Het is nu zo okt 22, 2017 5:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Zou u baby Hitler vermoorden?
Ja 17%  17%  [ 2 ]
Nee 75%  75%  [ 9 ]
Geen antwoord 8%  8%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 12
Auteur Bericht
Bericht nummer:#41  BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2015 3:57 pm 
Agamemnon schreef:
On topic: hoewel Max lijkt te denken dat ik een psychopatische babymoordenaar ben, zou ik baby Hitler niet willen vermoorden. De toekomst ligt niet vast en misschien is het al voldoende om hem een aai over zijn bol te geven, of een kusje op een geschaafde knie. Of psychotherapie. Je weet nooit waarom iemand is geworden wat hij is: teveel factoren spelen een rol in iemands ontwikkeling.

Dat is zo. Bij Hitler zijn diverse keerpunten ook wel aanwijsbaar. Als hij toegelaten was tot de kunstacademie is het zeer wel mogelijk dat de man een vreedzaam leven als kunstschilder zou hebben geleid.

Bericht nummer:#42  BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2015 4:06 pm 
lid

Agamemnon schreef:
Lancelot schreef:
Niet helemaal. Uitgangspunt van Heisenberg/chaos theory is dat metingen per definitie onnauwkeurig zijn. Een hele kleine onnauwkeurigheid heeft op korte termijn geen effect op de voorspelling, maar hoe langer de termijn wordt, hoe groter effect de onnauwkeurigheid heeft. Voorbeeld is de weersvoorspelling. Je kunt zeer accuraat het weer voor het komende uur bepalen, maar onmogelijk het weer van volgend jaar. Maar wat nu als de onnauwkeurigheidsmarge als gevolg van toegenome technische en fysische kennis kleiner wordt? Hoe nauwkeuriger de meting, hoe groter de kans dat een voorspelling accuraat is. Als je dus maar nauwkeurig genoeg kunt meten, kun je accuraat voorspellen wat het effect is van de snelheid van een bepaalde massa over x-tal jaar. En verder sluit ik me aan bij de posting van Waarheid in #33. Het is klaar als een klontje dat we op dit moment niet in staat zijn menselijke gedrag accuraat te voorspellen. Maar stel dat we dat wel zouden kunnen en je weet dat een nu geboren baby over 30 jaar 6 miljoen mensen gaat vergassen. Is het dan moreel gezien verantwoord in te grijpen. Mij dunkt dat dit dan mag.

Het onzekerheidsprincipe van Heisenberg toont aan dat je nooit de positie en de beweging van een deeltje exact kunt bepalen. Weet je de positie, kun je de beweging niet weten en andersom. Vraag me niet om het hoe of waarom, maar dat is een natuurwet. Het kan goed zijn dat dit principe in deze discussie niet van toepassing is, maar ik meen me te herinneren dat dit onzekerheidsprincipe impliceert dat de toekomst onmogelijk te voorspellen is. Chaostheorie is weer een heel andere tak van sport. Maar dat terzijde.

Wat als de holocaust andere, nog grotere moordpartijen heeft voorkomen? Is het dan nog steeds moreel aanvaardbaar om Hitler in de wieg te smoren (of van gedachten te doen veranderen)?

Klopt, wat ik zeg, elke bepaling/meting is per definitie onnauwkeurig. Maar ofschoon je de positie en beweging niet 100% nauwkeurig kunt bepalen, heeft elke massa wel op elk moment een bepaalde positie en beweging, wat betekent dat vanuit de massa zelf bekeken de toekomst vastligt, maar dat je als buitenstaander niets accuraat kunt zeggen over deze toekomst. Maar goed, in antwoord op je vraag, ik ben van mening dat het moreel verantwoord is onrechtvaardig te handelen jegens een individu als hierdoor de rechtvaardigheid jegens een individu plus één mee is gediend. Of te wel, als twee levens verloren gaan als je een ander leven niet dood, vind ik het doden van dat éne individu acceptabel. Als het zo is dat een kleine holocaust noodzakelijk is om een grote holocaust te voorkomen, is die kleine holocaust acceptabel.

Profiel  

Bericht nummer:#43  BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2015 4:32 pm 
lid

Lancelot schreef:
Klopt, wat ik zeg, elke bepaling/meting is per definitie onnauwkeurig. Maar ofschoon je de positie en beweging niet 100% nauwkeurig kunt bepalen, heeft elke massa wel op elk moment een bepaalde positie en beweging, wat betekent dat vanuit de massa zelf bekeken de toekomst vastligt, maar dat je als buitenstaander niets accuraat kunt zeggen over deze toekomst. Maar goed, in antwoord op je vraag, ik ben van mening dat het moreel verantwoord is onrechtvaardig te handelen jegens een individu als hierdoor de rechtvaardigheid jegens een individu plus één mee is gediend. Of te wel, als twee levens verloren gaan als je een ander leven niet dood, vind ik het doden van dat éne individu acceptabel. Als het zo is dat een kleine holocaust noodzakelijk is om een grote holocaust te voorkomen, is die kleine holocaust acceptabel.

Dat is een utilitaristisch standpunt. Ik ben het niet met je eens maar duizenden filosofen zijn het wat dit betreft niet met elkaar eens, dus daar zullen we het wel nooit over eens worden.
Deze Link sluit hier mooi bij aan.

Dylan Thomas.
Laat zien
Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.

Though wise men at their end know dark is right,
Because their words had forked no lightning they
Do not go gentle into that good night.

Good men, the last wave by, crying how bright
Their frail deeds might have danced in a green bay,

Wild men who caught and sang the sun in flight,
And learn, too late, they grieved it on its way,

Grave men, near death, who see with blinding sight
Blind eyes could blaze like meteors and be gay,

And you, my father, there on the sad height,
Curse, bless, me now with your fierce tears, I pray.

Profiel  

Bericht nummer:#44  BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2015 5:29 pm 
lid

Lancelot schreef:
max schreef:
Lancelot schreef:

De film Minority Report gaat erover. Dat je kunt voorspellen hoe iemand gaat handelen in de toekomst. Er valt iets voor te zeggen dat alles is gepredestineerd. Immers, alles wat een massa en een snelheid heeft valt van te berekenen wat het wordt. Je stelling dat je nooit kunt bepalen hoe een baby gaat reageren, waar baseer je dat op?

Een film is niet mijn realiteit........je kunt niet vooraf bepalen dat een baby een hitler wordt
Ik heb mijn onderbouwing gegeven waarom het wel kan. Je kunt berekenen wanneer A met een bepaalde massa en snelheid B wordt. Je kunt precies berekenen bijvoorbeeld wanneer een larve een vlinder wordt. Dat iets jouw realiteit niet is, is toch een waardeloos argument? Hoezo kun je niet bepalen dat een baby een Hitler wordt? Je kent de massa en de snelheid. Kwestie van de juiste software installeren toch?

Een baby doet geen kwaad....het is die ander die er bewust software gaat installeren.

Profiel  

Bericht nummer:#45  BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2015 5:31 pm 
lid

Lancelot schreef:
Agamemnon schreef:
Lancelot schreef:
Ik heb mijn onderbouwing gegeven waarom het wel kan. Je kunt berekenen wanneer A met een bepaalde massa en snelheid B wordt. Je kunt precies berekenen bijvoorbeeld wanneer een larve een vlinder wordt. Dat iets jouw realiteit niet is, is toch een waardeloos argument? Hoezo kun je niet bepalen dat een baby een Hitler wordt? Je kent de massa en de snelheid. Kwestie van de juiste software installeren toch?

Volgens mij heeft Heisenberg deze aanname al overtuigend afgeserveerd.
Ook de chaostheorie spreekt je tegen. :wink:

On topic: hoewel Max lijkt te denken dat ik een psychopatische babymoordenaar ben, zou ik baby Hitler niet willen vermoorden. De toekomst ligt niet vast en misschien is het al voldoende om hem een aai over zijn bol te geven, of een kusje op een geschaafde knie. Of psychotherapie. Je weet nooit waarom iemand is geworden wat hij is: teveel factoren spelen een rol in iemands ontwikkeling.
Niet helemaal. Uitgangspunt van Heisenberg/chaos theory is dat metingen per definitie onnauwkeurig zijn. Een hele kleine onnauwkeurigheid heeft op korte termijn geen effect op de voorspelling, maar hoe langer de termijn wordt, hoe groter effect de onnauwkeurigheid heeft. Voorbeeld is de weersvoorspelling. Je kunt zeer accuraat het weer voor het komende uur bepalen, maar onmogelijk het weer van volgend jaar. Maar wat nu als de onnauwkeurigheidsmarge als gevolg van toegenome technische en fysische kennis kleiner wordt? Hoe nauwkeuriger de meting, hoe groter de kans dat een voorspelling accuraat is. Als je dus maar nauwkeurig genoeg kunt meten, kun je accuraat voorspellen wat het effect is van de snelheid van een bepaalde massa over x-tal jaar. En verder sluit ik me aan bij de posting van Waarheid in #33. Het is klaar als een klontje dat we op dit moment niet in staat zijn menselijke gedrag accuraat te voorspellen. Maar stel dat we dat wel zouden kunnen en je weet dat een nu geboren baby over 30 jaar 6 miljoen mensen gaat vergassen. Is het dan moreel gezien verantwoord in te grijpen. Mij dunkt dat dit dan mag.

Als je kunt voorspellen dat iemand kwaadaardig wordt (kan niet) dan kun je ook 30 jaar lang ervoor zorgen dat dit niet gaat gebeuren....die baby omleggen is dus helemaal niet nodig.

Profiel  

Bericht nummer:#46  BerichtGeplaatst: ma nov 02, 2015 3:30 pm 
lid

max schreef:
Als je kunt voorspellen dat iemand kwaadaardig wordt (kan niet) dan kun je ook 30 jaar lang ervoor zorgen dat dit niet gaat gebeuren....die baby omleggen is dus helemaal niet nodig.

Volgens mij gaat het hier eigenlijk om een filosofische vraag.
Als je met het doden van een (1) baby een wereldoorlog met naar schatting in totaal 72 miljoen slachtoffers zou kunnen voorkomen, is dat dan ethisch te verantwoorden?

1 baby tegenover 72.000.000 mensen. Dus. Ben blij dat ik die keuze niet hoef te maken.

Dylan Thomas.
Laat zien

Profiel  

Bericht nummer:#47  BerichtGeplaatst: ma nov 02, 2015 7:20 pm 
lid

Agamemnon schreef:
max schreef:

Volgens mij gaat het hier eigenlijk om een filosofische vraag.
Als je met het doden van een (1) baby een wereldoorlog met naar schatting in totaal 72 miljoen slachtoffers zou kunnen voorkomen, is dat dan ethisch te verantwoorden?

1 baby tegenover 72.000.000 mensen. Dus. Ben blij dat ik die keuze niet hoef te maken.

Het was een ethische vraag.....als je van te voren weet dat baby Hitler in de toekomst de fout in gaat dan kun je daar ruim 30 jaar iets aan gaan doen zodat het niet gaat gebeuren.....een baby doden is helemaal niet nodig.

Profiel  

Bericht nummer:#48  BerichtGeplaatst: ma nov 02, 2015 9:00 pm 
lid

Max, je begrijpt het niet.

Dylan Thomas.
Laat zien

Profiel  

Bericht nummer:#49  BerichtGeplaatst: ma nov 02, 2015 11:39 pm 
lid

Agamemnon schreef:
Max, je begrijpt het niet.

Bij "wie van de drie" kan je ook niet nummer 4 kiezen, toch.
Ik ben het met jou eens Aga. Er is geen keuze C.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]