Het is nu za dec 16, 2017 10:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 215 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#161  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 1:46 pm 
lid

Het ging over het legitimeren van een rite: het met een koran doodslaan van varkens. Er werd mij gevraagd wat mijn bezwaar daartegen zou kunnen zijn.

Maar, ook als je het breder trekt, zijn de punten 2, 3 en 4 niet zozeer van toepassing op de islam, het jodendom of het christendom.

Disclaimer.

Ik geef slechts mijn mening. Ik beweer niet dat ik enkel feiten te berde breng, noch dat ik de wijsheid in pacht heb
.

Profiel  

Bericht nummer:#162  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 2:18 pm 
Wadi Nahal schreef:
Het ging over het legitimeren van een rite: het met een koran doodslaan van varkens. Er werd mij gevraagd wat mijn bezwaar daartegen zou kunnen zijn.

Maar, ook als je het breder trekt, zijn de punten 2, 3 en 4 niet zozeer van toepassing op de islam, het jodendom of het christendom.

Op het jodendom uiteraard niet, dat is immers het origineel. Op het christendom ook niet want dat is uit het jodendom voortgekomen en zet zich er niet tegen af. Op de islam echter zeer duidelijk wel. Ik gaf je de ayat waaruit je dat af kunt leiden.

Hoe rechtvaardigde Mohammed zichzelf als profeet? Wat was zijn missie?

Bericht nummer:#163  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 2:53 pm 
lid

Dit draadje gaat over een nieuwe poging om ritueel slachten te verbieden; niet over Mohammed.

Disclaimer.

Ik geef slechts mijn mening. Ik beweer niet dat ik enkel feiten te berde breng, noch dat ik de wijsheid in pacht heb
.

Profiel  

Bericht nummer:#164  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 3:30 pm 
lid

Wadi Nahal schreef:
Dit draadje gaat over een nieuwe poging om ritueel slachten te verbieden; niet over Mohammed.

Klopt. On topic maar weer!

Ik denk dat je ook wel inziet dat religie uiteindelijk slechts een claim doet op een uitzonderingspositie,
en dat filmpjes van barbaarse praktijken (ik geloof je ook wel dat "dat niet zo hoort", dat wel) niet helpen.

Simpelweg indien we er in Nederland democratisch voor kiezen om slachten op een bepaalde manier voor te schrijven
heeft wat mij betreft de Nederlandse wet de overhand op religieuze voorschriften, jammer voor de islam en het jodendom.
Alhoewel ik denk dat er voor het dier weinig uitmaakt, als je het zou slachten zoals Wadi Nahal voorschrijft.
Helaas zien we daar dan weer veel fouten in gemaakt worden, waarop niet wordt "gehandhaafd".
Daar zien we dan geen protesten, fatwahs en weet ik wat al niet meer. De conclusie wordt dan al snel,
dat het niet gaat om de manier, maar om de uitzonderingsposite en de religieuze dwangdram.

Profiel  

Bericht nummer:#165  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 3:34 pm 
Wadi Nahal schreef:

Je loopt weg. Kennelijk zie je geen kans je bewering inzake de islam te onderbouwen.

Bericht nummer:#166  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 3:37 pm 
Wadi Nahal schreef:
Nee, ik had het over de 'PVV-religie' van Pizzaman.

Dat was dus ook off-topic, maar als het over Mohammed gaat loop je weg omdat het off-topic is. PVV bashen daarentegen kan in elke draad, nietwaar Wadi?

Bericht nummer:#167  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 3:58 pm 
lid

hein schreef:
Wadi Nahal schreef:

Dat was dus ook off-topic, maar als het over Mohammed gaat loop je weg omdat het off-topic is. PVV bashen daarentegen kan in elke draad, nietwaar Wadi?

Hij geeft zelf al aan dat het een zij-discussie is, ik vind dat wel positief.
Bovendien weten we het toch al, he:

phpBB [media]

Profiel  

Bericht nummer:#168  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 4:40 pm 
lid

hein schreef:
Wadi Nahal schreef:

Nee, dat was niet off-topic.

De discussie gaat over rituele slacht. Pizzaman wilde daaraan een vorm van rituele slacht toevoegen: de rituele varkensslacht volgens de riten van de PVV. Hij vroeg mij wat mijn bezwaar daartegen zou kunnen zijn. Ik heb Pizzaman daarop zo goed mogelijk proberen te antwoorden.

Ik ben niet geïnteresseerd in een discussie over Mohammed of de islam in het algemeen. Dat jij de discussie die kant op wil trekken, moet je helemaal zelf weten, maar ik zie geen enkele reden jou in die richting te volgen.

Disclaimer.

.

Profiel  

Bericht nummer:#169  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 4:51 pm 
Wadi Nahal schreef:
hein schreef:
Wadi Nahal schreef:

Nee, dat was niet off-topic.

De discussie gaat over rituele slacht. Pizzaman wilde daaraan een vorm van rituele slacht toevoegen: de rituele varkensslacht volgens de riten van de PVV. Hij vroeg mij wat mijn bezwaar daartegen zou kunnen zijn. Ik heb Pizzaman daarop zo goed mogelijk proberen te antwoorden.

Grapjas.

Ik ben niet geïnteresseerd in een discussie over Mohammed of de islam in het algemeen. Dat jij de discussie die kant op wil trekken, moet je helemaal zelf weten, maar ik zie geen enkele reden jou in die richting te volgen.

In bericht 161 schreef je nog:

"Maar, ook als je het breder trekt, zijn de punten 2, 3 en 4 niet zozeer van toepassing op de islam, het jodendom of het christendom".

Toen "volgde" je me wel, maar nu dus niet meer. Vreemd hoor.

Bericht nummer:#170  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 5:07 pm 
lid

Ik heb jou toen reeds geprobeerd duidelijk te maken, dat het daar niet over ging of gaat.

Op jouw vraag heb ik wel antwoord gegeven en ik heb aangegeven waar het - als je het breder trekt - naartoe gaat. Ik voel echter geen enkele behoefte het breder te trekken en ik zie er ook geen reden toe.

Disclaimer.

.

Profiel  

Bericht nummer:#171  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 5:48 pm 
lid

Pizzaman schreef:
Wadi Nahal schreef:

Ik denk dat je ook wel inziet dat religie uiteindelijk slechts een claim doet op een uitzonderingspositie,
en dat filmpjes van barbaarse praktijken (ik geloof je ook wel dat "dat niet zo hoort", dat wel) niet helpen.

Simpelweg indien we er in Nederland democratisch voor kiezen om slachten op een bepaalde manier voor te schrijven
heeft wat mij betreft de Nederlandse wet de overhand op religieuze voorschriften, jammer voor de islam en het jodendom.
Alhoewel ik denk dat er voor het dier weinig uitmaakt, als je het zou slachten zoals Wadi Nahal voorschrijft.
Helaas zien we daar dan weer veel fouten in gemaakt worden, waarop niet wordt "gehandhaafd".
Daar zien we dan geen protesten, fatwahs en weet ik wat al niet meer. De conclusie wordt dan al snel,
dat het niet gaat om de manier, maar om de uitzonderingsposite en de religieuze dwangdram.

De nadruk wordt een beetje gelegd op filmpjes van barbaarse rituele slachtpartijen, maar er zijn ook heel veel filmpjes te vinden van barbaarse taferelen in reguliere slachterijen. (En ook filmpjes van dieren die bijna liefdevol worden geslacht op rituele wijze.) Misschien is het zaak meer aandacht te besteden aan het naleven van de slachtregels in het algemeen. Dat zou betekenen, dat niet alleen de religieuze slachthuizen beter gecontroleerd gaan worden, maar ook de reguliere slachthuizen.

Voor de slachtdieren is het echter nog beter, dat het industrieel slachten helemaal wordt afgeschaft. Dus niet alleen de rituele, maar ook de reguliere industriële slacht. Gewoon weer terug naar slagers die zelf slachten. Dat betekent natuurlijk wel, dat het vlees (veel) duurder gaat worden en dat de Nederlandse vleesexport klappen gaat krijgen, maar als het werkelijk alleen om dierenwelzijn gaat, mag dat geen probleem zijn.

Disclaimer.

.

Profiel  

Bericht nummer:#172  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 6:45 pm 
lid

Wadi Nahal schreef:
Pizzaman schreef:
Wadi Nahal schreef:

De nadruk wordt een beetje gelegd op filmpjes van barbaarse rituele slachtpartijen, maar er zijn ook heel veel filmpjes te vinden van barbaarse taferelen in reguliere slachterijen. (En ook filmpjes van dieren die bijna liefdevol worden geslacht op rituele wijze.) Misschien is het zaak meer aandacht te besteden aan het naleven van de slachtregels in het algemeen. Dat zou betekenen, dat niet alleen de religieuze slachthuizen beter gecontroleerd gaan worden, maar ook de reguliere slachthuizen.

Voor de slachtdieren is het echter nog beter, dat het industrieel slachten helemaal wordt afgeschaft. Dus niet alleen de rituele, maar ook de reguliere industriële slacht. Gewoon weer terug naar slagers die zelf slachten. Dat betekent natuurlijk wel, dat het vlees (veel) duurder gaat worden en dat de Nederlandse vleesexport klappen gaat krijgen, maar als het werkelijk alleen om dierenwelzijn gaat, mag dat geen probleem zijn.

Dat er ook vanaf de andere kant dergelijke filmpjes zijn, is een "maar zullie ook" argument.
het gaat er om dat er toezicht wordt gehouden, en actie wordt ondernomen.
Dat hebben de Nederlandse slagerijen goed voor elkaar. Vraag maar aan die vent van het paardenvlees...
Er is controle, en er volgen sancties wanneer er gekloot wordt.

Nou zou ik graag eens zien dat de islam behalve gebakken lucht ook daadwerkelijk de eigen regels ging handhaven,
en dan ook waar het de zelfverklaarde halal-slagerijen betreft, die regels met voeten treden,
en niet alleen wanneer kafirs de regeltjes van de islam negeren loopt te loeien.

Uiteraard is het beter de industriële slacht helemaal af te schaffen. Dat ben ik helemaal met je eens.
Echter je noemt zelf het knelpunt al, hoewel ik niet denk dat dat alleen zal gelden voor Nederland.
Of het dierenwelzijn daarmee 100% gediend zal zijn, betwijfel ik, er zullen dan ook een hoop meer "van dat soort filmpjes" komen.
Want dan zullen er weer figuren zijn die "de laagst betaalde onbenul" een mes geven. Al dan niet halal.

Profiel  

Bericht nummer:#173  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 7:10 pm 
lid

Pizzaman schreef:
Dat er ook vanaf de andere kant dergelijke filmpjes zijn, is een "maar zullie ook" argument.

Zo is het niet bedoeld. Het gaat mij erom, dat je zonder problemen kwalijke filmpjes kunt vinden van de methode die je wenst te bestrijden. Die filmpjes zeggen dus weinig tot niets.

Pizzaman schreef:
Het gaat er om dat er toezicht wordt gehouden, en actie wordt ondernomen.
Dat hebben de Nederlandse slagerijen goed voor elkaar. Vraag maar aan die vent van het paardenvlees...
Er is controle, en er volgen sancties wanneer er gekloot wordt.

Er is controle, maar controleurs krijgen niet altijd de gangbare slachtwijze onder ogen. Als zij zich melden bij de poort van een grote slachterij, is er nog tijd genoeg om b.v. de productiesnelheid behoorlijk te verlagen, zodat de kans op problemen een stuk kleiner wordt.

Pizzaman schreef:
Nou zou ik graag eens zien dat de islam behalve gebakken lucht ook daadwerkelijk de eigen regels ging handhaven,
en dan ook waar het de zelfverklaarde halal-slagerijen betreft, die regels met voeten treden,
en niet alleen wanneer kafirs de regeltjes van de islam negeren loopt te loeien.

Volgens mij is niet de islam het probleem te dezen, maar de slachters die het niet zo nauw nemen met de regels.

Pizzaman schreef:
Uiteraard is het beter de industriële slacht helemaal af te schaffen. Dat ben ik helemaal met je eens.
Echter je noemt zelf het knelpunt al, hoewel ik niet denk dat dat alleen zal gelden voor Nederland.
Of het dierenwelzijn daarmee 100% gediend zal zijn, betwijfel ik, er zullen dan ook een hoop meer "van dat soort filmpjes" komen.
Want dan zullen er weer figuren zijn die "de laagst betaalde onbenul" een mes geven. Al dan niet halal.

Gelukkig zijn we het toch nog ergens over eens.

Disclaimer.

.

Profiel  

Bericht nummer:#174  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 7:11 pm 
lid

Wadi Nahal schreef:

Kan het zijn dat de mo dit ritueel voor zijn sprookje verzonnen/gejat heeft?

Profiel  

Bericht nummer:#175  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 7:19 pm 
lid

Ik ben ervan overtuigd, dat hij het niet zelf verzonnen heeft.

Ik ben er ook van overtuigd, dat de rituele slacht (halal en koosjer) er in principe op gericht is het slachtdier zo kort en weinig mogelijk te laten lijden.

Disclaimer.

.

Profiel  

Bericht nummer:#176  BerichtGeplaatst: zo jun 14, 2015 1:12 am 
lid

Wadi Nahal schreef:
....
Ik ben er ook van overtuigd, dat de rituele slacht (halal en koosjer) er in principe op gericht is het slachtdier zo kort en weinig mogelijk te laten lijden.

Ik ben er van overtuigd, dat jij 1400 jaar geleden vast gelijk gehad zou hebben.

Hoe je verder via al dan niet wenselijke filmpjes in een welles-nietes verhaal gaat zitten, maakt niet uit.
Die filmpjes zeggen gewoon dat er misstanden voorkomen. Het is de taak van de regulerende instanties
om dergelijke misstanden te bestrijden. Nou kan ik wel tien voorbeelden noemen van slachterijen die op hun donder kregen.
Maar noem jij er eens wat voorbeelden van halal-slachterijen die werden aangepakt, omdat ze de regels omzeilden of er een potje van maakten.

Kijk daar wringt 'm de schoen (of ik heb het mis en jij komt met voorbeelden).

Of de islam of de slachters het probleem zijn (en wiens probleem zij dan zijn) is een ander discussie.
Feit blijft dat de islam iets voorschrijft (en of dat dan goed of fout is, is vraag 2)
en er geen ene malle moer controle op wordt uitgevoerd.

Daarmee is het lidmaatschap van de club belangrijker dan de feitelijke methode geworden.
DAT is wat de religie eist, recht op hun eigen, niet-wettelijke, door de kerk (moskee) geregeerde clubjes.
Die verder lak hebben aan de geldende regels, normen en waarden. En dat vind ik een probleem.

Profiel  

Bericht nummer:#177  BerichtGeplaatst: zo jun 14, 2015 1:31 am 
lid

Pizzaman schreef:
Wadi Nahal schreef:
....

Ik ben er van overtuigd, dat jij 1400 jaar geleden vast gelijk gehad zou hebben.

Hoe je verder via al dan niet wenselijke filmpjes in een welles-nietes verhaal gaat zitten, maakt niet uit.
Die filmpjes zeggen gewoon dat er misstanden voorkomen. Het is de taak van de regulerende instanties
om dergelijke misstanden te bestrijden. Nou kan ik wel tien voorbeelden noemen van slachterijen die op hun donder kregen.
Maar noem jij er eens wat voorbeelden van halal-slachterijen die werden aangepakt, omdat ze de regels omzeilden of er een potje van maakten.

Of de islam of de slachters het probleem zijn (en wiens probleem zij dan zijn) is een ander discussie.
Feit blijft dat de islam iets voorschrijft (en of dat dan goed of fout is, is vraag 2)

Daarmee is het lidmaatschap van de club belangrijker dan de feitelijke methode geworden.
DAT is wat de religie eist, recht op hun eigen, niet-wettelijke, door de kerk (moskee) geregeerde clubjes.
Die verder lak hebben aan de geldende regels, normen en waarden. En dat vind ik een probleem.

Fair point well made !

Profiel  

Bericht nummer:#178  BerichtGeplaatst: zo jun 14, 2015 3:26 pm 
Wadi Nahal schreef:
Ik ben ervan overtuigd, dat hij het niet zelf verzonnen heeft.

Hij heeft het, zoals zoveel andere dingen, van het jodendom afgekeken.

Dat ben ik met je eens. Er is veel op de deze religies aan te merken, met name op de islam, maar op dit punt juist niet.

Bericht nummer:#179  BerichtGeplaatst: zo jun 14, 2015 3:30 pm 
Pizzaman schreef:
Wadi Nahal schreef:
....

Dus de oplossing is eenvoudig: wél controle. Waarom dan verbieden? Wat voor agenda zit daar achter?

Bericht nummer:#180  BerichtGeplaatst: zo jun 14, 2015 5:03 pm 
lid

hein schreef:
Pizzaman schreef:
Wadi Nahal schreef:
....

Dus de oplossing is eenvoudig: wél controle. Waarom dan verbieden? Wat voor agenda zit daar achter?

Ik vind het grappig en opvallend dat jij en ik - als gekende islam-criticasters -
de enigen lijken die enigszins nuchter en consequent naar de zaak kijken en hoofd- en bijzaken kunnen scheiden.
Die werkelijk betrokken zijn bij dieren en aandacht hebben voor het leven in plaats van een non-discussie
of het erger is of je de hals wordt doorgehaald of dat je een pin in je kop krijgt....

Het enige probleem dat ik me met 'controle' kan voorstellen, is dat men bang is om moslims te controleren.
Dat daar op de een of andere manier angst bestaat om inbreuk te maken op het gesloten bolwerk dat de islamitische wereld toch is
en/of om weer van racisme / discriminatie beticht te worden....

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 215 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]