Het is nu ma dec 18, 2017 4:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: za mei 25, 2013 1:49 am 
lid

In submits van de meer rechts-georienteerde deelnemers lees je vaak de naam Edmund Burke. Dat was een filosoof en politicus in de 18e eeuw, die van mening was dat de Verlichting en de Franse Revolutie ook best vermeden had kunnen worden.. zie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Edmund_Burke
http://www.burkestichting.nl/en

.. deze submit gaat over een m.i. onderbelicht aspect van deze Edmund Burke. In zijn jonge jaren was hij nog niet zo met politiek bezig en schreef hij filosofische bespiegelingen over de esthetiek van de dood, de schoonheid, het sublieme.

Ik vond vanavond een interessant artikel daarover:

“Alles wat op enige manier de idee opwekt van pijn en gevaar, alles wat op enige manier verschrikkelijk is, of handelt over verschrikkelijke dingen, of werkt op een manier analoog aan de verschrikking, is bron van het sublieme, dat wil zeggen: het wekt de allersterkste emotie op die de geest kan gewaarworden (...)”

Edmund Burke

“Als gevaar of pijn ons te dichtbij komen, zijn ze zijn simpelweg verschrikkelijk. Maar, op een zekere afstand, en met kleine aanpassingen kunnen zij aangenaam zijn, zoals wij iedere dag ervaren.”

Edmund Burke

Afbeelding

Deze koppeling die het artikel maakt vind ik interessant. De fascinatie met 9/11 was (en is) enorm. Rampenfilms in allerlei varianten zijn populair. Voor de liefhebbers, een artikel waarin de uitspraak van Karl Heinz Stockhausen wordt besproken, die 9/11 het grootste kunstwerk uit de geschiedenis noemde,

'Het is hier dat we bedenken dat zelfs wanneer de haat het felste brandt en de strijd van het tribalisme een hoogtepunt heeft bereikt, we de drang moeten weerstaan om naar binnen toe te keren. We moeten weerstand bieden aan de drang om diegenen die anders zijn te demoniseren.' Obama, Pearl Harbor dec'2016)

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: za mei 25, 2013 10:16 am 
Bedankt!
Is het nou kunst, literatuur of poëzie, dat 9/11.
In de trant van "groots en meeslepend wil ik leven. Hoort ge dat, vader, moeder, knekelhuis".
Het inspireert wel daartoe.
Ik heb me al eens verdiept in het leven en werk van Stockhausen en zijn leven deed mij denken aan dat van Edgar Allan Poe, een bij mij geliefd auteur.
Het thema van Burke komt veel terug, ook in het werk van Harry Mulisch.
Vietnam, Nagasaki, Dresden, er waren grote geesten aan het werk, 'jullie weten niet wat kunst is'.
In alle kunstvormen komt het thema veel terug.
Dat het met die Burkestichting niet helemaal goed is gegaan, dat komt kennelijk omdat het met de kunstsubsidies slecht gesteld is.

Bart Jan Spruyt op zoek naar de gesubsidieerde revolutie:

Ik moet knokken voor mijn geld, ieder jaar weer. Revolutie is in Nederland vooral heel hard werken.

Poe:

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: za mei 25, 2013 2:16 pm 
lid

Einstein schreef:
In submits van de meer rechts-georienteerde deelnemers lees je vaak de naam Edmund Burke. Dat was een filosoof en politicus in de 18e eeuw, die van mening was dat de Verlichting en de Franse Revolutie ook best vermeden had kunnen worden.. zie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Edmund_Burke
http://www.burkestichting.nl/en

.. deze submit gaat over een m.i. onderbelicht aspect van deze Edmund Burke. In zijn jonge jaren was hij nog niet zo met politiek bezig en schreef hij filosofische bespiegelingen over de esthetiek van de dood, de schoonheid, het sublieme.

Ik vond vanavond een interessant artikel daarover:

“Alles wat op enige manier de idee opwekt van pijn en gevaar, alles wat op enige manier verschrikkelijk is, of handelt over verschrikkelijke dingen, of werkt op een manier analoog aan de verschrikking, is bron van het sublieme, dat wil zeggen: het wekt de allersterkste emotie op die de geest kan gewaarworden (...)”

Edmund Burke

“Als gevaar of pijn ons te dichtbij komen, zijn ze zijn simpelweg verschrikkelijk. Maar, op een zekere afstand, en met kleine aanpassingen kunnen zij aangenaam zijn, zoals wij iedere dag ervaren.”

Edmund Burke

Afbeelding

Deze koppeling die het artikel maakt vind ik interessant. De fascinatie met 9/11 was (en is) enorm. Rampenfilms in allerlei varianten zijn populair. Voor de liefhebbers, een artikel waarin de uitspraak van Karl Heinz Stockhausen wordt besproken, die 9/11 het grootste kunstwerk uit de geschiedenis noemde,

Het sublieme speelt ook een belangrijke rol in Kants esthetica. In dat verband is Kants onderscheid tussen het schone en het sublieme zeer invloedrijk gebleken. Het schone is de overeenstemming tussen ons verbeeldingsvermogen (onze voorstelling van het object) en ons verstand. Daarbij leggen we als het ware onze wil op aan het object zodat deze subjectief doelmatig wordt en zo geeft het schone ons een gevoel van lust of welbehagen. Dit is echter slechts mogelijk zo lang het object eindig c.q. relatief is: het sublieme ontstaat zodra het object oneindig c.q. absoluut wordt, hetgeen een gevoel van onlust opwekt omdat het verstand het object niet meer kan 'vatten' en het object zo ons voorstellingsvermogen overstijgt. Wij huiveren zo bij de confrontatie met het 'ontzagwekkende' sublieme. Maar onze rede, die naar het oneindige streeft en ons zo naar de ideeen van God en de totaliteit leidt, kan dit absolute wel denken waardoor de rede het gevoel van onlust doet omslaan naar het gevoel van lust bij de confrontatie bij het sublieme.

Waar klassieke kunst het schone representeert, is het een kenmerk van romantische c.q. moderne (c.q. christelijke) kunst dat het het sublieme representeert. Dat verklaart trouwens ook waarom de meeste mensen moeite hebben met moderne kunst: moderne kunst is niet direct aangenaam, zoals de klassieke 'schone' kunst, maar schrikt af door zijn sublimiteit. Bij Kant speelt het sublieme ook een cruciale rol in de ethiek: Kant baseert de moraal op de sublimiteit van de morele wet waardoor deze wet achting en dus gehoorzaamheid afdwingt.

Voor een meer gedetailleerde uitleg van Kants sublieme (met daarbij wat verschillen met Burke's sublieme) verwijs ik graag naar dit stukje:
http://www.gjerutten.nl/Stellingen%20ov ... 20Kant.pdf

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]