Het is nu vr okt 20, 2017 11:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ramadan: een farce
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 11:41 am 
lid

Wisten jullie dat er tijdens de ramadan (de islamitische vastentijd van een maand) door de islamitische gemeenschap 30% meer voedsel wordt verorberd? (De Belgische tv-zender Canvas wist dit afgelopen donderdag te melden). Er is dus geen sprake van vasten, integendeel de etenstijden worden simpelweg verlegd. Dit is niet alleen bijzonder ongezond maar ook nog eens bijzonder hypocriet. De functie van de ramadan is dat de gelovigen voelen hoe hongerige en dorstige armen zich voelen. Ik kan me echter niet voorstellen dat de armen zich kunnen veroorloven zich voor zonsopgang en na zonsondergang vol te proppen. Voor de meeste moslims de de ramadan dan ook vooral een feestelijke maand met veel eten en gezelligheid in huiselijke kring. De ramadan wordt afgesloten met een 3-daags feest met speciale gerechten, nieuwe kleren en cadeautjes: het Suikerfeest. Ook al niet weggelegd voor de behoeftigen.

In plaats van wat wordt beweerd is de ramadan geen vastenmaand maar een maand waarin vooral heel veel en lekker wordt gegeten. Dat veel en lekker eten wordt nogal eens vergeleken met het christelijke kerstfeest dat door sommigen een vreetfeest wordt genoemd. Een andere overeenkomst tussen het kerstfeest en de ramadan zijn de nieuwe kleren en cadeautjes.

Wat echter nogal opmerkelijk is dat juist de mensen volgens wie het kerstfeest een vreetfestijn zonder enige spirituele betekenis is, zich graag laten uitnodigen voor een iftar zich niet realiserend dat de ramadan een nog groter vreetfestijn is. Het kerstfeest heeft voor de vele niet-gelovigen geen religieuze betekenis meer maar is nu een gezellig familiefestijn.

Ook het katholisime kent een vastentijd maar gedurende die tijd onthoudt men zich niet van voedsel of drinken maar van luxe zaken zoals wijn, snoep, gebak, rookwaren, enz. Ik kan me herinneren dat mijn katholieke vriendinnetjes gekregen snoep in een speciaal vastentrommeltje bewaarden.

Mijn stelling luidt: de ramadan is hypocriet.

Profiel  

Berichttitel: Re: Ramadan: een farce
Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 12:01 pm 
lid

Eens met je stelling, maar het is ook een beetje een open deur omdat nagenoeg alle aspecten van religie wel iets hypocriets hebben.

Ik vind wel dat er veel te veel in meegegaan wordt....
Eerst de discussie of het Suikerfeest niet zo langzamerhand een algemene feestdag zou moeten worden.
Maar gisteren hoorde ik van een paar stratenmakers een nog weer bizarder verhaal.

Stratenmaken zonder te eten en te drinken overdag is te zwaar voor de heren.
Oplossing: ze gaan 's nachts werken !
De werkgever faciliteert dit met verlichting, aggregaten en 150% loon.
Dat omwonenden een maand lang gestoord worden in hun slaap door het gezaag van stenen, tja, dat is even niet anders....

De hypocrisie is een ding, maar waarom moeten anderen steeds weer last hebben van die flauwekul !?

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 12:05 pm 
lid

haha moslims zeggen dit zelf ook hoor, dat het hypocriet is hoe de ramadan wordt "gevierd".

Supermarkten richten zelfs speciale schappen in, met Ramadan-lekkernijen :P :P

Christenen signaleren trouwens hun eigen hypocratie ook, bijvoorbeeld over de overdaad bij kerstmis.. was het niet juist Jezus, die preekte, dat je alles weg moet geven en dat armoede bewondering verdient en een plaatsje in de hemel oplevert ?

Misschien is de consumptiemaatschappij sterker geworden dan de religie ?

'Het is hier dat we bedenken dat zelfs wanneer de haat het felste brandt en de strijd van het tribalisme een hoogtepunt heeft bereikt, we de drang moeten weerstaan om naar binnen toe te keren. We moeten weerstand bieden aan de drang om diegenen die anders zijn te demoniseren.' Obama, Pearl Harbor dec'2016)

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 12:40 pm 
lid

Ramadan is meer dan eten. Het is een maand van bezinning en familie EN van steun aan de armen. Dat de media het alleen maar over eten hebben staat buiten kijf, maar dat is met de christelijke feestdagen dezelfde flauwekul.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 1:01 pm 
lid

Floortje schreef:
Ramadan is meer dan eten. Het is een maand van bezinning en familie EN van steun aan de armen. Dat de media het alleen maar over eten hebben staat buiten kijf, maar dat is met de christelijke feestdagen dezelfde flauwekul.

De derde zuil van de islam is de zakat (een soort godsdienstige belasting). Deze zuil staat los van de vijfde zuil: de ramadan. Het offerfeest is bedoeld als steun aan de armen en niet de ramadan. De ramadan is bedoeld als oefening in matigheid, discipline en zelfbeheersing en wordt gezien als een zegening van god. Bovendien zouden de 'rijken' tijdens de ramadan worden herinnerd hoe het is om behoeftig, arm en hongerig te zijn. Met de ramadan wordt gevierd dat de eerste verzen van de Koran aan Mohammed werden geopenbaard. De media melden over het algemeen opmerkelijke zaken en dat was ook het geval met het bericht van Canvas. Dat er tijdens de vastenmaand door de moslimgemeenschap 30% meer voedsel wordt gekocht is op z'n minst opmerkelijk te noemen.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 1:13 pm 
lid

claartje schreef:
Floortje schreef:

De derde zuil van de islam is de zakat (een soort godsdienstige belasting). Deze zuil staat los van de vijfde zuil: de ramadan. Het offerfeest is bedoeld als steun aan de armen en niet de ramadan. De ramadan is bedoeld als oefening in matigheid, discipline en zelfbeheersing en wordt gezien als een zegening van god. Bovendien zouden de 'rijken' tijdens de ramadan worden herinnerd hoe het is om behoeftig, arm en hongerig te zijn. Met de ramadan wordt gevierd dat de eerste verzen van de Koran aan Mohammed werden geopenbaard. De media melden over het algemeen opmerkelijke zaken en dat was ook het geval met het bericht van Canvas. Dat er tijdens de vastenmaand door de moslimgemeenschap 30% meer voedsel wordt gekocht is op z'n minst opmerkelijk te noemen.

Het zegt natuurlijk veel over de kennis van de islam en de opmars van de commercie dat ook de Ramadan een 'vleesgeworden' vastenmaand is geworden. Ik ken de honger nog van mijn rooms-katholieke veertig dagen en de snoeptrommel, die afgesloten vol zat. En herken misschien van daaruit de betekenis die de Ramadan voor de doorsnee moslim echt heeft: een periode van bezinning en familiebezoek. Wat mij daarin trekt is de actieve invulling en de beleving samen met anderen. Wij deden het binnen de voordeur en zwegen er verder over.

Los van de voedselproduktie: ik ben jaren geleden (1980) op Java beroofd en de politie vond dat wij er rekening mee hadden moeten houden dat de moslims nu eenmaal cadeau's moeten meenemen bij de feestelijke afsluiting en dus aan het rampokken slaan. "Het is een gevaarlijke maand voor toeristen, mevrouw". Dat zou toch eigenlijk ook eens in de media belicht moeten worden. :wink:

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 1:57 pm 
lid

claartje schreef:
Wisten jullie dat er tijdens de ramadan (de islamitische vastentijd van een maand) door de islamitische gemeenschap 30% meer voedsel wordt verorberd? (De Belgische tv-zender Canvas wist dit afgelopen donderdag te melden). [...]

Nee, dat wist ik niet. En eigenlijk weet ik het nu nog steeds niet. Kun je vertellen waar Canvas dat op baseert, of een link geven naar het programma waarin Canvas dit meldt, misschien?

Disclaimer.

Ik geef slechts mijn mening. Ik beweer niet dat ik enkel feiten te berde breng, noch dat ik de wijsheid in pacht heb
.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 2:23 pm 
lid

Ik vind sowieso alle religieuze rituelen onzin, omdat ze opgelegd worden door een god die in mijn ogen niet bestaat.
Dat er hypocriet mee wordt omgegaan is logisch. Mensen doen zelden iets zonder dat er een beloning in het vooruitzicht wordt gesteld.
In dit geval bestaat de beloning uit het onbeperkt schransen 's avonds en bij het suikerfeest. Dat maakt het makkelijker vol te houden.
Vroeger deden wij dat als katholieke kinderen inderdaad door na de vastenperiode ons snoepblikje zo snel mogelijk leeg te eten.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 2:30 pm 
lid

Janno schreef:
Ik vind sowieso alle religieuze rituelen onzin, omdat ze opgelegd worden door een god die in mijn ogen niet bestaat.
Dat er hypocriet mee wordt omgegaan is logisch. Mensen doen zelden iets zonder dat er een beloning in het vooruitzicht wordt gesteld.
In dit geval bestaat de beloning uit het onbeperkt schransen 's avonds en bij het suikerfeest. Dat maakt het makkelijker vol te houden.
Vroeger deden wij dat als katholieke kinderen inderdaad door na de vastenperiode ons snoepblikje zo snel mogelijk leeg te eten.

Janno, wij begonnen met de chocolade eitjes, die door de Paasklokken naar beneden waren gebeierd. En niet te vergeten de Palmpasen, waar we net zoveel broodhazen mochten eten als we op konden. En dat nog deden ook!

Ik denk overigens niet dat God iets verordonneerd heeft. Dat doen en deden de mensen.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 2:31 pm 
lid

De eerste wegkijkers hebben zich alweer gemeld.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 2:38 pm 
lid

Ik ga nog een stap verder: er is niets (bijzonders) te zien.

Disclaimer.

Ik geef slechts mijn mening. Ik beweer niet dat ik enkel feiten te berde breng, noch dat ik de wijsheid in pacht heb
.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 3:18 pm 
lid

Floortje schreef:
Janno schreef:

Janno, wij begonnen met de chocolade eitjes, die door de Paasklokken naar beneden waren gebeierd. En niet te vergeten de Palmpasen, waar we net zoveel broodhazen mochten eten als we op konden. En dat nog deden ook!

Ik denk overigens niet dat God iets verordonneerd heeft. Dat doen en deden de mensen.

Ja. Uiteraard zijn het mensen geweest, omdat god niet bestaat. Maar volgens de heilige boeken komen dit soort oefeningen in gehoorzaamheid aan de almachtige toch echt van de almachtige zelf. Het is toch god zelf die de inspiratie zou hebben aangeleverd om die boeken te schrijven?

Bij ons was kerstmis ook al een feest waar uitgebreider en lekkerder werd gegeten dan de rest van het jaar en met pasen deden we wedstrijdjes wie de meeste beschilderde eieren kon opeten. Ook al waren we ons destijds nog wel meer bewust van de boodschap, het kerstontbijt- en diner wedijverden in de populariteitspolls al hevig met de nachtmis en de kerststal. 50 jaar geleden hè.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 3:18 pm 
lid

Maar ik ben nu aan het wegkijken, begrijp ik?
Of is dit een weg-met-onsje of een hullie-doen-het-ook?

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 3:21 pm 
lid

Het is veel erger: je kijkt naar een andere kant.

Disclaimer.

.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 3:40 pm 
Wadi Nahal schreef:
claartje schreef:
Wisten jullie dat er tijdens de ramadan (de islamitische vastentijd van een maand) door de islamitische gemeenschap 30% meer voedsel wordt verorberd? (De Belgische tv-zender Canvas wist dit afgelopen donderdag te melden). [...]

Nee, dat wist ik niet. En eigenlijk weet ik het nu nog steeds niet. Kun je vertellen waar Canvas dat op baseert, of een link geven naar het programma waarin Canvas dit meldt, misschien?

Ik heb dat al heel vaak gehoord. Hier een link:

"Bij Ramadan denkt men dus aan drie dingen. Overdag 'collectieve uitputting', 's avonds en aan het eind van Ramadan lekker eten en drinken. Er wordt zelfs meer gegeten dan in andere maanden.."

http://www.cie.ugent.be/majouaou/ajouaou4.htm

In Marokko is het niet anders:

"Maar ramadan is ook de maand van de massaconsumptie. Elke dag vindt er weer een race plaats op de lekkernijen in de bakkerijen. Uitgehongerd bestellen klanten kilo's pannenkoekjes, pizza's en croissants voor het breken van de vasten. Op elke straathoek zijn kraampjes te vinden met torenhoge piramides versgebakken Chebakia, mierzoete koekjes. In kranten en tijdschriften geven diëtisten adviezen hoe dit jaar niet aan te komen; de meeste Marokkanen komen tijdens de vastenmaand, die negenentwintig of dertig dagen duurt, een paar kilo aan."

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... adan.dhtml

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 3:48 pm 
claartje schreef:
Er is dus geen sprake van vasten, integendeel de etenstijden worden simpelweg verlegd. Dit is niet alleen bijzonder ongezond [...]

Inderdaad, dat is buitengewoon ongezond.

Dat roept bij mij meteen de vraag op hoe het in vredesnaam kan dat een god, via zijn profeet, zoiets van mensen verlangt. Misschien dat Yasmina hier een antwoord op heeft.

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 4:00 pm 
lid

hein schreef:
Wadi Nahal schreef:
claartje schreef:

Ik heb dat al heel vaak gehoord. Hier een link:

"Bij Ramadan denkt men dus aan drie dingen. Overdag 'collectieve uitputting', 's avonds en aan het eind van Ramadan lekker eten en drinken. Er wordt zelfs meer gegeten dan in andere maanden.."

http://www.cie.ugent.be/majouaou/ajouaou4.htm

In Marokko is het niet anders:

"Maar ramadan is ook de maand van de massaconsumptie. Elke dag vindt er weer een race plaats op de lekkernijen in de bakkerijen. Uitgehongerd bestellen klanten kilo's pannenkoekjes, pizza's en croissants voor het breken van de vasten. Op elke straathoek zijn kraampjes te vinden met torenhoge piramides versgebakken Chebakia, mierzoete koekjes. In kranten en tijdschriften geven diëtisten adviezen hoe dit jaar niet aan te komen; de meeste Marokkanen komen tijdens de vastenmaand, die negenentwintig of dertig dagen duurt, een paar kilo aan."

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... adan.dhtml

Bedankt voor de links!

Wel interessant, maar niet iets waar ik wakker van lig.

Disclaimer.

.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 4:17 pm 
lid

Het werd al aangehaald. Volgens mij was kerstmis ook ooit om de geboorte van Jezus te gedenken. De koning die het moest doen met een kribbe in een stal. Soberheid troef. De hoop van de armen. We vreten ons te barsten. En ik doe daar zelf vrolijk aan mee.

Hypocrisie is terug te vinden in vrijwel iedere religie. Denk aan onze eigen vastentijd van weleer. Werden in die tijd de snoeptrommeltjes niet extra gevuld om er na het vasten nog even flink van te genieten? En wat te denken van het carnaval, waarop we ons nog even lekker goed vol propten en vol lieten lopen om de vastentijd door te komen?
Ach, ze ramadannen maar een eind weg, moslim, christen, boeddhist...
Ieder doet het op zijn eigen manier, al dan niet collectief.

Ik weet dat ik voor kritieke ondersteuning nog steeds geen zaken moet doen met bedrijven uit het zuiden des lands, omdat tijdens carnaval vrijwel niemand bereikbaar is en de rest van de week niemand met zijn kop erbij is met z'n kater.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 4:18 pm 
lid

HvR schreef:
Eens met je stelling, maar het is ook een beetje een open deur omdat nagenoeg alle aspecten van religie wel iets hypocriets hebben.

Ik vind wel dat er veel te veel in meegegaan wordt....
Eerst de discussie of het Suikerfeest niet zo langzamerhand een algemene feestdag zou moeten worden.
Maar gisteren hoorde ik van een paar stratenmakers een nog weer bizarder verhaal.

Stratenmaken zonder te eten en te drinken overdag is te zwaar voor de heren.
Oplossing: ze gaan 's nachts werken !
De werkgever faciliteert dit met verlichting, aggregaten en 150% loon.
Dat omwonenden een maand lang gestoord worden in hun slaap door het gezaag van stenen, tja, dat is even niet anders....

De hypocrisie is een ding, maar waarom moeten anderen steeds weer last hebben van die flauwekul !?

Dan neem je daar maar vakantiedagen voor op, en als die niet genoeg zijn, onbetaald verlof.

150% en aggregaten, me hoela, standaard loon, mijnwerkerslamp tegen je stui en niet teveel lawaai maken, eventuele boete uit eigen zak betalen.

Compleet van de pot gerukt, mocht het waar zijn natuurlijk, waar ik, gezien ervaring, niet echt aan twijfel...

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 4:55 pm 
lid

Raya schreef:
Het werd al aangehaald. Volgens mij was kerstmis ook ooit om de geboorte van Jezus te gedenken. De koning die het moest doen met een kribbe in een stal. Soberheid troef. De hoop van de armen. We vreten ons te barsten. En ik doe daar zelf vrolijk aan mee.

Hypocrisie is terug te vinden in vrijwel iedere religie. Denk aan onze eigen vastentijd van weleer. Werden in die tijd de snoeptrommeltjes niet extra gevuld om er na het vasten nog even flink van te genieten? En wat te denken van het carnaval, waarop we ons nog even lekker goed vol propten en vol lieten lopen om de vastentijd door te komen?
Ach, ze ramadannen maar een eind weg, moslim, christen, boeddhist...
Ieder doet het op zijn eigen manier, al dan niet collectief.

Ik weet dat ik voor kritieke ondersteuning nog steeds geen zaken moet doen met bedrijven uit het zuiden des lands, omdat tijdens carnaval vrijwel niemand bereikbaar is en de rest van de week niemand met zijn kop erbij is met z'n kater.

Ja, maar dat is joods-christelijk-humanistisch, of zoiets.

Als je dáár naar kijkt, kijk je weg.

Disclaimer.

.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]