Het is nu zo jul 12, 2020 2:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 399 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 20  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#261  BerichtGeplaatst: di mei 26, 2020 6:29 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19271
Berichten: Intopic
P-G schreef:
De Algemene Vergadering van Air France-KLM heeft zojuist ingestemd met een bonus voor topman Benjamin Smith.

Aandeelhouders Air France-KLM stemmen voor bonus topman Smith

Dit mag niet zonder gevolgen blijven!
Absoluut. Hoekstra zal nu moeten eisen dat AF zijn Airbus 380 afstoot want daar is geen toekomst meer voor. Steeds meer airliners doen dat namelijk, en dat kun je op onderstaande youtube kanaal zien.

https://www.youtube.com/channel/UC29_CC ... Leg/videos

En dan Alitalia, 3 miljard overheidssteun. Als je 7 geen positieve kasstroom kan laten zien zou een maatschappij failliet verklaard moeten worden. Dus zie hier waarvoor de Corona-steun gebruikt. Het is een schande.

https://www.youtube.com/watch?v=v9Q4yBK7KLU

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#262  BerichtGeplaatst: wo mei 27, 2020 8:15 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 8293
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
HvR schreef:
Biertje schreef:
En waarvan het leasebedrijf gevestigd is in Ierland en de eigenaren op de Kaaimaneilanden wonen, net als als Richard Brandson. De Australische overheid is een stuk slimmer die wil een bail-in.

De going concern waarde van KLM is momenteel nul en het kan best zijn dat 1 hun in Europa genoeg is. Dat betekent dat Frankfurt en Heathrow het met elkaar uit moeten vechten. Ik kan niet overzien wat de Brexit betekent voor die tweestrijd maar het kan best zijn dat Frankfurt aan het langst eind trekt.


Waar is die VOC-mentaliteit, die snapt dat de mainport-functie essentieel is voor NL en die de competitie gewoon wint van de rest ? :rolleyes:

Wij kunnen niet zonder Schiphol en Rotterdam !
Ik stel vast dat met de komst van COVID-19 een hoop onzekerheden zijn gekomen die niet binnen 3 jaar weg zijn.

Ik constateer het volgende:

1, Er is een overcapaciteit aan vliegtuigen en dus ook hubs.
2. Veel luchtvaartmaatschappijen zijn niet winstgevend zelfs niet als er schaalvergroting plaats heeft gevonden.
3. Vliegtuigmaatschappijen toevallig wel de sector zijn die brandstof gebruiken dat belastingvrij is.
4. Mij is niet duidelijk wat de werkelijke waarde is van de netwerken die KLM heeft, die zijn mogelijk zwaar overschat.
5. Dat slots in zoverre een waarde hebben als maatschappijen op de betreffende daarop een uitbreiding kunnen krijgen
6. Bij lucht- en zeehavens is er sprake van privatisering van winsten en socialisering van verliezen
7. De eigenaren van Schiphol mogelijk toch zichzelf weer dividend uitkeren
8 .Schiphol kan niet verder groeien zolang de veiligheid in het geding is. Schiphol heeft het meeste aantal runway incursions in Europa en daar zijn we kennelijk ook nog trots op.
9. Schiphol is onvoorstelbaar door continue wisselende banen en levert daardoor ook een gevaar op voor buitenlandse piloten die iet bekend zijn met dit fenomeen.
10. Daar elk land met een hub klaar staat om de hub koste wat het kost in stand te houden vrees ik dat wij dat simpelweg gaan verliezen.
11.Als het personeel moet bloeden voor het redden van KLM, dan ook een haircut voorde leasemaatschappijen of renteloos doorrollen schulden.
12. Als overstappers op Schiphol niets betalen en de overstap feitelijk wordt betaald door de belastingbetaler, wie heeft dan profijt van de overstapper?
13, Vluchten met één overstap zijn goedkoper dan over rechtstreekse vluchten
14. Nederland kan zeker niet zonder toeristen maar waaruit blijkt dat toeristen geen zin heb in een overstap op bijvoorbeeld Frankfurt?

15.Over de Rotterdams haven: de haventarieven zijn hoog maar daarmee worden zelfs alle kosten niet gedekt. Bedrijven die langdurig in de Rotterdamse haven willen blijven pachten de grond voor 100 jaar en betalen daar een spotprijsje voor.
16. Nederland is een open economie met heel veel export waardoor we een positieve handelsbalans hebben Een maakindustrie hebben we niet neer dus de kans dat we keihard worden getroffen zit er dik in. En daar is niet zo heel veel aan de te doen.
17. We moeten vooral niet in paniek raken en enkel denken aan de staatsschuld en die weer zo snel mogelijk afgelost moet worden. Daar moeten we de eerste 10 jaar niet eens aan denken
18. Nederland is een van de weinige landen dat toestaat dat buitenlandse auto;s kosteloos op de Nederlandse wiegen kunnen rijden en dat geldt ook voor vrachtauto's.

Een goede analyse naar mijn mening.
Biertje ga in de politiek of wordt adviseur van de minister.
Op dit forum blijft het toch kletsen zonder enig doel of effect.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#263  BerichtGeplaatst: wo mei 27, 2020 11:53 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19271
Berichten: Intopic
Dit is precies waar ik bang voor ben: een opkooprace van aandelen voor een holding van een vliegbedrijf tussen 2 staten.

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1041 ... lm-opkopen

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#264  BerichtGeplaatst: wo mei 27, 2020 2:34 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 55648
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Biertje schreef:
HvR schreef:


Waar is die VOC-mentaliteit, die snapt dat de mainport-functie essentieel is voor NL en die de competitie gewoon wint van de rest ? :rolleyes:

Wij kunnen niet zonder Schiphol en Rotterdam !
Ik stel vast dat met de komst van COVID-19 een hoop onzekerheden zijn gekomen die niet binnen 3 jaar weg zijn.

Ik constateer het volgende:

1, Er is een overcapaciteit aan vliegtuigen en dus ook hubs.
2. Veel luchtvaartmaatschappijen zijn niet winstgevend zelfs niet als er schaalvergroting plaats heeft gevonden.
3. Vliegtuigmaatschappijen toevallig wel de sector zijn die brandstof gebruiken dat belastingvrij is.
4. Mij is niet duidelijk wat de werkelijke waarde is van de netwerken die KLM heeft, die zijn mogelijk zwaar overschat.
5. Dat slots in zoverre een waarde hebben als maatschappijen op de betreffende daarop een uitbreiding kunnen krijgen
6. Bij lucht- en zeehavens is er sprake van privatisering van winsten en socialisering van verliezen
7. De eigenaren van Schiphol mogelijk toch zichzelf weer dividend uitkeren
8 .Schiphol kan niet verder groeien zolang de veiligheid in het geding is. Schiphol heeft het meeste aantal runway incursions in Europa en daar zijn we kennelijk ook nog trots op.
9. Schiphol is onvoorstelbaar door continue wisselende banen en levert daardoor ook een gevaar op voor buitenlandse piloten die iet bekend zijn met dit fenomeen.
10. Daar elk land met een hub klaar staat om de hub koste wat het kost in stand te houden vrees ik dat wij dat simpelweg gaan verliezen.
11.Als het personeel moet bloeden voor het redden van KLM, dan ook een haircut voorde leasemaatschappijen of renteloos doorrollen schulden.
12. Als overstappers op Schiphol niets betalen en de overstap feitelijk wordt betaald door de belastingbetaler, wie heeft dan profijt van de overstapper?
13, Vluchten met één overstap zijn goedkoper dan over rechtstreekse vluchten
14. Nederland kan zeker niet zonder toeristen maar waaruit blijkt dat toeristen geen zin heb in een overstap op bijvoorbeeld Frankfurt?

15.Over de Rotterdams haven: de haventarieven zijn hoog maar daarmee worden zelfs alle kosten niet gedekt. Bedrijven die langdurig in de Rotterdamse haven willen blijven pachten de grond voor 100 jaar en betalen daar een spotprijsje voor.
16. Nederland is een open economie met heel veel export waardoor we een positieve handelsbalans hebben Een maakindustrie hebben we niet neer dus de kans dat we keihard worden getroffen zit er dik in. En daar is niet zo heel veel aan de te doen.
17. We moeten vooral niet in paniek raken en enkel denken aan de staatsschuld en die weer zo snel mogelijk afgelost moet worden. Daar moeten we de eerste 10 jaar niet eens aan denken
18. Nederland is een van de weinige landen dat toestaat dat buitenlandse auto;s kosteloos op de Nederlandse wiegen kunnen rijden en dat geldt ook voor vrachtauto's.

Een goede analyse naar mijn mening.
Biertje ga in de politiek of wordt adviseur van de minister.
Op dit forum blijft het toch kletsen zonder enig doel of effect.


Ik zou zeggen dat politici meer en beter moeten luisteren naar de samenleving.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#265  BerichtGeplaatst: vr mei 29, 2020 1:58 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 55648
Berichten: Intopic
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#266  BerichtGeplaatst: vr mei 29, 2020 2:42 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 25, 2013 5:34 pm
Berichten: 7339
Berichten: Intopic
Raya schreef:


Mooi!

Vanmiddag kwam op sociale media voorbij dat wij als samenleving vier en een halve miljard euro besteden aan het redden van KLM - en daarmee tevens de verschaffers van kapitaal, leasemaatschappijen, handelaren in olie en daarvan afgeleide producten, belastingontwijkders en bonustrekkers -, zes en een half ton voor de agrarische sector, drie ton voor de culturele sector én een applaus voor de zorg...

_________________
"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#267  BerichtGeplaatst: vr mei 29, 2020 3:35 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 55648
Berichten: Intopic
Het virus is echt.
Maar wordt van begin af aan misbruikt, om met name grote bedrijven de hand boven het hoofd te houden en hun aandeelhouders van geld te voorzien.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#268  BerichtGeplaatst: zo mei 31, 2020 4:07 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 55648
Berichten: Intopic
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#269  BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2020 10:37 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19271
Berichten: Intopic
Hier weer een mooi voorbeeld van hoe de steun niet de reële economie in rolt en niet bij de werknemers komt maar in de financiële economie.

Want waarom ga je een bedrijf als Hema steunen terwijl het bedrijf door de huidige en vorige eigenaren volgehangen is met schuld en ontdaan is van de activa zoals winkelpanden en al jaren verlies draait? Jammer van die 9500 banen en jammer dat er nog meer winkelruimte leeg komt maar Hema redden het domste wat je kunt doen. En: Fokker hebben we eveneens niet gered want geen toekomst. Sterker, ook de winkelpanden zijn veelvuldig van eigenaar verwisseld en met schuld volgehangen. Ik vind het vreselijk jammer als Hema het loodje legt maar het is echt niet anders.

https://nos.nl/artikel/2336280-overheid ... -hema.html

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#270  BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2020 12:06 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 55648
Berichten: Intopic
Net als bij V&D.
Dat werd ook leeggezogen en niet gered.

De reddingen beginnen steeds meer de schijn van vriendjespolitiek te vertonen. Het gaat niet om de banen, het gaat om een vriendje.

De Hema die verdwijnt zou heel naar zijn, maar kan ook ruimte bieden aan nieuwe ondernemingen.
We moeten dan wel een les leren: We moeten af van die bloedzuigbeleggers, die ondernemingen leegzuigen en vervolgens vol pompen met schulden.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#271  BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2020 2:50 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19271
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Net als bij V&D.
Dat werd ook leeggezogen en niet gered.

De reddingen beginnen steeds meer de schijn van vriendjespolitiek te vertonen. Het gaat niet om de banen, het gaat om een vriendje.

De Hema die verdwijnt zou heel naar zijn, maar kan ook ruimte bieden aan nieuwe ondernemingen.
We moeten dan wel een les leren: We moeten af van die bloedzuigbeleggers, die ondernemingen leegzuigen en vervolgens vol pompen met schulden.

:aplaus:

Ja, en je kunt niet verhinderen dat er nog leegstad komt in de winkelcentra, Dat kan mogelijk alleen als de huurprijzen drastisch worden verlaagd. Veel vastgoed is ook tich keer doorverkocht tegen steeds hogere prijzen en met steeds meer schuld. Zowel bij de Hema als V&D hebben de investeringsmaatschappijen destijds al het geld uit de onderneming gehaaldm nu rest enkel nog het karkas.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#272  BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2020 3:07 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 55648
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Raya schreef:
Net als bij V&D.
Dat werd ook leeggezogen en niet gered.

De reddingen beginnen steeds meer de schijn van vriendjespolitiek te vertonen. Het gaat niet om de banen, het gaat om een vriendje.

De Hema die verdwijnt zou heel naar zijn, maar kan ook ruimte bieden aan nieuwe ondernemingen.
We moeten dan wel een les leren: We moeten af van die bloedzuigbeleggers, die ondernemingen leegzuigen en vervolgens vol pompen met schulden.

:aplaus:

Ja, en je kunt niet verhinderen dat er nog leegstad komt in de winkelcentra, Dat kan mogelijk alleen als de huurprijzen drastisch worden verlaagd. Veel vastgoed is ook tich keer doorverkocht tegen steeds hogere prijzen en met steeds meer schuld. Zowel bij de Hema als V&D hebben de investeringsmaatschappijen destijds al het geld uit de onderneming gehaaldm nu rest enkel nog het karkas.


Yep!

En uiteindelijk zal iemand het verlies moeten dragen, maar laten we er voor zorgen dat dat niet de gewone burgers zijn, die part noch deel hebben aan de speculaties van beleggers.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#273  BerichtGeplaatst: zo jun 07, 2020 6:41 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19271
Berichten: Intopic
dubbei

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Laatst bijgewerkt door Biertje op zo jun 07, 2020 6:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#274  BerichtGeplaatst: zo jun 07, 2020 6:44 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19271
Berichten: Intopic
Hema betaalt in 2019 53 miljoen aan rente voor een lening van 750 miljoen, dus 7% !Als Hema niet eens 50 miljoen kan aflossen hoezo is het bedrijf dan levensvatbaar?

https://www.vastgoedmarkt.nl/financieel ... -101153187

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#275  BerichtGeplaatst: ma jun 08, 2020 10:06 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 55648
Berichten: Intopic
De zorg staat zeer hevige bezuinigingen te wachten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#276  BerichtGeplaatst: ma jun 08, 2020 4:41 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19271
Berichten: Intopic
Als dank voor hun keihard werken op de IC en daarna

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#277  BerichtGeplaatst: zo jun 14, 2020 5:08 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19271
Berichten: Intopic
Boekhoorn en Hema-schuldeisers bereiken geen akkoord over vermindering schulden
UPDATEHema-eigenaar Marcel Boekhoorn heeft geen akkoord kunnen sluiten met de schuldeisers van de warenhuisketen om de financiële problemen op te lossen. Dat laat de miljardair via zijn investeringsmaatschappij Ramphastos weten.


Boekhoorn is teleurgesteld over de uitkomst. Hij spreekt van een ‘fantastisch bod van 523 miljoen euro’ dat hij de schuldeisers deed. Daarmee zouden de schulden van de onderneming met een half miljard teruggebracht worden en kon de Hema volgens hem als ‘gezond gefinancierd bedrijf’ doorgaan. Volgens hem lijkt het erop dat de crediteuren dat bod ‘niet serieus in overweging’ hebben genomen. ,, Blijkbaar willen ze een markttest doen en kijken of er elders meer te halen is. Ik denk niet dat dit in het belang is van Hema en de kans is groot dat het bedrijf wederom ten prooi zal vallen aan opportunistische investeerders.’’

Wat de exacte gevolgen van het mislukken van de onderhandelingen zijn, laat Ramphastos in het midden. Morgen moet het bedrijf een schuld van ruim 50 miljoen euro aflossen. Gebeurt dit niet, dan kunnen de schuldeisers het eigendom van Hema opeisen.

Ramphastos en Boekhoorn stellen na te laten gaan “wat de recente ontwikkelingen betekenen voor de rol die zij in de toekomst kunnen en willen spelen” bij Hema. Boekhoorn nam de warenhuisketen in 2018 over en had een strategie ingezet met onder meer samenwerkingsverbanden en verdere internationale uitbreiding.

Blokker-moederbedrijf
De afgelopen dagen ontstonden er al een aantal initiatieven om de HEMA te redden. Zo wil burgerinitiatief #welovehema Nederlandse burgers laten investeren en met dat geld een aantal van de dure leningen aflossen en wil HoudeHema van HEMA een coöperatie maken. Eerder werd ook gesproken over mogelijke staatssteun voor de winkelketen.

Blokker-moederbedrijf Mirage Retail Group bracht donderdag een bod uit bij de schuldeisers. Dit om tot een akkoord te komen over het verminderen van de schuldenberg, zo bevestigde een woordvoerder van het bedrijf eerder vandaag. Topman Michiel Witteveen zou volgens De Telegraaf de schuldenberg van Hema willen verkleinen van de huidige 880 miljoen euro tot tussen de 400 en 500 miljoen euro. Dat moest gebeuren door het wegstrepen van schulden en nieuwe investeringen. ,,Het is de bedoeling dat iedereen inlevert en dan zijn we ook bereid om zelf geld in te brengen om van Hema weer een gezond bedrijf te maken”, aldus Witteveen tegen de krant. Precieze bedragen noemde hij niet.

De Mirage Retail Group legde het bod neer bij de schuldeisers van Hema. Die gingen in overleg met eigenaar Marcel Boekhoorn om een deel van hun schulden weg te strepen in ruil voor een belang.

Sprinkhaaninvesteerders
Vakbond FNV wil dat sprinkhaaninvesteerders, die een bedrijf kaalplukken en dan weer verdergaan, wettelijk aan banden worden gelegd. De vakbond zegt dat in reactie op de situatie bij Hema dat volgens FNV al jaren wordt “gebruikt als geldautomaat”. ,,We moeten af van de hoge mate van schuldfinanciering. De schuldeisers bij Hema worden al jarenlang door de overheid gefaciliteerd”, zegt vakbondsbestuurder Danielle Wiek.

Sprinkhaan­in­ves­teer­ders moeten wettelijk aan banden worden gelegd. De Hema wordt al jaren gebruikt als geldauto­maat.

FNV-bestuurder Danielle Wiek
FNV hekelt niet alleen de schuldenlast bij HEMA maar ook het gebrek aan waardering van het personeel. Door de hoge schulden ging de winkelketen op het loon van de medewerkers bezuinigen terwijl er wel werd geïnvesteerd in buitenlandse uitbreiding, stelt Wiek. Ze wijst daarbij ook op het feit dat er weinig mogelijkheid tot inspraak was voor het personeel.

Plannen om HEMA te redden waarbij personeel zou moeten investeren, raadt FNV af. Die plannen lijken “misschien sympathiek” maar spekken “uiteindelijk alleen de kas van Boekhoorn en de andere schuldeisers”.

Zwaar weer
Hema verkeert in zwaar weer. De schuld van meer dan 750 miljoen euro is al jaren te hoog. Door de sluiting van 300 HEMA vestigingen in het buitenland als gevolg van de coronacrisis kwam het bedrijf in een zodanige positie dat er op korte termijn een oplossing moest worden gevonden voor de enorme schuldenlast.

Hema kwam eind 2018 weer in Hollandse handen na zeven jaar leuren door Lion Capital. Nog geen twee jaar nadat miljardair Marcel Boekhoorn de winkelketen overnam van de Britse durfinvesteerders, proberen schuldeisers eigenaar te worden van ons nationale warenhuis. In ruil daarvoor zijn ze bereid 300 miljoen euro aan schulden weg te strepen.

Ook de overheid praat mee over de redding van Hema. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft enkele weken geleden zakenbank Lazard ingehuurd om te onderzoeken welke rol de regering kan spelen bij het door schulden overladen winkelbedrijf, bijvoorbeeld in de vorm van garanties op leningen.

Meer Nederlandse kapers op de kust
Ook het initiatief HoudeHema wil Hema kopen en daarmee het oer-Hollandse merk uit handen van buitenlandse investeerders houden. Vrijdag werd ook een crowdfunding-initiatief gelanceerd met hetzelfde doel onder de noemer #welovehema.

Arjen Leest, merkenstrateeg en een van de initiatiefnemers van de actie om Hema te hulp te schieten, is bang dat de schuldeisers geen hart hebben voor het bedrijf. Volgens hem zijn buitenlandse investeerders er ook de oorzaak van dat Hema jarenlang is ‘leeggetrokken'. Daardoor kampt HEMA al jaren met een schuldenlast van honderden miljoenen euro’s.

Hartverwarmend
Hema noemde het initiatief hartverwarmend. Een woordvoerster geeft aan dat de keten er ‘an sich’ niet slecht voor staat. ,,Maar de schuld is wel te hoog. We hebben eerder al gezegd dat we daarover met schuldeisers in gesprek willen om een oplossing te vinden. Zolang de onderhandelingen lopen doen we geen mededelingen.”

Vakbond FNV maakt zich zorgen over de keten. FNV-bestuurder Daniëlle Wiek zegt dat veel medewerkers van Hema vrezen voor het voortbestaan van hun winkel en daarover vragen stellen aan de bond. Zelf denkt Wiek dat er wel een oplossing gaat komen, maar heel gerust is ze er ook niet op. Volgens de vakbondsvrouw is het vooral belangrijk dat de schuld wordt afgebouwd. Wie dan precies de eigenaar van Hema is, maakt haar minder uit.


https://www.ad.nl/economie/boekhoorn-en ... ~ae0dfae9/

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#278  BerichtGeplaatst: zo jun 14, 2020 5:14 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19271
Berichten: Intopic
En te tegen Mei Li Vos en tegen die andere mensen die de Hema willen redden zeg ik: jullie zijn sufferds, er zit behoudens dan wat geld en een beetje voorraad niets meer in de onderneming. Jullie zijn te laat.

https://www.ad.nl/economie/twee-burgeri ... ~acd97d30/

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#279  BerichtGeplaatst: zo jun 14, 2020 5:33 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 07, 2012 10:05 am
Berichten: 2991
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Als dank voor hun keihard werken op de IC en daarna


De IC-zorg heeft nooit overcapaciteit hoeven draaien in die zin dat er méér IC-zorg moest worden geleverd dan het maximale aantal beschikbare plaatsen. Die mensen hebben gewoon hun werk gedaan, want als je kiest voor een baan op de IC, dan weet je nou eenmaal dat je daar niet de mensen treft die eventjes moeten bijkomen van een gekneusde teen of een vuiltje in hun oog. Dan ben je verpleegkundige voor zware gevallen en als je daar niet tegen kunt, moet je niet op de IC gaan werken. Voor hetzelfde geld was er een terroristische aanslag geweest op Eindhoven Airport, of een gruwelijke kettingbotsing op de A2, waardoor je IC zomaar vol had gelegen. Vol met mensen met vreselijke verwondingen, trauma's, coma's, orgaandefecten, enz. En nu was het corona waardoor een héél korte tijd zomaar de maximale capaciteit van de IC even nodig was. Dus je moet dan 1 of 2 maanden op maximale capaciteit draaien. Wat dús betekent, als dat al een probleem is, dat die IC-verpleegkundigen eigenlijk gewend zijn op 60-70% van de capaciteit te draaien. En nu het héél eventjes 100% was (niet overal, maar in sommige ziekenhuizen) zijn ze opeens uitgeput en toe aan vakantie? Ik moet ELKE dag 100% van mijn capaciteit draaien op mijn werk, anders kan ik naar een andere baan gaan zoeken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#280  BerichtGeplaatst: zo jun 14, 2020 8:44 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 55648
Berichten: Intopic
PeterJKH schreef:
Biertje schreef:
Als dank voor hun keihard werken op de IC en daarna


De IC-zorg heeft nooit overcapaciteit hoeven draaien in die zin dat er méér IC-zorg moest worden geleverd dan het maximale aantal beschikbare plaatsen. Die mensen hebben gewoon hun werk gedaan, want als je kiest voor een baan op de IC, dan weet je nou eenmaal dat je daar niet de mensen treft die eventjes moeten bijkomen van een gekneusde teen of een vuiltje in hun oog. Dan ben je verpleegkundige voor zware gevallen en als je daar niet tegen kunt, moet je niet op de IC gaan werken. Voor hetzelfde geld was er een terroristische aanslag geweest op Eindhoven Airport, of een gruwelijke kettingbotsing op de A2, waardoor je IC zomaar vol had gelegen. Vol met mensen met vreselijke verwondingen, trauma's, coma's, orgaandefecten, enz. En nu was het corona waardoor een héél korte tijd zomaar de maximale capaciteit van de IC even nodig was. Dus je moet dan 1 of 2 maanden op maximale capaciteit draaien. Wat dús betekent, als dat al een probleem is, dat die IC-verpleegkundigen eigenlijk gewend zijn op 60-70% van de capaciteit te draaien. En nu het héél eventjes 100% was (niet overal, maar in sommige ziekenhuizen) zijn ze opeens uitgeput en toe aan vakantie? Ik moet ELKE dag 100% van mijn capaciteit draaien op mijn werk, anders kan ik naar een andere baan gaan zoeken.


Het aantal ic-bedden in Nederland was ca. 1050.
Er hebben ca. 1500 coronapatiënten tegelijk op de IC gelegen. Dat is naast de IC bedden die werden bezet door niet coronapatiënten. Het aantal IC-bedden is een paar keer opgeschaald door overal bedden en apparatuur weg te halen, zelfs afgeschreven apparatuur.

Dit was naast de extra bedden voor coronapatiënten die niet op de IC werden opgenomen.

Het ziekenhuispersoneel is flink belast geworden. Overbelast. Vooral omdat het langdurige IC-opnamen waren. Niet van een week tot er was gestabiliseerd maar 3 weken of zelfs langer, tenzij er sprake was van overlijden voor die tijd, en dat waren er velen (zo'n 3000). En dat trekt ook een grote wissel op verpleegkundigen. Die verliezen niet graag een patiënt. Dat verliezen vreet aan ze. Logisch.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 399 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: animo en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling