Het is nu za okt 21, 2017 6:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

De hervorming in de Islam
is iets wat daadkrachtig gesteund moet worden vanuit het westen. 17%  17%  [ 4 ]
is iets wat alleen van binnen uit (de islamitische wereld) kan komen 70%  70%  [ 16 ]
hebben wij niets mee te maken 13%  13%  [ 3 ]
is niet wenselijk, want synomiem voor verwestersing 0%  0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 23
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hervorming van de Islam
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: do apr 23, 2015 4:38 am 
lid

Uit: "Heretic, why islam needs a reformation now" ?

Hirsi Ali beweert dat er een groeiende groep moslems is die vooralsnog meer heimelijk dan openlijk een hervorming van de Islam zou verwelkomen. Over de aard van die hervorming bestaat geen overeenstemming, meer is het iets in de geest van "er broeit wat", van "er waart een spook" (door de islamitische wereld). Dat spook heeft nog nauwelijks een stem, het zijn enkelingen die naar buiten treden: Salman Rushdie, Ayaan Hirsi Ali, Kenan Malik, misschien ook Malala of Ahmed Aboutaleb.

Die hervorming moet volgens Hirsi Ali de volgende punten behelzen, om de Islam verenigbaar (integreerbaar) te maken met moderne westerse samenlevingen en daarmede terug te treden zoals het christendom 300 jaar geleden deed:

1.- Afzweren van de leerstellingen Koran= letterlijk en onveranderlijk woord van God en Mohammed=Zijn laatste en grootste profeet. De Koran moet m.a.w. theologiseerbaar worden, er moet gediscussieerd kunnen worden over de betekenis en de waarachtigheid van wat in de Koran staat.
2.- Afzweren van het idee dat het hemelse leven belangrijker is dan het aardse leven, het hier en nu.
3.- Het afzweren van het dogma dat de Sharia boven de wereldse wetten staat en dat de Sharia de samenleving dient te beheersen.
4.- Het afschaffen van de heilige plicht van iedere moslem om te eisen dat allen en iedereen volgens de wetten van de Sharia en de voorschriften van de Koran moet leven en alles wat tegen Koran en Sharia in gaat te verbieden en te bestrijden desnoods gewapenderwijs.
5.- De plicht tot het dienen van Jihad of Heilige Oorlog.

Er zijn wel degelijk stromingen binnen de Islam zoals Soeffi´s en Alewieten (beiden ontstaan uit de Shiïtische islam) welke een deel van deze punten hebben omarmd, en dus min of meer in de richting van een hervorming wijzen, echter zij zijn kleine minderheid en worden in de meeste, vooral soennitische landen, achtergesteld of bestreden, in sommige gevallen meer dan christenen, joden of "ongelovigen".

Onder invloed van de globalisering lijken fundamentalisten, islamisten, islamitische broederschappen alleen maar feller te worden. Feller tegen het westen, feller tegen wereldlijke regimes in islamitische landen, onverzoenlijker tegenover godsdienstige minderheden, christenen, alewieten, druzen, soeffi´s, joden, boeddhisten of hindoes te worden. Hun reactie op de liberaliserende invloeden van buitenaf is niet inzichzelfkerend zoals bij fundamentalische christenen of boeddhisten, nee, het is een reactie vergelijkbaar met de Inquisitie.

De islamitische versie van de inquisitie is nog maar net begonnen, en het is nog maar de vraag of zij heviger of zachtaardiger zal zijn dan de vroegere christelijke variant, door de beschikking over moderne wapens en moderne communicatietechnieken. De schijnbare eenvormigheid en de ogenschijnlijk slaafse vroomheid die de islamitische wereld nog altijd kenmerken zijn tekenen dat de angst voor de scherpslijpers er nog diep in zit, en dat een beeldenstorm nog wel even op zich kan laten wachten.

Hirsi Ali bepleit een daadkrachtige westerse steun voor de hervormingsgezinden. Is dat inderdaad de weg en hoe moet dat dan?

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: do apr 23, 2015 9:26 am 
lid

Verandering moet van binnenuit komen, meer specifiek van de vrouwen vermoed ik.

De islam hoeft niet verenigbaar / integreerbaar met het westen te zijn omdat in breder perspectief het westen de religie voorbij is.

Moslims kunnen terecht in islamitische dictaturen, het westen is vergaand geseculariseerd. Religie is een prive-aangelegenheid geworden.

Niemand zit erop te wachten om de Verlichting en alle benepen discussies die wij gehad hebben met het christendom nog eens dunnetjes over te doen.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: do apr 23, 2015 9:59 am 
lid

Hervorming (echte) komt alleen van binnenuit. Islamisme is een zeer slechte uitleg van de Islam want het islamisme doet alsof we nog leven in de tijd van de Profeet, toen er nog geen ontwikkeling was zoals nu (zelfs in islamitische landen is er nu veel wat er toen niet bestond), toen het recht van de sterkste allesbepalend was en theologisch gelijk werd beslecht door "afrekeningen". Voor mij als westers gericht religieus mens is het onzin dat het fundamentalistisch "letterlijk" nemen van heilige boeken de beste weg zou zijn om recht te doen aan de betekenis daarvan.

Als protestants opgevoed christen denk ik dan aan de strijd tussen Calvijn en Servet, ook beslecht door een "doodstraf". De Verlichting was toen al wel begonnen maar misschien juist daarom waren er roerige tijden en ik vrees dat wij niet in staat zijn om de islamitische wereld die roerige tijden te besparen.

Hoogstens kunnen we onszelf beschermen en daar hebben we al de allergrootste moeite mee: laat ons dus maar eens stilstaan bij de verwording van het humanisme dat zo soft wordt dat alle zelfverdediging van Europa ondergeschikt wordt gemaakt aan "humaan handelen" wat in werkelijkheid de vreselijkste gevolgen met zich meebrengt: vandaag al, op de Middellandse zee.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: do apr 23, 2015 12:52 pm 
willem schreef:
Die hervorming moet volgens Hirsi Ali de volgende punten behelzen, om de Islam verenigbaar (integreerbaar) te maken met moderne westerse samenlevingen en daarmede terug te treden zoals het christendom 300 jaar geleden deed:

De vergelijking met de reformatie is krom. Dat ging niet over de kern van het christendom maar over misstanden binnen de RKK. Details in feite. Bovendien kan je niet bepaald zeggen dat het protestantisme een hervorming in de zin van een vrijzinniger interpretatie bracht, het was eerder omgekeerd.

Maar dat gezegd hebbende, Hirsi Ali meent dus dat een vrijzinnige islam tot de mogelijkheden behoort. Daar dacht ze vroeger anders over.

1.- Afzweren van de leerstellingen Koran= letterlijk en onveranderlijk woord van God en Mohammed=Zijn laatste en grootste profeet. De Koran moet m.a.w. theologiseerbaar worden, er moet gediscussieerd kunnen worden over de betekenis en de waarachtigheid van wat in de Koran staat.

De koran en zeker de ahadith verdragen geen open en eerlijke discussie over de betekenis en de waarachtigheid. Zodra zo'n discussie loskomt stort het gammele construct als een kaartenhuis in elkaar. Dan blijkt namelijk dat het een door en door agressieve en discriminatoire oorlogsreligie is die is gesticht door een wrede en uiterst primitieve warlord. Voorwaar een groot verschil met het christendom.

Het christendom is naar mijn mening qua waarachtigheid evenmin nog te verdedigen in deze tijd maar heeft tot nu toe kunnen overleven omdat de kern van deze religie en het voorbeeld van Jezus "goed" en zachtaardig is. De islam en het voorbeeld van Mohammed is "slecht" en kwaadaardig.

Wat rot is in de kern verdraagt geen belichting en verlichting. Daarom is kritiek ook zo'n taboe binnen de islam.

phpBB [media]

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: do apr 23, 2015 12:54 pm 
lid

De Islam predikt in beginsel discriminatie, geweld en doodslag jegens niet-moslims, afvalligen en joden. De gehele Koran staat vol met dergelijke Soera's die niets aan de verbeelding overlaat. Als je al die achterdeurtjes eens zou verwijderen dan zou de Islam er een stuk vredelievender hebben uitgezien. Maar er is geen moslim te vinden die aan de Koran wil sleutelen en/of wil veranderen. Gematigd of radicaal, voor beide is dat heiligschennis.

Wat we wel zien is dat de term afvalligheid gebruikt wordt binnen de verschillende stromingen om een andere moslim het zwijgen op te leggen. Door die achterdeur zien we grof geweld binnen de islamitische wereld zélf en dat doet sommigen de ogen openen.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: do apr 23, 2015 5:29 pm 
lid

Ik heb een klein beetje probleem met de keuze mogelijkheden van deze poll.

"Is iets wat daadkrachtig gesteund moet worden vanuit het westen" en "Is iets wat alleen van binnen uit (de islamitische wereld) kan komen" sluiten elkaar namelijk niet uit.

Hervorming laat zich niet afdwingen of opleggen en daarom kan het inderdaad alleen van binnen uit (de islamitische wereld) komen.
Dat neemt niet weg dat wij, als westerse wereld, dat niet zouden moeten/kunnen steunen.

René Descartes

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: do apr 23, 2015 5:57 pm 
lid

Rightnow, HvR:

Er zijn wel degelijk argumenten voor daadkrachtige westerse steun voor hervormingsgezinden. Een argument is dat militaire overwinningen of nederlagen gezien worden als bewijs dat God met of tegen hen is: verslagen en vernederde Jihadstrijders die als krijgsgevangen door de straten van Raqqa of Mosoel sjokken of gevangen, bange en uitgemergelde radicale sjeiks, predikers, Imams zijn de beste antipropaganda voor radicale islam. Een ander argument komt uit de krijgswetenschappen: vrede of wapenstilstand sluiten met een op oorlog en geweld beluste tegenstander betekent hem tijd geven om een voorsprong op te bouwen. Dat was het geval Chamberlain/Hitler en Pastrana/Farc bijvoorbeeld. Het laatste argument komt uit de Koran zelf: bekering tot andere godsdiensten is slechts toegestaan (en wordt daarmee niet gelijkgesteld aan afvalligheid) indien het eigen leven en dat van de kinderen gevaar loopt. Het is dat laatste argument dat de grootste rechtvaardiging vormde voor de inquisición na de reconquista van Spanje. De moren bekeerden zich zonder slag of stoot tot het Christendom omdat zij anders gedood of verdreven zouden worden. Volgens sommige historici was dit voor vele moren meer een bevrijding dan een beknotting: zij verkregen hiermede het alibi om christen te worden en zich te bevrijden van de knevels van de Islam. Anders was het effect van inquisición op de joden in Spanje en Portugal: zij waren er niet blij mee en bleven heimelijk het jodendom belijden opf ontvluchtten Portugal en Spanje naar bijvoorbeeld de Republiek der 7 verenigde provincieën.

Ik denk dat de passieve houding van "Het westen" mbt hervormingsgezinden binnen de Islam in de praktijk neerkomt op wegkijken, hen in de koude laten staan, en uiteindelijk de radicalen de kansen geeft elke poging tot hervorming te onderdrukken. Het kan zeer goed zijn dat de radicalen (zo mogelijk verpletterend) verslagen, vernederd en belachelijk gemaakt moeten worden omdat alleen zó het morele gelijk van "De Verlichting" erkend zal worden door de Islamitische wereld.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: do apr 23, 2015 6:10 pm 
lid

We moeten inderdaad aan simpele argumenten als zelfverdediging denken. Bovendien hebben de onderworpen burgers geen baat bij een fundamentalistische Islam in een moderne tijd, als dat in de vorm van het bekende islamisme moet komen.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: do apr 23, 2015 6:15 pm 
lid

hein schreef:
De vergelijking met de reformatie is krom.

Een vergelijking is enkel op bepaalde aspecten en niet bedoeld om te suggereren dat deze godsdiensten gelijk zijn. Bovendien laat mijn stelling ruimte om hem anders te lezen dan ik hem bedoelde:
Rightnow schreef:
Als protestants opgevoed christen denk ik dan aan de strijd tussen Calvijn en Servet, ook beslecht door een "doodstraf". De Verlichting was toen al wel begonnen maar misschien juist daarom waren er roerige tijden en ik vrees dat wij niet in staat zijn om de islamitische wereld die roerige tijden te besparen.

Die Verlichting was namelijk ook zeker begonnen onder de protestanten zelf; desalniettemin werden soms theologische geschillen nog gezien als strijd tussen goed en kwaad, en werd het nog normaal gevonden om deze met geweld te beslechten om zo de zielen te redden van een dwaalleer die als verderfelijk werd gezien.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: vr apr 24, 2015 9:46 am 
lid

Er kan geen hervorming plaatsvinden zolang men de desbetreffende Soera's in de Koran die openlijk oproepen tot discriminatie, geweld en doodslag jegens niet-moslims, afvalligen en joden niet wenst te bekritiseren.

Het is natuurlijk vreemd te noemen dat moslims uit hun dak gaan vanwege een cartoon maar vervolgens lijdzaam toekijken hoe een van hun familieleden op Jihad gaan. Er wordt hier met twee maten gewogen.

Je kunt ook de stelling opwerpen of de Islam wel te hervormen is.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: vr apr 24, 2015 1:38 pm 
Rightnow schreef:
hein schreef:
De vergelijking met de reformatie is krom.

Een vergelijking is enkel op bepaalde aspecten en niet bedoeld om te suggereren dat deze godsdiensten gelijk zijn. Bovendien laat mijn stelling ruimte om hem anders te lezen dan ik hem bedoelde: [.

Ik had het over de vergelijking die Hirsi Ali heeft gemaakt. Ze had beter de vergelijking met de Verlichting kunnen maken. De centrale vraag is evenwel of de islam zich laat verlichten. Ik vrees van niet.

Als je de koran, een buitengewoon warrig, onsamenhangend, slecht leesbaar en primitief boekwerk, beschouwt als het meest perfecte boek aller tijden, iets dat nooit meer verbeterd kan worden omdat het de laatste en definitieve openbaring van god zou zijn, dan werp je impliciet een barrière op tegen vooruitgang en Verlichting. Zoiets is alleen vol te houden in een omgeving van volledige intellectuele isolatie en obscurantisme zoals we die zien onder "beroepsmoslims".

Tekenend daarvoor is dat in één jaar tijd meer boeken in het spaans worden vertaald dan er de laatste duizend (!) jaar in het arabisch zijn vertaald.

Hirsi Ali wil dat de koran zelf ter discussie komt te staan. Dan verliest die dus zijn goddelijke status en dan dondert de hele islam onherroepelijk in elkaar, want juist die goddelijke status van de koran is het fundament van de islam. Want waarom maakte god Mohammed überhaupt tot z'n (laatste) profeet? Omdat (volgens Mohammed) de joden en christenen de bijbel hadden vervalst en er dus een nieuw boek moest komen dat niet te vervalsen zou zijn.

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: vr apr 24, 2015 2:47 pm 
lid

Danny430 schreef:
Er kan geen hervorming plaatsvinden zolang men de desbetreffende Soera's in de Koran die openlijk oproepen tot discriminatie, geweld en doodslag jegens niet-moslims, afvalligen en joden niet wenst te bekritiseren.

Het is natuurlijk vreemd te noemen dat moslims uit hun dak gaan vanwege een cartoon maar vervolgens lijdzaam toekijken hoe een van hun familieleden op Jihad gaan. Er wordt hier met twee maten gewogen.

Je kunt ook de stelling opwerpen of de Islam wel te hervormen is.

Ik denk dat jij daar gelijk in hebt, zolang wij als westen niet het onderscheid willen, kunnen
en durven maken tussen degenen die "de afvalligen" de kop willen inslaan
en degenen die zich toolerant gedragen, is er geen enkele hoop op verandering van de islam.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: vr apr 24, 2015 8:43 pm 
lid

Het is niet onze zaak. De culturen liggen zo ver uiteen dat het onbegonnen werk is er zelfs maar over te praten. We moeten ze overtuigen niet let vliegtuigen gebouwen binnen te vliegen of zich in een pizzeria of een bus met schoolkinderen op te blazen en verder ver van ze weg blijven.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: vr apr 24, 2015 8:48 pm 
lid

osker schreef:
Het is niet onze zaak. De culturen liggen zo ver uiteen dat het onbegonnen werk is er zelfs maar over te praten. We moeten ze overtuigen niet let vliegtuigen gebouwen binnen te vliegen of zich in een pizzeria of een bus met schoolkinderen op te blazen en verder ver van ze weg blijven.

Die eerste twee wel, maar die laatste niet. Ik heb moslims onder mijn vrienden, kennissen, collega's en cursisten, allemaal prima mensen. Ik heb fantastische mensen op mijn reizen ontmoet, mensen zonder wie mijn reizen niet zo gaaf waren geweest. Ik zie geen reden om een groep van een miljard mensen 'af te schrijven' vanwege de daden van een deel van hen.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: vr apr 24, 2015 9:03 pm 
lid

De ts praat over hervormingen. Vrouwenrechten, homorechten, acceptatie van joden, besnijden vam meisjes etc. Dat proces is iets waar wij niets mee te maken moeten willen hebben. Gebeurt het prima, gebeurt het niet, dan is dat hun keuze.

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: vr apr 24, 2015 9:05 pm 
lid

Brouwer2012 schreef:
osker schreef:

Die eerste twee wel, maar die laatste niet. Ik heb moslims onder mijn vrienden, kennissen, collega's en cursisten, allemaal prima mensen. Ik heb fantastische mensen op mijn reizen ontmoet, mensen zonder wie mijn reizen niet zo gaaf waren geweest. Ik zie geen reden om een groep van een miljard mensen 'af te schrijven' vanwege de daden van een deel van hen.
Ik zie ook veel moslims maar ik vind dat ze er rijk uitzien. Lijkt wel alsof er in de moslimlanden nog slechts armen verblijven. Kan dat echter door ziekte niet controleren.

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: za apr 25, 2015 10:28 am 
lid

osker schreef:
De ts praat over hervormingen. Vrouwenrechten, homorechten, acceptatie van joden, besnijden vam meisjes etc. Dat proces is iets waar wij niets mee te maken moeten willen hebben. Gebeurt het prima, gebeurt het niet, dan is dat hun keuze.

Je niet willen bemoeien met hervormingen is iets anders dan ver weg te willen blijven van de betreffende groep, iets dat u eerder beweerde.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: za apr 25, 2015 2:20 pm 
Brouwer2012 schreef:
Ik heb moslims onder mijn vrienden, kennissen, collega's en cursisten, allemaal prima mensen. Ik heb fantastische mensen op mijn reizen ontmoet, mensen zonder wie mijn reizen niet zo gaaf waren geweest. Ik zie geen reden om een groep van een miljard mensen 'af te schrijven' vanwege de daden van een deel van hen.

Fantastische mensen vind je overal. Dat zegt dus niets. Ik geloof ook niet dat circa de helft van het duitse volk (zoveel stemden er in 1932 op de NSDAP) kwaadaardig was. Toch is het gerechtvaardigd om zowel het nazisme als de islam te veroordelen. En ja, dan kan en mag je de volgelingen kwalijk nemen dat ze zoiets verderfelijks meehelpen in stand te houden. Ook als het om een religie gaat, ook als het op zich vriendelijke mensen zijn.

Leestip: http://lagonda.blogspot.be/2006/09/turfmolm.html

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: za apr 25, 2015 3:10 pm 
lid

hein schreef:
Brouwer2012 schreef:
Ik heb moslims onder mijn vrienden, kennissen, collega's en cursisten, allemaal prima mensen. Ik heb fantastische mensen op mijn reizen ontmoet, mensen zonder wie mijn reizen niet zo gaaf waren geweest. Ik zie geen reden om een groep van een miljard mensen 'af te schrijven' vanwege de daden van een deel van hen.

Fantastische mensen vind je overal. Dat zegt dus niets. Ik geloof ook niet dat circa de helft van het duitse volk (zoveel stemden er in 1932 op de NSDAP) kwaadaardig was. Toch is het gerechtvaardigd om zowel het nazisme als de islam te veroordelen. En ja, dan kan en mag je de volgelingen kwalijk nemen dat ze zoiets verderfelijks meehelpen in stand te houden. Ook als het om een religie gaat, ook als het op zich vriendelijke mensen zijn.

Leestip: http://lagonda.blogspot.be/2006/09/turfmolm.html

Eigenlijk bedoel je dus gewoon wat ik vaak beweer,, het probleem ligt bij degenen
die niets doen, en de boel goedlullen. Zo vraag ik me af hoe je (niet JIJ, meer algemeen) DIT
ooit kan goedlullen... en er zijn er die wegkijken.

Wanneer "de islam" nou eens zelf zou reageren, en dit soort debielen arresteren en bestraffen,
zou je kunnen beweren dat het ooit goed zal komen. Maar er gebeurt niets.
Net als dat in 1932 (totdat het te laat was) er geen moer gebeurde.

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: za apr 25, 2015 5:40 pm 
lid

osker schreef:
Culturen liggen ver uiteen? Betwijfel ik gezien wat deze predikant zegt

http://www.bnr.nl/feeds/anp/BUI/761153- ... h-schuldig

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]