Het is nu vr dec 15, 2017 9:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: ma okt 07, 2013 4:45 pm 
lid

Deze week honderd jaar geleden werd Simon Carmiggelt geboren. Wie zegt u ??? Simon Carmiggelt, schrijver van honderden korte verhaaltjes over gewone mensen in gewone en soms ongewone situties,beroemd geworden onder de naam 'kronkels' en jarenlang gepubliceerd in het Parool. Hij las ze vroeger ook voor op televisie, ik meen eens per week of eens per maand. Ik vergeet nooit meer die prachtige kop van hem, zo doorgroefd en weemoedig, en zijn stem.
Naast zijn werk als columnist en schrijver van korte verhalen heeft hij ook nog eens talloze teksten geschreven voor Wim Sonneveld en andere cabaretiers van vroeger. Ik weet niet hoehet met jullie is, maar ik mis die man nog wel eens..... Dus: Leve Simon Carmiggelt !

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: ma okt 07, 2013 6:43 pm 
lid

guus kuhne schreef:
Deze week honderd jaar geleden werd Simon Carmiggelt geboren. Wie zegt u ??? Simon Carmiggelt, schrijver van honderden korte verhaaltjes over gewone mensen in gewone en soms ongewone situties,beroemd geworden onder de naam 'kronkels' en jarenlang gepubliceerd in het Parool. Hij las ze vroeger ook voor op televisie, ik meen eens per week of eens per maand. Ik vergeet nooit meer die prachtige kop van hem, zo doorgroefd en weemoedig, en zijn stem.
Naast zijn werk als columnist en schrijver van korte verhalen heeft hij ook nog eens talloze teksten geschreven voor Wim Sonneveld en andere cabaretiers van vroeger. Ik weet niet hoehet met jullie is, maar ik mis die man nog wel eens..... Dus: Leve Simon Carmiggelt !

Ik genoot altijd van zijn "momenten". Hij las ze zelf voor, met een rustige, wat saaie, ingetogen stem.
Echt schitterend ! Ik vraag me af hoeveel jongeren hem kennen. Volgens mij is het wat vergeten geraakt. Jammer, want het is tijdloos !

“Een staat kan zijn dwazen overleven, en zelfs degenen die vervuld zijn van ambitie, maar niet het verraad van binnenuit. Een vijand voor de poorten is minder angstaanjagend, want hij is bekend en draagt zijn vaandels openlijk tegen de stad. De verrader beweegt zich echter vrijelijk te midden van het volk binnen de poorten, zijn sluwe praatjes verspreiden zich ongemerkt door alle steegjes, worden tot in de regeringspaleizen zelf gehoord, want de verrader lijkt geen verrader… Een moordenaar is nog minder te vrezen. De verrader is de drager van de pest.” -Cicero-

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: ma okt 07, 2013 7:25 pm 
lid

Ik heb nog 19 pockets van Simon Carmiggelt. Ik heb ze allemaal meerdere malen herlezen. Er is een tijd geweest dat ik bijna niets anders las. Vooral zijn kroegverhalen in de tijd dat ik zelf nog regelmatig in de kroeg kwam waren favoriet.

Binnenkort weer eens een boekje onder het stof vandaan halen. Zijn taalgebruik blijft onnavolgbaar. Al zal het jongeren niet meer aanspreken.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: ma okt 07, 2013 7:45 pm 
lid

Janno schreef:
Ik heb nog 19 pockets van Simon Carmiggelt. Ik heb ze allemaal meerdere malen herlezen. Er is een tijd geweest dat ik bijna niets anders las. Vooral zijn kroegverhalen in de tijd dat ik zelf nog regelmatig in de kroeg kwam waren favoriet.

Binnenkort weer eens een boekje onder het stof vandaan halen. Zijn taalgebruik blijft onnavolgbaar. Al zal het jongeren niet meer aanspreken.
Afgeloopen vrijdag werd er, zoals gezegd, ruim aandacht besteed aan Carmiggelt bij Pauw & Witteman; daar was ook die jonge turks/nederlandse schrijver die de laatste tijd zo in het nieuws is,ozgul nog wat. En wat zei die jongen ? Dat hij Nederlands had geleerd door Carmiggelt te lezen !Dat hij had leren schrijven door Carmiggelt te lezen!
Iets anders : er werd in mijn middelbare schootlijd ( veertig jaar geleden al weer....) nogal gestreden over de vraag of Carmiggelt wel literatuur was/is. Ik denk van wel. wat denken jullie ?

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: ma okt 07, 2013 8:26 pm 
lid

Is Carmiggelt literatuur? Voor mij geen vraag. Iemand die dit schrijft hoort in het rijtje hele grote meneren:

"‘Ik wou eens vragen,’ zei ik moeilijk, ‘u sprak zoëven van epibreren… het zal wel erg dom van me zijn, maar wat is dat eigenlijk?’
Een gemompel van bijval ging door de rijen en ook de ambtenaar keek licht ontroerd, toen hij mijn hand greep en sprak: ‘Dit is werkelijk een heel bijzonder ogenblik, meneer.’
‘Waarom?’ antwoordde ik.
‘Omdat u vraagt wat het betekent,’ zei de man. ‘Het betekent namelijk niets. Het is gewoon maar een woord. Ik heb het zelf verzonnen. Op een dag was er een lastige heer aan het loket, die ons haast wilde laten maken met een kwestie, die zijn tijd moest hebben. Ik zei: ‘Meneer, u hebt groot gelijk, maar geef ons nog een weekje om de zaak te epibreren. Het woord kwam vanzelf uit mijn volheid tevoorschijn. En het werkte uitnemend: de man ging getroost heen.’"

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: ma okt 07, 2013 9:35 pm 
lid

guus kuhne schreef:
Janno schreef:

Afgeloopen vrijdag werd er, zoals gezegd, ruim aandacht besteed aan Carmiggelt bij Pauw & Witteman; daar was ook die jonge turks/nederlandse schrijver die de laatste tijd zo in het nieuws is,ozgul nog wat. En wat zei die jongen ? Dat hij Nederlands had geleerd door Carmiggelt te lezen !Dat hij had leren schrijven door Carmiggelt te lezen!
Iets anders : er werd in mijn middelbare schootlijd ( veertig jaar geleden al weer....) nogal gestreden over de vraag of Carmiggelt wel literatuur was/is. Ik denk van wel. wat denken jullie ?

Of iets literatuur is, hangt vooral af of het 'universele' waarde heeft. En dat is uiteraard zeer subjectief. Zo zijn er ook nog steeds mensen die beweren dat verhalen of gedichten voor kinderen per definitie geen literatuur zouden zijn.
Ik hanteer daarom een andere definitie: als iets mij aanspreekt, als een tekst iets met mij doet, is het voor mij literatuur. Of het nu volwassenen of voor kinderen geschreven is.
Carmiggelt is voor mij literatuur!

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: di okt 08, 2013 6:54 pm 
lid

aanstaande vrijdag, van 19.00 uur tot 20.00 uur op radio 1: een uur lang Simon Carmiggelt bij 'boeken met Brands''

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: vr okt 11, 2013 3:46 pm 
lid

guus kuhne schreef:

ik heb totaal niets met jou in common. Behalve dit. Ik ook herinner mij nog steeds de Kronkels op t.v. en hoe deze mij ontroerden.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: zo okt 13, 2013 11:38 am 
lid

Ik heb gisteravond genoten van Koefnoen, in deze uitzending laten ze perfect de 'gebakken lucht' zien:

Je kan er om lachen, maar tegelijkertijd is het ook om te huilen!!

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: zo okt 13, 2013 12:15 pm 
lid

Lies schreef:
Ik heb gisteravond genoten van Koefnoen, in deze uitzending laten ze perfect de 'gebakken lucht' zien:

Een groter contrast tussen een groot schrijver en twee, m.i., onbenullen is nauwelijks denkbaar.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: zo okt 13, 2013 12:20 pm 
lid

Janno schreef:

Ook wij hebben nog verscheidene boekjes in de kast staan. Deze worden nog regelmatig gelezen.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: zo okt 13, 2013 7:16 pm 
lid

Heerlijk om op een regenmiddag, die pareltjes van verhaaltjes op je gemak te lezen. Opgekruld op de bank, glas wijn er bij ....

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: di okt 15, 2013 7:16 am 
Antoine schreef:
Lies schreef:

Een groter contrast tussen een groot schrijver en twee, m.i., onbenullen is nauwelijks denkbaar.

Als er iets niet leuk is is het wel koefnoen.

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: wo okt 16, 2013 6:48 pm 
lid

Koefnoen is soms best grappig en Carmiggelt is natuurlijk best oubollig.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: vr okt 18, 2013 5:26 pm 
lid

Ik weet niet of dit iemand interesseerd ueberhaupt of dat dit echt de basis is waarop dit programma (dat ik nog nooit gezien heb) gebaseerd is maar... (laat ik wat van mijn tijd geven hier :P )

Koef = ק = de letter K
Noen = נ = de letter N

ק+נ samen = Ken (betekent "Ja")

Zo, heb ik dat ook weer van mijn chest :P

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: za okt 19, 2013 8:23 am 
lid

Ik ben eens gaan zoeken nav de vraag van Tsedek en kwam dit tegen:

Citaat:
Koefnoen komt uit het Nederlands-Jiddisch en betekent gratis, voor niks, kosteloos. Het gaat terug op koef (Hebreeuws voor de letter ‘K’) en noen (Hebreeuws voor de letter ‘N’). De twee letters staan voor kost niks, of op zijn Jiddisch: kosjt niks.

Het woord is in de Nederlandse taal opgenomen[1].

Met name in de veehandel, die tot de Tweede Wereldoorlog door Joden werd gedomineerd, was de term populair. Wie te laag bood, kon te horen krijgen: "Jij wilt het zeker voor koefnoen hebben". Hoewel er geen Joodse veehandelaren meer zijn, wordt de term nog altijd in de veehandel gebruikt. In Winschoten is de lettergreep "noen" weggevallen en kent men de term koef.

Koefnoen is een uniek Nederlands-Jiddisch woord: waar veel andere Nederlands-Jiddische woorden buitenlandse varianten hebben, is dit woord alleen in Nederland te begrijpen.

Van dit woord is het verkleinwoord Koefnoentje afgeleid, hetgeen gratis entree of vrijkaartje betekent. Het was oorspronkelijk vooral schertsend bedoeld en is qua betekenis vergelijkbaar met het Nederlandse spreekwoord Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Zo leer je nog eens wat :wink:

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: zo okt 20, 2013 5:49 am 
lid

Ik heb die term nooit gekend. Bedankt :)

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: vr jun 27, 2014 6:48 pm 
Over literatuur gesproken. Wat vinden jullie van Maarten Toonder? Toen ik een jaar of 3 was las mijn moeder mij minstens 20x voor uit zijn ,Panda en de meestervlieger, met Oehoe Z Uil. Ook die man was geweldig met taal.

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: za jul 05, 2014 4:47 pm 
lid

Poendert schreef:
Over literatuur gesproken. Wat vinden jullie van Maarten Toonder? Toen ik een jaar of 3 was las mijn moeder mij minstens 20x voor uit zijn ,Panda en de meestervlieger, met Oehoe Z Uil. Ook die man was geweldig met taal.
Het is officieel Marten Toonder, Poendert.Maar om je vraag te beantwoorden: ik ben een groot liefhebber van zijn werk. Vooral de Bommel-strips natuurlijk. Prachtig ! Toonder was in zijn soort uniek en...een taalvernieuwer. Uitdrukkingen als : 'een groot denkraam' en 'een eenvoudige , maar voedzame maaltijd' en 'Tom Poes, verzin toch eens een list' hebben school gemaakt.

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: ma jul 07, 2014 6:06 pm 
Poendert schreef:

Het betreffende stripboekje zie ik nog voor me.
'Panda en de Meester vlieger' was het eerste stripboek dat ik had, gekregen bij een mij onbekende gelegenheid.
Het was hoogstwaarschijnlijk omstreeks 1950.
Andere deeltjes heb ik uit die serie niet gehad.
Ik ben daarna geobsedeerd geraakt door Kapitein Rob.
Heel veel originele deeltjes heb ik hier.
Mijn oudere broertje las "Erik de Noorman".
Kapitein Rob intrigeerde mij altijd vanwege de techniek die er in zat.
Prlwytzkovsky van Toonder werd later een rolmodel:

'In der wetenschap geeft het niets rares!'

Hier heb ik een bijzonder boekje met DVD over Marten Toonder van Frank van Hartingsveld: "De TAO van Toonder", waarin en waarop gedichten van en door Toonder.
Zoals "Weedom"
"Alle rozen zijn vannacht vergaan
en de dageraad bracht regen,
die nu ruiselt in mijn oprijlaan
Làci! Ik kan er niet meer tegen

... "

Onzin maal onzin is en blijft onzin:

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]