Het is nu wo okt 18, 2017 11:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Mijn Waarheid
Bericht nummer:#41  BerichtGeplaatst: za nov 14, 2015 5:24 pm 
lid

jimmy schreef:
Jawel want door er aan te denken word het ene keuze en een keuze zet je soms om in een actie. Elke handeling komt voort uit een gedachte. De handeling is het voltooide werk van de werking van uw gedachtegang. Alles ontstaat in gedachten eerst.
Daarom zijn we juist WEL gelijk. Want enkel die gedachtestroom is anders, de keuzes en daardoor de handelingen.
Als we alleen een gelijkgestemde gedachtestroom zouden hebben zouden ieders handeling zo goed als hetzelfde zijn. Maar wij wensen uniek te zien en kunnen daardoor dus niet 1 dezelfde gedachtegang hebben en kunnen ook dus niet een dezelfde handeling doen. Het probleem is echter ook dat we nooit zeker kunnen zijn welke gedachten juist zijn en welke fout. Zelfs als we bewijs denken te vinden moeten we niet oppassen want ons verstand speelt graag spelletjes met ons. Allemaal om het moeilijker te maken om werkelijk 1 te zijn want als wij dat zouden zijn zou er geen conflict meer zijn. Ja zelfs onze natuur weerhoud ons daarvan om dat te doen want het mag niet zijn denk ik in deze wereld.

Wij zijn niet allemaal een (1) en niet ieder handelen is gevolg van een gedachte.

Shit happens. Het is niet anders, alle prachtige bespiegelingen ten spijt....

Profiel  

Bericht nummer:#42  BerichtGeplaatst: za nov 14, 2015 5:42 pm 
nieuw geregistreerd

En uw gedachten zijn gebaseerd op uw dna wat dat verteld ook voor een deel. Dus we kunnen er werkelijk niets aan doen.

Profiel  

Bericht nummer:#43  BerichtGeplaatst: za nov 14, 2015 5:54 pm 
lid

jimmy schreef:
En uw gedachten zijn gebaseerd op uw dna wat dat verteld ook voor een deel. Dus we kunnen er werkelijk niets aan doen.

Oneens. Een persoon ontwikkelt zich deels op basis van nature, deels op nurture.

Ik zou ook niet weten wat we zouden opschieten met de gedachte dat we 'niets aan onze gedachten kunnen doen'....

Er is een tijd van zweefpraat en een realiteit, waarin mensen verschillende keuzen maken en verschillend handelen.

Ons denken en bewustzijn onderscheid ons van andere dieren.

Dat het niet perfect is, is geen reden om ons te verschuilen achter DNA, lotsbestemming of andere goedbedoelde prietpraat.

Profiel  

Bericht nummer:#44  BerichtGeplaatst: za nov 14, 2015 6:00 pm 
nieuw geregistreerd

Waarom maakt u dan fouten als u iets aan uw gedachten kan doen. Als u er iets kon aandoen maakte u toch geen fouten? Of wenst u fouten te maken? Dat u fouten maakt is al een teken dat u aan uw gedachten niets kunt doen want als u dat wel kon zou u die gedachtestroom niet meer volgen en zodoende geen fouten meer maken.
U kan dit prietpraat vinden dat is uw goed recht.
Ieder maakt zijn eigen waarheid aan. Let op deze woorden.

Waar denkt u dat uw natuur zich bevind? In uw dna

Profiel  

Bericht nummer:#45  BerichtGeplaatst: za nov 14, 2015 6:09 pm 
nieuw geregistreerd

Sorry man maar zoals ik verder beschrijf in mijn boek, realiteit is relatief

Profiel  

Bericht nummer:#46  BerichtGeplaatst: za nov 14, 2015 6:10 pm 
nieuw geregistreerd

Dus als u de waarheid zou ontdekken, de echte waarheid en die vertelt u dat u niet aan alles kan doen dan aanvaard u dat niet als waarheid simpelweg omdat het u zegt dat u er niets kan aandoen? Dat zegt meer over uzelf dan over de waarheid.

Profiel  

Bericht nummer:#47  BerichtGeplaatst: za nov 14, 2015 6:11 pm 
lid

jimmy schreef:
Sorry man maar zoals ik verder beschrijf in mijn boek, realiteit is relatief

Sorry man, als ik je in je wiek geschoten heb....

Ik zie het gewoon allemaal een beetje anders.

Profiel  

Bericht nummer:#48  BerichtGeplaatst: za nov 14, 2015 6:18 pm 
nieuw geregistreerd

Ja dat nis normaal zoals ik zeg maakt ieder zijn eigen waarheid aan. U hebt gelijk.

Profiel  

Bericht nummer:#49  BerichtGeplaatst: za nov 14, 2015 6:27 pm 
nieuw geregistreerd

4
De waarheid is, dat we elk onze eigen waarheid maken in het leven.

De gedachtegang van ieder mens is gebaseerd op de beslissingen die hij/zij neemt in hun gehele leven. Wij bepalen hiermee zelf wat voor ons waarheid is en wat niet. Wij zijn hiertoe genoodzaakt omdat er niemand is die die beslissingen voor ons neemt. Wij hebben dit zo gewild. Wij hebben hier zelf om gevraagd maar was dit verstandig, dat is een andere zaak.
Waarom staan we niet stil bij deze zaken, is er te weinig besef op aarde om de werkelijke zaak van alle kwaad onder ogen te komen? Waarom gebruiken we het kwaad der aarde en geven we het “waarde” door er een menselijk iets aan te verbinden? Waarom is het zo normaal om in sommige omstandigheden verkeerde dingen te doen? Alsof het allemaal toch geen rol speelt? Toch gaan we allemaal dood. Het zal dan toch wel een beetje “een rol” spelen. Nee, we zijn teveel bezig met ervoor te zorgen dat ons eigen leven “goed” is en dat we tevreden kunnen zijn. Als we maar gelukkig zijn dan is het goed. Maar hoe kan je gelukkig zijn in een miserabele wereld. Kan een vis overleven in een tank met vuil water? Snappen we dat dan niet? Zijn wij hier niet van bewust? Zijn we werkelijk teveel met onszelf bezig om in te zien dat de wereld rondom ons sterft? Hoe kunnen we zo misleid zijn om te denken dat we gelukkig zijn. In een wereld vol onrecht. Is het misschien omdat het met ons opeens goed gaat dat de rest van de wereld opeens beter is? De mens is zo dwaas omdat hij zich enkel baseert op de wereld die hij/zij kent. Word de wereld mooier voor hem/haar dan is opeens de gehele wereld mooi. Het omgekeerde is ook waar. Toch is de wereld niet van ons alleen, hij is van iedereen. Zolang we ons enkel blijven concentreren op hoe het met onszelf gaat zal de wereld nooit volmaakt zijn. Volmaakt is 1 wereld, geen miljarden verschillende denk werelden.
De waarheid is dat we elk onze eigen waarheid maken in het leven. Maar uiteindelijk is er maar 1.
Als we die ieder tot ons eigen zouden maken zou de wereld al een beter plaats zijn. Maar er is geen één mens die die waarheid zeker weet, dus is er apartheid en “uniek zijn”.
Goede dingen die worden omgezet tot iets kwaad, de wereld is er vol van. Als het ons een goed gevoel geeft dan is het goed. Geeft het ons een slecht gevoel dan is het slecht. Dan denken we nog dat wij in controle zijn maar geen enkele van onze verrichte acties kan ontstaan zonder een gevoel of gedachte. Er is niets dat je doet zonder er eerst aan te denken. Je gaat veel op je gevoel af, of juist niet omdat het soms niet zo goed lijkt te zijn dat te doen. Toch worden we geleid door gevoelens en gedachten maar dat beseffen, dat doen we niet. Erger nog, dat willen we niet.
Als we iets echt willen, zorgen wij als mens er dan niet voor dat het zo is. Is het dan niet belangrijk om na te gaan of datgene wat wij willen wel echt goed is alvorens het te doen?
En dan zijn we zo gezegd ontwikkeld. Beschaafd. Als dat zo was zouden we niet naar onze gedachte en gevoelens moeten luisteren. Dan zouden we het zelf weten. Net zoals ons onderbewustzijn werkt. We knipperen met onze ogen, ademen. In ons lichaam speelt er zich van alles af waar we niet bewust van zijn. Stel je voor dat je daar ook nog eens moest over beslissen: is het oké om die loempia van gisteren te laten verwijderen door een neerwaartse druk vanuit het darmkanaal? Heb ik nu al geblinkt met men ogen want die moeten vochtig blijven. Stel je voor.
Doch ben ik er zeker van dat er beslissingen in de hedendaagse wereld kunnen geklasseerd worden onder bovenstaande zaken. We zouden deze moeten doen zonder erover na te denken. We zouden het moeten weten.
Pas dan, en dan alleen, zal de wereld verbeteren. En daarom, zonder er bewust van te zijn, krijgt het geen gehoor.
De wereld die nodig is voor leven, is een geheel andere wereld dan de wereld waar wij ons nu in bevinden. Dit is de wereld die nodig is voor dood. Dit is de wereld die zichzelf dood. Wij zijn geen wezens van leven want het leven dat wijzelf creëren gaat dood. Wij zijn ons hier niet van bewust omdat het besef er simpelweg nog niet is. Op vele zaken zal dat besef er nooit zijn in deze wereld. Maar zelfs dat zal voorbijgaan. Als de dagen van de week zijn ook de dagen van deze wereld geteld. De wereld kan anders zijn en ooit zal deze ook anders zijn. Ik weet dit omdat ik hier niet in hoef te geloven of over te beslissen, maar omdat ik het weet. Ik weet dit net zoals ik weet hoe ik moet ademen. Net zoals ik weet hoe ik moet blinken met men oog om ze vochtig te houden.
Ik kan enkel maar concluderen dat deze gedachtegang heel veel logica bevat. Ik moet men eigen waarheid maken, net zoals iedereen.
Het is wel zo dat ik alle slechte zaken die ik zelf doe niet goed praat omdat ik ze gewoonweg zelf doe. Wij mensen doen dat vaak. Zoals ik eerder vermeld heb misleiden we onszelf maar al te graag.
We misleiden onszelf zodat iets slecht uiteindelijk niet meer zo slecht is en we praten het dan maar goed. Hoe kan je daar dan in Godsnaam uit leren? Ontwikkelen op een goede manier? Je jaagt alle besef weg, en zonder besef heeft niets een bestaan. In onze denkwereld dan, in de echte wereld, waar niemand zich van bewust is dat die bestaat, is het misschien wel zo. Je kan niet iets oplossen door het te negeren. Je kan niet bewust over iets worden als je niet de moeite doet om er over na te denken. Kijk, stel je voor dat je een dokter bent die zich midden in de jungle bevind op een klein onbewoond eiland. Naast je ligt iemand dood te bloeden door een kogelwond in zijn maag. Het probleem is echter, dat deze persoon zich onder een, bijvoorbeeld, glazen koepel bevind, waardoor je er onmogelijk lijkt aan te kunnen. Ik kan begrijpen dat het makkelijker is om je om te draaien, om het enge gevoel van hulpeloosheid te verdringen (negeren) maar het probleem is dat je dan niet meer met het probleem geconfronteerd word. Je ziet de man niet meer. Je vergeet de man. Maar in werkelijkheid ligt de man nog altijd achter jou. Is het niet beter om de confrontatie onder ogen te zien waardoor er misschien een oplossing uit te bus kan komen? Als de man in je gezichtsveld ligt kan je niet anders dan nadenken hoe je hem kan helpen. Helpt confrontatie niet het probleem op te lossen? Hoe kan negeren daar dan voor zorgen?

Profiel  

Bericht nummer:#50  BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2015 6:57 pm 
nieuw geregistreerd

Emoties & Gedrag.

1
We leren van elkaar.

Laat het ons nu eens hebben over ons gedrag. Soms lijkt het alsof we vergeten dat de anderen op aarde ook een mens zijn. We doen dan dingen en liegen erover om de eventuele problemen die aan de waarheid hangen te vermijden. We doen dit dan jegens andere mensen en denken dat ze het niet doorhebben. Een voorbeeld hiervan: Op het werk is er een collega die elke week dinsdag ziek is en daardoor niet komt werken. Je weet dat deze collega al is te lang op café durft te hangen en dat deze soms veel moeite heeft met naar het werk te komen. Maar als je iets vraagt zegt hij duidelijk dat hij ziek was. Ook al ben je zelf de baas niet en doet het er eigenlijk niet toe, de persoon zal bijna nooit toegeven dat hij/zij niet echt ziek was.
Kijk, ik ben ook een mens. Ik snap dat allemaal wel.
Zo is het op vele zaken, doch liegen we erom en denken we door simpelweg niet toe te geven dat je het niet kan weten. We zijn allen mens. Snap dat nu toch eens.
We zijn zo veel met ons zelf bezig dat we letterlijk dreigen te vergeten dat er nog anderen rondom ons zijn. We denken allemaal dat deze geheel niet zoals ons zijn maar niets is minder waar. Elke mens zet een soort van gezicht op en/of sleutelt aan zijn/haar gedrag op de moment dat deze zijn/haar eerste voet heeft buiten gezet. Dat maakt ons allen anders voor elkaar. We kunnen allen enkel echt onszelf zijn als we alleen zijn. Waarom zijn we enkel onszelf als we alleen zijn? Omdat we allen denken dat niemand ons kan begrijpen. Hoe ironisch kan het zijn. We zijn allen mens, we kunnen allen elkaar begrijpen. Elkaar begrijpen is onszelf begrijpen. Het besef omtrent het woord mens is verre van volmaakt. Als we ten volle zouden beseffen dat we allen mens zijn en wat dat betekende dan zou de wereld al een vele beter huis zijn. Doch deze wereld laat dit denkpatroon niet toe en speelt zijn kans op een paradijs op aarde daarmee kwijt.
De mens ligt liever rijk en machtig in een riool zijn geld te tellen. De mens kan zichzelf een mooi huis kopen en dit in volle luxe bewonen. Doch leeft deze nog steeds in een riool. Hun huis is als het huis van de rat. De mens zegt tegen mij dat ik positief moet leren denken maar ik zeg tegen de mens dat ik ervoor kies om niet tegen mezelf te liegen.
Weet je waar de wereld onder andere aan kapot gaat? Aan volgend menselijk gedrag.
Iedereen komt wel eens in een situatie te zitten die eigenlijk niet zo goed is maar die je toch doet omdat iedereen het lijkt te doen. Als voorbeeld nemen we terug de zieke collega. Stel je voor dat de “zieke” collega tegen je zegt dat anderen ook veel ziek zijn en dat hij vind dat hij dan ook al is mag ziek zijn. Hij zegt er dan wel bij dat hij wel echt ziek was. Maar ergens geeft hij ook wel toe. Hij denkt dat hij anderen iets kan wijsmaken. Dat maakt de persoon in kwestie enkel zichzelf wijs want uiteindelijk zijn wij allen nog altijd een mens. Dit gedrag maakt de wereld tot een slechte plaats. Ik heb er begrip voor en er zullen waarschijnlijk momenten in mijn leven zijn dat ik het denkpatroon “ja maar als die dat mogen mag ik dat ook” voor mezelf toepas, maar het is slecht gedrag. Het is niet omdat anderen het doen en er nog lijken voor beloond te worden ook dat jij of ik dat ook moet doen. Kijk, in deze wereld is het zo moeilijk om goed te doen en beloond te worden. Het is vele makkelijker om slechte dingen te doen en rijkelijk beloond te worden. Ik zie veel goede mensen hierdoor slechte eigenschappen ontwikkelen. We leren van elkaar. We beseffen enkel nog niet ten volle wat dat betekent.
Dit gedrag is 1 van de oorzaken van deze slechte wereld. Deze wereld vol onrecht. Alle problemen liggen aan dezelfde basis. En of we het nu willen toegeven of niet, die basis, dat zijn wij.

Profiel  

Bericht nummer:#51  BerichtGeplaatst: do nov 19, 2015 10:28 am 
lid

De meeste mensen zullen van zichzelf denken dat ze goede mensen zijn.
Ook goede mensen doen slechte dingen. Ze kunnen dit doen door rechtvaardiging voor hun gedrag te vinden, het goed te praten.

De graaiende topmanager wijst naar "de markt". Mijn collega verdient dit ook en krijgt dezelfde bonussen, dus ik heb hier recht op.
Ik steel dit brood om mijn gezin te kunnen voeden.
Plofterroristen denken door hun eenmalige actie (gek genoeg) een betere wereld na te streven.
Etc.

We houden onszelf voor de gek.

Dylan Thomas.
Laat zien
Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.

Though wise men at their end know dark is right,
Because their words had forked no lightning they
Do not go gentle into that good night.

Good men, the last wave by, crying how bright
Their frail deeds might have danced in a green bay,

Wild men who caught and sang the sun in flight,
And learn, too late, they grieved it on its way,

Grave men, near death, who see with blinding sight
Blind eyes could blaze like meteors and be gay,

And you, my father, there on the sad height,
Curse, bless, me now with your fierce tears, I pray.

Profiel  

Bericht nummer:#52  BerichtGeplaatst: za nov 21, 2015 11:02 pm 
lid

Beste Jim,

Wat mooi dat je dit doet! Hoop dat je mensen bereikt. Voel heel veel mee maar ik heb nog de nodige scherpe kantjes, dat ben ik nu. Jouw post helpt mij wel verder.

Profiel  

Bericht nummer:#53  BerichtGeplaatst: ma nov 23, 2015 1:17 pm 
lid

Einstein schreef:
Q.i schreef:
Einstein schreef:

Dat laatste klopt.. maar het eerste is onbekend.. laat staan zeker.

Het eerste is niet onbekend en het is zelfs zeker. Kijk, een doorn in je (eigen) oog.

Frans de Waal - Moral behavior in animals

Het is duidelijk, dat aapjes "ongelijke beloning" als onrechtvaardig kunnen ervaren. Of je zou kunnen zeggen: het is aangetoond dat een aapje jaloezie kan vertonen, frustratie wanneer het andere aapje een druif krijgt en hij (slechts) komkommer. Maar bewijst dit de moraliteit van een dier ? of zoals Frans de Waal het uitdrukt:

"So let me summarize. I believe there's an evolved morality. I think morality is much more than what I've been talking about, but it would be impossible without these ingredients that we find in other primates, which are empathy and consolation, pro-social tendencies and reciprocity and a sense of fairness. And so we work on these particular issues to see if we can create a morality from the bottom up, so to speak, without necessarily God and religion involved, and to see how we can get to an evolved morality."

De noodzakelijke voorwaarden zijn welliswaar aanwezig.. maar hoe bewijs je dat een dier (al of niet) gaat denken in termen van "goed" en "kwaad" ? Daar had jimmy het over, dieren zouden geen goed/kwaad onderscheid kennen. Dat is een uitspraak, die je niet kunt bewijzen. Je kunt hoogstens verdedigen, dat dieren bewezen cooperatief gedrag, medeleven, altruisme vertonen. Maar goed, elke hondenbezitter zal je kunnen bevestigen, dat dieren een dergelijk in menselijke ogen moreel aanvaardbaar gedrag kunnen vertonen. Alleen, goed gedrag maakt een dier nog geen moreel wezen, die de wereld beschouwt in termen van goed en kwaad. en het is dus ook de vraag, of we uit diergedrag een moraliteit kunnen afleiden, zoals Frans de Waal voorstaat. Onze enige referentie voor moraliteit IS goed en kwaad. Of je god er nu bijhaalt of niet..

Het is een wetenschappelijk bewezen feit dat (bepaalde) dieren (anders dan de diersoort mensen) kunnen denken en dat ze naar gelang hun cognitief vermogen toelaat een moreel gedrag vertonen.

Qi (ook wel ch'i, chi, ki of gi) is een fundamenteel concept uit de Chinese cultuur, doorgaans gedefinieerd als adem, levenskracht, vitale energie of spirituele energie dat deel uitmaakt van alles wat bestaat.

Religie handelt over het geestelijke domein van de mens. Het heeft alleen innerlijke betekenis. Alle uiterlijke betekenis die er aan wordt gegeven, is ingegeven door angst, machteloosheid, wantrouwen en ongeloof. Alle religie wijst naar dezelfde weg; naar binnen (in je eigen geest). Zelfkennis is de sleutel, kennis over wat en wie je werkelijk bent. Zodra mensen zich bemoeien met andere mensen is niet religie aan het werk, maar de tegenstrever, het menselijke ego.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]