Het is nu do dec 13, 2018 12:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 196 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Het wordt warmer...
Bericht nummer:#101  BerichtGeplaatst: wo nov 14, 2018 9:46 am 
lid

Lies schreef:
Aan de klimaattafel wordt het voller en voller. Las ik vanmorgen dat het OM inmiddels is aangeschoven, vullen nu de banken de rest op. Meeëten en groen doen zónder een centje pijn.

De tijd van vrijblijvende groene plannetjes is voorbij, het is de banken menens
https://www.volkskrant.nl/economie/de-t ... ~b1ce8a26/
Die dan weer gered worden. :misselijk:

We kunnen beter eens luisteren naar Nomi Prins.

https://www.youtube.com/watch?v=tUPzZFsH9NM

Profiel  

Bericht nummer:#102  BerichtGeplaatst: zo nov 25, 2018 6:40 pm 
lid

Mij boeien de gebeurtenissen uit het verleden...…….spannend!!:

Meteoriet met kracht van miljoenen atoombommen stortte ‘kort geleden’ op aarde
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bb78a682/

In het noordelijkste puntje van Groenland hebben Deense en Amerikaanse wetenschappers tot hun stomme verbazing een nog onbekende, 31 kilometer brede meteoorkrater gevonden onder het ijs. Bewijs voor een gigantische inslag in de steentijd, met een kracht van zo’n 5 miljoen Hiroshima-atoombommen tegelijk.

De krater is met een breedte van 31 kilometer groot genoeg om Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag alle vier in kwijt te kunnen. Ontstaan bij de inslag van een ijzermeteoriet van 1,5 kilometer groot, stellen de wetenschappers, die het gat deze week beschrijven in Science Advances. De ramp heeft mogelijk pas zo’n 12 duizend jaar geleden plaatsgevonden, aan de vooravond van de uitvinding van de landbouw. Dat is, in geologische termen, nog maar nét: prop de geschiedenis van de aarde in één etmaal, en de inslag was minder dan een kwartseconde geleden.

Profiel  

Bericht nummer:#103  BerichtGeplaatst: do dec 06, 2018 10:26 pm 
lid

Om de klimaatverandering nog enigszins af te stoppen zijn zeer ingrijpende en snelle maatregelen nodig.
Natuurlijk worden uiterste pogingen in het werk gesteld om dat op duurzame wijze, met wind en zonne-energie, waterkracht, getijdecentrales, geothermie, etc te doen.
Helaas zal de mensheid moeten erkennen dat al deze duurzame energiebronnen onvoldoende opleveren om de snel stijgende energiebehoefte van de mens te kunnen dekken.
Omdat er weinig andere schone mogelijkheden overblijven zullen er spijtig genoeg ook kernenergiecentrales nodig zijn om de gaten te dichten. Deze centrales kunnen op thorium werken en leveren dan geen gevaar voor ontploffingen of branden op en leveren slechts uitermate weinig en zwak radioactief afval materiaal op wat ook nog binnen afzienbare tijd geneutraliseerd wordt.
We zullen er aan moeten geloven, want nu worden er nog steeds op tal van plaatsen in de wereld grote aantallen CO2 uitstotende kolencentrales gebouwd, om maar te zwijgen van bruinkoolcentrales en alle gif en fijnstof die dat teweeg brengt.
Als de mensheid en de natuur gered moet worden is dit het enige alternatief dat momenteel voorhanden is.
Als dit ingezien wordt kan er snel gewerkt worden om deze techniek bruikbaar te maken. Toevallig hebben we in Nederland daar al enige ervaring mee, omdat er enige decennia geleden een proefcentrale op het Kema-terrein in Arnhem heeft gedraaid.
Een prima uitgangspunt en kans om dit soort centrales snel te ontwikkelen en uit te zetten, daar waar nu kolencentrales worden gepland.

Profiel  

Bericht nummer:#104  BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2018 12:02 pm 
lid

Hoe de echte "klimaatwetenschap" functioneert, blijkt uit de laatste posting van een oude wordpress site:
Citaat:
Cooling Nuuk - Posted on May 2, 2016 by stevengoddard

NASA didn’t like the 1940’s warmth in Greenland, so they simply made it disappear.

Kijk hier eens: https://stevengoddard.wordpress.com/ dan is het duidelijker. Nuuk is een heel koude plaats ergens op Groenland.

Profiel  

Bericht nummer:#105  BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2018 12:18 pm 
lid

Ik ken de plaats.
Een incidenteel warm of koud jaar in een bepaald gebiedje zegt echter niets over het klimaat. Dat wordt gemeten over langere tijd en over de gehele wereld. Dan kun je pas conclusies trekken.
Zoals je bekend zal zijn worden de oceanen ook warmer hetgeen leidt tot het overstromen van bepaalde laaggelegen gebieden en eilanden, omdat warmer oceaanwater uitzet.
Verder zal het je bekend zijn dat de ijsmassa van de Noordpool alsmaar dunner en in omvang kleiner wordt, om van de terugtrekking van de gletsjers en de (eeuwige) sneeuwgrens in de bergen maar te zwijgen.
Maar jij hebt je antenne nu eenmaal anders gericht, waardoor je bepaalde berichten ontgaan.

Profiel  

Bericht nummer:#106  BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2018 12:56 pm 
lid

Rightnow schreef:
Hoe de echte "klimaatwetenschap" functioneert, blijkt uit de laatste posting van een oude wordpress site:
Citaat:
Cooling Nuuk - Posted on May 2, 2016 by stevengoddard

NASA didn’t like the 1940’s warmth in Greenland, so they simply made it disappear.

Kijk hier eens: https://stevengoddard.wordpress.com/ dan is het duidelijker. Nuuk is een heel koude plaats ergens op Groenland.

Ja de Nasa heeft natuurlijk een enorm eigen belang bij minder CO2 uitstoot. Vandaar.. :evendenken: en de ijskap op Groenland smelt helemaal niet, de Noordpool smelt ook niet. De zeespiegel stijgt niet en de temperatuur ook niet

Afbeelding

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#107  BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2018 1:22 pm 
lid

€1.000 miljard voor 0,000x graden verschil.
:drunk:

Profiel  

Bericht nummer:#108  BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2018 1:30 pm 
lid

Het heeft voor gewone burgers totaal geen zin om mee te doen aan een energie en co-2 transitie, als de grote bedrijven niet het leeuwendeel voor hun rekening nemen, zonder de kosten daarvan door te berekenen aan hun klanten.

Profiel  

Bericht nummer:#109  BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2018 4:07 pm 
lid

baedeker schreef:

De grap is dat het juist veel geld en bovendien werkgelegenheid kan opleveren, hierdoor zullen de kosten aanzienelijk gereduceerd worden.
Stel ik ga mijn dak beleggen met pv panelen en warmtecollectoren, dan zal dat een grote kostenbesparing op mijn energienota opleveren. Oké, dat is niet in één jaar terug verdiend, maar over een jaar of acht ga ik lekker netto profiteren.
Als ik in staat ben om genoeg pv panelen te installeren kan ik er wellicht ook nog met een elektrische auto op rijden. Dan wordt het dubbel interessant.
Zo ga ik bijna gratis het leven door.

Profiel  

Bericht nummer:#110  BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2018 5:45 pm 
lid

baedeker schreef:

Dit is een probleem van de gehele wereld en elk land moet dan ook zijn eigen stoepje schoonvegen, dat de Nederlandse stoep kleiner is dan andere stoepen wil natuurlijk niet zeggen dat we onze verantwoordelijkheid niet moeten nemen :foei:

Poetin komt bij een waarzegger en vraagt: "Wanneer zal ik sterven?" waarop de waarzegger zegt: "op een Europese feestdag". Poetin schrikt en vraagt: "Op welke feestdag?" Waarop de waarzegger antwoordde: "Maakt niet uit, wanneer u sterft is het een Europese feestdag"

Profiel  

Bericht nummer:#111  BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2018 5:55 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
baedeker schreef:

De grap is dat het juist veel geld en bovendien werkgelegenheid kan opleveren, hierdoor zullen de kosten aanzienelijk gereduceerd worden.
Stel ik ga mijn dak beleggen met pv panelen en warmtecollectoren, dan zal dat een grote kostenbesparing op mijn energienota opleveren. Oké, dat is niet in één jaar terug verdiend, maar over een jaar of acht ga ik lekker netto profiteren.
Als ik in staat ben om genoeg pv panelen te installeren kan ik er wellicht ook nog met een elektrische auto op rijden. Dan wordt het dubbel interessant.

Je vergeet dat betaling voor het terugleveren aan het net afgeschaft gaat worden. Je gaat dus gratis stroom leveren aan de energiemaatschappijen, die het met vette winst gaan verkopen. En jouw terugverdientijd wordt verdubbeld.

Profiel  

Bericht nummer:#112  BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2018 6:34 pm 
lid

Ja zeg, kom nou. Ik geef geen enkele energie-mij wat. Ik houd het mooi zelf.

Profiel  

Bericht nummer:#113  BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2018 7:21 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
baedeker schreef:

Dus qua klimaat gaat het niks opleveren, en nu ga je grappen verzinnen waarom het klimaatakkoord "handig" is. Dat is een zwaktebod.

Van linkse "verdienmodellen" is bekend dat ze alleen aantrekkelijk zijn voor mensen die in een zeppelin wonen. De "winst" aan geld moet opgehoest worden, en de werkgelegenheid gesubsidieerd. Dat komt op jouw bordje als belastingbetaler. En als bedrijven daaraan mee "betalen" wordt dat keihard in je boodschappen doorberekend. Dat is pech, "voordelen" weg. Door regels, prijsstijgingen en het opgeslokte vermogen zijn we minder concurrerend, en verplaatsen bedrijven hun nering naar andere landen zonder gek gedoe. Een of andere grappenmaker bedenkt dat honden milieuonvriendelijk zijn en dan raak je je hondehokken aan de straatstenen niet kwijt. Zit je daar over 10 jaar, in armoede te peinzen over je opgelegde "verdienmodel". Terwijl de rest van de wereld even heeft gewacht en pijnloos overstapt op een nieuw, schoon, goedkoop alternatief. Je kunt nog beter je geld zetten op een ING rekening (0.03% rente).

Profiel  

Bericht nummer:#114  BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2018 7:22 pm 
lid

Lumiere schreef:
baedeker schreef:
Dit is een probleem van de gehele wereld en elk land moet dan ook zijn eigen stoepje schoonvegen, dat de Nederlandse stoep kleiner is dan andere stoepen wil natuurlijk niet zeggen dat we onze verantwoordelijkheid niet moeten nemen :foei:

Je neemt geen verantwoordelijkheid want je lost niks op.

Profiel  

Bericht nummer:#115  BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2018 7:33 pm 
lid

Ja hoor, het levert minder wereldwijde CO2 uitstoot op :vinger: Je argument slaat nergens op, omdat de Nederlandse bijdrage klein is, wil natuurlijk niet zeggen dat je, je verantwoordelijkheid niet hoeft te nemen. :foei:

Poetin komt bij een waarzegger en vraagt: "Wanneer zal ik sterven?" waarop de waarzegger zegt: "op een Europese feestdag". Poetin schrikt en vraagt: "Op welke feestdag?" Waarop de waarzegger antwoordde: "Maakt niet uit, wanneer u sterft is het een Europese feestdag"

Profiel  

Bericht nummer:#116  BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2018 8:17 pm 
lid

baedeker schreef:
kwaaisteniet schreef:
baedeker schreef:

Dus qua klimaat gaat het niks opleveren, en nu ga je grappen verzinnen waarom het klimaatakkoord "handig" is. Dat is een zwaktebod.

Van linkse "verdienmodellen" is bekend dat ze alleen aantrekkelijk zijn voor mensen die in een zeppelin wonen. De "winst" aan geld moet opgehoest worden, en de werkgelegenheid gesubsidieerd. Dat komt op jouw bordje als belastingbetaler. En als bedrijven daaraan mee "betalen" wordt dat keihard in je boodschappen doorberekend. Dat is pech, "voordelen" weg. Door regels, prijsstijgingen en het opgeslokte vermogen zijn we minder concurrerend, en verplaatsen bedrijven hun nering naar andere landen zonder gek gedoe. Een of andere grappenmaker bedenkt dat honden milieuonvriendelijk zijn en dan raak je je hondehokken aan de straatstenen niet kwijt. Zit je daar over 10 jaar, in armoede te peinzen over je opgelegde "verdienmodel". Terwijl de rest van de wereld even heeft gewacht en pijnloos overstapt op een nieuw, schoon, goedkoop alternatief. Je kunt nog beter je geld zetten op een ING rekening (0.03% rente).

Nou moet je geen onzin gaan vertellen. Ik woon in een stevig solide, fraaie en goed geïsoleerde woning. In een zeppelin kun je je wel file vrij verplaatsen, terwijl het ook bijzonder weinig energie kost om er in te vliegen of varen zoals een echte zeppelin piloot zou zeggen. Verder maakt hij vrijwel geen geluid. Hij is alleen wat onhandig groot, lomp zeg maar. Parkeren kun je in de lucht aan een zogenaamde aanmeerpaal. Hij neemt dus bijzonder weinig ruimte in beslag. Voor de rest is het een ideaal vervoermiddel, zeker zolang er nog geen elektrische compacte drones en een G5 net bestaan om ons in te verplaatsen.
Ik bemerk wel dat je geen verstand van investeren hebt, als je tenminste beweert dat winst door verkoudheid zou ontstaan. Dat geldt alleen maar voor farmaceuten.
Oké, je geld op de bank zetten is ook niet erg aantrekkelijk vanwege de extreem lage rente en de overheidsbelasting op je vermogen, terwijl aandelen sinds Trump ook al aan het duikelen zijn. Wat moet dat in vredesnaam worden?
Gelukkig hoeven veel duurzame projecten niet of nauwelijks gesubsidieerd te worden maar verdienen ze zichzelf vrij snel terug. Het is gewoon ouderwetse prietpraat van je dat het allemaal gesubsidieerd moet worden. Dat valt reuze mee, zeker als je bedenkt dat het vrij snel terugverdiend wordt.
En dan last but not least levert het een aardige reductie in CO2 uitstoot en andere giftige gassen en fijnstof op. Dat is eigenlijk de beste verdienste.

Laatst bijgewerkt door kwaaisteniet op vr dec 07, 2018 8:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Bericht nummer:#117  BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2018 8:23 pm 
lid

baedeker schreef:
Lumiere schreef:
baedeker schreef:

Je neemt geen verantwoordelijkheid want je lost niks op.

De Klimaatwet is een uitvloeisel van het Klimaatverdrag van Parijs. Voor de totstandkoming van dit verdrag was het een vereiste dat zoveel mogelijk landen deze zouden ratificeren; zouden een groep kleinere landen weigeren mee te doen, dan zouden de grote vervuilers zonder meer van het verdrag hebben afgezien. In die zin neemt Nederland thans wel degelijk zijn verantwoordelijkheid.

Afgezien daarvan is het vanuit oogpunt van volksgezondheid, geopolitiek en economie noodzakelijk onze energievoorziening te verduurzamen en ons energieverbruik te verminderen.
Het verbranden van brandstoffen gaat samen met een aanmerkelijke luchtvervuiling. Het is een feit van algemene bekendheid dat luchtvervuiling de volksgezondheid allesbehalve bevordert. In die zin komt de wetgever haar grondwettelijke plicht ex artikel 22, lid 1, Grondwet na.
Daarnaast zal de Klimaatwet ertoe leiden dat Nederland minder afhankelijk wordt van instabiele regio's en verwerpelijke regimes, zoals die in de Russische Federatie - alhoewel Baudet cum suis dat wellicht anders zouden willen zien.
Tot slot zij erop gewezen dat olie en gas een steeds lagere energy return on investments opleveren; deze is sedert begin twintigste eeuw met meer dan de factor vijf afgenomen en zal binnenkort lager zijn dan bij energie uit duurzame bronnen. Om aldus de toegankelijkheid tot energie op peil te houden, is de Klimaatwet eenvoudigweg noodzakelijk.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#118  BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2018 10:24 pm 
lid

Ik voel me niet geholpen.

Lumiere wil "verantwoordelijkheid nemen" om niks op te lossen. En waarom verbaast me dat niet ... :noo:

Kwaaisteniet beweert een mooie investering gevonden te hebben. Aangezien zijn business case ook in tweede instantie gewoon wazig blijft zal ik hem helpen: Hier tal van andere investeringen die een veel beter rendement opleveren.

P-G verwijst naar het verdrag van Parijs dat nodig was om de echte grote vervuilers mee te krijgen, maar dat verdrag verplicht alleen maar tot een plan van aanpak, en dat kost geen €1.000 miljard. De luchtvervuiling krijg je door gas en kernenergie op een acceptabel niveau, althans stukken beter dan wat over de grens heen ons land binnenwaait. Iets soortgelijks geldt voor de Poetin connection: Als Oost-, Midden- en Zuid-Europa bij Gazprom inkopen, dan is er weinig geopolitiek voordeel van dat Nederland "onafhankelijk" is. En dat die energie uit duurzame bronnen voldoende gaan opleveren is vooralsnog een fabeltje ($3.600 miljard om werelwijd 3,7% van de energie uit zon en wind te halen).

Kom op zeg, het blijft toch van de zotte:

Profiel  

Bericht nummer:#119  BerichtGeplaatst: za dec 08, 2018 12:08 am 
lid

Je hebt er niet aan als je alleen de kosten noemt en niet de baten.

Neoliberalisme nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#120  BerichtGeplaatst: za dec 08, 2018 1:20 am 
lid

baedeker schreef:
Ik voel me niet geholpen.

Lumiere wil "verantwoordelijkheid nemen" om niks op te lossen. En waarom verbaast me dat niet ... :noo:

Ja hoor, dat draagt bij tot het oplossen van de toenemende temperatuurstijgingen, zodat onze kleinkinderen niet onder water komen te staan. :ok: Dat de Nederlandse bijdrage bescheiden is wil natuurlijk niet zeggen dat je geen verantwoordelijkheid moet nemen :foei:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 196 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]