Het is nu vr okt 20, 2017 11:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: wo jun 18, 2014 8:40 am 
lid

Een rood postzegeltje heeft 9,5 miljoen dollar opgebracht, is dit nu het toppunt van decadentie of is het stukje papier van 2x2 cm doordat het uniek is echt zoveel geld waard en moet het als kunst gezien worden, daar waar ook deze schandalige bedragen in om gaan.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: wo jun 18, 2014 8:49 am 
lid

Marktwaarde blijkbaar. Je moet er wat voor over hebben om je verzameling compleet te krijgen.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: wo jun 18, 2014 8:51 am 
lid

KarelStaal schreef:
Marktwaarde blijkbaar. Je moet er wat voor over hebben om je verzameling compleet te krijgen.

Grin. ga je eens diep schamen Karel!

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: wo jun 18, 2014 9:04 am 
lid

Als iemand liever dit bedrag uitgeeft aan een postzegel in plaats van een jacht, wie ben ik dat dan om er iets van te zeggen? Ik vind het allebei onzinnig.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: wo jun 18, 2014 10:03 am 
lid

KarelStaal schreef:
Als iemand liever dit bedrag uitgeeft aan een postzegel in plaats van een jacht, wie ben ik dat dan om er iets van te zeggen? Ik vind het allebei onzinnig.

Hmm, misschien ben ik wel teveel een realistische materialist om deze discussie aan te zwengelen en goed commentaar hierop te geven, maar goed ik doe een poging dan weet je hoe ik over waarde, bezit, kunst en antiek denk.

Alles wat we om ons heen zien heeft een prijs, maar in veel gevallen wordt er in mijn beleving achterlijk en schandalig mee omgegaan, de reden is dat emotie getracht wordt naar ratio te vertalen. Uniek en een kleine oplage bepalen de prijs, terwijl in mijn beleving kwaliteit de prijs behoort te bepalen, bv. een gewoon seriematig gemaakt handtasje van Coco Chanel is geen 2500 Euro waard, de kwaliteit is goed en zou hooguit 75 Euro mogen kosten, de rest is emotie en pure decadentie.

De nachtwacht is een mooi schilderij en zou misschien 1 miljoen waard zijn vanwege zijn antieke en culturele waarde, er zijn genoeg schilders die het werk net zo mooi en perfect kunnen maken voor nog geen 50.000 Euro. Van oude gebouwen als kerken, kathedralen, kastelen, paleizen of industrieel erfgoed als gebouwen, bruggen, watertorens etc. begrijp ik dat er prijskaartjes aan hangen qua onderhoud waardoor deze monumentale panden soms voor symbolische bedragen van de hand worden gedaan, doch wel met de contractuele verplichting dat het niet gesloopt mag worden en het onderhoud ook echt gedaan moet worden.

Kortom het opdrijven van prijzen met name in de kunstwereld voor werkelijk klinkklare troep, waar menig kind zich voor zou schamen wanneer je dat op de kleuterschool zou moeten inleveren, moet naar mijn mening een einde komen. Musea zouden dit niet meer mogen aankopen voor achterlijke bedragen, dan kunnen de kaartjes weer naar 1 Euro of bijna gratis worden. Particulieren die miljoenen voor een postzegel of andere prullaria als zogenaamde kunst geven, zouden eens bij zichzelf te raden moeten gaan of je met die enorme bedragen geen betere dingen zou kunnen doen.

Ik ben in de verste verte geen wereldverbeteraar, maar wanneer ik miljardair zou zijn zou ik liever een dorpje ergens in een straatarm gedeelte van onze planeet adopteren en er die zaken laat maken die echt nodig zijn, dan dat ik een Van Gogh of Pietje Mondriaan aan de wand zou hebben hangen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]