Het is nu ma dec 11, 2017 3:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: wo jun 24, 2015 3:07 pm 
Einstein schreef:
:hum: bizar. Nederland is voor 70% onkerkelijk en 60% onchristelijk.

(PDF onderzoek secularisatie)

.. en dan krijgen we zoiets :P

Bisschop De Korte van het bisdom Groningen-Leeuwarden is de eerste Theoloog des Vaderlands. Dat is bekendgemaakt tijdens de Nacht van de Theologie in Amsterdam.

Het is de bedoeling dat De Korte zich het komende jaar opwerpt als het theologische geweten van Nederland, zegt de organisatie. Hij zal geregeld optreden als commentator of ambassadeur van de theologie.

Wtf.. theologisch geweten ?? van wie ?? 50% van de bevolking gelooft helemaal niet in God en 80% gelooft niet in de katholieke god van deze bisschop. Wie zou deze man moeten vertegenwoordigen als geweten. Over welk theologisch gezichtspunt zou ik als atheistisch agnost in s'hemelsnaam gewetensbezwaren moeten voelen ??

Stelling: een dichter des Vaderlands is prima, een denker des Vaderlands is op het randje.. iedere vaderlander leest wel eens een gedicht en sommigen denken soms na.. maar een theoloog des Vaderlands is onzin.

Floris van den Berg begint zijn eerste lezing over humanisme met name over het verschil tussen denken en nadenken.
Wie nadenkt, ...

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: do jun 25, 2015 12:04 am 
lid

Bedankt voor deze toevoeging oombas.. :ok:

'Het is hier dat we bedenken dat zelfs wanneer de haat het felste brandt en de strijd van het tribalisme een hoogtepunt heeft bereikt, we de drang moeten weerstaan om naar binnen toe te keren. We moeten weerstand bieden aan de drang om diegenen die anders zijn te demoniseren.' Obama, Pearl Harbor dec'2016)

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: do jun 25, 2015 1:10 am 
Einstein schreef:
Bedankt voor deze toevoeging oombas.. :ok:

Net als die andere man heeft Floris een 'ongemakkelijke boodschap'.
Hoe komen we van religie af?
Hij heeft er een boek over geschreven met als ondertitel: "een ongemakkelijke liberale paradox".
Hij is er heel duidelijk over, je mag niet tolerant zijn tegenover intolerantie en dat vindt hij als liberaal best ongemakkelijk.
Ook een liberaal mag grenzen stellen; "In niets neutraal" schreef Anton Constandse al.
Behandelde Floris in aflevering 1 het vrijdenken tot en met het secularisme, in aflevering 2 vertelt hij ons over het humanisme.

Een beetje als die kabouter ziet hij er zelf wel uit.

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: di jun 30, 2015 11:38 am 
lid

Floortje schreef:
Muskens was de man die J'Accuse (ik beschuldig) mee oprichtte. Een stichting, die kinderen en bijstandstrekkers vakantie gaf, schulden lenigden, ze bij elkaar bracht en hen hun buurt liet opknappen, politici en wetenschappers onderzoek liet doen en in dat kader zei dat armen die honger hebben niet stelen als ze een brood weg nemen. Hiermee praatte hij het niet goed, hij hield mensen alleen de Bijbel voor.

En ik heb die wetenschap van de serieuze pers en niet van de sociale media, die dit maar blijven rondtoeteren.

Een politicus zei eens dan met nooit "als" moest zeggen. Hier is het voorbeel van waarom dit in politieke discussies tot niets leidt: Osker of degene van wie hij zijn kennis heeft, heeft dit gedaan. Wat was de situatie waarin de bisschop Muskens zich dit kon voorstellen?

Hier is het antwoord:
Wikipedia schreef:
Op 2 oktober 1996 veroorzaakte Muskens beroering, vooral in de bakkerijbranche, toen hij in een VPRO-televisieprogramma zei dat het stelen van brood geoorloofd is als mensen honger hebben en geen andere mogelijkheid zien om te overleven. Muskens verwoordde overigens daarmee slechts de moraalleer van de Katholieke Kerk.

Meer over deze onafhankelijke geest http://nl.wikipedia.org/wiki/Tiny_Muskens

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: di jun 30, 2015 12:01 pm 
lid

Als iemand "des Vaderlands" genoemd wordt dan is dat uiteraard vanuit het gezichtspunt van de benoemer. Dat gezichtspunt wordt dikwijls overgenomen, zelfs als het gaat over minder voorkomende beroepen die weinigen slechts interesseren, zoals: filosoof, actuaris of theoloog, en die dan achteraf bezien, onmiskenbaar van nationale betekenis zijn geweest.

Normaliter wordt iemand zo genoemd als hij al voor een bredere bekendheid heeft gezorgd en niet "voor een jaar" en vooraf.

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2015 9:55 pm 
lid

Rightnow schreef:
Als iemand "des Vaderlands" genoemd wordt dan is dat uiteraard vanuit het gezichtspunt van de benoemer. Dat gezichtspunt wordt dikwijls overgenomen, zelfs als het gaat over minder voorkomende beroepen die weinigen slechts interesseren, zoals: filosoof, actuaris of theoloog, en die dan achteraf bezien, onmiskenbaar van nationale betekenis zijn geweest.

Normaliter wordt iemand zo genoemd als hij al voor een bredere bekendheid heeft gezorgd en niet "voor een jaar" en vooraf.

Het lijkt een beetje in te slijten, inderdaad. En dat jaar ook.. Het is een soort PR-baan eigenlijk maar het verbaast me wel hoor.. dat dichters, filosofen en theologen in feite gaan meesurfen op een soort hijgerig nationalistisch sentiment ! (no offense @mevrouw Vegter als U dit leest :holy: en sorry voor de link :gniffel: )

'Het is hier dat we bedenken dat zelfs wanneer de haat het felste brandt en de strijd van het tribalisme een hoogtepunt heeft bereikt, we de drang moeten weerstaan om naar binnen toe te keren. We moeten weerstand bieden aan de drang om diegenen die anders zijn te demoniseren.' Obama, Pearl Harbor dec'2016)

Profiel  

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: ma mei 16, 2016 4:12 pm 
lid

Floortje schreef:
Waarom is het onzin om 40% van de bevolking een 'theologisch geweten' te bezorgen? Jij als agnost hebt daar geen boodschap aan, maar daarmee is voor jou de kous af. Een theoloog van het jaar vind ik een prima uitvinding, maar dan wel een andere dan een lid van het Roomse Episcopaat. Een theologisch geweten functioneert niet als je tot schaapje bent genivelleerd en dat is wel de leer van de RK-kerk. Ik zou niet weten wie deze rol in Nederland wel op zich kan nemen overigens. De andere twee kandidaten zijn net zo dubieus en niet tot de verbeelding sprekend. Met de dood van onze Amsterdamse homopater (kan niet op de naam komen, iets met een K als beginletter) en bisschop Muskens is het theologische geweten ten grave gedragen.

Waarom zou een "roomse" bisschop dat niet kunnen doen? Die geloven toch ook in God? En deze man, die inmiddels bisschop van het grootste bisdom (Den Bosch) is geworden en die destijds als Utrechtse hulpbisschop en logische opvolger van Simonis werd weggepromoveerd (veel te progressief) naar Groningen om plaatst te kunnen maken voor de ultra-conservatieve aartsbisschop Eijk, lijkt mij daar zelfs zeer geschikt voor.

Profiel  

Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: ma mei 16, 2016 7:36 pm 
lid

Einstein schreef:
:hum: bizar. Nederland is voor 70% onkerkelijk en 60% onchristelijk.

(PDF onderzoek secularisatie)

.. en dan krijgen we zoiets :P

Bisschop De Korte van het bisdom Groningen-Leeuwarden is de eerste Theoloog des Vaderlands. Dat is bekendgemaakt tijdens de Nacht van de Theologie in Amsterdam.

Het is de bedoeling dat De Korte zich het komende jaar opwerpt als het theologische geweten van Nederland, zegt de organisatie. Hij zal geregeld optreden als commentator of ambassadeur van de theologie.

Wtf.. theologisch geweten ?? van wie ?? 50% van de bevolking gelooft helemaal niet in God en 80% gelooft niet in de katholieke god van deze bisschop. Wie zou deze man moeten vertegenwoordigen als geweten. Over welk theologisch gezichtspunt zou ik als atheistisch agnost in s'hemelsnaam gewetensbezwaren moeten voelen ??

Stelling: een dichter des Vaderlands is prima, een denker des Vaderlands is op het randje.. iedere vaderlander leest wel eens een gedicht en sommigen denken soms na.. maar een theoloog des Vaderlands is onzin.

Ik vind het allemaal wat overdreven, al die lieden 'des Vaderlands'. We zijn geen eenheidsworst, waren we niet en zullen het ook nooit zijn.
Zelfs als katholiek, heb ik nooit om iemand gevraagd die mijn geweten gaat spelen. Erger nog, een dichter des Vaderlands kan ik nog negeren als ik dat wil, die heeft geen echt gewicht. Een denker des Vaderlands is al veel enger. Alsof iemand in mijn naam zou mogen denken. Dat doe ik zelf wel!
Een geweten des Vaderlands, is ook over de top. Denken doe ik zelf, en ook de afweging maken of iets goed of slecht is. Daarmee kan ik zelfs tegen iedere norm en waarde ingaan, zolang ik mij maar aan de wet hou. Geen Bisschop ter wereld die mij zijn normen en waarden op mag leggen, gelovig of niet! Ik ben ik en de priester is niet mij.

Profiel  

Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: di mei 17, 2016 12:22 am 
lid

ja precies

Raya schreef:
Een geweten des Vaderlands

vreselijk !! een soort nationale :foei2: smiley.. "brilsmurf der Nederlanden" (nog erger dan Pieter van Vollenhoven)

Profiel  

Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: do jan 12, 2017 1:42 pm 
lid

portman schreef:
osker schreef:
Floortje schreef:
Waarom is het onzin om 40% van de bevolking een 'theologisch geweten' te bezorgen? Jij als agnost hebt daar geen boodschap aan, maar daarmee is voor jou de kous af. Een theoloog van het jaar vind ik een prima uitvinding, maar dan wel een andere dan een lid van het Roomse Episcopaat. Een theologisch geweten functioneert niet als je tot schaapje bent genivelleerd en dat is wel de leer van de RK-kerk. Ik zou niet weten wie deze rol in Nederland wel op zich kan nemen overigens. De andere twee kandidaten zijn net zo dubieus en niet tot de verbeelding sprekend. Met de dood van onze Amsterdamse homopater (kan niet op de naam komen, iets met een K als beginletter) en bisschop Muskens is het theologische geweten ten grave gedragen.

Muskens, was dat niet de bisschop die stelen propageerde? Lekker geweten.

Hij had het niet over echte dieven zoals b.v. bonuseisende bankiers maar over arme donders die niks te vreten hadden. Hadden de katholieken nog maar van zulke bisschoppen.

Ze kunnen een voorbeeld nemen aan de enige Nederlandse paus die ,een poging heeft gedaan de misstanden
in de RK kerk aan te pakken.
Helaas is hij na korte tijd vergiftigd .

https://www.bol.com/nl/p/de-nederlandse ... 045731523/

Profiel  

Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: do jan 12, 2017 5:42 pm 
lid

Hume schreef:
portman schreef:
osker schreef:

Muskens, was dat niet de bisschop die stelen propageerde? Lekker geweten.

Hij had het niet over echte dieven zoals b.v. bonuseisende bankiers maar over arme donders die niks te vreten hadden. Hadden de katholieken nog maar van zulke bisschoppen.

Ze kunnen een voorbeeld nemen aan de enige Nederlandse paus die ,een poging heeft gedaan de misstanden
in de RK kerk aan te pakken.
Helaas is hij na korte tijd vergiftigd .

https://www.bol.com/nl/p/de-nederlandse ... 045731523/

Volgens onderstaand gedeelte uit Wikipedia was hij 'gewoon' ernstig ziek. Wel waren ze in het Vaticaan erg blij dat hij de pijp aan Maarten had gegeven omdat hij volgens velen daar alteveel hervormingen wilde doorvoeren.

"Op 5 augustus 1523 werd Adrianus ernstig ziek en op 5 september 1523, exact één maand later, verscheen hij voor het laatst in het openbaar. Hij zegende op die dag de Romeinse troepen en vaandels. Hij voelde zich echter steeds beroerder. In zijn ambtsperiode was hij al eens een paar keren eerder ziek geweest, maar telkens kwam hij er weer bovenop, naar eigen zeggen met de hulp van God. Op 8 september wist de paus echter dat hij niet nog een keer wonderbaarlijk zou genezen. Hij riep de kardinalen bij zich en liet zijn testament opmaken. Hij vroeg of de kardinalen er bezwaar tegen hadden als hij Willem van Enckevoirt, één van zijn trouwe raadgevers, die hij al eerder tot Datarius had bevorderd, tot kardinaal zou benoemen. Ten tijde van Leo X waren er wel ooit al eens veertig kardinalen op één dag benoemd, maar nu Adrianus vroeg of ze instemden met de benoeming van één enkele man maakten de kardinalen hevige bezwaren. Ze hadden weinig medelijden met de stervende paus, maar stemden uiteindelijk toch toe. Op maandag 14 september 1523 om 14 uur in de namiddag stierf de tot nu toe enige Nederlandse paus. Zijn pontificaat had maar amper één jaar - 12 maanden en twee weken om heel precies te zijn - geduurd. Na de dood van Adrianus werden er tot 1978, toen de Pool Karol Wojtyła paus Johannes Paulus II werd, alleen nog maar kardinalen uit Italië tot paus verkozen."

Profiel  

Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: vr jan 13, 2017 12:37 am 
lid

Tjaaaa.. onze paus Adrianus VI.. zoon van een timmerman, dus dan ben je de klos :gniffel:

Zeer memorabel aan deze paus vind ik dat hij de eerste paus was, die zijn excuses aanbood, voor het moreel verval van de kerk. In zijn tijd moest hij ook Luther de wind uit de zeilen houden, dat lukte niet .. maar hij heeft het in elk geval geprobeerd.

Hoe hij gestorven is.. het is nooit bewezen, maar in die tijd was het vrij gebruikelijk om rattengif te gebruiken, in kleine hoeveelheden. Effect is sluipend. Adrianus had veel vijanden, niet alleen de corrupte kerkelite, maar ook Frankrijk voelde zich gedwarsboomd door deze paus.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]