Het is nu wo okt 17, 2018 1:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: za sep 22, 2018 12:30 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 6309
Berichten: Intopic
Technische vooruitgang is prima ,alleen naar het aantal ongelukken met nieuwe vervoermiddelen wordt niet gekeken.
Ministers op infrastructuur blijven slapen en ontkennen.
Dit geldt voor de elektrische fietsen en ook voor de Stints ,zeker als het in dit geval kinderen betreft.

Twee instanties zetten al in 2011 vraagtekens bij de veiligheid van de elektrische karren voor kindervervoer.
Het toenmalige ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft een negatief advies over de Stint, de elektrische bolderkar die donderdag op een spooroverweg in Oss verongelukte met vijf kinderen aan boord, naast zich neergelegd. Twee adviesorganen hadden in 2011 twijfels over toelating tot de openbare weg. Zij voorzagen veiligheidsrisico’s door de breedte van het voertuig en het gebrek aan eisen aan de bestuurder.
Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) vrijdag aan de Tweede Kamer. Zij schrijft ook dat ze geen aanleiding ziet om de Stint van de weg te halen. Het ministerie heeft met de Nederlandse producent afgesproken dat medewerkers van kinderopvangorganisaties bij Stint gratis (nogmaals) een training kunnen volgen over omgaan met het voertuig.
De oorzaak van het ongeluk in Oss is nog onbekend. De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet onderzoek. De Inspectie voor Leefomgeving en Transport onderzoekt de wisselwerking tussen de overweginstallatie en de Stint. De politie onderzoekt het gebruik van het voertuig op de openbare weg.

Ook de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) stelde zeven jaar geleden dat de Stint „niet zonder meer veilig aan het verkeer kon deelnemen”. Er kan niet van uit worden gegaan dat „een persoon van zestien jaar of ouder zonder enige rijopleiding, veilig tien personen (kinderen) kan vervoeren”. Het instituut adviseerde het ministerie daarom aanvullend onderzoek te doen naar eisen aan de bestuurder. Immers: „Het veilig vervoeren van tien personen, en niet in het minst tien kinderen, betekend [sic] een grote verantwoordelijkheid voor de bestuurder van het voertuig.”
Schultz vond nader onderzoek niet nodig.


https://www.nrc.nl/nieuws/2018/09/21/mi ... t-a1630193


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: za sep 22, 2018 1:11 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 46512
Berichten: Intopic
Beetje vreemd verhaal. Die breedte valt nogal mee en juist door die breedte zijn de karren minder kwetsbaar dan kindertjes die zelf op de fiets naar school gaan, of moeders (of vaders) met kindjes voorop en achterop. Daar worden ook geen bijzondere eisen aan gesteld. Net zo min als aan achter een kinderwagen lopen.

Het besturen is niet anders dan als rijden op een bakfiets. Daar moet je het stuur ook naar links zwenken als je rechtsaf wilt. Iets wat je in een mum van tijd doorhebt. Zo niet, dan kun je maar beter helemaal niet aan het verkeer deelnemen en gewoon thuis, achter de voordeur blijven.

Waar ik me aan stoor en me zorgen over maak, is de plotselinge ophef over de Stints, en nu ook electrische fietsen. Het oude liedje, mensen die roepen ook 'zoiets' te hebben meegemaakt, al dan niet van zien of horen van de buurvrouw van de slager zijn groonhadel. Of het aloude regeren naar de waan van de dag.

Voorlopig is er nog weinig tot niets bekend over de oorzaak, behalve dat mogelijk de rem zou hebben geweigerd, wat mij zowel met auto's als fietsen en brommers is overkomen. Maar die laatste twee hadden dan nog een voor en achter rem, en de auto een handrem. Een staalkabeltje slijt nu eenmaal, of het nu als remkabel, gaskabel of hijskabel is.

Het gebeurde is natuurlijk intriest, maar er komen dagelijks mensen om in het verkeer, deels door onoplettendheid, deels door falende remmen, gashandels die blijven hangen, lek gereden banden, etc.

_________________
Wie niet verder kijkt dan de gebaande paden, mist veel mogelijkheden en oplossingen!


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: za sep 22, 2018 1:53 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 8:46 pm
Berichten: 3490
Berichten: Intopic
Laten we nu eerst eens afwachten tot bekend is wat de oorzaak van dit vreselijke ongeval is geweest. Een paar uur na het ongeluk stond de eerste lijkenpikker al met een uitgestreken smoel voor de camera om te vertellen dat zijn organisatie (ik weet eerlijk gezegd niet meer welke) de Stint niet geschikt vond om op de openbare weg te rijden. Het speculeren ging de hele dag door; de ene na de andere 'expert' werd voor de camera gesleept. De ene beweerde dat mensen die dit voertuig bestuurden meer training moeten hebben, een ander dat het te breed is en te log, enz., enz. Hebben deze lieden geen fatsoen in hun donder. Wanneer de oorzaak van het ongeval bekend is krijgen en de emoties wat zijn weggeëbt krijgen zij wanneer de uitslag van het onderzoek daartoe aanleiding geeft, nog alle ruimte om hun mening te verkondigen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: za sep 22, 2018 2:51 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 6309
Berichten: Intopic
claartje schreef:
Laten we nu eerst eens afwachten tot bekend is wat de oorzaak van dit vreselijke ongeval is geweest. Een paar uur na het ongeluk stond de eerste lijkenpikker al met een uitgestreken smoel voor de camera om te vertellen dat zijn organisatie (ik weet eerlijk gezegd niet meer welke) de Stint niet geschikt vond om op de openbare weg te rijden. Het speculeren ging de hele dag door; de ene na de andere 'expert' werd voor de camera gesleept. De ene beweerde dat mensen die dit voertuig bestuurden meer training moeten hebben, een ander dat het te breed is en te log, enz., enz. Hebben deze lieden geen fatsoen in hun donder. Wanneer de oorzaak van het ongeval bekend is krijgen en de emoties wat zijn weggeëbt krijgen zij wanneer de uitslag van het onderzoek daartoe aanleiding geeft, nog alle ruimte om hun mening te verkondigen.


Is dit een excuus voor slapende ministers?


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: di sep 25, 2018 11:44 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 6309
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Beetje vreemd verhaal. Die breedte valt nogal mee en juist door die breedte zijn de karren minder kwetsbaar dan kindertjes die zelf op de fiets naar school gaan, of moeders (of vaders) met kindjes voorop en achterop. Daar worden ook geen bijzondere eisen aan gesteld. Net zo min als aan achter een kinderwagen lopen.

Het besturen is niet anders dan als rijden op een bakfiets. Daar moet je het stuur ook naar links zwenken als je rechtsaf wilt. Iets wat je in een mum van tijd doorhebt. Zo niet, dan kun je maar beter helemaal niet aan het verkeer deelnemen en gewoon thuis, achter de voordeur blijven.

Waar ik me aan stoor en me zorgen over maak, is de plotselinge ophef over de Stints, en nu ook electrische fietsen. Het oude liedje, mensen die roepen ook 'zoiets' te hebben meegemaakt, al dan niet van zien of horen van de buurvrouw van de slager zijn groonhadel. Of het aloude regeren naar de waan van de dag.

Voorlopig is er nog weinig tot niets bekend over de oorzaak, behalve dat mogelijk de rem zou hebben geweigerd, wat mij zowel met auto's als fietsen en brommers is overkomen. Maar die laatste twee hadden dan nog een voor en achter rem, en de auto een handrem. Een staalkabeltje slijt nu eenmaal, of het nu als remkabel, gaskabel of hijskabel is.

Het gebeurde is natuurlijk intriest, maar er komen dagelijks mensen om in het verkeer, deels door onoplettendheid, deels door falende remmen, gashandels die blijven hangen, lek gereden banden, etc.


IN Nederland hebben we alleen nog E-fietsen en Stints als gevaren op de weg.
Wanneer krijgen we hier de E-steps ?

Na de VS maakt de elektrische step ook een opmars in Moskou en Parijs. Slimme ondernemers bieden deelsteps en bijbehorende apps aan om de verkeersdrukte in de metropolen te omzeilen. En maken daarbij handig gebruik van het gebrek aan regelgeving. De vraag is of dit niet tot problemen gaat leiden.

De opkomst van Lime, Bird en andere stepbedrijven uit Silicon Valley doet denken aan die van Airbnb en Uber, dat veel investeert in Lime. Ook die hadden in eerste instantie een sympathiek imago, maar bleken al snel ontwrichtende effecten met zich mee te brengen. Zo heeft ook de deelstep in Amerikaanse steden tot overlast geleid.


https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bc507a8b/


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: do sep 27, 2018 8:17 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 6309
Berichten: Intopic
Eindelijk is het zover dat ook fietsers op het verkeer moeten letten.
Het appen tijdens het fietsen kan straks niet meer.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: do sep 27, 2018 8:28 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 46512
Berichten: Intopic
Goede zaak. Nu ook de voetgangers nog. En dat meen ik serieus. Ze kijken niet op of om, staren vaak alleen naar het schermpje voor hun borst.

_________________
Wie niet verder kijkt dan de gebaande paden, mist veel mogelijkheden en oplossingen!


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: do sep 27, 2018 9:45 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 13792
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Eindelijk is het zover dat ook fietsers op het verkeer moeten letten.
Het appen tijdens het fietsen kan straks niet meer.
:luidlachen: Wie handhaaft? By the way, gaat de politie weer boetes uitdelen nu er een akkoord is en wordt dat akkoord gedeeld door de politiebonden?


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: do sep 27, 2018 10:36 am 
Offline
lid

Geregistreerd: za mei 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 17401
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Goede zaak. Nu ook de voetgangers nog. En dat meen ik serieus. Ze kijken niet op of om, staren vaak alleen naar het schermpje voor hun borst.

Ja, maar die kun je nog onder het uiten van verontschuldigingen een beukje uitdelen als ze recht op je af komen lopen. Of om lachen als ze al kijkend op hun telefoon een roltrap die de verkeerde kant opgaat oplopen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: do sep 27, 2018 10:37 am 
Offline
lid

Geregistreerd: za mei 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 17401
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Hume schreef:
Eindelijk is het zover dat ook fietsers op het verkeer moeten letten.
Het appen tijdens het fietsen kan straks niet meer.
:luidlachen: Wie handhaaft? By the way, gaat de politie weer boetes uitdelen nu er een akkoord is en wordt dat akkoord gedeeld door de politiebonden?

Er worden al flink wat boetes uitgedeeld aan appende autobestuurders. Maar als dat gemeld wordt ben jij waarschijnlijk zo iemand die dan gilt dat ze boeven moeten gaan vangen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: do sep 27, 2018 11:00 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 13792
Berichten: Intopic
Enzo501 schreef:
Biertje schreef:
Hume schreef:
Eindelijk is het zover dat ook fietsers op het verkeer moeten letten.
Het appen tijdens het fietsen kan straks niet meer.
:luidlachen: Wie handhaaft? By the way, gaat de politie weer boetes uitdelen nu er een akkoord is en wordt dat akkoord gedeeld door de politiebonden?

Er worden al flink wat boetes uitgedeeld aan appende autobestuurders. Maar als dat gemeld wordt ben jij waarschijnlijk zo iemand die dan gilt dat ze boeven moeten gaan vangen.
Als ik rijd schakel ik mijn GSM helemaal uit.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: do sep 27, 2018 12:32 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 46512
Berichten: Intopic
Ik laat hem gewoon gaan. Als het dringend is, bellen ze heus wel terug.

_________________
Wie niet verder kijkt dan de gebaande paden, mist veel mogelijkheden en oplossingen!


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: do sep 27, 2018 1:05 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 13792
Berichten: Intopic
Van Boxtel is wakker. Investeren in nieuwe treinen kan pas als het spoor klaar is. :luidlachen: :luidlachen: :luidlachen: :luidlachen:

https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10 ... jard-nodig


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Exabot [Bot] en 46 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling