Het is nu do nov 15, 2018 7:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2018 3:32 pm 
lid

Na het verschrikkelijke drama met de Morandi brug te Genua is het zwartepieten begonnen,
Iedereen heeft de schuld behalve de verantwoordelijke politici want die zijn juist op zoek naar de verantwoordelijke(n) voor deze ramp.
Er zijn talloze speculaties. De brug zou verkeerd geconstrueerd zijn. Hij zou niet tegen het zware verkeer van heden hebben gekund, hij wiebelde als er een zware vrachtwagen overheen reed, hij was voortdurend in onderhoud, er was een blikseminslag, Brussel zou de oorzaak zijn, want die zijn van alle ellende op de wereld en met name in alle EU landen de schuldige, etc.
Veel mensen waren van mening dat dit eens zou gebeuren.
Om ook een duit in het zakje te doen denk ik echter aan een heel andere oorzaak dan de hier genoemde.
De centrale pijlers zijn ingestort. Hoe kan dat gebeuren?
In mijn idee is de meest logische verklaring voor het instorten van de centrale pijlkers dat de fundering verzakt of iets verschoven is, waardoor het evenwicht, dat aantoonbaar bestond, uit de constructie wegviel.
Dat kan te maken hebben met het weer. Het was erg warm en lange tijd droog. De rivier eronder was zowat uitgedroogd. Dat kan zowel tot gevolg hebben dat er meer uitzettingsspanningen in de constructie waren dan normaal. De uitgedroogde rivierbedding kan er ook voor gezorgd hebben dat de fundering iets verzakte.
Wie zijn dan de schuldigen?
Eigenlijk heeft niemand dan de schuld, want dit waren onbekende en onvoorziene omstandigheden.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2018 4:58 pm 
lid

De media doen net alsof dit alleen in Italië gebeurt.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2018 5:42 pm 
lid

Ik heb ook ergens gelezen dat het onderhoud geprivatiseerd was...

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2018 6:33 pm 
lid

Net op journaal: ook in Nederland hebben een aantal bruggen flink te leiden van niet uitgevoerd onderhoud en of het veilig is wordt door omwonenden bevestigd.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2018 7:40 pm 
lid

Eerst en vooral: ophouden dergelijke constructies te bouwen boven huizen. Je ziet ze in Italië, je ziet ze in Frankrijk ook, en in andere landen ongetwijfeld ook, bruggen die over oude dorpjes heen worden gebouwd om het snelverkeer te plezieren. Mensen die onder zo'n brug wonen, zijn er niet blij mee, maar moeten het wel verduren. En eerlijk gezegd zou ik er ook niet blij mee zijn als ik in een 200 jaar oud huis zou wonen vlak onder zo'n viaduct. Maar "de economie" vraagt om een snellere verbinding, de bestaande verbinding door het dal houdt te veel op en dus maken we zulke gewaagde constructies. Tja...

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2018 7:40 pm 
lid

Volgens de wegbeheerder waren alle onderzoeken en het onderhoud volledig op orde.
Grappig is dat de nieuwe Italiaanse regering, en met name de verantwoordelijke minister, bevolen had dat het onderhoud aan de wegen en de bruggen moest verminderen.
Dezelfde minister meent nu dat het hoofd van de wegbeheerder ontslag moet nemen.
Hoe hypocriet kun je wezen.

Ik vroeg me wel af welke maatregelen nu getroffen worden om een noodweg en noodbrug aan te leggen. Daar hoor ik nog niets over.
Misschien dat Brussel moet optreden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]