Biertje schreef:
Lancelot schreef:
Marcel schreef:
Het gaat er niet om of ik het met Rutte eens ben of niet.
ik vertrouw geen enkele politicus op zijn blauwe ogen.
Rutte geeft keer op keer blijk van een nogal slecht geheugen.
Dat hij niets zou weten van een deal waarin Shell dat krijgt waar hij zich in zijn diepste vezels van overtuigt is komt op z'n zachts gezegd nogal ongeloofwaardig over.
En voor de bewering dat er geen memo's tijdens de kabinetsformatie besproken zouden zijn over een maatregel waarvan hij tot in het diepst van zijn vezels overtuigd is geldt hetzelfde.
Of zou er tijdens de kabinetsformatie ineens als een soort natuurverschijnsel het afschaffen van de dividendbelasting over de onderhandelaars zijn neergedaald?
Rutte hoorde ik vandaag zeggen dat veel mensen zijn dividend besluit niet begrijpen en dus dat hij het beter moet uitleggen. Nou, laat hem de kans geven zeg ik dan. En politiek strategisch gezien heeft hij met de dividendbelasting natuurlijk een joker in de hand. Als tijdens de 1ste kamer verkiezingen de coalitiepartijen geen meerderheid hebben en Jesse met zijn wet komt levert hij dit in voor de trouw van GL voor de rest van de kabinetsperiode.
Citaat:
De regering waarschuwt steeds dat de afschaffing van de belasting nodig is om Nederlandse bedrijven beter te beschermen tegen buitenlandse overnames en kan helpen om buitenlandse ondernemingen hiernaartoe te halen.
Waarom is het de taak van de overheid om Nederlandse bedrijven te beschermen tegen buitenlandse overnames? Dat kunnen bedrijven zelf veel beter regelen en daarnaast voegt bedrijven naar Nederland halen zeer weinig tot geen waarde toe,
https://www.nu.nl/prinsjesdag/5469308/r ... dtaks.htmlIedereen met een beetje hersens in zijn pit, snapt dat als afschaffen van dividendbelasting gunstig voor het vestigingsklimaat, het alleen maar aantrekkelijker is voor buitenlandse investeerders om Nederlandse bedrijven over te nemen en de afschaffing van de dividenbelasting geen enkele bescherming biedt.
Zoals ik al aangaf, het valt niet uit te leggen, omdat de argumentatie van Rutte niet klopt.
Ook dat in sommige landen de Nederlandse dividendbelasting niet aftrekbaar is, is geen argument. Het is voor die beleggers niet verplicht om in Nederlandse bedrijven te investeren. Als bedrijven het goed doen, zijn er wellicht in landen waar de belasting wel verrekend worden meer mensen die meer aandelen willen.
Het heeft er meer van weg, dat Nederlandse beleggers die via buitenlandse instellingen beleggen in Nederlandse bedrijven met zwart geld, en dus niet kunnen verrekenen, ook niet in Nederland, de dividendbelasting afgeschaft willen zien.
Dikke middelvinger voor ze!