Het is nu do nov 15, 2018 8:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Breaking News!
Bericht nummer:#41  BerichtGeplaatst: di aug 14, 2018 7:55 pm 
lid

Willen we echt iets doen aan het milieu? Zorg dan dat apparaten langer meegaan
https://www.trouw.nl/opinie/willen-we-e ... ~aad5f8c1/

'Ook de consument moet aan de bak', stond in Trouw van 19 juli en er werden tien tips aan de hand gedaan voor de circulaire economie: van het weigeren van plastic tasjes, het inleveren van oude apparaten, tot koken op maat en het delen van spullen. Allemaal goedbedoelde suggesties die ongetwijfeld een klein steentje bijdragen maar het grootste probleem wordt nauwelijks benoemd.

Dat is dat een aanzienlijk deel van onze economie is ingericht rondom het maximaliseren van de verkoop van goedkope producten van lage kwaliteit. Fabrikanten maken producten die zo ontworpen zijn dat ze snel kapot gaan. 'Ingebouwde veroudering' wordt dat wel genoemd. Ook worden spullen zo gemaakt dat ze niet te openen en te repareren zijn, of volgen de modellen elkaar zo snel dat onderdelen van eerdere modellen niet meer geleverd kunnen worden. Allemaal met als doel dat wij na een paar jaar opnieuw in de winkel staan en de kassa opnieuw rinkelt.

Machteloos
Als goedwillende consument sta je helaas machteloos tegenover dit soort praktijken. Laatst heb ik dit zelf ondervonden met een printer die er na drie jaar mee stopt. Niet omdat onderdelen fysiek versleten zijn, maar blijkbaar omdat ergens een elektronisch componentje uitvalt. Openmaken kan niet, want in plaats van met schroeven is het apparaat met lijm en klinknagels in elkaar gezet. En als je de helpdesk van de fabrikant belt, adviseert die je een nieuwe printer te kopen, "want de kosten van de reparatie wegen niet op tegen de aanschaf van een nieuw apparaat".

Het is om witheet van te worden. En helaas zijn deze praktijken niet beperkt tot printers. Voor veel huishoudelijke apparaten - van elektrische tandenborstels en strijkbouten tot vaatwassers - geldt hetzelfde. Omdat de levensduur en repareerbaarheid van tevoren niet goed in te schatten zijn, en er bovendien weinig alternatieven zijn, ben je als consument op deze manier gevangen in de greep van de fabrikanten.

Zo waar dit, vroeger betekende duurzaam niet snel slijtend en was het te repareren. Nu pruts je nog wat aan de producten om er nieuw leven in te blazen, maar bij mij eindigt dit ook altijd met witheet worden.

Profiel  

Berichttitel: Re: Breaking News!
Bericht nummer:#42  BerichtGeplaatst: zo nov 11, 2018 5:52 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Marcel schreef:
Raya schreef:

Om dezelfde reden als waarom mensen hun afval op het strand achterlaten.
Ze zijn het aan het eind zat, hebben geen zin meer om te sjouwen. Hebben misschien een kater, zijn niet wakker en hebben er geen zin meer in. Willen naar huis, hun bed in.

Je weet dat als organisator en kunt en moet zorgen voor voldoende vuilniszakken en verzamelpunten, en tussendoor ook medewerkers vuil laten rapen en verzamelen. Rommel nodigt namelijk uit voor nog meer rommel. En zorg vooral voor goed vervoer naar het station, na afloop, met voldoende ruimte voor bagage.

Ja, het is natuurlijk niet de schuld van degenen die de rommel maken.

Precies, als ik in het bos loop en er staan geen vuilnisbakken dan flikker ik ook gewoon alles in de natuur.
:) Wees niet als Jelle roepen we dan in koor.

School stopt met opruimen: de aula lijkt wel een vuilnisbelt
https://www.ad.nl/rotterdam/school-stop ... ~a541ca93/

De aula van het Wolfert Tweetalig in Rotterdam lijkt deze week een vuilnisbelt. Er wordt niet schoongemaakt want de middelbare school probeert de pubers een universeel lesje te leren: ruim je rommel eens op!

Het is pauze en honderden tieners eten hun lunch. Op stoelen en aan tafels die schots en scheef in de aula staan en tussen de bananenschillen, geplette mandarijnen, lege sappakjes, gedeukte blikjes, pakjes kauwgom, een halve wafel, gescheurde boterhammen en vooral véél plastic zakjes. Het is een puinzooi, hun éigen puinzooi.

(...)

Respect
Nee, denkt Hanna (16). ,,Wij zijn pubers, niemand leert ons iets. Ja, ik krijg meer respect voor de conciërges, maar ik ga er niet harder door opruimen. Dat doe ik thuis ook niet echt." Klasgenoot Rachelle (17) is thuis juist wél netjes. ,,In mijn kamer kan ik niet in een rotzooi leven, maar op school maakt me dat niet uit. Ik vind alleen die fruitvliegjes vies." Jelle vindt het lesje van de schoolleiding onnodig. ,,Ik betaal 800 euro per jaar voor deze school, dan ga ik ervan uit dat de conciërge ook iets doet."

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]