Het is nu di maart 31, 2020 8:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2020 1:49 pm 
lid

Sinds Remkes een rapport heeft geproduceerd over de inperking van de stikstof uitstoot, zijn er heel wat acties op dit terrein ondernomen.
Wat tot op heden buiten schot is gebleven is de uitstoot van houtkachels. Daar durft het kabinet niet aan. Wellicht hebben ze met heel veel andere Nederlanders ook zelf zo'n kachel in huis. Niemand durft dit aan te pakken terwijl er toch een enorme uitstoot van allerlei ongerief uit deze kachels de lucht in spuit. Een flinke luchtvervuiling dus.
Ik heb me eens even in dit onderwerp verdiept en wat blijkt? Er is een betrekkelijk eenvoudige voorziening die de uitstoot tot een minimum beperkt. Men kan eenvoudig een rookgasfilter in de kachelpijp monteren.
Ik kan me voorstellen dat zo'n voorziening verplicht wordt gesteld als men een houtkachel in huis heeft.
Bovendien kun je met de zogenaamde 'Zwitserse aanmaak methode' ook nog flink wat narigheid voorkomen door op de juiste manier de kachel aan te steken. De start van de kachel heeft juist de meeste luchtvervuiling tot gevolg.
Het zou natuurlijk het beste zijn als de rijksoverheid dit middels wetgeving bepaalt. Men zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat bij alle nieuw aan te brengen houtkachel-installaties zo'n houtrookfilter verplicht aangebracht moet worden.
Voor de bestaande gevallen zou men kunnen stellen dat die binnen een bepaalde redelijke termijn een dergelijke voorziening in hun kachelpijp moeten aanbrengen.
Dat zou heel wat schelen op het gebied van de CO2 uitstoot, fijnstof, stank, en rook. Er kan er in totaal ongeveer 95% van de schadelijke uitstoot mee worden teruggebracht. Dat is toch de moeite waard.

Verder zou ik zogenaamde allesbranders die in huizen en schuren staan totaal verbieden. Daar is namelijk geen kruid tegen gewassen. Men stookt er allerlei rommel in en bijvoorbeeld ook plastics en daar komt niet te harden en giftige dioxine bij vrij.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2020 2:12 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Sinds Remkes een rapport heeft geproduceerd over de inperking van de stikstof uitstoot, zijn er heel wat acties op dit terrein ondernomen.
Wat tot op heden buiten schot is gebleven is de uitstoot van houtkachels. Daar durft het kabinet niet aan. Wellicht hebben ze met heel veel andere Nederlanders ook zelf zo'n kachel in huis. Niemand durft dit aan te pakken terwijl er toch een enorme uitstoot van allerlei ongerief uit deze kachels de lucht in spuit. Een flinke luchtvervuiling dus.
Ik heb me eens even in dit onderwerp verdiept en wat blijkt? Er is een betrekkelijk eenvoudige voorziening die de uitstoot tot een minimum beperkt. Men kan eenvoudig een rookgasfilter in de kachelpijp monteren.
Ik kan me voorstellen dat zo'n voorziening verplicht wordt gesteld als men een houtkachel in huis heeft.
Bovendien kun je met de zogenaamde 'Zwitserse aanmaak methode' ook nog flink wat narigheid voorkomen door op de juiste manier de kachel aan te steken. De start van de kachel heeft juist de meeste luchtvervuiling tot gevolg.
Het zou natuurlijk het beste zijn als de rijksoverheid dit middels wetgeving bepaalt. Men zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat bij alle nieuw aan te brengen houtkachel-installaties zo'n houtrookfilter verplicht aangebracht moet worden.
Voor de bestaande gevallen zou men kunnen stellen dat die binnen een bepaalde redelijke termijn een dergelijke voorziening in hun kachelpijp moeten aanbrengen.
Dat zou heel wat schelen op het gebied van de CO2 uitstoot, fijnstof, stank, en rook. Er kan er in totaal ongeveer 95% van de schadelijke uitstoot mee worden teruggebracht. Dat is toch de moeite waard.

Verder zou ik zogenaamde allesbranders die in huizen en schuren staan totaal verbieden. Daar is namelijk geen kruid tegen gewassen. Men stookt er allerlei rommel in en bijvoorbeeld ook plastics en daar komt niet te harden en giftige dioxine bij vrij.
En vervolgens vervangt men het rookgasfilter. Maar de grap is wederom is aangetoond, nu door jou, dat al die maatregelen, om opwarming te beteugelen ,bedrog zijn. Immers, waar komt dat hout vandaan? Die pelletkachels gebruiken samengeperste houtkorrels dat uit de VS vandaan komt !!

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2020 3:37 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:

Het gaat hier inderdaad om luchtvervuiling die ECHT is en niet voldoende wordt bestreden versus NEP informatie als zou stikstof zo erg zijn in relatie tot natuurgebieden (dus: het verschil door de kabinetsdraai voor die natuur is niet zoals voorgesteld, voor wie er meer van af weet).

In beide gevallen telt het effect op de mens niet: in het geval van de kachels omdat de veroorzakers veel kiezers zijn, in het andere geval omdat invloedrijke natuurbeschermers meer grondgebied wensen, en "natuur" toch meer interesse krijgt dan "boeren".

Met echte effecten heeft alle gedoe dus niet te maken. Het spel wordt via de media gespeeld en de uitkomst wordt sowieso niet bepaald door feiten, metingen of de correctheid van modelmatige berekeningen.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2020 3:48 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:

Ja, als er bijvoorbeeld iets zout (chloride) in zit, of bij aanwezigheid van dingen als PVC.

Je zou zo ver kunnen gaan als het verbieden van de verkoop van allesbranders na een bepaalde datum. Op het moment dat je het aankondigt, weet je dat het stukken minder sexy zal worden om nog een allesbrander in huis te hebben. Een beperkt aantal allesbranders daar kan iets meer toezicht op zijn, en bij het aantonen van herhaaldelijk te hoge uitstoot, van mensen die weinig toeschietelijk zijn, voor zulke situaties zouden allesbranders weggesloopt kunnen worden.

Het zal de volksgezondheid in de buurt sterk verbeteren.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2020 3:53 pm 
lid

Biertje schreef:
Maar de grap is wederom is aangetoond, nu door jou, dat al die maatregelen, om opwarming te beteugelen ,bedrog zijn. Immers, waar komt dat hout vandaan? Die pelletkachels gebruiken samengeperste houtkorrels dat uit de VS vandaan komt !!

Tenzij natuurlijk de VS een duurzaam bosbeheer voert. Dat zou voor links en voor rechts een prima idee zijn, en goedkoop - mocht daar nog het een en ander aan schorten.

Tenminste, je kunt dan de uitstoot van CO2 beteugelen. Wat iets anders is dan de opwarming stoppen.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2020 4:01 pm 
lid

Rightnow schreef:
Biertje schreef:
Maar de grap is wederom is aangetoond, nu door jou, dat al die maatregelen, om opwarming te beteugelen ,bedrog zijn. Immers, waar komt dat hout vandaan? Die pelletkachels gebruiken samengeperste houtkorrels dat uit de VS vandaan komt !!

Tenzij natuurlijk de VS een duurzaam bosbeheer voert. Dat zou voor links en voor rechts een prima idee zijn, en goedkoop - mocht daar nog het een en ander aan schorten.

Tenminste, je kunt dan de uitstoot van CO2 beteugelen. Wat iets anders is dan de opwarming stoppen.

Probleem met verbranden van hout, in welke vorm dan ook, is dat de daarin opgeslagen CO2 en stikstof weer vrijkomt in de lucht. Het is niet duurzaam. Ook niet als je er bomen voor terug plant, want ten eerste kost het jaren voor ze weer voldoende CO2 opnemen, en ten tweede beperkt het de extra aanplant om het teveel wat er al is, uit de lucht te halen.

Hout is alleen duurzaam als je het verwerkt in bijvoorbeeld de bouw of meubelen. Het afval zou je dan wel kunnen gebruiken voor allerhande doelen, zoals het produceren van papier, o.a. verpakkingen ter vervanging van plastics.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]