Het is nu ma okt 23, 2017 10:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: di okt 20, 2015 11:04 am 
Lancelot schreef:
Principes gaan zo lang mee tot de emmer barst. Volgens Encyclo zijn principes vuistregels voor goed gedrag. Einstein doodt bijvoorbeeld niet, zelfs niet als hij en zijn naaste bedreigd worden. Maar als Einstein kapitein is en op een reddingsvlot zit dat eigenlijk maar 9 man kan dragen en er zitten er tien op? Gooit hij dan niemand dan wel himself van boord? Als hij dat niet doet dreigt immers het hele vlot te zinken. Zo kun je voor elk principe wel een dilemma verzinnen. Elk principe is inwisselbaar.

De vraag werpt zich dan natuurlijk op: voor wat?
Ben je bereid om aan je principes concessies te doen?
Ik wel, ik doe het regelmatig.
Het principe van mijn digitale vrijheid lever ik in om mijn beroep te kunnen uitoefenen.
Bijvoorbeeld door ontwerpsoftware te gebruiken die alleen onder Windows bruikbaar is.
Een andere baan aannemen omdat die niet in conflict komt met mijn principes, dat liever niet.
Ik was bevriend met iemand die werkte bij "De Oude Delft", die verliet de firma vanwege haar activiteiten op defensiegebied.
Ik werkte bij een Medische Faculteit en werkte daar mee aan ontwerpen waar dierproeven mee werden gedaan, ik bleef.
Wel heb ik meegewerkt aan activiteiten om het aantal dierproeven terug te dringen.
Stallman heeft het er over dat we onze principes inwisselen voor gemak.
Stukje bij beetje neem ik weer wat terug van wat ik ooit inleverde.
In dat opzicht heeft zijn oproep wel succes.
Als er alternatieven zijn dan kies ik voor het alternatief dat mij het dichtst bij mijn principes houdt en lever er 'gemak' voor in.
Hoe zit het de moord voor geld op iemand die je niet kent?
Kijk naar The Box.
Om de kwaliteit van de film gaat het mij niet, het ging immers om principes:

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: di okt 20, 2015 2:46 pm 
lid

Lancelot schreef:
Principes gaan zo lang mee tot de emmer barst. Volgens Encyclo zijn principes vuistregels voor goed gedrag. Einstein doodt bijvoorbeeld niet, zelfs niet als hij en zijn naaste bedreigd worden. Maar als Einstein kapitein is en op een reddingsvlot zit dat eigenlijk maar 9 man kan dragen en er zitten er tien op? Gooit hij dan niemand dan wel himself van boord? Als hij dat niet doet dreigt immers het hele vlot te zinken. Zo kun je voor elk principe wel een dilemma verzinnen. Elk principe is inwisselbaar.

Niet vergelijkbaar. In bovenstaand geval is mogelijk ook mijn eigen leven in gevaar, en ik weet zeker dat ik dan voor mijzelf kies en dús iemand van dat vlot duw. In de stelling ging het om moord met een hoog geldbedrag als beloning. Daarop is mijn antwoord 'nee', ongeacht de hoogte van het bedrag. Mijn leven is niet in gevaar in deze situatie, er is dus geen sprake van zelfbehoud.

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: di okt 20, 2015 3:49 pm 
lid

Brouwer2012 schreef:
Lancelot schreef:

Niet vergelijkbaar. In bovenstaand geval is mogelijk ook mijn eigen leven in gevaar, en ik weet zeker dat ik dan voor mijzelf kies en dús iemand van dat vlot duw. In de stelling ging het om moord met een hoog geldbedrag als beloning. Daarop is mijn antwoord 'nee', ongeacht de hoogte van het bedrag. Mijn leven is niet in gevaar in deze situatie, er is dus geen sprake van zelfbehoud.

Mogelijk dat ik zelfs nog iemand zou kunnen doden die daadwerkelijk bezig is anderen te vermoorden op dat moment, als het werkelijk niet anders kan. Het gaat dan niet alleen om mijn eigen lijfsbehoud, maar ook dat van anderen.
Ik zal echter nooit iemand vermoorden voor geld of goederen. Ook ben en blijf ik tegen de doodstraf.

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: di okt 20, 2015 4:38 pm 
lid

Brouwer2012 schreef:
Lancelot schreef:

Duidelijk, mijn reactie was gerelateerd aan de titel zelf, hoeveel kost een principe, en dat hoeft niet op geld waardeerbaar te zijn en zo had ik Einstein zijn reactie ook gelezen. Ik had overigens ook niet verwacht dat er hier posters zouden geweest waarbij de éen voor een miljoen wel een moord wil plegen en de ander dit pas voor twee miljoen doet.

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: wo okt 21, 2015 7:47 pm 
lid

Brouwer2012 schreef:
Lancelot schreef:

Ook in het geval van een zinkend vlot zou ik niemand eraf gaan duwen. Ik blijf passief.. en ik hoop, dat het goed afloopt. Als iemand eraf valt of eraf geduwd wordt, dan zal ik die persoon proberen te redden en samen pakken we dan de zijkant van het vlot vast, zodat het vlot niet verder zinkt. Hopelijk worden we dan na een uurtje afgelost, door twee anderen op het vlot.

En inderdaad de situatie is absoluut niet vergelijkbaar met het aannemen van een moord-opdracht voor geld. Ik zie Wortel in dit draadje als opdrachtgever en ik zou de vraag ook om kunnen keren: als ik U geld geef, heer Wortel, zwijgt U dan tegen de politie, wanneer ik voor Uw ogen iemand heb vermoord, die U niet kent ?

Misschien zou ik bij gevaar voor eigen leven anders handelen, dat weet ik niet. Daar ben ik eerlijk in. Maar mijn principe (dat is de vraag) is gewoon, dat ik beslist niemand eraf wil duwen. Ik zou me mijn hele leven schuldig voelen en ervan dromen..

'Het is hier dat we bedenken dat zelfs wanneer de haat het felste brandt en de strijd van het tribalisme een hoogtepunt heeft bereikt, we de drang moeten weerstaan om naar binnen toe te keren. We moeten weerstand bieden aan de drang om diegenen die anders zijn te demoniseren.' Obama, Pearl Harbor dec'2016)

Laatst bijgewerkt door Einstein op wo okt 21, 2015 7:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: wo okt 21, 2015 7:53 pm 
petertje schreef:
Waarheid schreef:
petertje schreef:

Wat moet ik met 100 miljoen als ik de rest van mijn leven in de gevangenis zit?

Dat is best interessant. Het uitzicht van een gevangenisstraf weerhoudt jou ervan een moord te plegen? Ik had toch iets sterkere principes van jou verwacht..

:shht: Ik heb nog enkele ander bezwaren maar deze zal iedereen begrijpen.

Maar het ging over principes..

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: vr okt 23, 2015 3:16 pm 
lid

Toetsen van principes zelfs.. in grote lijnen word je toch een beetje op dezelfde manier doorgezaagd..

(Don Quishocking, "Gewetensbezwaren")

Wat Lancelot zei: waar ligt jouw grens, waar barst jouw emmer.. dat was toch ook, wat men van mij wilde weten.. hoe principieel was ik precies, voor mijzelf en mijn eigen handelen: niet de politieke, maar de persoonlijke principes.

Weet je wat ik denk.. Het hele probleem zit in dat woordje "principe". Stel, het is geen vuistregel, maar een echte afspraak met jezelf, hoe hard is die dan.. Principes worden als lastig ervaren, zijn suspect geworden, impopulair. Idealen tevens. Waarom ? Omdat de wereld zo'n soepzooi is en al die vrome persoonlijke principes blijkbaar niks waard zijn gebleken. De wereldvrede is nooit uitgebroken, ondanks alle goede bedoelingen. Gelovigen mogen dat zichzelf aanrekenen (2000 jaar de kans gehad), maar ook al die luie wereldverbeteraars, zoals ik. We hebben gewoon te weinig bereikt.

'Het is hier dat we bedenken dat zelfs wanneer de haat het felste brandt en de strijd van het tribalisme een hoogtepunt heeft bereikt, we de drang moeten weerstaan om naar binnen toe te keren. We moeten weerstand bieden aan de drang om diegenen die anders zijn te demoniseren.' Obama, Pearl Harbor dec'2016)

Profiel  

Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: do okt 29, 2015 8:45 am 
lid

wortel schreef:
Ik vind de reacties tot nu toe heel interessant. Het voorbeeld dat ik gekozen heb, is bewust heel extreem neergezet. De vraag is eigenlijk: wat zijn principes, kunnen die veranderen en waarom? Het gaat hier niet om regels van bovenaf opgelegd maar om persoonlijke overtuigingen en de innerlijke confrontatie tot waar deze overtuiging stand houdt.
Ikzelf heb het principe dat niemand over andermans leven mag beschikken behalve de persoon zelf. Bij dit principe zou ik tegen abortus moeten zijn en voor euthanasie. Hier zie ik ook de dat mijn principe niet geldt voor anderen.
Wellicht, en dat is mijn hoop, gaat dit item over steeds kleinere principes en het besef dat een principe een grondbeginsel is binnen uzelf. Ofwel, een begin om rechtlijnigheid in denken zelf te kunnen evalueren.

Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Er zijn geen atheïsten in de loopgraven. Etc.
Dit thema is al behoorlijk uitgekauwd.
Als je de psychologische druk genoeg opvoert worden principes vloeibaar. Geldt zelfs ook voor Einstein. :wink:

Dylan Thomas.
Laat zien
Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.

Though wise men at their end know dark is right,
Because their words had forked no lightning they
Do not go gentle into that good night.

Good men, the last wave by, crying how bright
Their frail deeds might have danced in a green bay,

Wild men who caught and sang the sun in flight,
And learn, too late, they grieved it on its way,

Grave men, near death, who see with blinding sight
Blind eyes could blaze like meteors and be gay,

And you, my father, there on the sad height,
Curse, bless, me now with your fierce tears, I pray.

Profiel  

Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: do okt 29, 2015 9:40 am 
lid

Zijn er niet genoeg die bijvoorbeeld hoewel anti-Palestijns zoals ik, premier Abbas direct een hand kunnen geven omdat ze menen dat de huidige ronde van geweld rondom de migrantenstroom wel geoorloofd is? De vrije en democratische samenleving is veel belangrijker en die zet ik op nummer 1. Dat is dan mijn principe en wie het volgt die mag pas zich zelf rechts noemen, of links waar dit toch ook zo beleefd wordt.

Profiel  

Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: do okt 29, 2015 3:04 pm 
lid

Rightnow schreef:
Zijn er niet genoeg die bijvoorbeeld hoewel anti-Palestijns zoals ik, premier Abbas direct een hand kunnen geven omdat ze menen dat de huidige ronde van geweld rondom de migrantenstroom wel geoorloofd is?

Rare koppeling.. mensen die vinden dat het geweld (in Europa) rond de migrantestroom geoorloofd is, zijn sowieso weinig principieel lijkt me :hum:

Profiel  

Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: za okt 31, 2015 12:35 am 
lid

Waarheid schreef:
Deze stelling is best interessant, maar een beetje vreemd geschreven. In essentie komt die neer op: ben je bereid een ander kwaad te doen om daar zelf beter van te worden? Oftewel, ben je tegen liberaal-democratische/humanistische waarden?

Ik pik deze reactie er nu even uit, er worden zoveel inzichten gepost. Moest n.a.v dit bericht ineens denken hoe mijn voorouders hebben moeten kiezen in WO2. Je bent voor of tegen zonder ook maar een kans te krijgen om jouw principes te kunnen plaatsen in die maatschappij. Alle mensen die in het verzet hebben gezeten zullen dit verwerpen. Zij wisten heel goed te kiezen tussen goed (principe) en fout. Dat anderen anders kozen, is wat de stelling inhoudt. Hoeveel kost uw principe. Wanneer je heulde met de nazi's en vervolgens weet dat je je gezin/familie in die situatie helpt.
Een principe komt uit in mijn ogen uit je hart en verdiend het om altijd navolging te krijgen. Zo niet, dan is de vraag of dit wel een principe was/is of dat je jezelf verloochent. Hoeveel is het je waard?

Profiel  

Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2015 10:20 am 
wortel schreef:
Waarheid schreef:
Deze stelling is best interessant, maar een beetje vreemd geschreven. In essentie komt die neer op: ben je bereid een ander kwaad te doen om daar zelf beter van te worden? Oftewel, ben je tegen liberaal-democratische/humanistische waarden?

Ik pik deze reactie er nu even uit, er worden zoveel inzichten gepost. Moest n.a.v dit bericht ineens denken hoe mijn voorouders hebben moeten kiezen in WO2. Je bent voor of tegen zonder ook maar een kans te krijgen om jouw principes te kunnen plaatsen in die maatschappij. Alle mensen die in het verzet hebben gezeten zullen dit verwerpen. Zij wisten heel goed te kiezen tussen goed (principe) en fout. Dat anderen anders kozen, is wat de stelling inhoudt. Hoeveel kost uw principe. Wanneer je heulde met de nazi's en vervolgens weet dat je je gezin/familie in die situatie helpt.
Een principe komt uit in mijn ogen uit je hart en verdiend het om altijd navolging te krijgen. Zo niet, dan is de vraag of dit wel een principe was/is of dat je jezelf verloochent. Hoeveel is het je waard?

Ik las de vraag nog anders.
Voorbeeld: hoeveel is het je waard om niet te gaan stelen.
Mij kost dat niets.
Het zou mij meer kosten om wel te gaan stelen.
Bijvoorbeeld mijn nachtrust.
Direct en indirect.
Dus stelen door er 's nachts op uit te trekken of overdag door van achter een bureau de samenleving te bestelen.
Iemand die er geen principes op na houdt dan alleen het eigen voordeel, die kost het ook al niets.
Al leggen ze dat vaak anders uit: dat wat het ze niet heeft opgeleverd, zien ze als kosten.
Het is boeiend om te doorgronden waarom mensen met persoonlijkheidsstoornissen doen wat ze doen.
Boeken zijn er over volgeschreven en mooie films zijn er ook over gemaakt en inrichtingen zitten er vol mee.
Zelf zou ik daar in de meeste gevallen niet op gekomen zijn.
Een mooie film over principes vond ik 'Leon, de professional'.
In het uiterste geval kost het je je leven.

Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2015 10:23 pm 
lid

wortel schreef:
Einstein schreef:

Stel je krijgt 10 miljoen om iemand te vermoorden die je ook totaal nog eens niet mag. Doe je dat?

Huh.. iemand vermoorden ? ik zou niet weten hoe dat moet ! en ik word ongetwijfeld onmiddelijk gearresteerd, als gevolg van mijn geimproviseerde en chaotische handelen. Waarna ik uiteraard alles over U als opdrachtgever aan de politie zal opbiechten, want een held ben ik ook niet. Een onverstandige investering heer @Wortel, ik ben m.i. zelfs volledig ongeschikt voor deze opdracht. Het antwoord is derhalve "nee"

Het is maar een (ja, heel extreem) voorbeeld, ik ken jouw principes niet. Geef me er een om op te schieten.

En het kan nog extremer: je krijgt 100 miljoen om de verkrachter van jouw dochter te vermoorden?

Niet nodig....dat doe ik dan wel gratis.

Profiel  

Bericht nummer:#34  BerichtGeplaatst: di nov 03, 2015 12:39 am 
lid

Einstein schreef:
Brouwer2012 schreef:
Lancelot schreef:

Ook in het geval van een zinkend vlot zou ik niemand eraf gaan duwen. Ik blijf passief.. en ik hoop, dat het goed afloopt. Als iemand eraf valt of eraf geduwd wordt, dan zal ik die persoon proberen te redden en samen pakken we dan de zijkant van het vlot vast, zodat het vlot niet verder zinkt. Hopelijk worden we dan na een uurtje afgelost, door twee anderen op het vlot.

En inderdaad de situatie is absoluut niet vergelijkbaar met het aannemen van een moord-opdracht voor geld. Ik zie Wortel in dit draadje als opdrachtgever en ik zou de vraag ook om kunnen keren: als ik U geld geef, heer Wortel, zwijgt U dan tegen de politie, wanneer ik voor Uw ogen iemand heb vermoord, die U niet kent ?

Misschien zou ik bij gevaar voor eigen leven anders handelen, dat weet ik niet. Daar ben ik eerlijk in. Maar mijn principe (dat is de vraag) is gewoon, dat ik beslist niemand eraf wil duwen. Ik zou me mijn hele leven schuldig voelen en ervan dromen..

Beste heer Einstein, dat ik zo'n stelling post, is omdat ik graag de reacties wil zien. Waarom? Omdat er in mijn ogen, wat ik om mij heen zie, nog maar weinig waarde aan principes wordt gehecht. Zelf, maar dat is natuurlijk uitermate subjectief, zie ik mijzelf als zeer principieel wanneer het gaat om dood en leven, beter gezegd: leven. Geld en macht lijken gewetenloze mensen te maken, of waren zij het al? In dat laatste geval vraag ik me af waarom dit soort figuren op de meest belangrijke posities zitten. en daarbij waarom dit toegelaten wordt.

Profiel  

Bericht nummer:#35  BerichtGeplaatst: do nov 05, 2015 12:20 am 
lid

Sure.. moraliteit en principes.. :snooty:

Er stond een vraag (1 vraag) en je doet er twee weken over om die vraag NIET te beantwoorden.

Als ik U geld geef, heer Wortel, zwijgt U dan tegen de politie, wanneer ik voor Uw ogen iemand heb vermoord, die U niet kent ?

Profiel  

Bericht nummer:#36  BerichtGeplaatst: do nov 05, 2015 12:35 am 
lid

Einstein schreef:

Er stond een vraag (1 vraag) en je doet er twee weken over om die vraag NIET te beantwoorden.

Als ik U geld geef, heer Wortel, zwijgt U dan tegen de politie, wanneer ik voor Uw ogen iemand heb vermoord, die U niet kent ?

"Ik zou zeggen, ga andere mensen maar lastig vallen": uw woorden van 19 oktober.Ik luister, en toch komt u terug met deze mededeling????? Kan dan alleen maar concluderen dat het onderwerp u toch bezig houdt, geachte heer Einstein.

Profiel  

Bericht nummer:#37  BerichtGeplaatst: do nov 05, 2015 12:44 am 
lid

wortel schreef:
Einstein schreef:

"Ik zou zeggen, ga andere mensen maar lastig vallen": uw woorden van 19 oktober.Ik luister, en toch komt u terug met deze mededeling????? Kan dan alleen maar concluderen dat het onderwerp u toch bezig houdt, geachte heer Einstein.

Ik vind die vraag van Einstein eigenlijk veel moraliserender en uitdagender.

Profiel  

Bericht nummer:#38  BerichtGeplaatst: do nov 05, 2015 12:56 am 
lid

wortel schreef:
Einstein schreef:

Koekje van eigen deeg :)

Je blijft eromheen draaien. Ik heb het dus niet over moord, maar over het verzwijgen van een moord, die ik zou plegen. Ik ben schuldig en dat weet jij, want je bent de enige ooggetuige. Zwijg jij, wanneer ik jou geld geef ?

Profiel  

Bericht nummer:#39  BerichtGeplaatst: do nov 05, 2015 12:58 am 
lid

Pizzaman schreef:
wortel schreef:
Einstein schreef:

Dat kan, geen probleem, dus een reactie? Nee, ik zal niet zwijgen, voor nog geen .................... euro. Maar of de politie nu de juiste partij is, met één getuigenverklaring? Ik zal naar u toekomen voor een goed gesprek, wetende wat u aangericht hebt, dat zo volstrekt tegen mijn principes indruist. Met het doel dat u uzelf aangeeft. Afijn, dit leidt weer af van de stelling, maar hierbij mijn gevraagde bijdrage.

Profiel  

Bericht nummer:#40  BerichtGeplaatst: do nov 05, 2015 1:12 am 
lid

wortel schreef:
Pizzaman schreef:
wortel schreef:

Dat kan, geen probleem, dus een reactie? Nee, ik zal niet zwijgen, voor nog geen .................... euro. Maar of de politie nu de juiste partij is, met één getuigenverklaring? Ik zal naar u toekomen voor een goed gesprek, wetende wat u aangericht hebt, dat zo volstrekt tegen mijn principes indruist. Met het doel dat u uzelf aangeeft. Afijn, dit leidt weer af van de stelling, maar hierbij mijn gevraagde bijdrage.

:aplaus: :aplaus: :aplaus:

Jouw stelling bevatte te weinig voetangels, vond ik.
Overigens zou ik eerder iemand omleggen omdat ik 'm haatte of omdat ie me wat geflikt had, dan wanneer ik er voor betaald werd.
Met moorden om mijzelf of mijn familie te redden zou ik geen moeite hebben.

Of ik zou zwijgen als ik de enige getuige was, en mij geld werd geboden?
Da's een stuk moeilijker, maar komt toch weer neer op bovenstaande.
Wanneer een goede vriend een totale hufter zou vermoorden, was mijn naam wellicht Haas voor nul euro.
Andersom zou met geen miljoenen mijn stilzwijgen zijn af te kopen.

Het gaat er overigens aan voorbij dat je, als enige ooggetuige, zelf soms ook dik risico loopt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]