HvR schreef:
De afschaffing van de dividendbelasting is een rare maatregel maar kost 'maar' twee miljard euro.
Ik maak me veel meer zorgen over wat er overblijft van die (kleine) koopkrachtstijging als duidelijk wordt wat de milieugekte ons nu eigenlijk echt gaat kosten de komende jaren. En nog meer over dat we dan na een paar jaar weer gaan horen dat het allemaal anders was en dat de maatregelen eigenlijk maar een beperkt of zelfs remmend effect hebben gehad....

Die milieugekte noem ik vaak een probeersel voor een nieuwe economie, omdat ik bij het huidige de groei niet meer zie. Dan begrijp ik niet waarom de landbouw aan kringloop moet doen en de rest van Nederland en in Europa zich nog meer in de schulden moet steken.
Het is een economisch gevecht waar we in zitten dacht ik door twee berichten vanmorgen, de onderhandelingen van de Korea's, China, Rusland, Japan en de VS.
En in Europa/Nederland hoor je dit:
Rutte: 'De energietransitie is qua grootte vergelijkbaar met de wederopbouw'
https://www.nporadio1.nl/prinsjesdag-20 ... ederopbouw
Volgens premier Rutte staat Nederland aan de vooravond van een enorme operatie als het gaat om de energietransitie. In het het programma Prinsjesdag op 1 vergeleek hij het zelfs met de Wederopbouw: 'We willen op het gebied van het klimaat in een breed front samen optrekken. Er wordt hard aan gewerkt, maar het gaat echt nog een paar maanden duren voordat we verder zijn. En dat is ook helemaal niet erg, want je praat over een waanzinnige transitie. Het is misschien wel vergelijkbarbaar met de wederopbouw na de Oorlog; een van de grootste transformaties die Nederland doormaakt.'
En dan moet ik denken aan de woorden van Jonathan Holslag bij dit artikel: Wordt Oostende de speeltuin van rijke Arabieren?
https://www.demorgen.be/binnenland/word ... -b68fa906/ Hij vindt dat we van Europa een economisch bordeel maken, onze waarden en normen uitverkopen aan de meestbiedende....de Arabieren, Chinezen en Russen - en dan maar jammeren dat men onze identiteit niet respecteert.
En in dit artikel klinkt het ook niet rooskleurig:
Het blunderboek van de westerse fatsoenpolitiek
Is dit het einde van de westerse fatsoenpolitiek?
https://www.knack.be/nieuws/wereld/is-d ... 95819.html 3 Dat fenomeen heeft veel te maken met het economisme dat de centrumpolitiek beheerst. Terwijl bergen sociologisch onderzoek uitwijzen dat het welbevinden van mensen gedetermineerd wordt door veel andere factoren dan de economische groei, blijven politici hameren op groei, handel en banen. Het beste voorbeeld is de Nederlandse minister-president Mark Rutte, die zich nu naast de Franse president Emmanuel Macron schaart om Europa te redden van Orban. Rutte kan in Nederland sinds 2009 fenomenale export- en groeicijfers voorleggen, maar de modale Nederlander heeft daar niets van gemerkt qua koopkracht, is harder moeten gaan werken, met banen die vaak veel meer flexibiliteit eisen en nauwelijks interessant zijn. En dan hebben we het niet eens over de gevolgen van dat beleid voor de rest van Europa. Hoewel veel Nederlanders zich vragen stellen bij die gang van zaken, schonk Rutten de multinationals nog eens voor miljarden belastingvoordelen. Zo jaag je mensen natuurlijk in de armen van de populisten.
Als je daarbij Nout Wellink hoort dat er over niet al te lange tijd een nieuwe grote financiële crisis komt maak ik mij echt zorgen. Vooral omdat we de vorige helemaal niet hebben weggewerkt.