Het is nu zo apr 05, 2020 9:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 1:16 am 
lid

Nee ik ben ook niet vóór "selectie", of zelf-opoffering en al die andere symptomen van de crisis als die uit de hand loopt. Maar ik ben ook geen tegenstander van de discussie erover.

Verontwaardigd aan de zijlijn blijven staan zonder voorstellen helpt niet. Wanneer we er niet over praten, niet over nadenken, reageert de willekeur. Wat in elk geval niet kan met IC-bedden en Corona, is om mensen zonder aanziens des persoons te laten wachten op beademing, in een wachtrij. Daarvoor verlopen de symptomen van Corona te snel.

Mijn standpunt in deze, wat desnoods zal moeten.. een stappenplan, één voor één deze maatregelen..

Fase 0: rouleer de bedden, hou dezelfde mensen niet 24/24 in beademing.. gebeurt nu al Fase 1: hou rekening met vrijwilligers. Als mensen niet geholpen willen worden, wat hun drijfveer ook is.. achterin de wachtrij. Uiteindelijk, als de wachtrij is opgelost worden ze geholpen, indien nodig, respectievelijk net niet te laat. Fase 2: lopende euthanasie zaken, mensen die beademd worden versnellen, dwz palliatieve zorg geven, bijvoorbeeld in de levenseinde-kliniek. Maakt een bed vrij. Fase 3: in Nederland is 90% van de overledenen aan corona chronisch patient van iets anders. Als de patient een euthanasie-verklaring heeft, volgt een redelijk gesprek met de dokter: als je terminaal bent binnen X maanden niet uitbehandelen, patient moet akkoord gaan.. Fase 4: iedereen die X maanden terminaal is achter in de rij.. Fase 5: een leeftijdsgrens stellen.

Ja @Enzo, dit IS inderdaad een hellend vlak, dus hopelijk hebben we fase 4 en fase 5 niet nodig. Maar.. deze hele epidemie is een hellend vlak en we kunnen (als politiek-ethische wijsneuzenbij WSP) deze keuzes toch aan de dokters en verpleegsters overlaten.. of.. moet dat juist wel ?

Wat is jullie mening.. eerlijk gezegd ben ik er zelf nog niet echt uit.

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 8:39 am 
lid

Selecteren is en zal altijd arbitrair blijven.

Waarom zou ik niet geholpen worden gezien mijn leeftijd en onderliggende ziekte en een kopschopper wel? Of die man of vrouw die argeloze mensen oplicht met babbeltrucs en volledig kaal plukt, zelfs van hun zelfgespaarde begrafenisreservering? Of die straatrover, verkrachter, etc.? Die hebben nu ook niet bevalt veel nut voor de samenleving, en wellicht vaak ook niet gehad ook. Terwijl ik toch aardig mijn bijdrage geleverd heb en misschien wel 100 kan worden als ik behandeld ben.

Wat wel vaak is, is dat ouderen in veel gevallen zelf geen behandeling meer willen hebben. Respecteer die keuze, wat de familie, of ouderling ook zegt of wil. Laat dat een keuze zijn van de persoon zelf. Geef mensen zo nodig een pijnloze dood, en trek je niets aan van mensen die zeggen dat dat niet mag. Het is hun leven niet, maar dat van de zieke.

En als er dan toch werkelijk keuzes gemaakt moeten worden, kijk dan inderdaad naar een strafblad. Wie geen respect heeft voor anderen, kan zelf ook weinig respect verwachten, laat staan eisen.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 9:19 am 
lid

Over het antwoord is al nagedacht. De Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC) heeft er onlangs het "draaiboek pandemie" voor opgesteld. Daarin staan de drie situaties van zorgverlening beschreven: de gebruikelijke zorg (fase 1), de zorg opschalen (fase 2) en de crisis-zorg (fase 3).

....

Het draaiboek geeft verschillende criteria op grond waarvan mensen in fase 3 niet meer op IC opgenomen moeten worden. Het gaat om de volgende gevallen:

Hartstilstand, waar niemand bij was waardoor te veel schade is ontstaan
Ernstig trauma, waarbij de kans op overlijden meer dan 90 procent is
Ernstige brandwonden, waarbij de kans op overlijden meer dan 90 procent is
Ernstige en onherstelbare hersenaandoeningen
Uitgezaaide kanker, inclusief bloedkanker (leukemie) met een lage levensverwachting
Orgaanfalen (zoals hartfalen of longfalen) met een lage levensverwachting
Ziektes van het immuunsysteem met een lage levensverwachting (zoals een HIV-besmetting waarbij behandeling niet meer mogelijk is)
Mensen die compleet hulpbehoevend zijn voor hun dagelijkse verzorging
Terminaal zieken

"Eigenlijk kijken we of je voordat je op de IC kwam al een lage levensverwachting had of dat je nu iets hebt waarmee de kans om te overleven sowieso heel klein is."

https://nos.nl/artikel/2328330-als-alle ... nomen.html

De vraag is niet gek en de vraag houdt ook niet direct een hellend vlak in.

Het is alleen vreselijk moeilijk om rationeel te blijven denken als het om leven en dood gaat.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 10:14 am 
lid

Het probleem is dat je je naasten niet kwijt wilt en als je zelf aan het leven hangt er ook moeilijk over na kunt denken. Het is de hoeveelheid zieken waar we nu dagelijks mee geconfronteerd worden, dat maakt ons bang. En bij mij nu ook zo'n IC bed, want in welk staat kom je daar weer van af als je kast al vol pillen staat? Ik denk in deze dagen vaak aan mijn vader. Een levensgenieter op leeftijd die te maken kreeg met een ziekte die ook nog niet te genezen is. Omdat ik hem niet kwijt wilde raken somde ik alle behandelingen op, waarna hij de volgende dag zei: We doen niets, ik ben nu nog mobiel en dat rekken, die behandelingen, doe je maar voor je gemoedsrust als ik voor honderd procent dement ben. Dat kwam voor mij als dochter hard binnen, maar maakte wel duidelijk dat je je eigen gevoelens opzij moet zetten en moet luisteren naar degene die het moet ondergaan.

Volgens onderstaand fragment (Jinek) volgen artsen altijd al de lijn waar we nu zo tegen sputteren:

Bart Berden: 'Italiaans zorgsysteem werkt heel anders'
https://www.rtl.nl/video/bcfe1139-3c07- ... f9c13b961/

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 11:35 am 
lid

Voor mij is ieder leven er één. Zolang de patient wil doorknokken moet hij daarbij zo goed mogelijk geholpen worden. Onzin dat dokters en verpleegsters dat voor ze gaan bepalen. Staat niet in de eed van Hippocrates. Dan begeef je je wat mij betreft op een hellend vlak. Ik voel niets voor druk op oude mensjes om hun plaats af te staan, of dat nou door nuttige idioten op de radio gebeurt, via groupthink sessies, of hoe dan ook. En als dit staand beleid, zoals hier en daar gesuggereerd wordt, leg dat dan maar op tafel. Naam en rugnummer please, hoe en wanneer we dat democratisch besloten hebben, en hoe we dat omgekeerd krijgen. Maar let op hè: Door de communicatieve "toppertjes" van het kabinet heb ik nu het beeld dat ethische wijsneuzerij gebuikt wordt als dekmantel voor economisch cq ideologisch cq bedrijfsmatig gerommel en knulligheid, en dat kost levens. Dat mag niet.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 11:42 am 
lid

Toen het slecht ging met mijn moeder werd ik door de huisarts gebeld, of ze naar het ziekenhuis moest worden overgebracht.
Mijn moeder had mij vaak verteld dat ze dat niet wilde, en vertelde haar huisarts dat dat alleen moest als ze het zelf wilde. Hij vertelde dat mijn moeder hem verteld had dat ze dat inderdaad niet wilde. Maar hij moest het toch ook aan de familie vragen, hoewel hij het zelf ook niet meer zinnig vond. Met mijn bevestiging heeft hij haar einde ingezet, samen met het verzorgingstehuis, om het zo comfortabel mogelijk voor mijn moeder te maken.

Ik vind dat familie soms een te grote stem krijgt en de wil van de zieke/oude te weinig wordt gerespecteerd.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 12:39 pm 
lid

baedeker schreef:
Voor mij is ieder leven er één. Zolang de patient wil doorknokken moet hij daarbij zo goed mogelijk geholpen worden. Onzin dat dokters en verpleegsters dat voor ze gaan bepalen. Staat niet in de eed van Hippocrates. Dan begeef je je wat mij betreft op een hellend vlak. Ik voel niets voor druk op oude mensjes om hun plaats af te staan, of dat nou door nuttige idioten op de radio gebeurt, via groupthink sessies, of hoe dan ook. En als dit staand beleid, zoals hier en daar gesuggereerd wordt, leg dat dan maar op tafel. Naam en rugnummer please, hoe en wanneer we dat democratisch besloten hebben, en hoe we dat omgekeerd krijgen. Maar let op hè: Door de communicatieve "toppertjes" van het kabinet heb ik nu het beeld dat ethische wijsneuzerij gebuikt wordt als dekmantel voor economisch cq ideologisch cq bedrijfsmatig gerommel en knulligheid, en dat kost levens. Dat mag niet.
Die hulp wordt toch ook geboden, maar je moet je ogen niet sluiten voor de gevolgen van deze ziekte, die meer is dan een 'griepje'. Daarover moet je ook nadenken. De beslissingen liggen nog steeds bij ons, hetzelfde als dat je nu afstand houdt van je medemens. Het enige wat we kunnen doen, omdat er nog geen medicijn tegen dit virus is.

'Het zijn echt verschrikkelijk zieke patiënten. Dit moet heel duidelijk worden'
https://nos.nl/artikel/2328382-het-zijn ... orden.html

"Je schrikt als je mensen ziet liggen. Het zijn echt verschrikkelijk zieke patiënten. Dit moet heel duidelijk worden voor iedereen. Ik werd er deze week pas echt mee geconfronteerd, omdat ik daarvoor vooral bezig was met de voorbereiding.

Mensen hebben een dubbelzijdige longontsteking en je kunt niets. We hebben heel weinig mogelijkheden, omdat er geen medicatie mogelijk is. Je ziet mensen soms ineens achteruitgaan. Sommigen liggen er al meer dan drie weken. En we zijn echt wel zieke mensen gewend, maar dit is totaal anders. De getallen, maar ook het ziektebeeld. Daardoor is het steeds weer opnieuw pionieren.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 6:55 pm 
lid

Lies schreef:
baedeker schreef:
Die hulp wordt toch ook geboden, maar je moet je ogen niet sluiten voor de gevolgen van deze ziekte, die meer is dan een 'griepje'. Daarover moet je ook nadenken. De beslissingen liggen nog steeds bij ons, hetzelfde als dat je nu afstand houdt van je medemens. Het enige wat we kunnen doen, omdat er nog geen medicijn tegen dit virus is.

'Het zijn echt verschrikkelijk zieke patiënten. Dit moet heel duidelijk worden'
https://nos.nl/artikel/2328382-het-zijn ... orden.html

"Je schrikt als je mensen ziet liggen. Het zijn echt verschrikkelijk zieke patiënten. Dit moet heel duidelijk worden voor iedereen. Ik werd er deze week pas echt mee geconfronteerd, omdat ik daarvoor vooral bezig was met de voorbereiding.

Mensen hebben een dubbelzijdige longontsteking en je kunt niets. We hebben heel weinig mogelijkheden, omdat er geen medicatie mogelijk is. Je ziet mensen soms ineens achteruitgaan. Sommigen liggen er al meer dan drie weken. En we zijn echt wel zieke mensen gewend, maar dit is totaal anders. De getallen, maar ook het ziektebeeld. Daardoor is het steeds weer opnieuw pionieren.

Maar beste Lies, de patiënt in kwestie ondervindt dit zelf aan den lijve. Laat hem of haar dan zelf de beslissing nemen. En dat de hulp puntje bij paaltje ook geboden wordt, daar ga ik aan twijfelen. In Italië krijgt wie zestig plus is nu al geen beademingsmachine. Dat gaat hier niet gebeuren? Als we door de sanering van de gezondheidszorg in dit land in dezelfde situatie terecht komen, dan wil ik wel volledige opening van zaken hebben.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 8:55 am 
lid

baedeker schreef:
Maar beste Lies, de patiënt in kwestie ondervindt dit zelf aan den lijve. Laat hem of haar dan zelf de beslissing nemen. En dat de hulp puntje bij paaltje ook geboden wordt, daar ga ik aan twijfelen. In Italië krijgt wie zestig plus is nu al geen beademingsmachine. Dat gaat hier niet gebeuren? Als we door de sanering van de gezondheidszorg in dit land in dezelfde situatie terecht komen, dan wil ik wel volledige opening van zaken hebben.
Dat zeg ik toch ook, beslis zelf, maar denk ook na over de gevolgen van dit naar virus. Vooral als je een lichaam hebt als een oude motor waaraan al flink gesleuteld is.

En nee baedeker, wij zijn niet als Italië, hoewel ze af en toe hier een schop onder hun gat moeten hebben. Ik hoor zojuist dat er geprobeerd wordt om twee mensen aan één beademingsapparaat te leggen. En ik las dat een Canadese arts met een apparaat bezig is waar negen patiënten tegelijk gebruik van kunnen maken.

Maar ga eerst testen. Neem nu dat geruzie tussen Hugo de Jonge en Groningen, nergens voor nodig. Verwijten omdat de Groningse arts Alex Friedrich zei dat we het land zijn met de meeste artsen-microbioloog per inwoners en duizenden van moleculaire laboratoria in de humane geneeskunde, diergeneeskunde, technische microbiologie en onderzoeklabs. Gewoon testen, testen, testen!

En wat lees je later, i.p.v. dat minister Hugo de Jonge niet blij is met de eigenwijze Groningse aanpak, trekt hij de beschuldiging aan UMCG in.

Minister Hugo de Jonge trekt beschuldiging aan UMCG in
https://www.dvhn.nl/groningen/Minister- ... 03696.html

Soms denk ik dat ze door de paniek niet in de gaten hebben hoeveel kennis in dit land zit, wat we al hebben opgebouwd.

Veel extra testcapaciteit beschikbaar voor coronapatiënten
https://nos.nl/artikel/2328435-veel-ext ... enten.html

Het laboratorium van Wageningen Bioveterinary Research (WBVR) kan vanaf maandag dagelijks tot 1500 tests uitvoeren om vast te stellen of een patiënt besmet is door het coronavirus. Ook nu al zou het lab monsters van patiënten kunnen testen, maar vanaf maandag is een nieuw testapparaat in gebruik waarmee het aantal drastisch opgevoerd kan worden.

Als het lab in Lelystad normale werktijden hanteert kunnen er dagelijks 500 tests gedaan worden, maar door 24 uur per dag te werken kan dat opgevoerd worden naar 1500. Woensdag schreef minister Hugo de Jonge in een Kamerbrief dat er dagelijks ongeveer tweeduizend coronatests gedaan worden in Nederland. De bijdrage van Lelystad zou dus een forse uitbreiding van de testcapaciteit betekenen. Veel hoogleraren microbiologie bepleiten nog steeds de noodzaak om veel meer te testen dan nu gebeurt.

"Wij zijn een onderzoeksinstituut", legt WBVR-directeur Ludo Hellebrekers uit, "maar we zijn ook een crisisorganisatie voor het ministerie van LNV. Wij kunnen meteen opschalen naar 24/7 draaien als er een crisis is door uitbraak van een dierziekte. Of van een zoönose, een dierziekte die op mensen kan overgaan. En dat kunnen we nu ook. Wij zijn er juist ook om in dit soort crisissituaties diagnostiek te doen."

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 9:01 am 
lid

Lies schreef:
baedeker schreef:
Dat zeg ik toch ook, beslis zelf, maar denk ook na over de gevolgen van dit naar virus. Vooral als je een lichaam hebt als een oude motor waaraan al flink gesleuteld is.

En nee baedeker, wij zijn niet als Italië, hoewel ze af en toe hier een schop onder hun gat moeten hebben. Ik hoor zojuist dat er geprobeerd wordt om twee mensen aan één beademingsapparaat te leggen. En ik las dat een Canadese arts met een apparaat bezig is waar negen patiënten tegelijk gebruik van kunnen maken.

Maar ga eerst testen. Neem nu dat geruzie tussen Hugo de Jonge en Groningen, nergens voor nodig. Verwijten omdat de Groningse arts Alex Friedrich zei dat we het land zijn met de meeste artsen-microbioloog per inwoners en duizenden van moleculaire laboratoria in de humane geneeskunde, diergeneeskunde, technische microbiologie en onderzoeklabs. Gewoon testen, testen, testen!

En wat lees je later, i.p.v. dat minister Hugo de Jonge niet blij is met de eigenwijze Groningse aanpak, trekt hij de beschuldiging aan UMCG in.

Minister Hugo de Jonge trekt beschuldiging aan UMCG in
https://www.dvhn.nl/groningen/Minister- ... 03696.html

Soms denk ik dat ze door de paniek niet in de gaten hebben hoeveel kennis in dit land zit, wat we al hebben opgebouwd.

Veel extra testcapaciteit beschikbaar voor coronapatiënten
https://nos.nl/artikel/2328435-veel-ext ... enten.html

Het laboratorium van Wageningen Bioveterinary Research (WBVR) kan vanaf maandag dagelijks tot 1500 tests uitvoeren om vast te stellen of een patiënt besmet is door het coronavirus. Ook nu al zou het lab monsters van patiënten kunnen testen, maar vanaf maandag is een nieuw testapparaat in gebruik waarmee het aantal drastisch opgevoerd kan worden.

Als het lab in Lelystad normale werktijden hanteert kunnen er dagelijks 500 tests gedaan worden, maar door 24 uur per dag te werken kan dat opgevoerd worden naar 1500. Woensdag schreef minister Hugo de Jonge in een Kamerbrief dat er dagelijks ongeveer tweeduizend coronatests gedaan worden in Nederland. De bijdrage van Lelystad zou dus een forse uitbreiding van de testcapaciteit betekenen. Veel hoogleraren microbiologie bepleiten nog steeds de noodzaak om veel meer te testen dan nu gebeurt.

"Wij zijn een onderzoeksinstituut", legt WBVR-directeur Ludo Hellebrekers uit, "maar we zijn ook een crisisorganisatie voor het ministerie van LNV. Wij kunnen meteen opschalen naar 24/7 draaien als er een crisis is door uitbraak van een dierziekte. Of van een zoönose, een dierziekte die op mensen kan overgaan. En dat kunnen we nu ook. Wij zijn er juist ook om in dit soort crisissituaties diagnostiek te doen."

Het wordt tijd dat minister de Jong beschuldigd gaat worden. Het UMGC is een van de weinige ziekenhuizen die de adviezen van de WHO opvolgt.
Verder goed nieuws over het testen maar laat laat laat...

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 11:30 am 
lid

Enzo501 schreef:
Het wordt tijd dat minister de Jong beschuldigd gaat worden. Het UMGC is een van de weinige ziekenhuizen die de adviezen van de WHO opvolgt.
Verder goed nieuws over het testen maar laat laat laat...
We kunnen het ook laten rusten, vooral omdat het altijd al een gemodder is geweest met wereldwijde infectieziekten. We zullen het zelf moeten oplossen door ons gedrag Enzo501, samen met onderzoekers en medici, voor mij belangrijker dan 'de goede bedoelingen' dagelijks van politici.

Zouden ze dit artikel uit 2004 hebben gelezen?

Het gevaar van wereldwijde infectieziekten
https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/ ... ekten.html

De mensheid is de afgelopen jaren meer dan eens opgeschrikt door de dreiging van vogelgriep, en in 2003 was de hele wereld in de ban van het Sars-virus. Virologen weten zeker dat de aarde op afzienbare termijn door een pandemie - een zeer grootschalige epidemie - zal worden getroffen. Dat het dan om een grieppandemie zal gaan, ligt erg voor de hand. Maar niemand kan voorspellen welke mutatie van het griepvirus de oorzaak zal zijn. Een vaccin kan daarom niet van tevoren worden gemaakt. De meest waarschijnlijke bron van een toekomstige pandemie lijkt Azië. De Wereldgezondheidsorganisatie houdt het continent angstvallig in de gaten, omdat in sommige streken mensen en dieren - met name vogels - zo dicht op elkaar leven dat de ziekteverwekkers makkelijk kunnen overspringen.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 12:06 pm 
lid

Veiligheidsdiensten hebben eerder gewaarschuwd voor de risico's van epidemieën en pandemieën, hoorde ik op het nieuws.

Waar we behoefte aan hebben, zijn politici die de belangen van de burgers behartigen, inclusief hun veiligheid, in plaats van baasje van een BV, genaamd BV Nederland te spelen, en de burgers als niets anders dan werktuig met gedwongen winkelnering zien.

De BB was dan niet opgeheven, maar gemoderniseerd, naar een soort van Calamiteitenwacht, met magazijnen die in deze tijd vereist zijn. Bijvoorbeeld noodbedden en andere medische materialen als twee overvolle treinen in de randstad het even niet met elkaar kunnen vinden. Of dagen durende stroom- of internetstoring, waarbij het volk zelfs bij de super niet meer terecht kan voor noodzakelijk voedsel.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 12:19 pm 
lid

Lies schreef:
Enzo501 schreef:
Het wordt tijd dat minister de Jong beschuldigd gaat worden. Het UMGC is een van de weinige ziekenhuizen die de adviezen van de WHO opvolgt. Verder goed nieuws over het testen maar laat laat laat...
We kunnen het ook laten rusten, vooral omdat het altijd al een gemodder is geweest met wereldwijde infectieziekten. We zullen het zelf moeten oplossen door ons gedrag Enzo501, samen met onderzoekers en medici, voor mij belangrijker dan 'de goede bedoelingen' dagelijks van politici.

De mensheid is de afgelopen jaren meer dan eens opgeschrikt door de dreiging van vogelgriep, en in 2003 was de hele wereld in de ban van het Sars-virus. Virologen weten zeker dat de aarde op afzienbare termijn door een pandemie - een zeer grootschalige epidemie - zal worden getroffen. Dat het dan om een grieppandemie zal gaan, ligt erg voor de hand. Maar niemand kan voorspellen welke mutatie van het griepvirus de oorzaak zal zijn. Een vaccin kan daarom niet van tevoren worden gemaakt. De meest waarschijnlijke bron van een toekomstige pandemie lijkt Azië. De Wereldgezondheidsorganisatie houdt het continent angstvallig in de gaten, omdat in sommige streken mensen en dieren - met name vogels - zo dicht op elkaar leven dat de ziekteverwekkers makkelijk kunnen overspringen.

Vanwaar toch die behoefte om het te laten rusten, Lies. Heb je aandelen in dit kabinet of zo?
We hebben een overheid die ervoor kiest niet voorbereid te zijn, en terwijl de mensen sterven uiterst knullig en soms zelfs kwaadaardig opereert.
Ik vind dat er keihard afgerekend mag worden, en wordt een beetje flauw van pogingen om dat met een "moeten we zelf doen" plat te slaan.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 1:02 pm 
lid

'Crisisteams waarschuwden al in 2016 voor tekort ic-bedden bij pandemie'
Zeker allemaal zelf maar ons eigen ic-bedje bestellen?

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 3:07 pm 
lid

baedeker schreef:
Lies schreef:
Enzo501 schreef:
Het wordt tijd dat minister de Jong beschuldigd gaat worden. Het UMGC is een van de weinige ziekenhuizen die de adviezen van de WHO opvolgt. Verder goed nieuws over het testen maar laat laat laat...

Vanwaar toch die behoefte om het te laten rusten, Lies. Heb je aandelen in dit kabinet of zo?
We hebben een overheid die ervoor kiest niet voorbereid te zijn, en terwijl de mensen sterven uiterst knullig en soms zelfs kwaadaardig opereert.
Ik vind dat er keihard afgerekend mag worden, en wordt een beetje flauw van pogingen om dat met een "moeten we zelf doen" plat te slaan.
Nee, ik heb er niets mee, maar in al het andere ook niet. Ik heb geen trek in een verkiezingsstrijd om keihard af te rekenen op een stembureau waar mensen komen en gaan. Ik hou mijn wereldje nogal klein op dit moment, om juist mensen niet op een IC bed te laten belanden. Zonder een medicijn is dit de enige keuze en niet flauw.

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 3:34 pm 
lid

baedeker schreef:
Voor mij is ieder leven er één. Zolang de patient wil doorknokken moet hij daarbij zo goed mogelijk geholpen worden. Onzin dat dokters en verpleegsters dat voor ze gaan bepalen. Staat niet in de eed van Hippocrates. Dan begeef je je wat mij betreft op een hellend vlak. Ik voel niets voor druk op oude mensjes om hun plaats af te staan, of dat nou door nuttige idioten op de radio gebeurt, via groupthink sessies, of hoe dan ook.

.. wat moet er wel gebeuren .. dat was mijn vraag. Volgende week kunnen er te weinig bedden zijn. Als de dokters en verplegers niet mogen beslissen, als er niet met patienten of hun familie mag worden gepraat over de dilemma's, wat doen we dan wél ?

Citaat:
En als dit staand beleid, zoals hier en daar gesuggereerd wordt, leg dat dan maar op tafel. Naam en rugnummer please, hoe en wanneer we dat democratisch besloten hebben, en hoe we dat omgekeerd krijgen. Maar let op hè: Door de communicatieve "toppertjes" van het kabinet heb ik nu het beeld dat ethische wijsneuzerij gebuikt wordt als dekmantel voor economisch cq ideologisch cq bedrijfsmatig gerommel en knulligheid, en dat kost levens. Dat mag niet.

Misschien kiest Rutte dit compromis, omdat de waarheid in het midden ligt ? Wanneer we mensen opsluiten in hun huizen, zoals Wilders voorstelt, kost dat ook doden. En het is de vraag, of een meer rigoreus beleid wel werkt, zie Spanje.. en een laissez-faire beleid werkt ook niet, zie Italie en de VS. Je onderschat hoe complex dit is. Het is reuze makkelijk, om de bestuurders die dit op hun nek hebben gekregen af te doen met knulligheid en wijsneuzerij, maar als je geen werkbaar alternatief hebt.. dan is het gepiep vanaf de zijlijn.

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 3:54 pm 
lid

Einstein schreef:
baedeker schreef:
Voor mij is ieder leven er één. Zolang de patient wil doorknokken moet hij daarbij zo goed mogelijk geholpen worden. Onzin dat dokters en verpleegsters dat voor ze gaan bepalen. Staat niet in de eed van Hippocrates. Dan begeef je je wat mij betreft op een hellend vlak. Ik voel niets voor druk op oude mensjes om hun plaats af te staan, of dat nou door nuttige idioten op de radio gebeurt, via groupthink sessies, of hoe dan ook.

.. wat moet er wel gebeuren .. dat was mijn vraag. Volgende week kunnen er te weinig bedden zijn. Als de dokters en verplegers niet mogen beslissen, als er niet met patienten of hun familie mag worden gepraat over de dilemma's, wat doen we dan wél ?

Citaat:
En als dit staand beleid, zoals hier en daar gesuggereerd wordt, leg dat dan maar op tafel. Naam en rugnummer please, hoe en wanneer we dat democratisch besloten hebben, en hoe we dat omgekeerd krijgen. Maar let op hè: Door de communicatieve "toppertjes" van het kabinet heb ik nu het beeld dat ethische wijsneuzerij gebuikt wordt als dekmantel voor economisch cq ideologisch cq bedrijfsmatig gerommel en knulligheid, en dat kost levens. Dat mag niet.

Misschien kiest Rutte dit compromis, omdat de waarheid in het midden ligt ? Wanneer we mensen opsluiten in hun huizen, zoals Wilders voorstelt, kost dat ook doden. En het is de vraag, of een meer rigoreus beleid wel werkt, zie Spanje.. en een laissez-faire beleid werkt ook niet, zie Italie en de VS. Je onderschat hoe complex dit is. Het is reuze makkelijk, om de bestuurders die dit op hun nek hebben gekregen af te doen met knulligheid en wijsneuzerij, maar als je geen werkbaar alternatief hebt.. dan is het gepiep vanaf de zijlijn.

Dat is maar ten dele.

Als Rutte, zoals iedereen heeft kunnen doen, twee maanden geleden om zich heen had gekeken, en dan ook iets verder weg op de aardbol, had hij kunnen zien hoe snel het virus om zich heen grijpt.
Zelfs zonder kennis van het specifieke virus weten we allemaal dat de besmettingen in ieder geval ook door onderling menselijk contact plaats vinden.
Als je dan niet goed voorbereid bent, en het aantal besmettingen voorlopig zeker, zo laag mogelijk moet houden, zit er simpelweg niets anders op dan een zo uitgebreid mogelijke lockdown. Je 'koopt' dan tijd, zodat je je alsnog beter kunt voorbereiden door bijv. zorg beter van middelen te voorzien en te organiseren. Dan waren de beschikbare middelen beter gedistribueerd geweest met minder kans op besmettingen via artsen n.b. Dan hadden we zes weken geleden een uitgewerkt plan gehad over hoe het aantal IC-bedden beter op peil te brengen met de te verwachten behoefte, en niet pas nu, gisteren nog na gedram van de Kamer te horen krijgen dat het wel gaat lukken om 1 april 1600 IC-bedden te hebben, vermoedelijk, waarschijnlijk, want dat er werd er wel aan toegevoegd.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 3:55 pm 
lid

Einstein schreef:
baedeker schreef:

Citaat:

Wat er moet gebeuren? Ik vrees dat het te laat is. Maandag of dinsdag is het code zwart en zullen mensen op een andere manier dan door de reguliere ziekenhuiszorg geholpen moeten worden.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 4:58 pm 
lid

Nederland zou zich rot moeten schamen

https://www.tubantia.nl/enschede/samenw ... oogle.com/

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 5:32 pm 
lid

Biertje schreef:
Nederland zou zich rot moeten schamen

https://www.tubantia.nl/enschede/samenw ... oogle.com/

Duitsers gaan straks echt voor, als het virus daar in alle hevigheid toeslaat.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]