zinniger optie dan een democratisch middel de nek om te draaien, omdat partijen niet op democratie zitten te wachten.
De bezwaren tegen het referendum nopen eenvoudigweg tot afschaffing. Referenda leiden eenvoudigweg tot majoritarisme - een dictatuur van een al dan niet nipte en/of toevallige meerderheid -, aldus in vergrijzende samenlevingen tot een
gerontocratie.
Raya schreef:
De kloof tussen arm en rijk kan worden gedicht door de rijken wat meer belasting te laten betalen, en de belasting voor de onderkant te verlagen, bijvoorbeeld door het minimumloon te verhogen, of de belastingvrije voet te verhogen.
Het verhogen van belastingen op vermogens danwel vermogensrendementen is gezien de vergrijzing en ongelijke verdeling van vermogen tussen generaties politiek onhaalbaar, tenzij oudere generaties - in het bijzonder babybomers - hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.
Raya schreef:
De kloof tussen jong en oud bestaat niet. Die wordt door het kabinet aangepraat, met name op het gebied van de pensioenen. Voor alle werkenden is er voor tientallen jaren genoeg geld in kas om een redelijk aanvullend pensioen uit te keren. Nu al, terwijl jongeren nog moeten gaan bijdragen.
Het bovenstaande impliceert het niet-bestaan van zogenoemde dekkingsgraden, waarmee wordt getracht de solvabiliteit van pensioenfondsen in kaart te brengen. Alhoewel pensioenfondsen thans bij hun berekeningen onrealistisch hoge rekenrentes mogen hanteren, staan deze dekkingsgraden nog steeds onder druk.
Majorettes lopen voor de fanfare uit, P-G. en bij een referendum mag iedere Kiesgerechtigde zijn mening geven in de vorm, zoals is vastgelegd in de Kieswet of Referendumwet. En daar zijn we allemaal bij.
Dus niks ouderen (ik zal het maar even vertalen in normaal Nederlanders) die bij een referendum de dienst uitmaken. Trouwens, als jongeren niet komen opdagen bij een referendum om van hun stemrecht gebruik te maken, maken zij de dienst uit dat de ouderen het voor het zeggen hebben die dan wel komen, in jouw voorbeeld. Zo zit het dan ook nog eens.
Ik heb het niet over stenen van de Gewone Nederlanders, die niet verder komen dan hun woninkje van anderhalf of twee ton bij aanschaf, dat nu in stenen wat meer waard is geworden.
Ik heb het over de rijkste 10%, die steevast profiteert van de belastingverlaging van de hoogste inkomensschijf en dat soort poespas. Ik wil de jongeren echt hun erfenis niet afnemen, waar ze zo ongeduldig op zitten te wachten, in de hoop het zo in de schoot geworpen te krijgen, zonder iets voor te hoeven doen.
Sinds 2008 is het vermogen van de pensioenfondsen verdubbeld van zo'n 700 miljard tot 1400 miljard.
Je kunt zelf uitrekenen hoeveel er voor iedereen in de pot zit, op dit moment.
Misschien zou je je er ook rekenschap van willen geven, dat ondanks deze verdubbeling, de pensioenen in al die jaren nauwelijks tot niet zijn geïndexeerd, voor de huidige ouderen, die die pot grotendeels hebben gevuld. Zoals je weet, moeten jongeren nog vrijwel beginnen met het vullen van de pot, en zijn de middenleeftijders, nog lang niet klaar met vullen. Die zullen minstens net zo lang moeten afdragen als de baby-boomers, eer ze volledig aanspraken kunnen maken.
Wel ben ik blij dat we het over het oplossen van de woningnood eens zijn.