Het is nu wo sep 26, 2018 12:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 258 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: De boekenkast
Bericht nummer:#101  BerichtGeplaatst: zo dec 30, 2012 2:22 pm 
lid

oombas schreef:
Uit!
Over het boek heb ik al eerder verteld, het is dan ook meer een 'moeilijk' boek dan een 'spannend' boek.
Tussendoor heb ik meerdere andere boeken gelezen.
Herlezing is beslist aan de orde, eerst even laten bezinken.
Het is immers voer voor psychologen en ik ben geen psycholoog.
Het boek kan nu wel de boekenkast in, al leen ik het eerst uit aan degene van wie ik het boek heb gekregen.
Over welk boek hebben we het?
"Bevrijd de psychologie - uit de greep van de hersenmythe" van Jan Derksen.
Ik vind het een goed boek, maar dat zegt verder niet zoveel.
Het past goed bij de Algemene Semantiek van Alfred Korzybski.
Dat we weten hoe iets werkt, zegt ons niet wat het IS.
Als opening begint het boek met een gedicht van Bernlef, "De Ziel".
Ik heb het hier al eens gepost.
Jan Derksen vertelt in de inleiding over 2 van zijn 3 dochters die psychologie studeren en die van de opbouw van de hersenen na korte tijd meer weten dan hij ooit tijdens zijn studie heeft geleerd.
Terecht vraagt hij zich af, in hoeverre dat inzicht geeft in de psychologische processen die in die hersenen plaats grijpen.
Hij eindigt met een droom, een soort van 'boze' droom die hij niet meer heeft sinds hij het boek heeft geschreven.
De mens is geen computer en lijkt er zelfs niet op.
Noch is de mens een horloge of een bacterie.
Wat Derksen ons wil vertellen, gaat van gedicht tot droom.
Waar komt het boek in mijn boekenkast?
Een mooie plek lijkt mij naast "Freud is niet dood - het blijvend raadsel van het menselijk brein" van John Horgan.
Via bijgaande link komt u bij een bruikbare samenvatting door J.H.A.M. Bekkers.
Al is een samenvatting nooit het boek, dan hoefden we immers het boek niet meer te lezen.

Lijkt me wel wat dit boek.
Hij staat inmiddels op mijn lijstje.
:ok:

Profiel  

Bericht nummer:#102  BerichtGeplaatst: zo dec 30, 2012 4:16 pm 
lid

Iets heel anders, maar wat ik ook kan aanraden aan landrotten die nooit een zeilboot gezien hebben:

Onzeker op zee - een onstoer vaarverhaal - van Michiel van Straten

Op een heel humoristische manier geschreven, vol zelfspot, over het wel en wee van de schrijver tijdens de zeiltochten met zijn gezin

Profiel  

Bericht nummer:#103  BerichtGeplaatst: zo dec 30, 2012 5:20 pm 
medita schreef:
oombas schreef:
Uit!
[Knip]

Ik kreeg het boek voor mijn verjaardag met de opmerking dat de auteur nogal bekend is geworden vanwege zijn verzet tegen o.a. Dick Swaab ("Wij zijn ons brein") en Victor Lamme ("De vrije wil bestaat niet").
De geefster was benieuwd naar wat ik er van zou vinden.
Toen ik korte tijd later met de gulle geefster er over sprak en vertelde toch achter Swaab te blijven staan, vertelde ze me: "oh, jij vindt dat Derksen tegen de verkeerde boom blaft".
Ik vind het werk van Swaab en Lamme niet zo strijdig met waar Derksen mee komt.
Laat mij even een praktijkvoorbeeld geven hoe ik daar toe kwam.
Een collega van mij was, net als ik, getroffen door één van de vele reorganisaties.
We spreken eerste helft jaren '90.
Dit keer de heftigste reorganisatie in ons bestaan.
Onze vertrouwde omgeving werd gesloopt, het prachtige monumentale gebouw aan de Vondellaan, dat nog door de Rockefeller Foundation was gesubsidieerd.
Wij moesten verhuizen naar een zeer deprimerende nieuwbouw in De Uithof.
Die nieuwbouw was veel te klein en was bovendien een slecht voorbeeld van waar architecten prijzen voor krijgen.
Ik paste me wat sneller aan mijn nieuwe omgeving aan, al was ik wel enkele maanden thuis door de situatie.
Hij raakte in een zware depressie en lag vele maanden thuis in het donker en wilde niemand zien die ook maar iets met dat werk te maken had.
Tot ik op zeker moment wordt uitgenodigd bij mijn (nieuwe) leidinggevende en hij mij feestelijk vertelt dat inmiddels is ontdekt waar de depressie van mijn collega vandaan komt.
"Er ontbreekt een stofje in zijn hersenen. Hij krijgt nu passende medicijnen en het komt weer helemaal goed!"
Ik reageerde nogal schamper door mij op het standpunt te stellen dat hij mogelijk oorzaak en gevolg verwisselt.
We zien het dagelijks in dit forum.
Immers, zo vertelde ik hem, hij had niet de depressie omdat het stofje in zijn hersenen ontbrak, maar het stofje in zijn hersenen werd niet meer door zijn hersenen aangemaakt vanwege die depressie.
Dus weliswaar voelde hij zich klote en toediening van dat stofje zou er wellicht toe kunnen bijdragen dat hij zich prettiger ging voelen, maar de (oorzaken van de) depressieve gevoelens zouden blijven.
Daarmee wil ik niet zeggen dat Swaab ongelijk en Derksen gelijk heeft, dat is naar mijn idee de discussie ook niet.
Het zijn twee wetenschappers die zich met een ander vak bezighouden.
Vilayanur Ramachandran is voor mij de ware hersenwetenschapper, maar weet minder van het menselijk gedrag dan Derksen.
Het zijn verschillende disciplines die zich beide met de hersenen bezighouden.
Dat onderscheid wil ik graag blijven maken.

Hier een aardig verhaal van Cees van der Staak over de discussie, met hoop voor Derksen (download het hele artikel):

Bericht nummer:#104  BerichtGeplaatst: zo dec 30, 2012 5:21 pm 
oombas schreef:
medita schreef:
oombas schreef:
Uit!
[Knip]

Ik kreeg het boek voor mijn verjaardag met de opmerking dat de auteur nogal bekend is geworden vanwege zijn verzet tegen o.a. Dick Swaab ("Wij zijn ons brein") en Victor Lamme ("De vrije wil bestaat niet").
De geefster was benieuwd naar wat ik er van zou vinden.
Toen ik korte tijd later met de gulle geefster er over sprak en vertelde toch achter Swaab te blijven staan, vertelde ze me: "oh, jij vindt dat Derksen tegen de verkeerde boom blaft".
Ik vind het werk van Swaab en Lamme niet zo strijdig met waar Derksen mee komt.
Laat mij even een praktijkvoorbeeld geven hoe ik daar toe kwam.
Een collega van mij was, net als ik, getroffen door één van de vele reorganisaties.
We spreken eerste helft jaren '90.
Dit keer de heftigste reorganisatie in ons bestaan.
Onze vertrouwde omgeving werd gesloopt, het prachtige monumentale gebouw aan de Vondellaan, dat nog door de Rockefeller Foundation was gesubsidieerd.
Wij moesten verhuizen naar een zeer deprimerende nieuwbouw in De Uithof.
Die nieuwbouw was veel te klein en was bovendien een slecht voorbeeld van waar architecten prijzen voor krijgen.
Ik paste me wat sneller aan mijn nieuwe omgeving aan, al was ik wel enkele maanden thuis door de situatie.
Hij raakte in een zware depressie en lag vele maanden thuis in het donker en wilde niemand zien die ook maar iets met dat werk te maken had.
Tot ik op zeker moment wordt uitgenodigd bij mijn (nieuwe) leidinggevende en hij mij feestelijk vertelt dat inmiddels is ontdekt waar de depressie van mijn collega vandaan komt.
"Er ontbreekt een stofje in zijn hersenen. Hij krijgt nu passende medicijnen en het komt weer helemaal goed!"
Ik reageerde nogal schamper door mij op het standpunt te stellen dat hij mogelijk oorzaak en gevolg verwisselt.
We zien het dagelijks in dit forum.
Immers, zo vertelde ik hem, hij had niet de depressie omdat het stofje in zijn hersenen ontbrak, maar het stofje in zijn hersenen werd niet meer door zijn hersenen aangemaakt vanwege die depressie.
Dus weliswaar voelde hij zich klote en toediening van dat stofje zou er wellicht toe kunnen bijdragen dat hij zich prettiger ging voelen, maar de (oorzaken van de) depressieve gevoelens zouden blijven.
Daarmee wil ik niet zeggen dat Swaab ongelijk en Derksen gelijk heeft, dat is naar mijn idee de discussie ook niet.
Het zijn twee wetenschappers die zich met een ander vak bezighouden.
Vilayanur Ramachandran ("Zo werkt ons brein echt") is voor mij de ware hersenwetenschapper, maar weet minder van het menselijk gedrag dan Derksen.
Het zijn verschillende disciplines die zich beide met de hersenen bezighouden.
Dat onderscheid wil ik graag blijven maken.

Hier een aardig verhaal van Cees van der Staak over de discussie, met hoop voor Derksen (download het hele artikel):

Bericht nummer:#105  BerichtGeplaatst: zo dec 30, 2012 6:09 pm 
lid

Interessante stukjes.
Over alles valt wat te zeggen en de meningen hierover zullen altijd wel verdeeld blijven omdat we
(volgens mij)het brein en de werking en de wisselwerkjngen met het lichaam nooit helemaal in kaart kunnen brengen.
Psychologie is dan weer heel wat anders.

Profiel  

Bericht nummer:#106  BerichtGeplaatst: vr feb 08, 2013 12:18 pm 
lid

Zojuist uitgelezen: 'Slachtoffers' van Alex Kava. Aardige thriller, maar absoluut niet het niveau van Connelly, Baldacci en Kellerman - om er maar een paar te noemen.

Profiel  

Bericht nummer:#107  BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 7:56 am 
Vooral Connelly staat op eenzame hoogte,

Bericht nummer:#108  BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 9:08 am 
lid

Ik ben na een aantal Karin Slaughters nu de eerste Jack Reacher aan het herlezen als tussendoortje. Even tijd voor een ongecompliceerde actieheld.

Profiel  

Bericht nummer:#109  BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 11:33 am 
lid

Ik ben net begonnen in het 11e deel van de Ake Edwardson reeks over inspecteur Winter.

Het is wel een vorm van schrijven die je aandacht nodig blijft houden. De schrijver wisselt zonder het aan te geven heel vaak van scope. Je bekijkt de situatie ineens vanuit het perspectief van het slachtoffer voorafgaand aan het misdrijf, of van een van de andere hoofdrolspelers.

Profiel  

Bericht nummer:#110  BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 11:47 pm 
Onlangs heb ik een bijzonder boek gekocht.
Mijn grootmoeder is geboren op een zeilschip op de rede van Amoy, China.
Het was waarschijnlijk de laatste reis die mijn overgrootvader met vrouw en kind maakte, ze vestigden zich aan de wal.
Het begin van een nieuwe familie.
Meerdere kinderen van deze familie zijn vertrokken naar Zuid-Afrika, zo vocht een jongere broer van mijn grootmoeder in de Boerenoorlog.
Maar waar is het schip gebleven?
Het schip is verkocht naar het buitenland.
Maar ook dan moet het te vinden zijn.
Dat raadsel lijkt nu opgelost, dankzij Ian G. Whittaker weet ik het.
Het schip is 'met man en muis' vergaan op de Schotse kust tijdens een vliegende storm waarbij meerdere schepen zijn vergaan met een groot aantal slachtoffers.
Er is wel iets bijzonders aan die nacht, het waren alle Noorse schepen met Noorse bemanningen die zijn vergaan.
Dat is te lezen in dit boek, dat alleen nog antiquarisch te koop is, er zijn maar 500 exemplaren van gedrukt:

SCOTTISH BOOKS FOR A RAINY DAY

Bericht nummer:#111  BerichtGeplaatst: za feb 16, 2013 5:43 pm 
lid

Net uit: Deliver us from evil, van David Baldacci. Spannend, maar niet zo geschikt voor mensen met een zwakke maag, vooral niet vlak na het eten. De beschrijvingen van de martelingen zijn daarvoor ietsjes te precies.

Profiel  

Bericht nummer:#112  BerichtGeplaatst: za feb 16, 2013 5:59 pm 
oombas schreef:
Onlangs heb ik een bijzonder boek gekocht.
Mijn grootmoeder is geboren op een zeilschip op de rede van Amoy, China.
Het was waarschijnlijk de laatste reis die mijn overgrootvader met vrouw en kind maakte, ze vestigden zich aan de wal.
Het begin van een nieuwe familie.
Meerdere kinderen van deze familie zijn vertrokken naar Zuid-Afrika, zo vocht een jongere broer van mijn grootmoeder in de Boerenoorlog.
Maar waar is het schip gebleven?
Het schip is verkocht naar het buitenland.
Maar ook dan moet het te vinden zijn.
Dat raadsel lijkt nu opgelost, dankzij Ian G. Whittaker weet ik het.
Het schip is 'met man en muis' vergaan op de Schotse kust tijdens een vliegende storm waarbij meerdere schepen zijn vergaan met een groot aantal slachtoffers.
Er is wel iets bijzonders aan die nacht, het waren alle Noorse schepen met Noorse bemanningen die zijn vergaan.
Dat is te lezen in dit boek, dat alleen nog antiquarisch te koop is, er zijn maar 500 exemplaren van gedrukt:

SCOTTISH BOOKS FOR A RAINY DAY

De link doet het niet meer, dat heb je zo met boeken.
Vooral met detectives...
Hier een andere link over het werk van Ian Whittaker, 'the diving detective'.

HE is the Phillip Marlowe of the Scottish seas - an underwater detective who has turned a hobby into a nautical obsession.

Bericht nummer:#113  BerichtGeplaatst: zo feb 24, 2013 12:47 am 
lid

Bijzonder om zo je roots terug te lezen lijkt me :)

Profiel  

Bericht nummer:#114  BerichtGeplaatst: zo feb 24, 2013 12:30 pm 
mallemeid schreef:
Bijzonder om zo je roots terug te lezen lijkt me :)

Dat maakt het juist zo leuk.
Voor de één is het oud papier en voor de andere een schier onuitputtelijke bron van informatie.
Uit een erfenis bleef mij een koffer met oude en soms sterk vergeelde foto's.
Foto's die er vaak uit zien als een vodje en die zo in de grijsbak kunnen.
Wat dat betreft was het goed dat die koffer belandde bij een bewaarderig type als ik.
Ik heb die koffer al meer dan 40 jaar.
Dagenlang ben ik met mijn ex in de weer geweest om de personen op die foto's te identificeren.
Naar leeftijd en samenstelling van het gezelschap.
Vrijwel allemaal directe familie, maar ik kende er slechts een gedeelte van.
Dankzij Photoshop kon ik enkele foto's dusdanig restaureren dat er details zichtbaar werden.
Er steeds van uit gaande dat die foto's niet zomaar in die koffer zaten.
Af en toe pak ik die koffer nog eens en probeer verdere details te ontdekken.
Een klein kind en op de achterkant een naam en een datum in 1943.
Zo is weer een hele nieuwe loot aan de stamboom toegevoegd.
Dankzij die foto en het internet en maar zoeken.
Een keten van gebeurtenissen was het gevolg, zoals dus dat boek van Whittaker.
Het internet is een vrijwel onuitputtelijke bron van informatie.
In een Dordtse Courant heb ik de tewaterlating van het schip gevonden, het Scheepvaartmuseum heeft kunnen vertellen waar het schip is gebleven en Whittaker vertelt mij de trieste afloop.
Dankzij mijn zoektocht naar de naam op die foto heb ik nu de handgeschreven autobiografie van een broer van mijn grootmoeder, zijn brieven uit de jaren '30 aan mijn familie heb ik zelf al bewaard.
Dankzij die brieven weet ik nu ook waar dat lintje vandaan komt dat ik heb bewaard en ben ik weer op zoek gegaan naar informatie daarover.
Dat bracht mij dus bij een antikwaar die een boek had waarin ik mijn grootvader terug vond.
Het is als met het uitdijend heelal.
Elk gevonden puzzelstukje levert minstens 3 nieuwe puzzelstukjes op.
Van het schip heb ik geen foto, het model van het schip dat bij mijn grootmoeder op de slaapkamer stond is hoogstwaarschijnlijk gestolen in de periode dat de woning aan de PC was 'gekraakt'.

Bericht nummer:#115  BerichtGeplaatst: zo feb 24, 2013 12:40 pm 
lid

Weet je wel wat voor type het was? vaak zijn er van zusterschepen dan wel weer afbeeldingen te vinden

Profiel  

Bericht nummer:#116  BerichtGeplaatst: zo feb 24, 2013 1:25 pm 
mallemeid schreef:
Weet je wel wat voor type het was? vaak zijn er van zusterschepen dan wel weer afbeeldingen te vinden

Jazeker weet ik wat voor type het was.
In de biografie stond dat het een driemaster was, volgens mijn familie- en andere bronnen, ging het om een brik(schip).
Mijn informatie werd bevestigd door het Scheepvaartmuseum en klopt met de Dordtse Courant.
Al jaren heb ik "Zeilschepen en hun tuigage - voornamelijk het diepwaterzeilschip sedert het jaar 1800" in de kast, ook al gevonden bij een antikwaar.
Ook heb ik een ets gevonden met een afbeelding van de haven van Amoy uit die periode.
Op die ets zijn schepen afgebeeld.
In mijn geheugen heb ik dat beeld van het model van het schip, maar we weten hoe het gaat met het construeren van geheugen.
Ik weet de werf en ik weet de reders en het schip is te vinden bij Piet's scheepsindex, maar die is incompleet.
Geen zusterschepen gevonden met een afbeelding.
Maar wat wel leuk is, dat ik door jou werd getriggerd om toch maar weer eens te kijken.
En wat vind ik?
Op een openbaar toegankelijke site in Zuid-Afrika vind ik het onlangs door mij via dropbox naar mijn achterneef gestuurde document met de biografie van ons beider oudoom.
Mijn grootmoeder is op dat schip geboren, zijn grootmoeder was een jongere zuster van mijn grootmoeder.
De biografie is van een jongere broer van mijn grootmoeder.
Dat het van mij afkomstig is, dat blijkt wel uit de inhoud, mijn toevoegingen aan de tekst staan er gewoon bij.
Die zijn van begin deze maand, dus hij heeft er geen gras over laten groeien.
Dus ik weet ook de bron.
Het document is geschreven op folioformaat en ik heb het verkleind naar A4.
Zo heb ik toch nog eer van mijn werk, al ben ik zelf wat huiveriger om zulke privé informatie op het internet te dumpen.

Bericht nummer:#117  BerichtGeplaatst: zo feb 24, 2013 3:22 pm 
Hetgeen ik schreef is niet helemaal juist.
Google doet het.
Als je de goede zoektermen invult, kom je bij het document.
Dus als je niet weet waarnaar je moet zoeken, vind je het nauwelijks.
Wel vond ik zojuist nog een document uit de NRC van November 1868, waar het schip klaar ligt om uit te varen naar Soerabaja, waar mijn overgrootmoeder de dochter van de havenmeester was.

Bericht nummer:#118  BerichtGeplaatst: ma maart 11, 2013 1:42 pm 
lid

Ik ben Toon Telligen aan het lezen, zijn verhaaltjes over de mier, de krekel, de egel en de eekhoorn, en de andere dieren natuurlijk.

Citaat:
De mier en de krekel zaten aan de rand van de rivier en spraken over voelsprieten, avonturen, verjaardagen, honing en de zon. Het was een warme dag en nadat zij urenlang met elkaar hadden gesproken zwegen zij en deden zij hun ogen dicht.
Maar na een tijdje schraapte de krekel zijn keel. De mier meende dat de krekel iets wilde gaan doen, maar hij verstond hem niet goed. Voor alle zekerheid zei hij binnensmonds: ‘Nee, liever morgen.’ Dat kan nooit kwaad, dacht hij.

‘Morgen?’ vroeg de krekel. Hij deed zijn ogen open. ‘Wat is dát nou weer?’ ‘Dat is de dag na vandaag,’ zei de mier. ‘Dus morgen.’
‘Vandaag??’ zei de krekel. ‘Nooit van gehoord.’ ‘Weet je niet wat vandaag is?’ vroeg de mier.
‘Nee,’ zei de krekel.
‘Dat is nu,’ zei de mier. ‘Nu.’ En hij tikte daarbij met zijn rechter voorpoot op de grond.

De krekel keek naar het kleine kuiltje dat onder de voorpoot van de mier ontstond en zei: ‘Nu??? Het wordt steeds mooier.’ De mier keek om zich heen en zijn oog viel op de kikker die juist op een blad van de waterlelie naar de lucht zat te staren.

‘Kikker,’ zei de mier. ‘Je moet ons helpen.’ ‘Aha,’ zei de kikker. Hij vond dat het mooiste woord dat hij kende en hij gebruikte het alleen als het hem onverwachts inviel. ‘Jij weet toch wel wat nu is?’ vroeg de mier.
Nu heel voorzichtig zijn, dacht de kikker, terwijl hij vriendelijk knikte.

‘Ja hoor,’ zei hij. ‘Ja.’ Dat is vast het beste, dacht hij, terwijl hij haastig zijn herinneringen afzocht naar iets dat nu kon zijn. De maan vond hij, de waterval, kroos, feesten, de reiger, maar nu...

‘Zie je wel,’ zei de mier. ‘Iedereen weet wat nu is. Iedereen.’ ‘Behalve ik,’ zei de krekel. ‘Wat leuk. Dan ben ik de enige. Dan moet je het me ook maar niet vertellen, mier.’

Hij stopte zijn vingers in zijn oren en holde met grote sprongen weg.

De mier bleef achter aan de oever van de rivier. De kikker verdween voor alle zekerheid maar onder de waterlelie en de zon ging langzaam en voorzichtig onder, achter het bos.

Toen het ten slotte helemaal donker was vroeg de mier zich af of hij eigenlijk wel zeker wist wat nu was. Het is wel iets eigenaardigs, dat nu, dacht hij. Misschien is het wel iets anders. Er kwamen rimpels in zijn voorhoofd. Toen stond hij vlug op om de eekhoorn op te zoeken. Laat ik maar aan honing denken, dacht hij. Dát is nooit iets anders.

Kinderverhaaltjes, of toch ietsjes meer?

Profiel  

Bericht nummer:#119  BerichtGeplaatst: di maart 19, 2013 7:47 pm 
Deon Meyer.Zuid_Afrikaanse thriller/policier schrijver.Div boeken steevast hoog in de thrillergids.Aanrader.

Bericht nummer:#120  BerichtGeplaatst: wo maart 20, 2013 10:06 am 
lid

op mijn nachtkastje ligt op dit moment Vaslav van Arthur Japin.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 258 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]