Het is nu vr dec 15, 2017 8:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Jezus
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: do sep 03, 2015 5:59 pm 
lid

De verlichting in Europa was grotendeels een zaak van atheïsten, deisten en agnostici die de invloed en macht van de kerk wilden beperken of zelfs afbreken.

Profiel  

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: do sep 03, 2015 6:10 pm 
lid

Rightnow schreef:
Jezus leeft,

Geloof je dat, of heb je daar bewijzen van?

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: do sep 03, 2015 6:10 pm 
lid

HuiVeR schreef:
osker schreef:
Ik denk dat (een) Jesus wél bestaan heeft. Er liepen in die tijd vele profeten rond die leerlingen hadden en hun waarheid predikten. Als ze te populair werden zorgden het Joodse etstablishment er samen met de Romeinen voor dat ze opgeruimd werden. Één van die klanten heeft model gestaan voor de man die wij nu de zoon van God noemen. Het verhaal is wat opgeleukt met wonderen als water in wijn en de vermenigvuldiging van brood en vis. Er is een verrijzenis bedacht en het Christendom was daar.

The plot thickens...

Jezus zelf was Joods...de latere kerk nam heidense elementen over zoals de zondag.

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: do sep 03, 2015 6:46 pm 
lid

Dit is voor de twijfelaars interessant.
Kleine 10 min,echt de moeite waard.
youtu.be Video van : youtu.be

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: do sep 03, 2015 8:54 pm 
lid

medita schreef:
Dit is voor de twijfelaars interessant.
Kleine 10 min,echt de moeite waard.
youtu.be Video van : youtu.be

Ik ben geen twijfelaar, maar ik vind het wel een grappig filmpje. Als je het niet erg vindt ga ik alles niet checken op authenticiteit. Het verhaal van Horus kende ik wel trouwens.

Resumerend kunnen we er vanuit gaan dat alles berust op een simpele spelfout: het moest niet zijn "de zoon van god" maar "de zon van god".

Weer een raadsel opgelost.

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: do sep 03, 2015 8:55 pm 
lid

HuiVeR schreef:
Rightnow schreef:
Jezus leeft,

Zoals mijn oude vader al zei: als je het kunt bewijzen is het geen geloof meer. :wink:

Profiel  

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2015 11:28 am 
lid

Janno schreef:
HuiVeR schreef:
Rightnow schreef:
Jezus leeft,

Zoals mijn oude vader al zei: als je het kunt bewijzen is het geen geloof meer. :wink:

Mijn schoonvader zei: als je wilt geloven, kun je het ook. Geloven heeft alles van doen met zingeving en heel weinig met het soort bewijskracht dat nodig is voor Nature of Science. In jongere jaren heb ik wel gepoogd een soort godsbewijs te vinden maar steeds meer drong de conclusie zich op dat dit voor mij niet kon: als scepticus had ik geleerd de grofstoffelijke "bewijzen" te wantrouwen.

Het deed mij goed dat er sceptici waren zoals Martin Gardner https://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Gardner die misschien vonden dat je niet alles zo maar kunt ontkennen ook al accepteer je ook niet alle "bewijzen".

Profiel  

Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2015 11:45 am 
lid

Napoleon schreef:
De verlichting in Europa was grotendeels een zaak van atheïsten, deisten en agnostici die de invloed en macht van de kerk wilden beperken of zelfs afbreken.

Stonden ze niet op de schouders van christenen zoals Erasmus? En is het wel vanzelfsprekend om dikwijls falende kerkleiders te vereenzelvigen met "het christendom"? Alle gelovigen waren er bij betrokken en ook voor verantwoordelijk, en naar mate de verlichting vorderde, had die ook invloed op de wijze waarop de christenen met elkaar en met hun omgeving omgingen.

Profiel  

Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2015 2:36 pm 
lid

Janno schreef:
HuiVeR schreef:
Rightnow schreef:
Jezus leeft,

Is geloven niet zeker weten dat je twijfelt?

Wanneer er dan stellig beweerd word dat iemand, een goeie 2000 jaar na dato nog leeft, hoop ik toch dat ze iets overtuigender hebben dan enkel "geloof".

Profiel  

Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2015 2:59 pm 
lid

Rightnow schreef:
Mijn schoonvader zei: als je wilt geloven, kun je het ook. Geloven heeft alles van doen met zingeving en heel weinig met het soort bewijskracht dat nodig is voor Nature of Science. In jongere jaren heb ik wel gepoogd een soort godsbewijs te vinden maar steeds meer drong de conclusie zich op dat dit voor mij niet kon: als scepticus had ik geleerd de grofstoffelijke "bewijzen" te wantrouwen.

Het deed mij goed dat er sceptici waren zoals Martin Gardner https://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Gardner die misschien vonden dat je niet alles zo maar kunt ontkennen ook al accepteer je ook niet alle "bewijzen".

Zingeving zit in het hier en nu, en niet in hogere machten en krachten waarvan het bestaan niet eens vaststaat.

Als technicus en sportschutter heb ik geleerd alles te wantrouwen.
Ik kan jou op je blauwe ogen geloven de de prik eraf is, of het wapen leeg, maar voor ik verder ga hou ik toch even de Fluke tegen en de kamer open ter controle.
Vertrouwen is goed, maar controle is beter.

Zo ook met je "jezus leeft", ik zou er op kunnen vertrouwen, maar controle leert dat het verhaaltje rammelt, van jatwerk aan elkaar hangt en historisch niet te verifiëren valt.

Het is dus niet iets om een heel leven aan op te gaan hangen.

Profiel  

Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2015 8:10 pm 
lid

Het mag zich manifesteren in het hier en nu; het is mooi en goed om te leven in het hier en nu. Maar voor wie het zo wil zien is het goed om geloof en verwachting te hebben over datgene wat je niet kunt zien of waarnemen. Dat geloven is een persoonlijke keuze, en dat dit inderdaad een heel persoonlijke keuze is, is een gevolg van een ontwikkeling naar persoonlijke vrijheid - een ontwikkeling die ik ook binnen de kerken zie gebeuren want deze kerken staan niet los van wat er in onze samenleving leeft.

Ook in de stoffelijke wereld kom je met alle mogelijke controles niet heen om het feit dat je soms enig vertrouwen kunt hebben.

Profiel  

Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2015 9:08 pm 
lid

Rightnow schreef:
Napoleon schreef:

Stonden ze niet op de schouders van christenen zoals Erasmus? En is het wel vanzelfsprekend om dikwijls falende kerkleiders te vereenzelvigen met "het christendom"? Alle gelovigen waren er bij betrokken en ook voor verantwoordelijk, en naar mate de verlichting vorderde, had die ook invloed op de wijze waarop de christenen met elkaar en met hun omgeving omgingen.

Dat klopt. Het christendom werd ook beïnvloed door de verlichting, waardoor waardes gingen verschuiven. En nee, je kunt kerkleiders niet meteen vereenzelvigen met het christendom. Hert christendom was het geheel van allen die christen waren...van boer, arbeider tot en met edelman. Hoe het christendom beleefd en gepraktiseerd werd verschilde dan ook behoorlijk.

Profiel  

Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: za sep 12, 2015 4:33 pm 
lid

Citaat:
Jesus recommends that to avoid sin we cut off our hands and pluck out our eyes. This advice is given immediately after he says that anyone who looks with lust at any women commits adultery. 5:29-30

Well, I'm fucked.

Dylan Thomas.
Laat zien
Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.

Though wise men at their end know dark is right,
Because their words had forked no lightning they
Do not go gentle into that good night.

Good men, the last wave by, crying how bright
Their frail deeds might have danced in a green bay,

Wild men who caught and sang the sun in flight,
And learn, too late, they grieved it on its way,

Grave men, near death, who see with blinding sight
Blind eyes could blaze like meteors and be gay,

And you, my father, there on the sad height,
Curse, bless, me now with your fierce tears, I pray.

Profiel  

Bericht nummer:#34  BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2015 3:41 pm 
lid

Wadi Nahal schreef:
Hmm, Jezus heeft nu zelfs zijn eigen draadje.

Nog even, en hij verdwijnt in een "Verzameltopic: christendom".

Opdat hij ruste in vrede.

Jezus leeft !

Opgestaan uit de doden, opgevaren ten hemel, zittende aan de rechterhand Gods, vanwaar Hij zal oordelen, de levenden en de doden.

Jezus zei: "Jullie geloven om wat jullie zien, zalig zijn zij, die niet gezien hebben en nochtans geloven."

Profiel  

Bericht nummer:#35  BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2015 3:49 pm 
lid

Rightnow schreef:
De meer gewelddadige passages treft u in het Oude Testament: de ontwikkeling van de heilsgeschiedenis gaat gepaard met veranderingen die door Jezus worden uitgesproken en voorgeleefd. Zijn volgelingen hebben deelgenomen aan de wereldgeschiedenis en de vraag is in hoeverre ze anders zijn geworden doordat ze in aanraking kwamen met het evangelie. Want alle mensen en alle regeerders hebben wel hun menselijke omstandigheden, neigingen, zwakheden ook, waardoor geweld vaak onvermijdelijk wordt. Waarom heeft het christendom uiteindelijk die ruimte gelaten voor het verlichtingstijdperk?

Wellicht is het tot hen doorgedrongen [aan den lijve gevoeld] dat geweld geen weg is voor een christen, dat mensen zelf moeten kiezen of ze het aanbod van Jezus offer accepteren, dan wel verwerpen.

Profiel  

Bericht nummer:#36  BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2015 3:50 pm 
lid

Wadi Nahal schreef:
Rightnow schreef:
De meer gewelddadige passages treft u in het Oude Testament: de ontwikkeling van de heilsgeschiedenis gaat gepaard met veranderingen die door Jezus worden uitgesproken en voorgeleefd. Zijn volgelingen hebben deelgenomen aan de wereldgeschiedenis en de vraag is in hoeverre ze anders zijn geworden doordat ze in aanraking kwamen met het evangelie. Want alle mensen en alle regeerders hebben wel hun menselijke omstandigheden, neigingen, zwakheden ook, waardoor geweld vaak onvermijdelijk wordt. Waarom heeft het Christendom uiteindelijk die ruimte gelaten voor het verlichtingstijdperk?

Ik heb het bovenstaande nu meerdere keren gelezen, maar kan er, met de beste wil van de wereld, geen chocola van maken.

Wat is er moeilijk aan?

Profiel  

Bericht nummer:#37  BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2015 4:17 pm 
lid

Wadi Nahal schreef:
Wat Jezus allemaal wel of niet heeft gedaan, of gezegd, zal altijd een mysterie blijven. In de evangeliën wordt wel over hem geschreven, maar niet door hem.

In de Bijbel zijn niet alle evangeliën opgenomen en het is de vraag of de genoteerde uitspraken en daden ook werklijk die van Jezus zijn.

Maar, volgens één van de evangelisten, Mattheus, heeft Jezus o.a. het volgende gezegd.

Jezus schreef:
Indien dan uw rechteroog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde. (Matt. 5:29)

En indien uw rechterhand u ergert, houwt ze af, en werpt ze van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde. (Matt. 5:30)

Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. (Matt. 10:34)

Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder. (Matt. 10:35)

Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig. (Matt. 10:37)

En dat zijn slechts een paar van zijn woorden.

27 Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet. 28 Jullie hebben toch gehoord dat ik zei dat ik wegga en bij jullie terug zal komen? ............
https://www.debijbel.nl/bijbel/NBV/Johannes+14:27

Profiel  

Bericht nummer:#38  BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2015 6:16 pm 
lid

petertje schreef:
Wadi Nahal schreef:
Hmm, Jezus heeft nu zelfs zijn eigen draadje.

Nog even, en hij verdwijnt in een "Verzameltopic: christendom".

Opdat hij ruste in vrede.

Jezus leeft !

Opgestaan uit de doden, opgevaren ten hemel, zittende aan de rechterhand Gods, vanwaar Hij zal oordelen, de levenden en de doden.

Jezus zei: "Jullie geloven om wat jullie zien, zalig zijn zij, die niet gezien hebben en nochtans geloven."

Pics or it didn't happen.

Profiel  

Bericht nummer:#39  BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2015 6:18 pm 
lid

Iedereen mag van mij geloven wat hij wil, maar mij zul je niet overtuigen. En al zeker niet met bijbelteksten.

Profiel  

Bericht nummer:#40  BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2015 7:47 pm 
lid

Janno schreef:
Iedereen mag van mij geloven wat hij wil, maar mij zul je niet overtuigen. En al zeker niet met bijbelteksten.

Mijn idee...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]