Mijn queeste naar 'nature' versus 'nurture' leek beantwoord met het boek van René Kahn, "De appel en de boom".
Kahn heeft de tekening nooit gezien die ik in 1969 heb gemaakt over het onderwerp, de appel valt daar heel ver van de boom.
'Hoe ver ben ik van de boom gevallen?', was o.a. mijn vraag en ik werd naar het onderzoek daarbij gedreven door persoonlijke omstandigheden.
Mijn vorige eigen stelling kan aangevuld worden met nog een stelling:
oombas schreef:
Statistiek is nuttig, niemand van ons is statistiek.
In de hierboven getoonde speciale editie "Ons IQ" staat een 'gevaarlijk' artikel, het heet dan ook: "Een giftige cocktail".
De inleiding luidt:
"Wie iets zegt over ras en intelligentie, kan zijn baan kwijtraken. Maar de cijfers liegen niet: er zijn sterke aanwijzingen dat zwarten minder goed kunnen leren dan blanken en dat Oost-Aziaten het slimst zijn."
Je moet het maar durven om het in deze tijd te schrijven, James Watson werd zowat gelyncht.
Wie de statistiek misbruikt voor eigen doeleinden, die is weinig wetenschappelijk bezig.
Welke waarde kennen we aan intelligentie toe?
In elk geval weet ik één ding zeker, de wereldheerschappij overdragen aan 'Mensa' omdát de leden een test met goed gevolg hebben afgelegd, lijkt mij wel het laatste om te ambiëren.
Het artikel is geen antwoord op de vraag over intelligentie en internet.
In de uitgave staat wel een artikel over automatisering en intelligentie.
"Digitale revolutie verandert de wegen in het brein."
Over een 1-jarige baby die met een iPad speelt en weet hoe dat moet.
Automatisering en internet zijn niet hetzelfde, tegenwoordig wel innig verweven.
Het is een soort van overtreffende trap van Pim van Lommel.
Pim van Lommel huldigt het standpunt dat ons bewustzijn elders huist, ons geheugen dienen we kennelijk te verhuizen naar het internet.
We worden dan misschien niet dommer geboren, we zullen het wel blijven als we zo doorgaan.
Er wordt op meerdere plaatsen in het blad een lans gebroken om vooral onze hersens te laten kraken.
In het blad staat o.a. "We worden door onze genen gedreven een omgeving te zoeken die bij ons past".
Dat spreekt mij wel aan, ik ben er redelijk in geslaagd om die omgeving te vinden, geholpen door de omstandigheden.
Het geeft geen antwoord op de nutteloze vraag van wat ik had kunnen bereiken als ...
De discussie brengt ons (bij mij thuis) altijd bij het verhaal van Dwar Ev en Dwar Reyn.
'Is er een god?'
"Ja, nu is er een god!"
Over geniale autisten.
Over hoe Howard Gardner van Harvard het denken over IQ volledig veranderde.
Over het gevoelige broertje van het IQ.
Over gedreven musici.
Over veel meer aspecten aan IQ/intelligentie: