Het is nu za okt 21, 2017 12:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Ramadan: een farce
Bericht nummer:#121  BerichtGeplaatst: wo jun 24, 2015 11:05 pm 
lid

hein schreef:
osker schreef:
Ik heb geen reden om te twijfelen aan de intenties van de moslimcollega's van Janno en Skip.

Die reden is er wel, die is gelegen in de geloofsinhoud van de islam. (...)

Nee, die reden is er niet. Punt. Het gaat over de ramadan en de manier waarop er tijdens ons (= van Janno en o.g.) werk mee omgegaan wordt, welke ervaringen wij daarmee hebben.

Profiel  

Bericht nummer:#122  BerichtGeplaatst: do jun 25, 2015 6:09 pm 
moderator

Opmerking van de moderator:
De stelling is: de ramadan is hypocriet.

Graag bij het onderwerp blijven. Er zijn genoeg :rolleyes: draadjes over de koran en over die ideologie etc. etc. Alle off topic berichten staan hier ----->

Profiel  

BerichtDeze post is verwijderd door Moderator op do jun 25, 2015 11:29 pm.
Reden: Persoonlijke aanval, schelden.
Bericht nummer:#124  BerichtGeplaatst: do jun 25, 2015 8:52 pm 
lid

De titel van het draadje is: Ramadan, een farce.

Profiel  

BerichtDeze post is verwijderd door Moderator op do jun 25, 2015 11:30 pm.
Reden: Nog een persoonlijke aanval...
BerichtDeze post is verwijderd door Moderator op do jun 25, 2015 11:30 pm.
Bericht nummer:#127  BerichtGeplaatst: do jun 25, 2015 10:02 pm 
lid

claartje schreef:
Mijn stelling luidt: de ramadan is hypocriet.

Mensen zijn hypocriet en iedereen die de ramadan wil aanpakken heeft in dit draadje een hypocriete verborgen agenda......

Profiel  

Bericht nummer:#128  BerichtGeplaatst: do jun 25, 2015 10:10 pm 
lid

Een nogal boude veronderstelling. Het is gewoon een mening en daar hoef je het niet mee eens te zijn. Ik ben het er ook niet mee eens. Veel te algemeen gesteld.

Profiel  

Bericht nummer:#129  BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2015 1:38 pm 
lid

claartje schreef:
Wisten jullie dat er tijdens de ramadan (de islamitische vastentijd van een maand) door de islamitische gemeenschap 30% meer voedsel wordt verorberd? (De Belgische tv-zender Canvas wist dit afgelopen donderdag te melden). Er is dus geen sprake van vasten, integendeel de etenstijden worden simpelweg verlegd. Dit is niet alleen bijzonder ongezond maar ook nog eens bijzonder hypocriet. De functie van de ramadan is dat de gelovigen voelen hoe hongerige en dorstige armen zich voelen. Ik kan me echter niet voorstellen dat de armen zich kunnen veroorloven zich voor zonsopgang en na zonsondergang vol te proppen. Voor de meeste moslims de de ramadan dan ook vooral een feestelijke maand met veel eten en gezelligheid in huiselijke kring. De ramadan wordt afgesloten met een 3-daags feest met speciale gerechten, nieuwe kleren en cadeautjes: het Suikerfeest. Ook al niet weggelegd voor de behoeftigen.

In plaats van wat wordt beweerd is de ramadan geen vastenmaand maar een maand waarin vooral heel veel en lekker wordt gegeten. Dat veel en lekker eten wordt nogal eens vergeleken met het christelijke kerstfeest dat door sommigen een vreetfeest wordt genoemd. Een andere overeenkomst tussen het kerstfeest en de ramadan zijn de nieuwe kleren en cadeautjes.

Wat echter nogal opmerkelijk is dat juist de mensen volgens wie het kerstfeest een vreetfestijn zonder enige spirituele betekenis is, zich graag laten uitnodigen voor een iftar zich niet realiserend dat de ramadan een nog groter vreetfestijn is. Het kerstfeest heeft voor de vele niet-gelovigen geen religieuze betekenis meer maar is nu een gezellig familiefestijn.

Ook het katholisime kent een vastentijd maar gedurende die tijd onthoudt men zich niet van voedsel of drinken maar van luxe zaken zoals wijn, snoep, gebak, rookwaren, enz. Ik kan me herinneren dat mijn katholieke vriendinnetjes gekregen snoep in een speciaal vastentrommeltje bewaarden.

Mijn stelling luidt: de ramadan is hypocriet.

In de Bijbel is vasten wel aan de orde, ook in het Nieuwe Testament. In de protestantse kerk is de praktijk van het vasten niet aan de orde. Waarom niet? Heeft Luther slechte ervaringen gehad met vasten in zijn 'roomse tijd'?
Momenteel zijn er kleinere van de protestantse kerk afgescheiden groepen en groepjes waar wel weer gevast wordt, soms zelfs heel steng.
Matteüs 6:16
Het vasten
16 En wanneer u vast, toon dan geen droevig gezicht, zoals de huichelaars. Zij vervormen namelijk hun gezicht, zodat zij door de mensen gezien worden als zij vasten. Voorwaar, Ik zeg u dat zij hun loon al hebben.

Lucas 5:33
Het vasten
[/color]
33 En zij zeiden tot Hem [Jezus]: Waarom vasten de discipelen van Johannes dikwijls, en doen gebeden, evenzo ook de discipelen van de Farizeeën, maar de Uwe eten en drinken?
Lucas 5:34
34 Doch Hij zeide tot hen: Kunt gij de bruiloftskinderen, terwijl de Bruidegom bij hen is, doen vasten? Maar de dagen zullen komen, wanneer de Bruidegom [Jezus Christus] van hen zal weggenomen zijn, dan zullen zij vasten in die dagen.

Handelingen 14:23
23 En toen zij in elke gemeente door het opsteken van de handen voor hen ouderlingen gekozen hadden en, onder vasten, gebeden hadden, droegen zij hen op aan de Heere, in Wie zij nu geloofden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]