Het is nu ma dec 11, 2017 2:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: De magie van Anne Frank
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: za mei 02, 2015 2:29 pm 
lid

Astrid Joosten, de voortreffelijke presentatrice van de kennisquiz "Twee voor Twaalf", heeft een - briljante - documentaire gemaakt over 'Het Dagboek van Anne Frank' en de impact, die het meesterwerk heeft op bekende mensen. Bij een eerdere documentaire over Nelson Mandela kwam zij er achter, dat de oud-president van Zuid-Afrika veel kracht had geput uit het Dagboek tijdens zijn gevangenschap.

Gesteld wordt, dat Het Dagboek van Anne Frank het feit bevestigt, dat discriminatie op basis van ras, geslacht, politieke overtuiging, religie en seksuele voorkeur immer afkeurenswaardig moet zijn.

De uitzending van 29 april wordt 2 mei herhaald via NPO1 20:30 uur.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: za mei 02, 2015 7:58 pm 
lid

Nelson Mandela had er beter aan gedaan terreur op jonge leeftijd af te zweren, dan was hij nooit in de gevangenis beland.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: zo mei 03, 2015 12:46 am 
lid

osker schreef:
Nelson Mandela had er beter aan gedaan terreur op jonge leeftijd af te zweren, dan was hij nooit in de gevangenis beland.
En Menachim Begin dan die dienst nam in de Irgun Zva Leumi?

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: zo mei 03, 2015 11:29 am 
lid

osker schreef:

Ik ben het ook niet eens met de stelling, het nazisme had verboden moeten worden.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: ma mei 04, 2015 4:15 pm 
lid

Mandela, Begin :hum: is dit een bedreigend onderwerp, zodat de rookgordijnen al in bijdrage #2 moeten beginnen ?

Afbeelding

Matthijs schreef:
Gesteld wordt, dat Het Dagboek van Anne Frank het feit bevestigt, dat discriminatie op basis van ras, geslacht, politieke overtuiging, religie en seksuele voorkeur immer afkeurenswaardig moet zijn

Het dagboek is inderdaad een waarschuwing. Dat het mogelijk is, dat in onze mooie democratische wereld sluipenderwijs een proces op gang kan komen, wat een minderheidsgroep isoleert en onderdrukt, zonder dat de meerderheid het doel of het plan daarvan inziet. Toen de familie Frank in Nederland arriveerde, hadden haar ouders niet kunnen bedenken, dat de nazi's Nederland zouden bezetten en 90% van de joden zou vermoorden, waaronder hun eigen kinderen. Het dagboek toont aan, hoe de autoriteiten het volk kunnen misleiden. En dat er mensen zijn, die erin slagen, van haat op grond van afkomst, ras, etcetera politiek te maken. Hoe ze die haat geleidelijk mainstream maken, door bepaalde conspiracies te cultiveren. Of frames uit het verleden weer tot leven te wekken.

http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/pro ... -van-zion/

Ik zie daar parallelen in de actualiteit, bijvoorbeeld deze

'Het is hier dat we bedenken dat zelfs wanneer de haat het felste brandt en de strijd van het tribalisme een hoogtepunt heeft bereikt, we de drang moeten weerstaan om naar binnen toe te keren. We moeten weerstand bieden aan de drang om diegenen die anders zijn te demoniseren.' Obama, Pearl Harbor dec'2016)

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: ma mei 04, 2015 6:03 pm 
Het dagboek is inderdaad een waarschuwing en onze mooie democratische wereld wordt inderdaad sluipenderwijs steeds meer ondergraven.

Een ondemocratisch geleide EU en slachtpartijen onder Joden in Frankrijk, België, Denemarken doen mij beseffen dat het in Europa weer de verkeerde kant op gaat. Joden worden gehaat en geregeld in elkaar geschopt gewoon puur om wie zij zijn. Men wil Joodse producten boycotten omdat men van mening is dat Israël (de Joodse staat) een kwaadaardig land is, een apartheidsstaat. Het demoniseren is weer in volle gang. Joden die Europa het liefst wensen te ontvluchten en de vele dreigementen tot een nieuwe holocaust alsook de persoonlijke moorddreigementen aan het adres van oa mijn eigen ouders. Het doet mij beseffen dat de Joden van nu de echte nakomelingen zijn van de Joden van vroeger en dat Europa aan het rotten is. De nazi’s vormen vandaag de dag (gelukkig) geen bedreiging meer. Maar de nazi’s hebben wel prima vervangers in de vorm van moslims, gesteund door linkse stoottroepen (de nieuwe bruinhemden). Iedere dag komen er meer en meer nieuwe-nazi’s bij, maar Europa durft - in tegenstelling tot bv Canada, Australie en de VS – geen karakter te tonen en graaft stilletjes zijn eigen graf. Het is triest, maar 70 jaar na de verschrikkingen van WO2 is het Europa van 2015 niet veilig voor Joden.

In nagedachtenis van Anne Frank en de vele duizenden oorlogsslachtoffers - in het bijzonder voor mij de joodse slachtoffers -, sta ik sta ik straks ook stil bij huidige situatie in Europa. Ik koppel het terug aan de situatie van toen en dank Hasjeem dat ik de mogelijkheid heb Europa te ontvluchten zodat mijn kinderen in een veilige omgeving kunnen opgroeien.

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: ma mei 04, 2015 6:11 pm 
lid

De onverschilligheid tav het opkomend antisemitisme in Europa is inderdaad zorgwekkend. We hebben gvd niets geleerd. We knuffelen de jodenhaters en laten joden wederom in de steek.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: ma mei 04, 2015 6:15 pm 
lid

Esther schreef:
Ik koppel het terug aan de situatie van toen en dank Hasjeem dat ik de mogelijkheid heb Europa te ontvluchten zodat mijn kinderen in een veilige omgeving kunnen opgroeien.

Waarheen? Israel? Niet echt de veiligste plek op aarde.

Oh jee, nu ben ik vast een antisemiet....

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: ma mei 04, 2015 6:38 pm 
lid

Esther schreef:
Men wil Joodse producten boycotten omdat men van mening is dat Israël (de Joodse staat) een kwaadaardig land is, een apartheidsstaat.

Nee. Men wil Israelische producten boycotten, wanneer ze afkomstig zijn van de bezette Westoever.

Israel is geen kwaadaardig land of een joods land, het is een gewoon land, met teveel politieke dekking .. voor de verkeerde dingen.

Esther schreef:
Maar de nazi’s hebben wel prima vervangers in de vorm van moslims, gesteund door linkse stoottroepen (de nieuwe bruinhemden)

Zolang je in dit sprookje blijft geloven, hou je zelf vijandschap in stand. Ik vind het een schandaal, om (juist vandaag !!) wie dan ook met nazi's en bruinhemden te vergelijken. Hoe haal je het in je hoofd, "blijf met je fikken af van de dodenherdenking", dat geldt OOK voor jou !!

Citaat:
In nagedachtenis van Anne Frank en de vele duizenden oorlogsslachtoffers - in het bijzonder voor mij de joodse slachtoffers -, sta ik sta ik straks ook stil bij huidige situatie in Europa. Ik koppel het terug aan de situatie van toen en dank Hasjeem dat ik de mogelijkheid heb Europa te ontvluchten zodat mijn kinderen in een veilige omgeving kunnen opgroeien.

Ik denk dat je jezelf laat opfokken door oportunistische politici, die een angstbeeld oproepen in dienst van hun eigen politieke agenda.

Straks is de plechtigheid en 8 uur, twee minuten stil. Ik wens iedereen een avond van reflectie.

'Het is hier dat we bedenken dat zelfs wanneer de haat het felste brandt en de strijd van het tribalisme een hoogtepunt heeft bereikt, we de drang moeten weerstaan om naar binnen toe te keren. We moeten weerstand bieden aan de drang om diegenen die anders zijn te demoniseren.' Obama, Pearl Harbor dec'2016)

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: ma mei 04, 2015 6:45 pm 
Einstein schreef:
Hoe haal je het in je hoofd, blijf met je fikken af van de dodenherdenking, dat geldt OOK voor jou !!

Ik herdenk hoe ik zelf wil en daar heb ik jou niet voor nodig. Die vrijheid heb ik nu eenmaal en voor die vrijheid zijn veel goede mensen gestoven tijdens WO2. Mensen die ik dankbaar ben. Ik gun jou ook de vrijheid om zelf invulling te geven, maar kennelijk wil jij mij die vrijheid ontnemen - hoe toepasselijk! Afijn, dat jij liever wegkijkt voor antisemitisme moet jij weten. Maar ik doe daar niet aan mee.

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: ma mei 04, 2015 7:16 pm 
lid

Esther schreef:
Einstein schreef:
Hoe haal je het in je hoofd, blijf met je fikken af van de dodenherdenking, dat geldt OOK voor jou !!

Ik herdenk hoe ik zelf wil en daar heb ik jou niet voor nodig. Die vrijheid heb ik nu eenmaal en voor die vrijheid zijn veel goede mensen gestoven tijdens WO2. Mensen die ik dankbaar ben. Ik gun jou ook de vrijheid om zelf invulling te geven, maar kennelijk wil jij mij die vrijheid ontnemen - hoe toepasselijk! Afijn, dat jij liever wegkijkt voor antisemitisme moet jij weten. Maar ik doe daar niet aan mee.

Nee ik kijk niet weg voor antisemitisme. Ik spreek mensen erop aan. Ik heb mijn leeftijdsgenoten, moslims en niet-moslims, er al 20 jaar aan herinnerd, dat het verkeerd is, om over "de joden" te praten in plaats van over "Israeli". En ik vertik het om te accepteren, dat de nagedachtenis aan slachtoffers (óók mijn familie) wordt gekaapt door politici zoals Martin Bosma, die er een eigen draai aan geven.

Dus praat svp niet over joden of joodse staat. Praat voor jezelf. Anders word je onderdeel van het probleem..

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: ma mei 04, 2015 9:01 pm 
lid

Mathijs Jansen schreef:
Astrid Joosten, de voortreffelijke presentatrice van de kennisquiz "Twee voor Twaalf", heeft een - briljante - documentaire gemaakt over 'Het Dagboek van Anne Frank' en de impact, die het meesterwerk heeft op bekende mensen. Bij een eerdere documentaire over Nelson Mandela kwam zij er achter, dat de oud-president van Zuid-Afrika veel kracht had geput uit het Dagboek tijdens zijn gevangenschap.

Gesteld wordt, dat Het Dagboek van Anne Frank het feit bevestigt, dat discriminatie op basis van ras, geslacht, politieke overtuiging, religie en seksuele voorkeur immer afkeurenswaardig moet zijn.

Anna Frank wordt jammer genoeg ook veel misbruikt. Het gaat specifiek over een Joods meisje dat moet onderduiken omdat zij tot een volk behoord dat de nazi's willen vernietigen. Het koppelen daaraan van huis-tuin en keuken racisme of vermeend racisme is in zekere zin onbetamelijk. Dat doet de context van haar dagboek geen recht.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: di mei 05, 2015 10:13 am 
lid

Napoleon schreef:
Mathijs Jansen schreef:

Anna Frank wordt jammer genoeg ook veel misbruikt. Het gaat specifiek over een Joods meisje dat moet onderduiken omdat zij tot een volk behoord dat de nazi's willen vernietigen. Het koppelen daaraan van huis-tuin en keuken racisme of vermeend racisme is in zekere zin onbetamelijk. Dat doet de context van haar dagboek geen recht.

Anno 2015 worden joden door moslims bespuugd, uitgescholden, in elkaar geslagen of zelfs vermoord zoals we zagen in die Franse supermarkt en in dat Brusselse joodse museum. Wat toen plaats vond onder het nazibewind vind nu plaats binnen de moslimgemeenschap. Dat zijn voor mij duidelijke paralellen en het is allesbehalve huis-tuin of keukenracisme te noemen.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: di mei 05, 2015 10:25 am 
lid

Discriminatie e/o racisme is niet het grote probleem anno 2015.

Antisemitisme, (religieus) extremisme en (het legitimeren van) geweld zijn dat wel.

En weer kijken velen de verkeerde kant op.... :rolleyes:

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: di mei 05, 2015 12:23 pm 
lid

HvR schreef:

Antisemitisme, (religieus) extremisme en (het legitimeren van) geweld zijn dat wel.

Het meest walgelijke wat ik in die zin gehoord heb: "moslims zijn de nieuwe joden".
Yeah right. De IS is dan de nieuwe Neckermann.

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: di mei 05, 2015 12:29 pm 
lid

Pizzaman schreef:
HvR schreef:

Het meest walgelijke wat ik in die zin gehoord heb: "moslims zijn de nieuwe joden".
Yeah right. De IS is dan de nieuwe Neckermann.

phpBB [media]

Pat Condell zegt het goed:

Muslims are not the new jews. Jews are the new jews.
Muslims are the new nazi's.

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: di mei 05, 2015 12:38 pm 
lid

Het klopt wat Condell zegt. Aan het eind vergeet hij echter 1 ding.
Want wie zijn er aan de beurt, nadat alle Joden uit Europa verdreven zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: di mei 05, 2015 4:16 pm 
lid

Danny430 schreef:
Napoleon schreef:
Mathijs Jansen schreef:

Anno 2015 worden joden door moslims bespuugd, uitgescholden, in elkaar geslagen of zelfs vermoord zoals we zagen in die Franse supermarkt en in dat Brusselse joodse museum. Wat toen plaats vond onder het nazibewind vind nu plaats binnen de moslimgemeenschap. Dat zijn voor mij duidelijke paralellen en het is allesbehalve huis-tuin of keukenracisme te noemen.

Ik reageer op Matthijs Jansen die elke vorm van racisme koppelt aan Anne Frank. Ik geef gewoon aan dat dat onbetamelijk is. Moslims zijn zo b.v. niet de " nieuw Joden" zoals soms populair wordt gezegd.

En ja. Veel moslims zijn zo antisemitisch als wat. En vanuit deze gemeenschap is het meeste geweld tegen Joden.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: di mei 05, 2015 4:37 pm 
lid

Napoleon schreef:
Danny430 schreef:
Napoleon schreef:

Ik reageer op Matthijs Jansen die elke vorm van racisme koppelt aan Anne Frank. Ik geef gewoon aan dat dat onbetamelijk is. Moslims zijn zo b.v. niet de " nieuw Joden" zoals soms populair wordt gezegd.

En ja. Veel moslims zijn zo antisemitisch als wat. En vanuit deze gemeenschap is het meeste geweld tegen Joden.

Ik zou moslims allesbehalve de nieuwe joden willen noemen. De Koran onderwijst immers antisemitisme. Al heeft Hitler in zijn boek Mein Kampf natuurlijk leentjebuur gespeeld bij de Koran.

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2015 2:42 am 
lid

Danny430 schreef:
Napoleon schreef:
Danny430 schreef:

Ik zou moslims allesbehalve de nieuwe joden willen noemen. De Koran onderwijst immers antisemitisme. Al heeft Hitler in zijn boek Mein Kampf natuurlijk leentjebuur gespeeld bij de Koran.

Heb je beiden gelezen? Ik zie Hitler weinig leentjebuur spelen. Het boek van Hitler is vele malen dommer dan de koran.
Ik vermoed dat Hitler minder slim, achterbaks en gehaaid was dan Mo en zijn 40 rovers.
Het succes daarvan duurt nu ook al vele eeuwen. Hitler redde het net dik tien jaar...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]