Het is nu ma apr 06, 2020 12:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: di jul 03, 2018 5:23 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 18416
Berichten: Intopic
Citaat:
Meer dan de helft van de piloten heeft wel eens in de cockpit gezeten met een collega-piloot die niet fit genoeg was om te vliegen. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) presenteert in 1 op 1.

Minder dan de helft van de piloten (48 procent) zegt zich altijd af te melden als ze niet fit genoeg zijn om te vliegen. Verder zegt ruim zestig procent zich wel eens te laat te hebben gerealiseerd dat ze niet hadden moeten vertrekken, omdat ze bijvoorbeeld oververmoeid of ziek waren.


Dit is schokkend. Een piloot die ziek is of niet fit, maakt fouten en dat is bewezen door vliegrampen die zich hebben voltrokken. Vliegen ondanks dat je ziek bent of niet fit is de wet tot behoud van ellende en uiteindelijk kan dat de vliegtuigmaatschappij keihard raken doordat een licentie wordt ingetrokken en de toestellen dus aan de grond staan.

Citaat:
“Waar de werkdruk met name in zit is als je veel vluchten op een dag moet doen, of als je veel achter elkaar vliegt met tijdsverschillen en een nacht moet overslaan”, zegt Van den Hudding. Toch denkt de pilotenvakbond dat vliegen -ondanks die toegenomen werkdruk- de afgelopen jaren niet onveiliger is geworden, omdat de techniek beter is geworden.
Hier schrik ik echt van. Een niet fitte piloot kan mogelijk niet in de gaten hebben dat de techniek toch faalt en in dat geval wordt het toch terecht gezien als een pilot error. En er zijn voorbeelden te vinden hoe een 747 piloot die wel fit was heel snel in de gaten had dat er iets mis was met het stuurmechanisme in de staart van het vliegtuig. Door pijlsnel ingrijpen (met heel kracht) is een ramp voorkomen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Northwest ... _Flight_85

Dit is het neoliberalisme in zijn vol ornaat. Zieke en niet fitte piloten blijven vliegen en spelen met de veiligheid van piloten

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: di jul 03, 2018 5:31 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 18416
Berichten: Intopic
Dit korte filmpje laat zien waarmee flight 85 worstelde.

https://www.youtube.com/watch?v=4FJnqeRBWC0

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: di jul 03, 2018 7:09 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 54308
Berichten: Intopic
En Schiphol heeft nogal lak aan de veiligheid, zo hoorde ik op het nieuws.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: di jul 03, 2018 10:51 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 22, 2014 12:19 pm
Berichten: 2306
Berichten: Intopic
Als je goedkoop wil vliegen zal er een prijskaartje aan hangen. Piloten liggen ook niet meteen voor het oprapen en met een grote vraag naar vliegbestemmingen zal er een keuze gemaakt moeten worden.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: di jul 03, 2018 11:01 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 54308
Berichten: Intopic
Napoleon schreef:
Als je goedkoop wil vliegen zal er een prijskaartje aan hangen. Piloten liggen ook niet meteen voor het oprapen en met een grote vraag naar vliegbestemmingen zal er een keuze gemaakt moeten worden.


Ik heb het interview op de radio gehoord. Het ging juist om de KLM.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: di jul 03, 2018 11:51 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 3571
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Biertje schreef:
Citaat:
Meer dan de helft van de piloten heeft wel eens in de cockpit gezeten met een collega-piloot die niet fit genoeg was om te vliegen. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) presenteert in 1 op 1.

Minder dan de helft van de piloten (48 procent) zegt zich altijd af te melden als ze niet fit genoeg zijn om te vliegen. Verder zegt ruim zestig procent zich wel eens te laat te hebben gerealiseerd dat ze niet hadden moeten vertrekken, omdat ze bijvoorbeeld oververmoeid of ziek waren.


Dit is schokkend. Een piloot die ziek is of niet fit, maakt fouten en dat is bewezen door vliegrampen die zich hebben voltrokken. Vliegen ondanks dat je ziek bent of niet fit is de wet tot behoud van ellende en uiteindelijk kan dat de vliegtuigmaatschappij keihard raken doordat een licentie wordt ingetrokken en de toestellen dus aan de grond staan.

Citaat:
“Waar de werkdruk met name in zit is als je veel vluchten op een dag moet doen, of als je veel achter elkaar vliegt met tijdsverschillen en een nacht moet overslaan”, zegt Van den Hudding. Toch denkt de pilotenvakbond dat vliegen -ondanks die toegenomen werkdruk- de afgelopen jaren niet onveiliger is geworden, omdat de techniek beter is geworden.
Hier schrik ik echt van. Een niet fitte piloot kan mogelijk niet in de gaten hebben dat de techniek toch faalt en in dat geval wordt het toch terecht gezien als een pilot error. En er zijn voorbeelden te vinden hoe een 747 piloot die wel fit was heel snel in de gaten had dat er iets mis was met het stuurmechanisme in de staart van het vliegtuig. Door pijlsnel ingrijpen (met heel kracht) is een ramp voorkomen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Northwest ... _Flight_85

Dit is het neoliberalisme in zijn vol ornaat. Zieke en niet fitte piloten blijven vliegen en spelen met de veiligheid van piloten

Voor jou moet dit geen enkel probleem zijn met je privé laagvliegjet op vier wielen. Je houdt hem gewoon aan de grond.
Alhoewel daar ook grote gevaren schuilen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: di jul 03, 2018 3:36 pm 
Offline
lid

Geregistreerd: za mei 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 20513
Berichten: Intopic
Tsja. Vliegen moet steeds goedkoper, dat wil iedereen en dus zullen maatschappijen, zeker de traditionele, steeds efficienter moeten werken. Maar gelukkig, blijkt ook uit het openingstopic dat vliegen steeds veiliger wordt. En met de dikbetaalde piloten hoeven we ook weer niet zoveel medelijden te hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: di jul 03, 2018 9:14 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 18416
Berichten: Intopic
Enzo501 schreef:
Tsja. Vliegen moet steeds goedkoper, dat wil iedereen en dus zullen maatschappijen, zeker de traditionele, steeds efficienter moeten werken. Maar gelukkig, blijkt ook uit het openingstopic dat vliegen steeds veiliger wordt. En met de dikbetaalde piloten hoeven we ook weer niet zoveel medelijden te hebben.
Vliegen wordt steeds veiliger zolang piloten vliegen als ze fit zijn en niet ziek. Dat apparatuur minder snel kapot is een flutargument. Immers, piloten moeten de vaardigheid hebben om ook het vliegtuig met de hand te landen of te starten en dan zonder ILS. En juist dat kon de piloot van Asiana flight 214 niet, die had het toestel nog nooit op de hand gevlogen

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: di jul 03, 2018 10:27 pm 
Offline
lid

Geregistreerd: za mei 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 20513
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Enzo501 schreef:
Tsja. Vliegen moet steeds goedkoper, dat wil iedereen en dus zullen maatschappijen, zeker de traditionele, steeds efficienter moeten werken. Maar gelukkig, blijkt ook uit het openingstopic dat vliegen steeds veiliger wordt. En met de dikbetaalde piloten hoeven we ook weer niet zoveel medelijden te hebben.
Vliegen wordt steeds veiliger zolang piloten vliegen als ze fit zijn en niet ziek. Dat apparatuur minder snel kapot is een flutargument. Immers, piloten moeten de vaardigheid hebben om ook het vliegtuig met de hand te landen of te starten en dan zonder ILS. En juist dat kon de piloot van Asiana flight 214 niet, die had het toestel nog nooit op de hand gevlogen

Lees je eigen topic opener nog eens door. Je spreekt dit nu zelf tegen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: wo jul 04, 2018 5:56 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 18416
Berichten: Intopic
Enzo501 schreef:
Biertje schreef:
Enzo501 schreef:
Tsja. Vliegen moet steeds goedkoper, dat wil iedereen en dus zullen maatschappijen, zeker de traditionele, steeds efficienter moeten werken. Maar gelukkig, blijkt ook uit het openingstopic dat vliegen steeds veiliger wordt. En met de dikbetaalde piloten hoeven we ook weer niet zoveel medelijden te hebben.
Vliegen wordt steeds veiliger zolang piloten vliegen als ze fit zijn en niet ziek. Dat apparatuur minder snel kapot is een flutargument. Immers, piloten moeten de vaardigheid hebben om ook het vliegtuig met de hand te landen of te starten en dan zonder ILS. En juist dat kon de piloot van Asiana flight 214 niet, die had het toestel nog nooit op de hand gevlogen

Lees je eigen topic opener nog eens door. Je spreekt dit nu zelf tegen.
Waar spreek ik mijzelf dan tegen?.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: do jul 05, 2018 5:04 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 18416
Berichten: Intopic
Raya schreef:
En Schiphol heeft nogal lak aan de veiligheid, zo hoorde ik op het nieuws.
Veel en veel erger: Schiphol is onvoorspelbaar en levert risico's op voor piloten die niet weten dat de route die ze in hun Flight Management System intikken vlak voor de start gewijzigd kan worden en dit bij de vleet gebeurt. Er komt dus extra druk op de piloot te staan, zeker als die al onder druk staat doordat het vliegtuig een slot dreigt te missen doordat het moet wachten op passagiers. En dat geldt natuurlijk ook voor landen. Een piloot moet bij vertrek al weten op welk baan het land bij het punt van bestemming. Het op het allerlaatste moment wijzigen zorgt voor onnodige druk op de piloot. Het riekt naar out of control. Waar is dat goed voor?

https://www.youtube.com/watch?v=LlftH3Y9wZQ
https://www.youtube.com/watch?v=g8ZuSx42kHM
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/pilo ... d-schiphol

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: do jul 05, 2018 7:19 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 54308
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Raya schreef:
En Schiphol heeft nogal lak aan de veiligheid, zo hoorde ik op het nieuws.
Veel en veel erger: Schiphol is onvoorspelbaar en levert risico's op voor piloten die niet weten dat de route die ze in hun Flight Management System intikken vlak voor de start gewijzigd kan worden en dit bij de vleet gebeurt. Er komt dus extra druk op de piloot te staan, zeker als die al onder druk staat doordat het vliegtuig een slot dreigt te missen doordat het moet wachten op passagiers. En dat geldt natuurlijk ook voor landen. Een piloot moet bij vertrek al weten op welk baan het land bij het punt van bestemming. Het op het allerlaatste moment wijzigen zorgt voor onnodige druk op de piloot. Het riekt naar out of control. Waar is dat goed voor?

https://www.youtube.com/watch?v=LlftH3Y9wZQ
https://www.youtube.com/watch?v=g8ZuSx42kHM
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/pilo ... d-schiphol


Voor de big winst voor de aandeelhouders van de bij Schiphol betrokken bedrijven. Mensenlevens tellen nauwelijks. Van een mensenleven kun je geen tweede boot bij je derde huis in Monaco kopen.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: do jul 05, 2018 7:36 am 
Offline
lid

Geregistreerd: za mei 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 20513
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Biertje schreef:
Raya schreef:
En Schiphol heeft nogal lak aan de veiligheid, zo hoorde ik op het nieuws.
Veel en veel erger: Schiphol is onvoorspelbaar en levert risico's op voor piloten die niet weten dat de route die ze in hun Flight Management System intikken vlak voor de start gewijzigd kan worden en dit bij de vleet gebeurt. Er komt dus extra druk op de piloot te staan, zeker als die al onder druk staat doordat het vliegtuig een slot dreigt te missen doordat het moet wachten op passagiers. En dat geldt natuurlijk ook voor landen. Een piloot moet bij vertrek al weten op welk baan het land bij het punt van bestemming. Het op het allerlaatste moment wijzigen zorgt voor onnodige druk op de piloot. Het riekt naar out of control. Waar is dat goed voor?

https://www.youtube.com/watch?v=LlftH3Y9wZQ
https://www.youtube.com/watch?v=g8ZuSx42kHM
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/pilo ... d-schiphol


Voor de big winst voor de aandeelhouders van de bij Schiphol betrokken bedrijven. Mensenlevens tellen nauwelijks. Van een mensenleven kun je geen tweede boot bij je derde huis in Monaco kopen.

Gisteren alleen al in het Europese luchtruim alweer 7 vliegtuigen uit de lucht gevallen. Wanneer komt er een einde aan deze vreselijke wantoestanden in de luchtvaart? :cry:


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: do jul 05, 2018 7:55 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 22, 2014 12:19 pm
Berichten: 2306
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Napoleon schreef:
Als je goedkoop wil vliegen zal er een prijskaartje aan hangen. Piloten liggen ook niet meteen voor het oprapen en met een grote vraag naar vliegbestemmingen zal er een keuze gemaakt moeten worden.


Ik heb het interview op de radio gehoord. Het ging juist om de KLM.


vliegen blijft goedkoop, ook bij een duurdere maatschappij als KLM. De vraag is enorm en een maatschappij wil graag daarop ingaan. Dus piloten zullen vaker de lucht in moeten en het vliegsysteem zal flexibeler worden om de grote hoeveelheid vliegtuigen te verwerken.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: do jul 05, 2018 10:06 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 54308
Berichten: Intopic
Enzo501 schreef:
Raya schreef:
Biertje schreef:
Veel en veel erger: Schiphol is onvoorspelbaar en levert risico's op voor piloten die niet weten dat de route die ze in hun Flight Management System intikken vlak voor de start gewijzigd kan worden en dit bij de vleet gebeurt. Er komt dus extra druk op de piloot te staan, zeker als die al onder druk staat doordat het vliegtuig een slot dreigt te missen doordat het moet wachten op passagiers. En dat geldt natuurlijk ook voor landen. Een piloot moet bij vertrek al weten op welk baan het land bij het punt van bestemming. Het op het allerlaatste moment wijzigen zorgt voor onnodige druk op de piloot. Het riekt naar out of control. Waar is dat goed voor?

https://www.youtube.com/watch?v=LlftH3Y9wZQ
https://www.youtube.com/watch?v=g8ZuSx42kHM
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/pilo ... d-schiphol


Voor de big winst voor de aandeelhouders van de bij Schiphol betrokken bedrijven. Mensenlevens tellen nauwelijks. Van een mensenleven kun je geen tweede boot bij je derde huis in Monaco kopen.

Gisteren alleen al in het Europese luchtruim alweer 7 vliegtuigen uit de lucht gevallen. Wanneer komt er een einde aan deze vreselijke wantoestanden in de luchtvaart? :cry:


Je laat je fantasie weer te veel gaan. Er zijn gisteren geen 7 vliegtuigen in het Europese luchtruim uit de lucht gevallen. En nu moeten we dat zo zien te houden. Niet pas weer ingrijpen als er wel vliegtuigen uit de lucht zijn gevallen.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: do jul 05, 2018 10:10 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 54308
Berichten: Intopic
Napoleon schreef:
Raya schreef:
Napoleon schreef:
Als je goedkoop wil vliegen zal er een prijskaartje aan hangen. Piloten liggen ook niet meteen voor het oprapen en met een grote vraag naar vliegbestemmingen zal er een keuze gemaakt moeten worden.


Ik heb het interview op de radio gehoord. Het ging juist om de KLM.


vliegen blijft goedkoop, ook bij een duurdere maatschappij als KLM. De vraag is enorm en een maatschappij wil graag daarop ingaan. Dus piloten zullen vaker de lucht in moeten en het vliegsysteem zal flexibeler worden om de grote hoeveelheid vliegtuigen te verwerken.


Tsja, vliegen blijft goedkoop, en vreselijk vervuilend.

Als we mensen nu eens voor 10 euro naar Londen, Brussel, Berlijn en Parijs lieten rijden met de trein, veel schoner en beter handelbaar, zou dat de enorme drukte op vliegroutes niet wat kunnen verlichten? Beter voor piloten, voor mensen die in vliegroutes wonen en rond luchthavens, en iedereen die de fijnstof in mogen ademen.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: do jul 05, 2018 10:15 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 3571
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Het vliegverkeer moet razendsnel overschakelen naar waterstofvoortstuwing.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: do jul 05, 2018 12:17 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:15 pm
Berichten: 6038
Berichten: Intopic
Dat is de tendens van deze tijd: werken tot je er bij wijze van spreken, bij neervalt,
niet ziek worden want wie weet word je gekort, flexibel zijn ten alle tijde, altijd telefonisch
bereikbaar zijn.

Helaas telt de werknemer nauwelijks meer mee.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: do jul 05, 2018 12:32 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 15, 2013 3:37 pm
Berichten: 8004
Berichten: Intopic
Joyce schreef:
Dat is de tendens van deze tijd: werken tot je er bij wijze van spreken, bij neervalt,
niet ziek worden want wie weet word je gekort, flexibel zijn ten alle tijde, altijd telefonisch
bereikbaar zijn.

Helaas telt de werknemer nauwelijks meer mee.

Maar de klant is koning. Goedkoop kunnen vliegen, 24/7 kunnen bestellen wat je wil, direct een antwoord kunnen krijgen op wat je wil weten. We leven in een fantastische tijd.

_________________
Het is beter voorzichtig door rood te lopen dan roekeloos door groen - Anonymus

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: do jul 05, 2018 12:34 pm 
Offline
lid

Geregistreerd: za mei 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 20513
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Enzo501 schreef:
Raya schreef:


Voor de big winst voor de aandeelhouders van de bij Schiphol betrokken bedrijven. Mensenlevens tellen nauwelijks. Van een mensenleven kun je geen tweede boot bij je derde huis in Monaco kopen.

Gisteren alleen al in het Europese luchtruim alweer 7 vliegtuigen uit de lucht gevallen. Wanneer komt er een einde aan deze vreselijke wantoestanden in de luchtvaart? :cry:


Je laat je fantasie weer te veel gaan. Er zijn gisteren geen 7 vliegtuigen in het Europese luchtruim uit de lucht gevallen. En nu moeten we dat zo zien te houden. Niet pas weer ingrijpen als er wel vliegtuigen uit de lucht zijn gevallen.

Bijvoorbeeld door rechnische vooruitgang waardoor het effect van menselijke fouten steeds verder beperkt wordt en vliegen al decennia lang veiliger wordt.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Atidem, Einstein, kwaaisteniet en 123 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling