Napoleon schreef:
Raya schreef:
Napoleon schreef:
Het opbouwen van de verzorgingsstaat is een grote vergissing geweest.
Mensen werken en betalen belasting en premies voor de zorg. Wat is daar mis mee?
Teveel afhankelijk geworden van de overheid. En het wordt makkelijker om verantwoordelijkheid te ontlopen en gemakzuchtiger te worden. Wat je ook in de samenleving ziet.
Als de bestuurlijke top geen enkele verantwoordelijkheid neemt, is het niet verwonderlijk dat dit fenomeen neerdaalt op de bevolking. De bevolking wordt verweten dat ze niet zelfstandig op hun poten staan, maar hetzelfde zie je ook bij het bedrijfsleven, en dan denk ik aan een liedje van de Dire Streets.
https://www.youtube.com/watch?v=wTP2RUD_cL0Bedrijven die gewoon hun rotzooi over de schutting gooien of in het water lozen en daarvoor niet eens worden aangesproken door politici vanwege het pluche dat ze anders gaan missen. Mensen die zich diep in de schulden moeten steken omdat ze een huurhuis niet eens kunnen betalen en de politici en de gemeenten die dat veroorzaken en niet ter verantwoording worden geroepen want verdienmodel. Banken die steeds meer geld mogen uitlenen maar gewoon hun hand ophouden bij de overheid of de Centrale bank zonder dat er verantwoordelijkheid wordt geëist of mensen een berufsverbote krijgen voor de sector waar ze gewerkt hebben.
Denk eens austerity, iets wat Napoleon en Enzo omarmen. Prima, maar is het dan niet beter dat bijvoorbeeld het Britse parlementsgebouw gewoon wordt opgeblazen en er iets nieuws voor in de plaatst komt En dan natuurlijk sober? Want 4 miljard er tegen kletteren tegen een vervallen gebouw dat bewust onderhoud onthouden is vind ik geen oplossing.
posting.php?mode=quote&f=2&p=468673Als de verzorgingsstaat een grote vergissing is, weet ik 1000000000000000000% dat dit zeker niet de enigste vergissing is. Misschien wel eens goed om daar een topic over te starten. En ik hoop dan ook dat onderstaande vraag ook beantwoord wordt:
Als zelfredzaamheid de norm worden hoe kan dan gegarandeerd worden dat daar geen uitzonderingen op worden gemaakt zoals het 'redden' van het financiële systeem i.p.v. iets met de oorzaak te gaan doen of de markt ook echt zijn werking laten doen? Of dat multinationals gewoon hun hand kunnen eisen dat de dividendbelasting verdwijnt omdat een specifieke groep ergens in het buitenland geen aftrekpost heeft? Kortom, verdwijnt met de zelfredzaamheid ook moral hazard? En wordt ook alles openbaar gemaakt door de overheid wat nu geheim wordt gehouden maar de veiligheid niet in het geding is?