Het is nu zo aug 09, 2020 5:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 326 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: ma jun 15, 2020 12:45 pm 
lid

Tot nu toe profiteert het CDA nog weinig van hun ministers in de corona-crisis.
Alle waardering gaat naar Rutte.
Natuurlijk worden de leden daar onrustig van.
Hoekstra doet het uitstekend op financiën ,maar hij lijkt te veel op Rutte en
blijkbaar kiezen de mensen liever de echte en niet de namaak.
Met Hugo de Jong als leider ,gaat het CDA meer naar het midden , naar minder concurrentie in de zorg,
naar de coöperaties en het midden en klein bedrijf.
Ik ben benieuwd wie de leider gaat worden.

Leden van het CDA stemmen begin volgende maand over een lijsttrekker voor de komende verkiezingen voor de Tweede Kamer. Minister Wopke Hoekstra van financiën en Hugo de Jonge van volksgezondheid gelden als belangrijkste kanshebbers.

Het is nog niet bekend of er een lijsttrekkersverkiezing komt, meldt de partij maandag. “Dit zal het bestuur besluiten op basis van de kandidaten die zich melden.” De kandidaten moeten voor de functie solliciteren.
Op 26 juni komt het bestuur met zijn voordracht voor een lijsttrekker. Daarna kunnen zich nog tegenkandidaten melden. De leden kiezen dan digitaal tussen 6 en 9 juli de nieuwe leider van de christendemocraten. Ook als er maar één lijsttrekker wordt voorgedragen kunnen leden hun stem uitbrengen.

Partijvoorzitter Rutger Ploum: ‘Wij vinden het nu het goede moment om dit te doen. Mogelijke kandidaten waren de afgelopen maanden erg druk met het bestrijden van de Coronacrisis en de gevolgen ervan. En we gaan ook weer een intensieve herfst tegemoet. Daarna start de campagne al.”

https://www.trouw.nl/nieuws/leden-cda-b ... ~b7324a65/

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: ma jun 15, 2020 1:22 pm 
lid

lekker democratisch maar niet heus. En Hugo de Jonge, samen met Wopde dé grootste leugenaars. Hoezo gaat er iets veranderd worden?

\
Zorg moet fundamenteel anders volgens 'coronaminister' Hugo de Jonge: 'Regie terug bij overheid’
INTERVIEWHet Nederlandse zorgstelsel met de ieder voor zich-mentaliteit moet overboord. De coronacrisis bewijst dat ook hierna verregaande samenwerking nodig blijft tussen ziekenhuizen, verpleegzorg en huisartsen, vindt vicepremier Hugo de Jonge.

Edwin van der Aa en Niels Klaassen 13 jun. 2020 Laatste update: 11:58
309
6
,,Ieder voor zich is gewoon geen oplossing”, zegt minister De Jonge van Volksgezondheid (CDA) vandaag in een interview met deze nieuwssite. ,,Wat mij betreft moeten alle soorten zorg straks verregaand blijven samenwerken. De centrale overheid moet soms een dwingende en sturende rol hebben.”

De coronacrisis duwde de Nederlandse zorg in een strak nationaal korset, met landelijke verdeling van bedden, gecentraliseerde inkoop en distributie van beschermingsmiddelen en tests. De Jonge is al langer kritisch over doorgeslagen marktwerking in de zorg en gaat zijn plannen nog samen met kabinet en Kamer uitwerken. ,,Deze crisis is één groot pleidooi voor minder markt, meer samenwerking en meer centrale regie.”

Coronabesmettingen
Vijftien weken na de eerste coronabesmetting telt Nederland ruim 6000 geregistreerde doden en bijna 12.000 ziekenhuisopnames. Het virus sloeg ongenadig hard toe in verpleeghuizen, waar bijna 3000 bewoners bezweken aan de gevolgen van corona.

POLL
Hugo de Jonge heeft gelijk: onze zorg moet fundamenteel anders
Eens, de overheid moet strakker de regie op zich nemen (92%)
Oneens, ons huidige zorgstelsel functioneert prima (8%)
13105 stemmen
Betrokkenen zeggen dat de ouderenzorg te laat op de radar van RIVM en kabinet kwam, dat testcapaciteit te lang onbenut bleef en beschermingsmiddelen te laat naar verpleeghuizen kwamen. Maar de vicepremier bestrijdt dat de verpleeghuizen achteraan bungelden: ,,Dít departement, déze minister, hebben álles gedaan wat in ons vermogen lag, maar je kunt niet alles voorkomen.”

Lees hieronder het volledige interview met Hugo de Jonge. Hij maakt als coronaminister de heftigste periode van zijn carrière door. Voor het eerst blikt de vicepremier uitgebreid terug op de eerste golf. ‘Natuurlijk zijn er fouten gemaakt’.

Hij dacht met jarenlange ervaring in stads- en landsbestuur dat hij wel wist wat werken onder druk was. En toen kwam het coronavirus, ging het land ‘intelligent’ op slot en nam het crisiskabinet in een week tijd maatregelen waar normaal jaren over vergaderd wordt.

Dus belde ‘coronachef’ Hugo de Jonge (42) op een woensdag in maart de wereld rond voor beademingsmachines, stuurde hij op vrijdag militairen naar Brabant om ic-bedden te verdelen, en werd tussendoor familieleden verboden om hun (groot)ouders nog te bezoeken in verpleeghuizen. ,,Als minister van Volksgezondheid neem je beslissingen die aan leven en dood raken”, zegt De Jonge aan een lange tafel in zijn kantoor op het ministerie in Den Haag. ,,Dat heb ik deze periode intenser beseft dan ooit. Dat is heftig.”

Voor het eerst sinds het coronavirus het land overviel, neemt de vicepremier in een groot interview de tijd om terug te blikken op de afgelopen crisismaanden, de ramp in de verpleeghuizen, de fel bekritiseerde app en de anderhalve meter-regel. En om vooruit te kijken naar de eventuele tweede golf.

Over die verpleeghuizen: bijna drieduizend ouderen stierven daar. En dat zijn alleen nog de geregistreerde gevallen. Wat is er misgegaan?

,,Ik geloof echt dat je pas over een tijdje alles kunt evalueren, als er enige afstand is. De Onderzoeksraad voor Veiligheid gaat dat doen, dat is ook goed. Natuurlijk zijn er fouten gemaakt. We zullen vaak te laat zijn geweest, misschien ook wel eens te vroeg met maatregelen. Dat moet goed bekeken worden, niet vlug vlug. Maar in het algemeen geldt: onze zorg was op geen enkele manier opgewassen tegen de pandemie die nu over de wereld raast.”

Ouderenzorg komt achteraan in de rij, zeggen betrokkenen. Bij de verdeling van beschermingsmiddelen, bij het testen. Verpleeghuizen waren niet aangesloten bij de acute zorg in de regio.

,,Dat is wel een van de lessen: we maakten altijd onderscheid tussen acute zorg aan de ene kant en langdurige zorg aan de andere kant. Inmiddels zijn verpleeghuizen ook aangesloten bij de regionale zorgverbanden. Dat moet zo blijven. Maar wat je zag in maart: mensen worden ziek en belanden in het ziekenhuis, daar ontstaan razendsnel grote tekorten. Dan worden er spullen besteld, maar is er niet genoeg. En de verpleeghuizen lopen daarna tegen dezelfde problemen aan. Als je dan hoort ‘het was een stille ramp in de verpleeghuizen’, zeg ik: nee. Er heeft zich een ramp voltrokken, maar we hadden er echt wel aandacht voor. De week dat ik het coronadossier overnam, moest ik besluiten om bezoek niet langer toe te staan, dat was ontzettend moeilijk en pijnlijk. Het moeilijkste besluit. Maar we kregen heftige signalen uit de verpleeghuizen in Brabant. We moesten dit doen.”

Maar toch, betere verpleeghuiszorg was altijd belangrijk voor u. Dan is het toch pijnlijk dat het coronavirus juist daar zo hard toeslaat? Was u niet te laat, te traag?

,,Natuurlijk is dat pijnlijk. Ik was op bezoek in verpleeghuizen waar veel mensen gestorven zijn. Dat is intens verdrietig, je ziet, hoort en voelt de pijn. Maar de kritiek over spullen en testen, ik hoor het allemaal aan, maar denk wel: jongens, er was een explosie van schaarste, overal. Vanaf dag één heb ik non-stop gewerkt om dat te verhelpen. Dìt departement, dèze minister, hebben àlles gedaan wat in ons vermogen lag, maar je kunt niet alles voorkomen. Ik kan niet toveren, ik kan wel heel hard werken. En dat heb ik gedaan.”

De Jonge nam 19 maart het coronastokje over van Bruno Bruins (VVD). Die viel om tijdens een Kamerdebat. Hij was oververmoeid. ,,De volgende ochtend belde Mark (Rutte, red.) en zei dat Bruno niet meer terug zou komen en dat ik het moest overnemen. Het was geen vraag, nee. Er was ook geen tijd voor vragen. Een dag later zagen we dat het zo ongelooflijk misging in Brabant: de ic’s lagen hartstikke vol en het verplaatsen van patiënten lukte niet goed genoeg. Dus zei ik: ‘Ik ga Ank Bijleveld (Defensieminister, red.) bellen en we gaan zorgen dat er een paar militairen komen helpen om dat te coördineren’.”

Liever een actieplan dan een nieuwe wet, lijkt het motto van de potentiële nieuwe lijsttrekker van het CDA.
Liever een actieplan dan een nieuwe wet, lijkt het motto van de potentiële nieuwe lijsttrekker van het CDA. © ANP
Het Nederlandse zorgstelsel is niet gebouwd op zulke rampen. Centrale regie ontbreekt vaak, ziekenhuizen concurreren onderling stevig: iedere huisartsenpraktijk, elk verpleeghuis of hospitaal werkt als een eiland. ,,Deze crisis is één groot pleidooi voor minder markt, meer samenwerking en meer centrale regie. Waar zijn welke voorzieningen nodig? En welke hulpmiddelen? Is er voldoende hulp dicht bij huis voor patiënten in iedere regio? ‘Ieder voor zich’ is gewoon geen oplossing als je met elkaar iets heel groots moet doen. En we moeten voortaan zorgen dat we minder afhankelijk worden van het buitenland, meer in staat zijn om voor onszelf te zorgen. Wat dat betreft is deze crisis voor de zorg één grote wegwijzer voor de toekomst.”

Dus dit is wat blijft na de coronacrisis? Een centrale overheid die bepaalt, inkoopt en zorg verdeelt?

,,Wat mij betreft moeten alle soorten zorg verregaand blijven samenwerken, van verpleeghuizen tot ziekenhuizen en gehandicaptenzorginstellingen. Ik wil ook dat het landelijk mogelijk is om in te grijpen en bij te sturen op het moment dat je ziet dat het niet vanzelf lukt. En daar waar de financiering erop gericht is om te concurreren, moet dat anders worden geregeld.”

Dat is nogal een wijziging: dan moet ons complete zorgstelsel op de schop. Wordt het dan niet verschrikkelijk duur en bureaucratisch?

,,Nou, bureaucratischer is het juist niet geworden de afgelopen maanden, er is snel gehandeld. Maar het moet fundamenteel anders, ja. De centrale overheid moet soms een dwingende en sturende rol hebben. Dat merk je nu op alle fronten. Bij het testen ontbrak overzicht, bij de beschermingsmiddelen, bij de ic-capaciteit. Je wil die regie hebben. Hoe we dat precies gaan doen, moeten we nog uitwerken en met de Kamer bespreken. Maar dat er wat moet gebeuren, is nu wel duidelijk.”

Actie dus. Met bidden en preken alleen valt de crisis niet te bedwingen, weet de Zeeuwse domineeszoon (Bruinisse, 1977). De CDA’er houdt van aanpakken, heeft weinig op met langdurige wetgevingstrajecten en bijbehorende taaie procedures. Liever een actieplan dan een nieuwe wet, lijkt het motto van de potentiële nieuwe lijsttrekker van het CDA. Over die eventuele kandidatuur wil hij vandaag niks zeggen, maar weinigen twijfelen aan de ambities van de voormalige basisschoolleraar en ex-wethouder van Rotterdam. ,,Ik ga erover nadenken, heb ik eerder gezegd. Maar de afgelopen periode ben ik echt even druk geweest met andere dingen.”

En dat kon de hele wereld zien. Zelfs in een van de grootste crises na de oorlog probeert de CDA’er de buitenwereld bij te praten over zijn werk en leven. Via video’s, foto’s en berichten op sociale media is te zien hoe de vicepremier een lading mondkapjes in ontvangst neemt, hoe zijn eerste geïmproviseerde knipbeurt bij de thuiskapper verloopt of - afgelopen week nog - hoe de nieuwe test met de fel bekritiseerde corona-app gaat. En dat leidt online soms tot een stortvloed aan verwensingen uit de categorie ‘landverrader’, ‘leugenaar in dienst van de WHO’ en ‘massamoordenaar’.

Uw broer wordt daar verdrietig van, vertelde hij ons vooraf. Hij leest die berichten dus niet meer. Doet u hetzelfde?

,,Ik lees ze af en toe. Maar het went nooit, uiteindelijk ben je ook maar een mens. En je vrouw en kinderen lezen ook weleens mee, het is verschrikkelijk natuurlijk. Zo zie je dat deze crisis niet alleen maar het mooiste in mensen naar boven haalt.”

Wordt het ook ernstiger dan dit? Krijgt u bedreigingen?

Kortaf: ,,Daar doe ik geen uitspraken over. Daar wordt goed op gelet, dat kan ik wel vertellen... Maar ik krijg ook ontzettend veel lieve berichten, steunbetuigingen, bloemen en kaarten. Dus ja: het lokt extreme reacties uit aan de ene kant, maar aan de andere kant zie je ook dankbaarheid.”

In welke fase zitten we nu met corona? Het aantal nieuwe ziekenhuisopnames is dagelijks nog slechts een handvol, sterftecijfers lopen terug.

,,We hebben met z’n allen dit virus onder controle gekregen, met 17 miljoen mensen hebben we die crisis gerund. Zonder militairen op straat of een agent op elk plein. Dat is echt goed. Maar nu de uitbraakfase voorbij is, merk je dat mensen langzamerhand klaar zijn met het virus. Het virus is alleen nog niet klaar met ons. Nu gaan we naar de controlefase, waarbij we door goed te testen en door andere meters op ons ‘dashboard’ iedere keer kunnen ingrijpen als het virus ergens oplaait. Dat moet lokaal, gericht. Zodat we niet weer in zo’n intelligente lockdown hoeven. We zoeken nu intelligente controle. Tot er een vaccin is, ja.”

Dat kan nog even duren. Moeten we tot die tijd echt overal die anderhalve meter afstand houden? En al die tijd niet knuffelen met onze (groot)ouders van 70-plus?

,,Ja, dat is lastig, maar het is precies wat ik bedoel als ik zeg: wij kunnen wel klaar met corona zijn; andersom is het niet zo. Je hoort dagelijks wel ergens: kan die en die branche niet meer open, kunnen bedrijven daar niet wat meer? Dan zeg ik: jongens, dat virus heeft geen economie gestudeerd, dat wil gewoon overspringen van mens tot mens. We moeten een paar van de basisprincipes echt houden: thuis blijven en je laten testen als je ziek bent, al is het mild. Afstand houden, en inderdaad ook van je ouders of opa en oma als ze oud of kwetsbaar zijn. Dat is heftig, mensen hebben behoefte aan contact. Maar het is nodig.”

Het is een opgave. Zou de puberende Hugo de Jonge ook zo netjes geluisterd hebben naar de overheid?

,,Nou, ik moet bekennen: binnen de lijntjes kleuren was nooit mijn sterkste kant. Maar toch zie ik dat kinderen en jongeren het echt heel goed doen, hè. Ik zie het thuis, waar mijn dochter en zoon ook netjes meededen aan afstandsonderwijs. Al kreeg mijn zoon te horen dat hij zijn camera moest aanzetten, hij bleek het eerste uur vanuit bed te luisteren, stiekem half uitslapend. En m’n dochter moest één keer digitaal nablijven omdat ze de juf op ‘stil’ hadden gezet tijdens de virtuele les. Maar in het algemeen zie je dat de jeugd het heel goed doorheeft dat we dit samen doen, en dat is echt knap.”

Als het toch misgaat: zijn we nu klaar voor een nieuwe golf?

,,We breiden de ic-capaciteit uit, dat kost wat tijd. We werken aan een ‘ijzeren voorraad’ van beschermingsmiddelen, dat gaat goed. Maar we willen vooral dat zo’n grote golf niet meer komt, daar is echt alles op gericht. We hebben nu veel beter zicht op het virus, na opstartproblemen is onze testcapaciteit op orde. We krijgen straks een app die de GGD helpt om aan contactonderzoek te doen. Is dat nodig? Ja. Weet u nog bij wie u eergisteren allemaal in de buurt was? Die app helpt bij sneller en vollediger onderzoek.”

U lanceerde die app in april vol bravoure, maar er volgden al snel bakken kritiek.

,,Daar hoorde ik ook een hoop cynisme. Maar met cynisme is nooit iets moois tot stand gebracht. We kregen het advies van het OMT dat we digitale ondersteuning van het contactonderzoek moesten organiseren, daarom deden we dat. We hebben gekeken wat de markt op dat moment te bieden had. Dat bleek niet aan onze privacy- en veiligheidseisen te voldoen, dus zijn we zelf gaan bouwen met een nieuw team. En we doen geen concessies aan de privacy.”

Ondertussen willen we weer van alles: met vakantie, naar buiten, een feestje vieren.

,,Ja, dat merk ik ook. Toch zeg ik: blijf nadenken, wees voorzichtig. Ook in de zomerperiode. Als het in Nederland niet slim is om naar een discotheek te gaan dan is het dat in Spanje ook niet. Je wilt niet dat we straks massaal terugkeren van vakantie met het virus in onze koffer.”

https://www.ad.nl/politiek/zorg-moet-fu ... ~abae1330/

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: ma jun 15, 2020 5:32 pm 
lid

Hume schreef:
Met Hugo de Jong als leider ,gaat het CDA meer naar het midden , naar minder concurrentie in de zorg,

Leden van het CDA stemmen begin volgende maand over een lijsttrekker voor de komende verkiezingen voor de Tweede Kamer. Minister Wopke Hoekstra van financiën en Hugo de Jonge van volksgezondheid gelden als belangrijkste kanshebbers.

Het is nog niet bekend of er een lijsttrekkersverkiezing komt, meldt de partij maandag. “Dit zal het bestuur besluiten op basis van de kandidaten die zich melden.” De kandidaten moeten voor de functie solliciteren.
Op 26 juni komt het bestuur met zijn voordracht voor een lijsttrekker. Daarna kunnen zich nog tegenkandidaten melden. De leden kiezen dan digitaal tussen 6 en 9 juli de nieuwe leider van de christendemocraten. Ook als er maar één lijsttrekker wordt voorgedragen kunnen leden hun stem uitbrengen.

Partijvoorzitter Rutger Ploum: ‘Wij vinden het nu het goede moment om dit te doen. Mogelijke kandidaten waren de afgelopen maanden erg druk met het bestrijden van de Coronacrisis en de gevolgen ervan. En we gaan ook weer een intensieve herfst tegemoet. Daarna start de campagne al.”

Hoezo met Hugo de Jonge van het CDA minder markt in de zorg en als overheid regie terugnemen?

Hij kan dat wel roepen, maar heeft ook net een spoedwet ingediend om de macht van de zorgverzekeraars te vergroten...

Laat je niks wijsmaken. Verzamel de feiten en leg de verbanden die anderen, o.a. sommige media, verzwijgen.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: di jun 16, 2020 12:26 am 
lid

Raya schreef:
Hume schreef:

Hoezo met Hugo de Jonge van het CDA minder markt in de zorg en als overheid regie terugnemen?

Hij kan dat wel roepen, maar heeft ook net een spoedwet ingediend om de macht van de zorgverzekeraars te vergroten...

Laat je niks wijsmaken. Verzamel de feiten en leg de verbanden die anderen, o.a. sommige media, verzwijgen.

De vraag is ,kan het CDA zich onderscheidenen de VVD en welke leider kan dat het beste doen.
Het zal inderdaad nog heel moeilijk worden.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: di jun 16, 2020 6:22 am 
lid

Iedere regeringspartij die nu roept dat het anders moet, maar nog volgens het regeerakkoord blijft stemmen, maakt zichzelf gigantisch belachelijk en ongeloofwaardig.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: di jun 16, 2020 7:28 am 
lid

Raya schreef:
Hume schreef:

In het hoofd van De Jonge jonge en de minsiter die Bruin is opgevolgd roept nog steeds een stemmetje dat de markt alles oplost en daar geven ze dan gehoor aan. En nee, als je jaren niets hebt gedaan verwacht ik niet - en zeker niet bij het CDA- dat het roer ineens omgegooid wordt.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: di jun 16, 2020 8:27 am 
lid

Biertje schreef:
Raya schreef:
Hume schreef:

In het hoofd van De Jonge jonge en de minsiter die Bruin is opgevolgd roept nog steeds een stemmetje dat de markt alles oplost en daar geven ze dan gehoor aan. En nee, als je jaren niets hebt gedaan verwacht ik niet - en zeker niet bij het CDA- dat het roer ineens omgegooid wordt.

Wie is voor jou de ideale leider van het CDA ? mevrouw Marijnissen?

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: di jun 16, 2020 9:21 am 
lid

Hume schreef:
Biertje schreef:
Raya schreef:

Wie is voor jou de ideale leider van het CDA ? mevrouw Marijnissen?
Die is niet van het CDA en ik zie niets in Angelsaksisch totaal vermarkt kapitalisme zonder regie en zonder marktmeester en met een overheid die totaal afwezig lijkt te zijn en met het grootkapitaal in bed ligt.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: di jun 16, 2020 11:54 am 
lid

Ik zie het meeste in Wobke Hoekstra. Niet dat hij van alle smetten vrij is, maar het is in mijn idee wel de meest realistische man met een goede uitstraling en uitstekend gebekt. Voor het CDA zou het de beste keus zijn.
Mona Keizer valt voor mij af sinds ze zich heeft ingespannen om cafés en bars open te stellen, terwijl je op je vingers na kunt tellen dat dat niet verantwoord is.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: di jun 16, 2020 12:34 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Ik zie het meeste in Wobke Hoekstra. Niet dat hij van alle smetten vrij is, maar het is in mijn idee wel de meest realistische man met een goede uitstraling en uitstekend gebekt. Voor het CDA zou het de beste keus zijn.
Mona Keizer valt voor mij af sinds ze zich heeft ingespannen om cafés en bars open te stellen, terwijl je op je vingers na kunt tellen dat dat niet verantwoord is.

IN ieder geval is Hoekstra de beste kandidaat voor een coalitie met de VVD.
De vraag blijft dan of mensen Rutte kiezen of Hoekstra.
Mijn verwachting is dat de VVD veruit de grootste partij zal worden en dat de anderen rond de 10 %
blijven hangen.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: di jun 16, 2020 1:47 pm 
lid

Hume schreef:
kwaaisteniet schreef:

IN ieder geval is Hoekstra de beste kandidaat voor een coalitie met de VVD.
De vraag blijft dan of mensen Rutte kiezen of Hoekstra.
Mijn verwachting is dat de VVD veruit de grootste partij zal worden en dat de anderen rond de 10 %
blijven hangen.
Waarom is het niet verantwoord om café en bars open te stellen, het aantal mensen dat besmet is geraakt tijdens de demonstraties kun je letterlijk op 1 hand tellen. Lees ook onderstaand artikel, vol met aannames en steevast het woordje misschien. En: verhoudingsgewijs kunnen veel meer mensen besmet worden als ze hutje mutde in een vliegtuig zitten.

Citaat:
Betoging op de Dam geen hevige besmettingshaard, zegt de GGD
De anti-racismedemonstratie op de Dam is geen hevige besmettingshaard gebleken voor het coronavirus in Amsterdam. ‘Je kunt ook stellen dat we door het oog van de naald zijn gekropen.’

Jop van Kempen 16-06-20, 07:22 Laatste update: 10:36
5

© ANP
1. Hoeveel mensen zijn er besmet geraakt op de Dam?
Nul, tot dusverre. Bij de Amsterdamse GGD hebben zich twee betogers met klachten gemeld, maar bij beiden was de testuitslag negatief. Dat tot dusverre geen Dam-betoger positief is getest, betekent niet vanzelfsprekend dat geen besmettingen hebben plaatsgevonden, zegt viroloog Menno de Jong (Amsterdam UMC). “Veel bezoekers waren jong, misschien hadden zij slechts milde symptomen en lieten ze zich niet testen.”

Ook waren er mensen van buiten Amsterdam bij de demonstratie, mogelijk zijn zij positief getest in hun eigen woonplaats, stelt De Jong. De Amsterdamse GGD verzamelt die informatie bij andere GGD’s en deelt dat deze week.

2. Is alle commotie voor niets geweest?
Die conclusie komt te vroeg, zegt epidemioloog Frits Rosendaal (LUMC). “Niet elke keer dat iemand dronken in de auto stapt, vindt een ongeluk plaats. Maar de kans daarop is wel groter, dus het is een uitermate slecht idee.”

De demonstratie op de Dam is geen superspreading event geweest voor Amsterdam, zoveel staat wel vast. Anders had de stad een forse toename gekend in het aantal besmettingen en ziekenhuisopnamen, en dat is uitgebleven, stellen De Jong en Rosendaal. Ook de anti-racismedemonstratie in Rotterdam is geen brandhaard gebleken.

Toch kunnen zich over enkele weken nog naweeën aandienen. Amsterdamse bezoekers die zelf niet ziek werden, kunnen het virus hebben doorgegeven aan mensen die pas in een later stadium klachten krijgen. Maar een forse, directe invloed van de Dam-betoging op Amsterdam? Nee. “Het was zeker geen Brabants carnaval,” aldus Rosendaal.

3. Kunnen festivals in de open lucht nu gewoon doorgaan?
Nee, stelt Rosendaal. Dat de bijeenkomst niet heeft geleid tot een sterke toename aan besmettingen komt ook omdat het virus nu nauwelijks rondwaart in Nederland.

Rosendaal rekende uit dat de kans op één of meer besmette Nederlandse betogers op de Dam 40 procent was, uitgaand van 5000 bezoekers. Bij 8000 bezoekers is dat 55 procent en bij 12.000 bezoekers 70 procent.

“Zoveel mensen bij elkaar zijn als brandbaar hout voor het virus,” zegt Rosendaal. “Maar als bijna niemand besmet is, ontbreekt het simpelweg aan vlammetjes die nodig zijn voor een brandhaard.”

4. En als je alleen festivals houdt als het virus beperkt rondwaart?
“Ook geen goed idee,” zegt De Jong, tevens lid van het Outbreak Management Team. “Die demonstratie op de Dam was geen positieve testcase voor grote evenementen in de buitenlucht. Misschien speelden de wind en het mooie weer een rol bij de geringe impact op de virustransmissie, dat weten we niet. Daarom kun je net zo goed stellen dat we door het oog van de naald zijn gekropen.”

Bovendien is een festival iets anders dan een demonstratie waarbij de betogers mondkapjes dragen en nog enigszins proberen om anderhalve meter afstand te houden, zegt Rosendaal. “Festivalgangers gaan aan elkaar zitten en lichaamsvochten uitwisselen. Nee, een festival met mondkapjes, ik zie het niet voor me en het lijkt me geen goed idee, ook niet als het virus beperkt rondwaart.”

https://www.ad.nl/amsterdam/betoging-op ... ~a5e842a6/

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: di jun 16, 2020 2:54 pm 
lid

Een vliegtuig is zeker niet 100% veilig. Dat is wel bij vorige en ook bij deze virus-uitbraak gebleken, alhoewel ik niet bekend ben met het feit of de passagiers in al die gevallen allemaal mondkapjes droegen en er andere hygiëne maatregelen getroffen werden.
Dat is overigens ook gebleken bij de openstelling van uitgaansgelegenheden o.a.in Zuid Korea.
De kroegbazen willen geen politieagent spelen en de bezoekers van cafés en bars houden zich volstrekt onvoldoende aan de afstand regels.
Verder zijn die gelegenheden veelal enigszins bedompte en gesloten ruimtes waar het virus blijft hangen, en de gasten graag onderling uitgebreid met elkaar en vlak bij elkaar aan de klets raken. Allemaal zeer ongunstige omstandigheden.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: di jun 16, 2020 3:43 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Een vliegtuig is zeker niet 100% veilig. Dat is wel bij vorige en ook bij deze virus-uitbraak gebleken, alhoewel ik niet bekend ben met het feit of de passagiers in al die gevallen allemaal mondkapjes droegen en er andere hygiëne maatregelen getroffen werden.
Dat is overigens ook gebleken bij de openstelling van uitgaansgelegenheden o.a.in Zuid Korea.
De kroegbazen willen geen politieagent spelen en de bezoekers van cafés en bars houden zich volstrekt onvoldoende aan de afstand regels.
Verder zijn die gelegenheden veelal enigszins bedompte en gesloten ruimtes waar het virus blijft hangen, en de gasten graag onderling uitgebreid met elkaar en vlak bij elkaar aan de klets raken. Allemaal zeer ongunstige omstandigheden.
De kroegbazen zijn niet verantwoordelijk voor het gedrag van hun bezoekers. Het enige wat ik van een kroegbaas vraag is om netjes belasting te betalen en dronken bezoekers geen alcohol meer inschenken. En de mondka[kapjes die het publiek gebruikt zijn niet gecertificeerd dus de veiligheid die ze bieden is beperkt. Daarnaast zie ik dat mensen mondkapjes meerdere dagen dagen, dan weet je zeker dat ze niet meer werken

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2020 9:59 am 
lid

Potjandriekkos, wil Hoekstra geen lijsttrekker voor het CDA worden. En ik had nog zo op hem ingezet.
Dat zal hoogstwaarschijnlijk tot gevolg hebben dat het CDA minder aantrekkingskracht krijgt en dat betekent minder zetels en minder invloed.
Nou ja, dan moeten we het maar met minder CDA doen. Aan de andere kant zal dat meer VVD tot gevolg hebben.
Voor politieke gevolgen voor de volgende regeringssamenstelling is dat tevens van belang.
Als ik het CDA was zou ik in het landsbelang een zwaar beroep op Hoekstra doen.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2020 10:04 am 
lid

kwaaisteniet schreef:
Potjandriekkos, wil Hoekstra geen lijsttrekker voor het CDA worden. En ik had nog zo op hem ingezet.
Dat zal hoogstwaarschijnlijk tot gevolg hebben dat het CDA minder aantrekkingskracht krijgt en dat betekent minder zetels en minder invloed.
Nou ja, dan moeten we het maar met minder CDA doen. Aan de andere kant zal dat meer VVD tot gevolg hebben.
Voor politieke gevolgen voor de volgende regeringssamenstelling is dat tevens van belang.
Je bedoelt het belang dat KLM heet? :luidlachen: CDA, VVD,D66 , CU, allemaal 1 pot nat. Op papier verschillend maar ja , papier is geduldig.

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2020 11:40 am 
lid

Biertje schreef:
kwaaisteniet schreef:
Je bedoelt het belang dat KLM heet? :luidlachen: CDA, VVD,D66 , CU, allemaal 1 pot nat. Op papier verschillend maar ja , papier is geduldig.

Dat is zeker ook een goed punt van Hoekstra, maar hij heeft zich wel op meer terreinen als een zeer kundig minister ontpopt.

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2020 11:50 am 
lid

kwaaisteniet schreef:

Ik snap Hoekstra wel. Toen hij Italië geen blanco check wilde geven is er hard op de persoon gespeeld, zowel vanuit het buitenland als in Nederland. Ik denk dat Hoekstra daar wel tegen kan, maar om daar zeg 4 jaar tegen te moeten kunnen moet je ook wel willen. Als ik Hoekstra zo hoor heeft hij daar geen zin in. Ik hoop wel voor het CDA dat ze Hugo de Jonge nemen en niet Mona Keijzer. Hugo heeft hippe schoenen en dat kun je van Mona niet echt zeggen.

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2020 12:05 pm 
lid

Ik verwacht dat Mona zich zal terugtrekken omdat ze weet dat de meeste mensen voor Hugo zullen gaan.
Het CDA zal volgend jaar wel een beetje groeien, maar ik hoop dat links wat meer de krachten bundelt als tegenwicht tegen Rutte IV.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2020 12:21 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Biertje schreef:
kwaaisteniet schreef:

Dat is zeker ook een goed punt van Hoekstra, maar hij heeft zich wel op meer terreinen als een zeer kundig minister ontpopt.
Geld in KLM of Hema steken is weggegooid geld. Goed nieuws dat meer dan de helft van de mensen niet naar het buitenland op vakantie gaat. Begrijpelijk dat Blok zegt dat zijn ministerie geen reisbureau is, maar dat betekent dat bij een nieuwe lockdown menssen zelf moeten uitvinden hoe ze terug kunnen keren naar Nederland, de overheid helpt ze niet meer. Tja, dan ga je toch niet vliegen. Wat wil je dan nog met een KLM? Failliet laten gaan is dan echt goedkoper op de middellange termijn. Nationalisatie likt mij in dat geval geen optie meer.

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2020 7:35 pm 
lid

The Post on Line:
De FvD stemmers haken massaal af na aanhoudend gejammer en gedram door Thierry Baudet.
Thierry Baudet, het eenmanskartel tegen alle kartels, ook als ze niet bestaan.

Hmm, klopt als een bus.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 326 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]