Biertje schreef:
HvR schreef:
Welk principe heeft de voorkeur:
piloten die vliegen met hulp van een computer OF een computer die vliegt met hulp van piloten ?
(Idem voor zelfrijdende auto's....)
Een computer heeft de BWK vervangen en helpt de bemanning bij het vliegen. Ze moeten er
alleen op beducht dat apparatuur verkeerde meldingen geven en moet regelmatig het toestel met de hand landen.
'
Alleen'....

In een Airbus heeft de computer niet alleen de BWK vervangen (die was er allang niet meer) maar de piloten !
En als het dan gebeurt in zo'n EU Airbus, moeten de piloten het probleem eerst herkennen.
Dan moeten ze de computer gaan herprogrammeren om
manual control over te kunnen nemen (zie handboek) en het dan nog eens uitvoeren.
Wat mij betreft heeft Airbus het verkeerde uitgangspunt te pakken en zal Boeing uiteindelijk aan het langste eind trekken.
Hulpsystemen prima, maar de piloot / bestuurder / berijder moet te allen tijde in controle en de verantwoordelijk zijn.
NIET, de computer.