Het is nu ma jun 25, 2018 1:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: zo feb 18, 2018 7:30 pm 
lid

Rightnow schreef:
Het faillissement is er niet voor niets: dan rest alleen schuldbesef en een geschonden blazoen. De schuldeisers draaien er verder voor op en de overheid kan soms nog enige nood lenigen. Een ondernemer in de politiek is niet mijn favoriete optie... ik zie een paar nadelen.

Is HK failliet gegaan? Herinner mij een boekje gelezen te hebben van ene Pieter Lakeman waaruit ik geen schuld van Lubbers kon destilleren. Misschien omdat ik er toen te weinig kijk op had, hoe alles werkte? Het is allemaal een paar jaar terug geweest.

Wel zien we op ons forum weer dat politici overal de schuld van krijgen: de personen, terwijl er niet wordt gezocht naar de vergissingen in ons denken van destijds. Daarom zal de geschiedenis zich altijd herhalen, alleen hebben we nu weer nieuwe idolen. Om mij heen hoor ik hoe geweldig Jesse Klaver en Gert Jan Segers zijn: heel mooi, al deze positieve respons, maar morgen worden ze misschien door het slijk gehaald en dan staan ze plotseling alleen. De vraag is wat u denkt van hun programma en van hun visie.
Lees eens Frisse zaken van diezelfde auteur. Een ding is mij duidelijk als de waarheid boven tafel komt gaat Rightnow draaien als het gaat om politici van conservatieve partijen. Lubbers heeft fraude gepleegd, zonder meer, door een beroep te doen op de Credietverzekeringsmaatschappij. Denk jij dat jij een inboedelverzekering kunt afsluiten als je huis je in de fik staat?

Profiel  

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: ma feb 19, 2018 1:18 pm 
lid

Biertje schreef:
Een ding is mij duidelijk als de waarheid boven tafel komt gaat Rightnow draaien als het gaat om politici van conservatieve partijen.

Nee, ik had er wat betreft Lubbers geen duidelijkheid over gekregen, ondanks dat ik poogde meer te begrijpen, en nog wel met een boekje van een criticaster van wie ik verwachtte dat die wellicht meer licht in de zaak kon brengen.

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: di feb 20, 2018 5:51 am 
lid

Rightnow schreef:
Biertje schreef:
Een ding is mij duidelijk als de waarheid boven tafel komt gaat Rightnow draaien als het gaat om politici van conservatieve partijen.

Nee, ik had er wat betreft Lubbers geen duidelijkheid over gekregen, ondanks dat ik poogde meer te begrijpen, en nog wel met een boekje van een criticaster van wie ik verwachtte dat die wellicht meer licht in de zaak kon brengen.
Je hebt alle duidelijkheid gekregen alleen zien we de oude kwaal van Rightnow: als het geen leuk verhaaltje knijpt Rightnow zijn ogen dicht. Ik heb heel wat boekjes die uitgebracht zijn door Lakeman en Lubbert komt vrijwel in alle hoofdstukken voor en wel op het negatieve vlak.

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: za apr 14, 2018 7:32 am 
lid

Hier zie je zo mooi de laffe kant van Lubbers: niet in levende lijve excuses maken aan Brinkman maar in zijn memoires terwijl Lubbers tussen 6 planken ligt

https://www.volkskrant.nl/politiek/lubb ... ~a4592447/

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: vr jun 15, 2018 9:13 am 
lid

Verbazing alom over harde kritiek op Balkenende van oud-topambtenaar
https://www.nporadio1.nl/achtergrond/10 ... pambtenaar

Bij het lezen van onderstaand artikel in de NRC moet deze oud-topambtenaar toch eerst eens naar zichzelf kijken. Ik heb mij weleens afgevraagd door wie we worden geregeerd, door politici of topambtenaren. Oud als ze zijn schrijven ze dan een boek waar de rancune vanaf druipt?

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/13/to ... k-a1606417
Topambtenaar vond Balkenendes optreden ‘een slechte zaak’

Jaren later, in 2009, zei Balkenende in de Tweede Kamer dat het optreden van zijn ambtenaren „onzorgvuldig, onjuist en onvolledig” was geweest.

Kuijken, sinds 2007 weg bij Algemene Zaken, liet dat niet over zijn kant gaan en stuurde Balkenende een boze brief, zo blijkt nu. Hij kon begrijpen dat de premier ongelukkig was met de informatieverstrekking, al vond Kuijken zelf niet dat hij fouten had gemaakt, zo schreef hij. Maar Kuijken vond tevens dat de premier niet zo hard in de Kamer over zijn ambtenaren had mogen oordelen, waarvoor Balkenende zelf staatsrechtelijk verantwoordelijk was. „Ik vind dit al met al dus een slechte zaak”, schreef Kuijken aan Balkenende. „Ik kan mij niet verdedigen en niemand anders doet het [...]. Het mag duidelijk zijn dat ik mij niet in alle opzichten aangesproken voel door jouw harde en overigens te begrijpen oordeel dat in deze zaak ‘ambtenaren onzorgvuldig, onjuist en onvolledig’ hebben gehandeld.”

‘Te veel macht spindoctors’
Uit het boek blijkt verder dat er vanaf 2002 spanningen waren tussen Kuijken en Jack de Vries, politiek assistent en spindoctor van Balkenende. Kuijken vond – en vindt nog steeds – dat politiek assistenten zoals De Vries te veel macht krijgen binnen departementen. Als secretaris-generaal blokkeerde Kuijken daarom destijds een deel van de informatievoorziening naar De Vries. De spindoctor van Balkenende moest bedelen om dossiers, en mocht niet aanwezig zijn bij de wekelijkse lunch van raadadviseurs. De Vries doet daarover zijn beklag in het boek. „Ik werd uit het overleg van raadsadviseurs gehouden en kreeg de stukken niet”, vertelt hij. Op zijn beurt zei Kuijken dinsdagavond tijdens de presentatie van het boek nog steeds achter zijn acties van destijds te staan.

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: vr jun 15, 2018 9:38 am 
lid

Lies schreef:
Verbazing alom over harde kritiek op Balkenende van oud-topambtenaar
https://www.nporadio1.nl/achtergrond/10 ... pambtenaar

Bij het lezen van onderstaand artikel in de NRC moet deze oud-topambtenaar toch eerst eens naar zichzelf kijken. Ik heb mij weleens afgevraagd door wie we worden geregeerd, door politici of topambtenaren. Oud als ze zijn schrijven ze dan een boek waar de rancune vanaf druipt?

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/13/to ... k-a1606417
Topambtenaar vond Balkenendes optreden ‘een slechte zaak’

Jaren later, in 2009, zei Balkenende in de Tweede Kamer dat het optreden van zijn ambtenaren „onzorgvuldig, onjuist en onvolledig” was geweest.

Kuijken, sinds 2007 weg bij Algemene Zaken, liet dat niet over zijn kant gaan en stuurde Balkenende een boze brief, zo blijkt nu. Hij kon begrijpen dat de premier ongelukkig was met de informatieverstrekking, al vond Kuijken zelf niet dat hij fouten had gemaakt, zo schreef hij. Maar Kuijken vond tevens dat de premier niet zo hard in de Kamer over zijn ambtenaren had mogen oordelen, waarvoor Balkenende zelf staatsrechtelijk verantwoordelijk was. „Ik vind dit al met al dus een slechte zaak”, schreef Kuijken aan Balkenende. „Ik kan mij niet verdedigen en niemand anders doet het [...]. Het mag duidelijk zijn dat ik mij niet in alle opzichten aangesproken voel door jouw harde en overigens te begrijpen oordeel dat in deze zaak ‘ambtenaren onzorgvuldig, onjuist en onvolledig’ hebben gehandeld.”

‘Te veel macht spindoctors’
Uit het boek blijkt verder dat er vanaf 2002 spanningen waren tussen Kuijken en Jack de Vries, politiek assistent en spindoctor van Balkenende. Kuijken vond – en vindt nog steeds – dat politiek assistenten zoals De Vries te veel macht krijgen binnen departementen. Als secretaris-generaal blokkeerde Kuijken daarom destijds een deel van de informatievoorziening naar De Vries. De spindoctor van Balkenende moest bedelen om dossiers, en mocht niet aanwezig zijn bij de wekelijkse lunch van raadadviseurs. De Vries doet daarover zijn beklag in het boek. „Ik werd uit het overleg van raadsadviseurs gehouden en kreeg de stukken niet”, vertelt hij. Op zijn beurt zei Kuijken dinsdagavond tijdens de presentatie van het boek nog steeds achter zijn acties van destijds te staan.

Is de taak van de politiek-assistent vastgelegd en ook met name qua inkijken van geheime informatie? Heeft de PA een eed daarover moeten afleggen. Dat is wat ik mis.

Maar Kuijken vond tevens dat de premier niet zo hard in de Kamer over zijn ambtenaren had mogen oordelen, waarvoor Balkenende zelf staatsrechtelijk verantwoordelijk was. „Ik vind dit al met al dus een slechte zaak”, schreef Kuijken aan Balkenende. „Ik kan mij niet verdedigen en niemand anders doet het

En juist om die reden is Weekers weggestuurd.

Profiel  

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: vr jun 15, 2018 10:09 am 
lid

Hier de functiebeschrijving van zo'n politiek-assistent

http://www.leefbaarrotterdam.nl/index.p ... ijvenberg/

Profiel  

Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: vr jun 15, 2018 10:25 am 
lid

De meeste politici hebben absoluut geen (gezond) verstand van zaken en leunen zwaar op de beschikbare topambtenaren.
Het is dus evident dat deze figuren grote invloed hebben. Het zijn ook die ambtenaren die bij debatten achter de schermen een minister of staatssecretarissen influisteren of ze een motie over kunnen nemen, aan de Kamer kunnen laten of ontraden, en zelfs moeten
negeren.

Het staat natuurlijk ook vast dat die ambtenaren hun minister en staatssecretaris tijdig, geheel en juist moeten informeren en geen politieke spelletjes mogen spelen. De praktijk is vaak anders. Ook topambtenaren spelen politieke spelletjes als de minister of staatssecretaris van een andere bloedgroep is, of als deze simpelweg niet mogen. Zij kunnen bewindslieden maken en breken, als deze zelf niet geheel open en eerlijk is naar de Kamer en Kiezers.

Het verschijnsel 'WODC-tje' een wetenschappelijk rapport waarin de uitkomst is gestuurd, is vaak het resultaat van inmenging door hoge ambtenaren in een onderzoek.

Ik ben voor een geheel onafhankelijk instituut, dat onderzoek kan doen naar zowel maatschappelijke ontwikkelingen als te ontwikkelen beleid en de gevolgen van (voorgenomen) beleid, zonder inmenging van enige politicus of ambtenaar. De onderzoeksresultaten zouden met argumenten volledig openbaar moeten zijn, of het als beleid wordt overgenomen of niet. Ook de onderzoeksvragen dienen volledig openbaar te zijn. Het bepalen van beleid hoort m.i. niet thuis bij topambtenaren.

Laatst bijgewerkt door Raya op vr jun 15, 2018 10:32 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: vr jun 15, 2018 10:27 am 
lid

Raya schreef:
De meeste politici hebben absoluut geen (gezond) verstand van zaken en leunen zwaar op de beschikbare topambtenaren.
Het is dus evident dat deze figuren grote invloed hebben. Het zijn ook die ambtenaren die bij debatten achter de schermen een minister of staatssecretarissen influisteren of ze een motie over kunnen nemen, aan de Kamer kunnen laten of ontraden, en zelfs moeten
negeren.

Het staat natuurlijk ook vast dat die ambtenaren hun minister en staatssecretaris tijdig, geheel en juist informeren en geen politieke spelletjes spelen. De praktijk is vaak anders. Ook topambtenaren spelen politieke spelletjes als de minister of staatssecretaris van een andere bloedgroep is, of als deze simpelweg niet mogen. Zij kunnen bewindslieden maken en breken, als deze zelf niet geheel open en eerlijk is naar de Kamer en Kiezers.

Het verschijnsel 'WODC-tje' een wetenschappelijk rapport waarin de uitkomst is gestuurd, is vaak het resultaat van inmenging door hoge ambtenaren in een onderzoek.

Ik ben voor een geheel onafhankelijk instituut, dat onderzoek kan doen naar zowel maatschappelijke ontwikkelingen als te ontwikkelen beleid en de gevolgen van (voorgenomen) beleid, zonder inmenging van enige politicus of ambtenaar. De onderzoeksresultaten zouden met argumenten volledig openbaar moeten zijn, of het als beleid wordt overgenomen of niet. Ook de onderzoeksvragen dienen volledig openbaar te zijn. Het bepalen van beleid hoort m.i. niet thuis bij topambtenaren.
Helemaal eens.

Profiel  

Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: vr jun 15, 2018 10:34 am 
lid

Twee correcties in de zin:

Het staat natuurlijk ook vast dat die ambtenaren hun minister en staatssecretaris tijdig, geheel en juist moeten informeren en geen politieke spelletjes mogen spelen.

Toegevoegd de woordjes 'moeten' en 'mogen'

Profiel  

Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: vr jun 15, 2018 10:43 am 
lid

Het staat natuurlijk ook vast dat die ambtenaren hun minister en staatssecretaris tijdig, geheel en juist moeten informeren en geen politieke spelletjes mogen spelen.

En als de ambtenaar altijd de politiek juist moet informeren maar de politicus min of meer al is vrijgesteld om de Tweede Kamer tijdig en juist te informeren is het niet zo verwonderlijk dat de ambtenaren een boekje opendoen en burgers steeds meer een hekel krijgen aan politici En zo is het cirkeltje want de klokkenluider mag niet luiden want dan zou blijken dat de minister liegt. Trek dat nou eens door naar de politieke partijen en zie waarom er amper nog mensen lid zijn.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]