Het is nu za okt 20, 2018 1:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: di maart 27, 2018 4:52 am 
lid

Wat mij zorgen baart is de penny wise pound foolish werkwijze bij Defensie. Peperdure militaire vliegtuigen ontwikkelen die nergens in uitblinken, dan een tweedehands Gulfstream IV kopen die vanaf het begin al problemen heeft en meer aan de grond staat dan vliegt.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1840980 ... -aan-grond
https://www.defensie.nl/onderwerpen/mat ... fstream-iv

Profiel  

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: wo maart 28, 2018 8:40 am 
lid

Lancelot schreef:
ejpd schreef:
Raya schreef:
Het schijnt sommige (of vele?) burgers de strot uit te komen, die politici.

Op een of andere manier gelooft iedereen dat we politici nodig hebben om ons leven te organiseren, en wetten. Eindeloos veel wetten.
Een wet is niet meer dan een dwangovereenkomst die de ene groep burgers onder bedreiging van geweld aan een andere groep burgers oplegt. Via politici.

En politici besteden al hun 'productieve' tijd aan uitzoeken wat ze nog meer voor de burger kunnen gaan regelen. FvD beloofde in Amsterdam "Overal in de stad betaalbaar supersnel internet". Knettergek!

Wetten zijn afspraken tussen groepen mensen omdat ze daardoor prettiger kunnen leven. Zo zorgen stoplichten bijvoorbeeld ervoor dat het verkeer efficient zich kan voor bewegen. Heel goed dat dit via een dwangovereenkomst wordt geregeld.
Wat zijn de gevolgen van dwangovereenkomsten in deze wereld denk ik weleens, kijk je met wiet wat positiever tegen de narigheid aan?

Geweld en vernielingen bij landonteigeningen
https://www.elsevierweekblad.nl/buitenl ... en-599704/

Blanke boeren hoeven volgens Ramaphosa niet per se te worden gecompenseerd voor het verlies van hun landbouwgrond, zolang de onteigening maar geweldloos verloopt en de agrarische productie op peil blijft.

En wat dichter bij huis:

Servische partij stapt uit protest uit regering Kosovo
https://www.nu.nl/buitenland/5196869/se ... osovo.html

Chef buitenlands beleid van de Europese Unie, Federica Mogherini, vloog dinsdagavond naar Belgrado voor besprekingen over de crisis.

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: wo maart 28, 2018 9:21 am 
lid

Als het zo'n puinhoop wordt in Zuid-Afrika dan mag Europa nu wel razendsnel beginnen met het optuigen van de bewaking van de buitengrenzen.

https://www.nu.nl/buitenland/5137997/pr ... oeren.html

En ja, als heel veel boeren in Nederland willen stoppen met boeren en geen opvolger hebben, wellicht een idee om die blanke boeren naar Nederland te komen

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: do maart 29, 2018 9:45 am 
lid

Biertje schreef:
Als het zo'n puinhoop wordt in Zuid-Afrika dan mag Europa nu wel razendsnel beginnen met het optuigen van de bewaking van de buitengrenzen.

En ja, als heel veel boeren in Nederland willen stoppen met boeren en geen opvolger hebben, wellicht een idee om die blanke boeren naar Nederland te komen
Willen stoppen kom je niet vaak tegen bij boeren, meestal is het noodgedwongen, of omdat ze denken dat het buitenland meer ruimte biedt. Dat land wat in Nederland dan vrij komt maakt meestal de buurman groter, daar heb je als boer uit Zuid-Afrika niets aan.

Omdat wij in Nederland een echt hongergevoel niet meer kennen duwen we deze sector veel te gemakkelijk in een hoek, of laten het verdwijnen voor natuur. Verwend als we zijn houden we geen rekening met geheime landroof in deze wereld en de voedselzekerheid van China.

Why France’s farmers worry about China
https://www.economist.com/blogs/economi ... xplains-21

China has been ramping up its presence in the French countryside since the late 2000s. Until recently it was most visible in Bordeaux, where Chinese buyers snapped up tracts of vineyard to try and quench their homeland’s thirst for grands crus. The country now owns about 2% of the region’s chateaux. Then last year it emerged that Keqin Hu, a Chinese billionaire, had managed to pick up more than 2,500 hectares of arable land in two regions better known for grain production.

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: do maart 29, 2018 6:19 pm 
lid

Biertje schreef:

Gekte en angsthazerij en er wordt mij net iets te snel vergeten wat blanke boeren zwarten in Z. Afrika hebben aangedaan. Eeuwenlange onderdrukking poets je niet in een paar jaar weg, zeker nu ook het zwarte bewind zich laat leiden door corruptie en zakkenvullerij.

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: vr maart 30, 2018 5:32 am 
lid

portman schreef:
Biertje schreef:

Gekte en angsthazerij en er wordt mij net iets te snel vergeten wat blanke boeren zwarten in Z. Afrika hebben aangedaan. Eeuwenlange onderdrukking poets je niet in een paar jaar weg, zeker nu ook het zwarte bewind zich laat leiden door corruptie en zakkenvullerij.
Ik juich discriminatie op basis van ras niet toe. Maar blanken hebben het land wel welvarend gemaakt, zwarten breken het massaal af nu Mandela er niet meer is. Zie ook Zimbabwe. Het zwarte bewind zou zich juist moeten onderscheiden maar is nog corrupter dan het blanke bewind. Vroeger toen IanSmith nog illegaal aan de macht was, was Rhodesië dé graanschuur van Afrika. En nou leveren ze niets meer.

Profiel  

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: vr maart 30, 2018 8:39 am 
lid

Ik ben een beetje van mening dat 'wij', blanken, daar niet zoveel te zoeken hebben.
Om te beginnen zouden wij moeten stoppen met het steunen van dictators omdat wij die grondstoffen willen hebben. Die dictators zijn hitsers en voeren vaak oorlog, in de praktijk vaak stammenstrijd, om de macht te kunnen houden over het volk, en daartoe gewen wij hen niet zelden de middelen.

We moeten enerzijds consuminderen, meer tevreden zijn met wat we hebben, en anderzijds grondstoffen eerlijk kopen. Ik denk dat dat al heel veel zal helpen. Wellicht dat 'de blanken' zich dan wat meer terug moeten trekken, en Afrika aan de Afrikaanders overlaten. En hoe ze het dan doen, moeten ze zelf maar weten. Als ze niet gewelddadige hulp willen, kan dat altijd.

Profiel  

Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: vr maart 30, 2018 6:09 pm 
lid

Biertje schreef:
portman schreef:
Biertje schreef:

Ik juich discriminatie op basis van ras niet toe. Maar blanken hebben het land wel welvarend gemaakt, zwarten breken het massaal af nu Mandela er niet meer is. Zie ook Zimbabwe. Het zwarte bewind zou zich juist moeten onderscheiden maar is nog corrupter dan het blanke bewind. Vroeger toen IanSmith nog illegaal aan de macht was, was Rhodesië dé graanschuur van Afrika. En nou leveren ze niets meer.

Het land ja. Maar de zwarte bevolking kon verrekken. En Smith was minstens net zo slecht als de leiders va het Apartheidssysteem in Zuid-Afrika.

Profiel  

Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: zo apr 01, 2018 1:42 pm 
lid

portman schreef:
Biertje schreef:
portman schreef:

Het land ja. Maar de zwarte bevolking kon verrekken. En Smith was minstens net zo slecht als de leiders va het Apartheidssysteem in Zuid-Afrika.
Heet zou beter voor het land zijn als de apartheid uitgeroeid zou worden. Wat die zwarten nou doen is de blanken uitroeien en vervolgens laten ze hun land leegroven door China

Profiel  

Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: zo apr 01, 2018 3:04 pm 
lid

Biertje schreef:
portman schreef:
Biertje schreef:

De vraag is of de 'zwarten' zaten te wachten op welvaart, voor zover ze er van hebben mogen profiteren. Het was meer een vorm van slavernij, waar ze in terecht kwamen. De townships in Zuid-Afrika waren op dat moment ook alleen maar krotten.

We hadden ze wellicht van begin af aan, met rust moeten laten in hun stammen. Dan hadden ze zichzelf, volgens hun eigen ritme en volgens eigen culturen, kunnen ontwikkelen, op wat voor manier dan ook, ook zou dat met veel stammenstrijd gepaard gaan.
Je ziet dat ze de vrijheid die ze kregen en de welvaart niet echt aankonden, omdat deze hen niet eigen was. Je kunt de ene cultuur niet zomaar in een andere plaatsen. Dat zie je zelfs al bij veel huwelijken tussen partners uit verschillende landen, als de culturen veel afwijken en de ene persoon 'koud' wordt overgeplaatst in de andere cultuur. Het leidt dan vaak tot spanningen en zelfs weer echtscheidingen.
Je ziet het ook aan de aanpassingsproblemen van veel vluchtelingen die in een andere cultuur terecht komen. Er ontstaan niet voor niets ghetto's, waarin immigranten volgens de eigen oude cultuur gaan leven. Zelfs een deel van de Nederlandse immigranten in de VS doen dat.

Hier wordt veel te weinig rekening mee gehouden. Of het nu gaat om Zuid-Afrika, de schietpartijen op 'zwarten' door de politie in de VS, de ongeregeldheden in GB, Zweden, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italie, Belgie, Griekenland met immigranten. En ook hier zijn ze er. Je leest er alleen zo weinig over. Pas als twitter is ontploft, komt er een voorzichtige erkenning dat sommige ongeregeldheden inderdaad hebben plaatsgevonden.

Hiermee wil ik niet zeggen dat de integratie is mislukt en we moeten stoppen het opvangen van (echte) vluchtelingen. We moeten vriendelijk en aardig zijn, maar niet over ons laten lopen en duidelijk grenzen stellen, niets met de mantel der liefde bedekken, als het om misstappen gaat.

En hiermee zijn we terug bij de politiek en de burgers. De politiek moet duidelijker in de voorwaarde voor opvang zijn en regels handhaven zonder aanzien des persoons. Niet om burgers waar vandaan dan ook, dwars te zitten, maar om de samenleving van ons allen, inclusief nieuwkomers, te beschermen.

Profiel  

Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: ma apr 02, 2018 9:15 am 
lid

De "Afrikaners", dat zijn de afstammelingen van (hoofdzakelijk) Nederlanders. Die zitten er vanaf de 17e eeuw. Ik zou niet weten waarom die niet zoveel te zoeken zouden hebben in Zuid Afrika. Even veel, lijkt me, als de onderling oorlog voerende zwarte stammen die ze in de 19e eeuw tegenkwamen in het oosten van het land.

Profiel  

Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: ma apr 02, 2018 11:32 am 
lid

baedeker schreef:
De "Afrikaners", dat zijn de afstammelingen van (hoofdzakelijk) Nederlanders. Die zitten er vanaf de 17e eeuw. Ik zou niet weten waarom die niet zoveel te zoeken zouden hebben in Zuid Afrika. Even veel, lijkt me, als de onderling oorlog voerende zwarte stammen die ze in de 19e eeuw tegenkwamen in het oosten van het land.

Ze hadden er in de 17e eeuw al niets te zoeken.

Profiel  

Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: ma apr 02, 2018 1:43 pm 
lid

Raya schreef:
baedeker schreef:

Hmmm ... dus de Arabieren uit Egypte, de Zoeloes uit Zuid Afrika en ook de Europese immigranten uit Europa?

Profiel  

Bericht nummer:#34  BerichtGeplaatst: ma apr 02, 2018 2:00 pm 
lid

baedeker schreef:
Raya schreef:
baedeker schreef:

Hmmm ... dus de Arabieren uit Egypte, de Zoeloes uit Zuid Afrika en ook de Europese immigranten uit Europa?

Laat een ander in vrede, en als die ander dat niet wil, laat hem in zijn sop gaar koken. Het land was niet van de blanken dus laat ze vertrekken.

Profiel  

Bericht nummer:#35  BerichtGeplaatst: ma apr 02, 2018 2:07 pm 
lid

Dus allemaal terug naar af. Serieus?

Afbeelding

Profiel  

Bericht nummer:#36  BerichtGeplaatst: ma apr 02, 2018 2:10 pm 
lid

De boeren hebben zich daar niet vredig gevestigd. Ze zijn daar niet gekomen om vredig naast anderen te leven, maar om het land van anderen af te nemen en die anderen te knechten. Dat is het verschil.

Profiel  

Bericht nummer:#37  BerichtGeplaatst: ma apr 02, 2018 3:02 pm 
lid

Wat is de tijdschaal waarop je nog een beroep kunt doen op rechten van land, van "er thuis horen". Weer kom ik vandaag op de menselijke schaal, de schaal van een jaar of zestig misschien, de tijd tussen eerste bewustwording en wanneer je maatschappelijke positie begint af te brokkelen?

Hoe dan ook, voor de een is 10.000-en jaren terug het referentiepunt (misschien laatste ijstijd) want mensen begonnen een nieuw bestaan, en de natuur was nog weinig beinvloed door die mensen. Zelf meen ik dat je burger bent van een land als je grootvader daar al was: zestig jaren. Uitzonderingen daargelaten.

Profiel  

Bericht nummer:#38  BerichtGeplaatst: ma apr 02, 2018 3:16 pm 
lid

Rightnow schreef:
Wat is de tijdschaal waarop je nog een beroep kunt doen op rechten van land, van "er thuis horen". Weer kom ik vandaag op de menselijke schaal, de schaal van een jaar of zestig misschien, de tijd tussen eerste bewustwording en wanneer je maatschappelijke positie begint af te brokkelen?

Hoe dan ook, voor de een is 10.000-en jaren terug het referentiepunt (misschien laatste ijstijd) want mensen begonnen een nieuw bestaan, en de natuur was nog weinig beinvloed door die mensen. Zelf meen ik dat je burger bent van een land als je grootvader daar al was: zestig jaren. Uitzonderingen daargelaten.

Nederland heeft al eeuwen gecultiveerd land en natuur.
Grote wilde dieren horen hier niet thuis en die worden kunstmatig ingevoerd.
Dit is allemaal erg leuk voor de hobbyisten ,maar niet voor boeren en mensen die van de natuur willen genieten.

Profiel  

Bericht nummer:#39  BerichtGeplaatst: ma apr 02, 2018 3:41 pm 
lid

Rightnow schreef:

Je kunt allerhande grenzen aangeven, wellicht zullen we het daar nooit over eens worden.

De problemen zijn er niet, als groepen land delen als ze dat op vredige wijze doen. Problemen ontstaan bij overbevolking waarbij het land niet genoeg kan opleveren om iedereen fatsoenlijk te voeden. Of omdat de ene groep de andere gaat uitbuiten.

Een wereld zonder grenzen kan best, op voorwaarde dat iedereen de ander in zijn waarde laat, ook als het om groepen gaat. En elkaar zeker niet in de weg gaat zitten. Dus ook plaats maakt als de oorspronkelijke groep in de problemen komt door jouw aanwezigheid. Tenslotte ben jij dan de nieuwkomer die 'inbreekt' op een bestaande samenleving.

De kolonisering door Westerse landen, heeft altijd tot doel gehad de onderwerping van bestaande samenlevingen en roven van bodemschatten. En dat is per definitie fout en reden om die oude koloniën te verlaten en met rust te laten als zij dat wensen. Misschien vinden ze het wel leuk, als je af en toe op vakantie komt.

Profiel  

Bericht nummer:#40  BerichtGeplaatst: ma apr 02, 2018 4:23 pm 
lid

Raya schreef:
De boeren hebben zich daar niet vredig gevestigd. Ze zijn daar niet gekomen om vredig naast anderen te leven, maar om het land van anderen af te nemen en die anderen te knechten. Dat is het verschil.

De instroom van Homo Sapiens liep voor de Neanderthalers anders bepaald slecht af.
In de Kaapkolonie was de VOC aanvankelijk vooral uit op proviand voor de schepen. Ze dreven handel met Bosjesmannen (jagers en verzamelaars) en Hottentoten (veeteelt). Weinig mis mee, in den beginne. En zeker als je het vergelijkt met hoe de Zoeloes tekeer gingen in oostelijk Zuid Afrika: 1 tot 2 miljoen doden tijdens de Mfecane (1826 tot 1836), dat is toch andere koek. Dus nee, niet eens met het onderscheid dat je probeert te maken.
De geschiedenis staat bol van veroveringen, waar soms de bevolking geheel verdween. Ik zou niet weten waarom de ene verovering allen vanwege de naam "kolonisatie" per se teruggedraaid moet worden en de andere niet. Overigens heeft Zuid Afrika nu vooral last van een ander Westers exportartikel: falende, marxistische heersers. Cadeautje waar links Nederland recent nog zo fijn aan bijgedragen heeft.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]